Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.691
9.008
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Wat geen foldergeleuter is, is de slickachtige zijkant van de Road 5. Als je van gasgeven op hellingshoek houdt, is dit je band.
Geen profiel op de zachte zijkant, dus ook geen cupping.
Dat kan ook zonder die slickachtige zijkant.

Ik heb mijn eerste circuitdagen met de Road 2 achter gedaan met 25+ graden. Ging prima met dat tempo onder begeleiding (op een 600RR).

Ik blijf er zelf ook bij dat men wel kan aangeven dat de nieuwe banden "beter" zijn bij nat weer. "Meer grip bij droog weer".
Ik weet niet hoe het zit met meer dan 750cc, maar 750cc of minder gebruikt dat helemaal niet. Misschien dat 1000cc+ aangezien die wellicht 2 keer zo veel koppel hebben en dit van invloed kan zijn (geen idee).

Ik vraag mij af hoe je moet rijden wil je daar het nut van gebruiken.
 
Doe ik vaker en geen probleem mee gehad.
Top! Bedankt voor de reactie/ervaring, wordt gewaardeerd! Ik denk.. dat het dan wel een MPR2 gaat worden. :Y

@jump2limits jij ook bedankt voor het meedenken! :t

Denk ook niet dat ik die slickachtige zijkant van de MPR5 echt nodig heb. Lijkt wel heel cool (en misschien voelt het wel fantastisch), maar ik ben realistisch gezien niet zo heel erg vaak op dat deel van de band te vinden :$:)
 
Na ca 9000km en een jaartje verder is mijn achterband (MPR 4) van de 790 Duke wel op z'n eind. Dus ik zit nu te kijken waar ik het mee zou willen vervangen. Ik dacht eerst: MPR5 (want nieuwer is altijd beter toch? :+). Of wellicht weer een MPR4.

Maar toch valt 9000km me op zich wat tegen qua levensduur, dus wellicht moeten we dan ook maar een beetje het budget in de gaten houden. En aangezien ik Michelins altijd als erg prettig heb ervaren zit ik nu te denken aan een MPR 2 achterband. Lees ik ook veel positieve dingen over, scheelt behoorlijk ten opzichte van de MPR5 (en in wat mindere mate de MPR4).

Maar! Even de check: kan dat zonder problemen? MPR4 voor en MPR2 achter? Is dat wat zo'n combinatie?
Het kan, maar of het de beste oplossing is?
Je hebt dan de band met het stijvere karkas aan de voorkant, en de band met het slappere karkas aan de achterkant. Dit bevalt lang niet iedereen....
Ik zou je toch eerder de 5 aanbevelen. Zeker met de lopende cashbackactie van Michelin is het prijsverschil een paar tientjes. Voor mij zou dat het wel waard zijn, voor jou mogelijk niet. Dat moet je zelf beslissen.
 
Het kan, maar of het de beste oplossing is?
Je hebt dan de band met het stijvere karkas aan de voorkant, en de band met het slappere karkas aan de achterkant. Dit bevalt lang niet iedereen....
Ik zou je toch eerder de 5 aanbevelen. Zeker met de lopende cashbackactie van Michelin is het prijsverschil een paar tientjes. Voor mij zou dat het wel waard zijn, voor jou mogelijk niet. Dat moet je zelf beslissen.
Dat is wel een goed punt (daarom zeg je het ook :+).. Maar hoe moet ik me dat voorstellen qua gevoel en gevolg met stijvere karkas voor en slapper achter? Wat zou me er dan niet (of wel?) aan bevallen? Moet zeggen dat ik me daar nog nooit zo in heb verdiept en/of ervaring mee heb om daar een goed beeld over te vormen (en leer graag bij :) ).
 
De vering en demping komt niet alleen van jouw schokbrekers, maar ook van jouw banden.
Als je die voor en achter anders hebt kan de motorfiets uit balans raken. Het voelt dan (simpel gesteld) onzeker met rijden, zeker op slechter wegdek.
Ook met het snelle omgooien van de motor kan je voelen dat de boel anders reageert.
 
Leek mij ook logisch, maar las ook dat de 01 helemaal vernieuwd was en begon dus te twijfelen of je hem zo mag matchen om wat voor reden dan ook.

Ligt nu overigens een Z6 voorop dus nu matcht het eigenlijk ook al niet. :9
 
Volgens MCN heeft de 01 dezelfde karakastiek als de Z8 maar dan iets meer grip. Gezien het om de voorband gaat zou het dan geen probleem moeten zijn, denk ik. :?

Overigens wel een beetje dubieus dat zowel de Z8 als de 01 zo goed scoren bij een Pirelli/Metzeler event ondanks dat ze zeggen dat het een onafhankelijke test is. :9

 
Volgens MCN heeft de 01 dezelfde karakastiek als de Z8 maar dan iets meer grip. Gezien het om de voorband gaat zou het dan geen probleem moeten zijn, denk ik. :?

Overigens wel een beetje dubieus dat zowel de Z8 als de 01 zo goed scoren bij een Pirelli/Metzeler event ondanks dat ze zeggen dat het een onafhankelijke test is. :9

Ik was geen fan van de metzeler banden.
Bij een bepaalde hellingshoek moet je echt doorduwen om verder te gaan.
Qua grip en opwarmtijd was het een goede band.
 
Na een weekendje touren in DE moet ik toch eens nieuwe bandjes. De achterband was tijdens het weekend al op |((Ik heb in het dorp een mooi tweedehandsje gevonden, dus uiteindelijk wel heerlijk kunnen sturen, maar had ff beter op moeten letten).

Maar: Welke bandjes nu? Er zaten Dunlop Roadsmart 2's op. De voorband is nog steed RS2, achter is nu een Michelin Pilot Road (van 6 jaar oud met nog 4 mm profiel).

Ik rijd eigenlijk veel te weinig en alleen weekendjes weg. Af en toe voor werk wat lange snelweg stukken, maar dat wordt steeds minder. Wel lijkt het altijd te regenen als ik op weg ben :(

Wat is nu de juiste keuze voor een Triumph Tiger 1050?
 
Volgens MCN heeft de 01 dezelfde karakastiek als de Z8 maar dan iets meer grip. Gezien het om de voorband gaat zou het dan geen probleem moeten zijn, denk ik. :?

Overigens wel een beetje dubieus dat zowel de Z8 als de 01 zo goed scoren bij een Pirelli/Metzeler event ondanks dat ze zeggen dat het een onafhankelijke test is. :9

Tests moet je altijd met een korreltje zout nemen. Zeker als het alleen een product-test is, en geen vergelijkingstest met de concurrenten.

Maar zelfs dat zegt niet alles.
Das Motorrad doet elk jaar vergelijkingstests van de belangrijkste banden. Zo ook de sport/tourbanden, waaronder deze Metzelers vallen.
Ze nemen dan de laatste modellen van de 6 grote fabrikanten, en vergelijken ze met elkaar.
De laatste jaren zijn dit Bridgestone, Michelin, Dunlop, Metzeler, Pirelli en Continental.
Twee (of was het nu drie) jaar geleden was de Metzeler Roadtec 01 de winnaar van de test.
Verlden jaar was deze band de minste in de test. Opmerkelijk, omdat 3 banden can de concurrenten die niet veranderd waren ineens VOOR de Metzeler eindigden in plaats van er achter in de eerdere test. Ja, de test was op een andere motorfiets gedaan, en dat kan het verschil verklaren. Maar dat kan dus ook betekenen dat die test voor jouw motorfiets weer totaal anders zou uitpakken, en dus voor jou nutteloos is.

Het enige dat je zou kunnen doen is tussen de regels doorlezen wat de karakterverschillen zijn tussen de banden, en dat omslaan naar jouw motorfiets en jouw rijstijl.En aangezien de meeste consumenten dat niet kunnen omdat ze simpelweg niet zoveel tijd met banden bezig zijn loont advies van iemand die dat wel doet de moeite.
 
Vanochtend wilde ik op de motor stappen, maar merkte ik bij het achteruit duwen van de fiets dat het wat sloffiger ging dan normaal.
Even een paar trapjes gegeven tegen de achterband, voelde gewoon goed. Vervolgens de voorband, hé dat voelt toch wat anders.
Vervolgens met twee duimen de band ingedrukt en dat ging veelste makkelijk. Er zat nog wel wat lucht in, maar een stuk minder dan normaal.
Ik heb de fiets donderdag voor het laatst neergezet en tijdens de voorgaande rit heb ik niks geks gemerkt.

Balen natuurlijk, ik had haast want moest naar mijn werk dus de motor teruggezet en helaas het koekblik moeten pakken.
In de haast echter niet gekeken of er wat in de band zat.

Vraag is nu; kunnen banden om wat voor reden dan ook over de loop van 4 dagen zachter worden en kan ik hem weer oppompen, of is 'ie lek en moet er een nieuwe komen?
 
Na een weekendje touren in DE moet ik toch eens nieuwe bandjes. De achterband was tijdens het weekend al op |((Ik heb in het dorp een mooi tweedehandsje gevonden, dus uiteindelijk wel heerlijk kunnen sturen, maar had ff beter op moeten letten).

Maar: Welke bandjes nu? Er zaten Dunlop Roadsmart 2's op. De voorband is nog steed RS2, achter is nu een Michelin Pilot Road (van 6 jaar oud met nog 4 mm profiel).

Ik rijd eigenlijk veel te weinig en alleen weekendjes weg. Af en toe voor werk wat lange snelweg stukken, maar dat wordt steeds minder. Wel lijkt het altijd te regenen als ik op weg ben :(

Wat is nu de juiste keuze voor een Triumph Tiger 1050?
Kijk bijvoorbeeld eens naar de Pirelli Angel GT (en mogelijk de nieuwe versie, de GT2)
 
Vanochtend wilde ik op de motor stappen, maar merkte ik bij het achteruit duwen van de fiets dat het wat sloffiger ging dan normaal.
Even een paar trapjes gegeven tegen de achterband, voelde gewoon goed. Vervolgens de voorband, hé dat voelt toch wat anders.
Vervolgens met twee duimen de band ingedrukt en dat ging veelste makkelijk. Er zat nog wel wat lucht in, maar een stuk minder dan normaal.
Ik heb de fiets donderdag voor het laatst neergezet en tijdens de voorgaande rit heb ik niks geks gemerkt.

Balen natuurlijk, ik had haast want moest naar mijn werk dus de motor teruggezet en helaas het koekblik moeten pakken.
In de haast echter niet gekeken of er wat in de band zat.

Vraag is nu; kunnen banden om wat voor reden dan ook over de loop van 4 dagen zachter worden en kan ik hem weer oppompen, of is 'ie lek en moet er een nieuwe komen?
Nee, die is lek.
Maar mogelijk is alleen het ventiel lek.
Oppompen, beetje afwaswater over band en ventiel, en met deze lekkage moet je gemakkelijk de zeepbelletjes kunnen vinden.
 
200km gereden met de angel GTII en mij bevallen ze prima. Ze voelen lekker gripperig en blijven lekker in de bocht hangen. Het is een beetje lastig vergelijken omdat ik tussendoor op de Falcuono heb gereden met de Road attack III welke ook een goede band is maar een stuk minder flexibel. Ook heb ik de TL voor een centimeter laten zaken en achter is een 190/55 gekomen in plaats van de 190/50 S21 die er onder zat. Sturen is vergelijkbaar maar de GTII vind ik het lekkerst rijden van de drie mede doordat ik de wat stijvere banden persoonlijk minder prettig vind.


Heb je er al mee gereden?
 
200km gereden met de angel GTII en mij bevallen ze prima. Ze voelen lekker gripperig en blijven lekker in de bocht hangen. Het is een beetje lastig vergelijken omdat ik tussendoor op de Falcuono heb gereden met de Road attack III welke ook een goede band is maar een stuk minder flexibel. Ook heb ik de TL voor een centimeter laten zaken en achter is een 190/55 gekomen in plaats van de 190/50 S21 die er onder zat. Sturen is vergelijkbaar maar de GTII vind ik het lekkerst rijden van de drie mede doordat ik de wat stijvere banden persoonlijk minder prettig vind.
Herkenbaar:Y
 
200km gereden met de angel GTII en mij bevallen ze prima. Ze voelen lekker gripperig en blijven lekker in de bocht hangen. Het is een beetje lastig vergelijken omdat ik tussendoor op de Falcuono heb gereden met de Road attack III welke ook een goede band is maar een stuk minder flexibel. Ook heb ik de TL voor een centimeter laten zaken en achter is een 190/55 gekomen in plaats van de 190/50 S21 die er onder zat. Sturen is vergelijkbaar maar de GTII vind ik het lekkerst rijden van de drie mede doordat ik de wat stijvere banden persoonlijk minder prettig vind.


Ik heb er nu weer een Rosso 3 omgelegd, misschien bij de volgende wissel deze eens proberen, dan moet de voorband ook vervangen worden.

Goed om te horen dat het een fijne band is, merk je nou veel verschil in stuurgedrag tussen deze en een sportieve straatband?
 
Terug
Bovenaan Onderaan