Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.743
9.059
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Overigens zou ik eerst met de vering gaan experimenteren, ik zou veerspanning voor verhogen, eventueel met ringen op de veren, samen met dat acher de spanning wat minder.
Ik heb met de Bol daar redelijke verbetering ingekregen.
Helaas had de Bol en zijn voorganger een demontabele framebuis, dat droeg niet toe tot een stijf(wat heet minder slap) frame.
 
Ik heb inmiddels wat -snelweg- km's gemaakt op de XJ met deze banden en ik ben dus helemaal niet dit soort motyoren gewend.
Bij langzaam rijden is rechtuit wat lastig en lijkt hij naar links/rechts te 'zoeken'?
Ikkan niets vreemds aan het balhoofd voelen.
Is dit normaal gedrag voor deze motor/banden? (is dat wat ze hierboven bedoelen?)

(maar jemig, wat zuipt dat ding?)
Jouw omschijving kan heel goed kloppen met de ervaringen van anderen.
Sommige rijders kunnen daar niet aan wennen, anderen wel. Dat zal je zelf uit moeten vinden.

Problemen met het balhoofd kan je vrijwel altijd alleen voelen wanneer de voorkant vrij van de grond is. Dus niet op een paddockstand of zoiets, maar op de middenbok met een krikje onder het motorblok of een dergelijke oplossing. Heb je dat gedaan?
 
Jouw omschijving kan heel goed kloppen met de ervaringen van anderen.
Sommige rijders kunnen daar niet aan wennen, anderen wel. Dat zal je zelf uit moeten vinden.

Problemen met het balhoofd kan je vrijwel altijd alleen voelen wanneer de voorkant vrij van de grond is. Dus niet op een paddockstand of zoiets, maar op de middenbok met een krikje onder het motorblok of een dergelijke oplossing. Heb je dat gedaan?
Yup, ik weet niet anders.. Anders kun je de speling en/of zwaar punt toch niet voelen?

Ik begrijp dat deze banden een poging doen de zware motor makkelijk wendbaar te krijgen.. zal welwennen denk ik nu ik de oorzaak weet.
 
@sammie: Dunlop Arrowmax Streetsmart. In regen geen bijzonderheden of slechte ervaringen. Hoewel ik de meeste kilometers hobby-matig op het droge maak, heb ik bij regen/nat wegdek nooit het gevoel gehad dat de band de beperking was tijdens het rijden.
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand welke bandenmerken er dit jaar een cashback actie hebben? Ik heb binnenkort een nieuw setje nodig en dan is 30 euro cashback toch mooi meegenomen.
83a2e9e3-2eb2-4c2b-a37e-a0aaeb169536.png
b76134c6-1849-4cfd-b5f5-6b2fcda286be.png
 
Geldt de Michelin actie ook op online shops? Iemand ervaring meee? Algemene voorwaarden zegt alleen 'verkooppunt'. Dan zou een setje R5's €210-220 kosten;).


Update: Besteld en blijkbaar geen probleem. Voor dealer is er een 'internet' optie. Dus een 120/70/17 en 190/55/17 R5 voor net onder € 225 netto inclusief een kleine €5 milieu bijdrage
 
Laatst bewerkt:
Ik ga ook de banden van m'n mooi weer motor binnenkort vervangen, maar ik was (toen de banden nog goed waren) geen groot fan van de CT2's die er nu onder zitten. Constant het gevoel dat deze weggleed en nu ze wat ouder zijn (nog steeds dik 3/4mm profiel) is het helemaal drama.
De motor (GSXR 1100W) wordt puur gebruikt voor spelen en recreatief circuit en gaat niet in de regen gebruikt worden vanwege de open filters.

Nu zit ik te twijfelen tussen een setje Battlax (s20/21) of Pirelli Diablo's.
Ik ga de motor zeker niet tot het aller uiterste pushen bij elke rit (te weinig ervaring), maar ik wil wel mijn grenzen veilig kunnen opzoeken en dat vertrouwen gaven de CT2's zeker niet.

Wat zou jullie advies zijn (hele andere band kan natuurlijk ook)
 
Nooit gedacht dat ik hier nog wat zou vragen, maar mijn Pirelli Scorpion Trail2 banden zijn zo langzamerhand ook wel aan vervanging toe (volgende maand wil ik ze laten vervangen) en ik twijfel tussen de pst2 en Bridgestone T31 aangezien ik offroad zoveel mogelijk vermijd. Wel rijd ik het hele jaar door, dus bij kou en regen moeten ze het ook goed doen.

Bridgestone had ik onder mijn Diversion en gaf fijner rijgedrag dan de Michelins die ik er ook onder heb gehad. Maar de Pirelli's die er nu onder zitten bevallen in principe ook goed. Vandaar dus ook de twijfel, ik wil "gewoon" goeie banden met lange levensduur. Rij bepaald niet op het randje of circuit denk ik. Enige is hooguit fly-overs van ene naar andere snelweg, die probeer ik "lekker hard" te nemen als er niemand in de weg rijdt.

Motor is een Vstrom DL650 uit 2011 en ik rijd 30k per jaar.
 
Nooit gedacht dat ik hier nog wat zou vragen, maar mijn Pirelli Scorpion Trail2 banden zijn zo langzamerhand ook wel aan vervanging toe (volgende maand wil ik ze laten vervangen) en ik twijfel tussen de pst2 en Bridgestone T31 aangezien ik offroad zoveel mogelijk vermijd. Wel rijd ik het hele jaar door, dus bij kou en regen moeten ze het ook goed doen.

Bridgestone had ik onder mijn Diversion en gaf fijner rijgedrag dan de Michelins die ik er ook onder heb gehad. Maar de Pirelli's die er nu onder zitten bevallen in principe ook goed. Vandaar dus ook de twijfel, ik wil "gewoon" goeie banden met lange levensduur. Rij bepaald niet op het randje of circuit denk ik. Enige is hooguit fly-overs van ene naar andere snelweg, die probeer ik "lekker hard" te nemen als er niemand in de weg rijdt.

Motor is een Vstrom DL650 uit 2011 en ik rijd 30k per jaar.
Waarom niet deze ipv de T31? BATTLAX | BATTLAX ADVENTURE A41 | Motorcycle Tires | Bridgestone Corporation

De keuze is reuze, maar jij hebt nog niet eens een keuze gemaakt of je een sporttour of een allroad/endurance-band wil. Als de Pirelli goed bevalt, maar je rijdt zo min mogelijk onverhard, kun je ook de Angel GT of GT II overwegen.
 
Nu zit ik te twijfelen tussen een setje Battlax (s20/21) of Pirelli Diablo's.

Waarom? Let trouwens op dat er heel veel verschillende types Pirelli Diablo's zijn.

Wat vind je belangrijk: levensduur, prijs? Wat voor ervaringen heb je nog meer? Om lekker zorgeloos recreatief rond te rijden op het circuit heb ik trouwens persoonlijk goede ervaringen met de Pirelli Diablo Rosso 3 en de Dunlop Sportsmart TT.
 
Terug
Bovenaan Onderaan