Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.894
10.412
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Heb nu een dag de Bridgestone A41 onder de Vstrom zitten en gisteren voelden ze nog een beetje stug en hard, maar nu een 100 km later rijden ze lekker soepel eigenlijk.
 
Ik denk het initieel iets trager insturen maar vind het wat lastig te vergelijken met de "Tuono" tussendoor en de aanpassingen.
Ik heb er nu weer een Rosso 3 omgelegd, misschien bij de volgende wissel deze eens proberen, dan moet de voorband ook vervangen worden.

Goed om te horen dat het een fijne band is, merk je nou veel verschil in stuurgedrag tussen deze en een sportieve straatband?
 
2 maanden geleden het motorrijden na een kleine pauze van 25 jaar weer opgepakt en een 1996 Honda VFR750F gekocht. Inmiddels zo'n 1100 km gereden. Dacht dat het wel leuk en nuttig zou zijn om bij Midland Circuit Lelystad een training te volgen, dus heb ik me ingeschreven.
Zag later dat ze als eis hebben dat de banden niet uitgedroogd en niet ouder dan 7 jaar mogen zijn. Aangezien ze een paar jaar ouder zijn, ben ik aan het kijken naar een paar andere. Er is zoveel mogelijk dat ik last van keuze stress krijg. Na wat lezen heb ik de volgende shortlist gemaakt.

Pirelli ANGEL GT sportief en betaalbaar, slijten snel
Dunlop Roadsmart III slijtvast, minder in regen
Bridgestone Battlax T30 EVO lange levensduur, betaalbaar
Bridgestone Battlax T31, nieuwe band
Michelin Pilot Road 4, makkelijk sturen door smalle (puntige) voorband, slijtvast
Bridgestone BATTLAX BT-023F, betaalbaar



Ik ben over het algemeen een rustige rijder, die het af en toe wel leuk vindt om een lekker bochtje te pakken. Een beetje hard optrekken vanuit stilstand is natuurlijk wel leuk. In de regen rij ik alleen als ik buienradar weer gelogen heeft.

Helaas is mijn budget beperkt, dus ben ik op zoek naar een band die goede prestaties biedt tegen een redelijke prijs?
 
Onverklaarbaar!
Gisteren was het niet veel kouder dan vandaag, dus dat kan het verschil niet zijn.
Ofwel je went er aan, ofwel je banden zijn lek.....

Zou het dan liggen aan het feit dat ik er dinsdag geen topkoffer op had? Of ik was gewoon erg voorzichtig misschien? Anyway, vandaag ineens het stepje rechts aan de straat voor het eerst. 8-)
IMG_20190509_122110.jpg
 
2 maanden geleden het motorrijden na een kleine pauze van 25 jaar weer opgepakt en een 1996 Honda VFR750F gekocht. Inmiddels zo'n 1100 km gereden. Dacht dat het wel leuk en nuttig zou zijn om bij Midland Circuit Lelystad een training te volgen, dus heb ik me ingeschreven.
Zag later dat ze als eis hebben dat de banden niet uitgedroogd en niet ouder dan 7 jaar mogen zijn. Aangezien ze een paar jaar ouder zijn, ben ik aan het kijken naar een paar andere. Er is zoveel mogelijk dat ik last van keuze stress krijg. Na wat lezen heb ik de volgende shortlist gemaakt.

Pirelli ANGEL GT sportief en betaalbaar, slijten snel
Dunlop Roadsmart III slijtvast, minder in regen
Bridgestone Battlax T30 EVO lange levensduur, betaalbaar
Bridgestone Battlax T31, nieuwe band
Michelin Pilot Road 4, makkelijk sturen door smalle (puntige) voorband, slijtvast
Bridgestone BATTLAX BT-023F, betaalbaar



Ik ben over het algemeen een rustige rijder, die het af en toe wel leuk vindt om een lekker bochtje te pakken. Een beetje hard optrekken vanuit stilstand is natuurlijk wel leuk. In de regen rij ik alleen als ik buienradar weer gelogen heeft.

Helaas is mijn budget beperkt, dus ben ik op zoek naar een band die goede prestaties biedt tegen een redelijke prijs?
Angel GT is mij in het verleden altijd goed bevallen.
Was jaren geleden een heel goede band en zat vorig jaar nog steeds bij de top van de bandentesten.
 
2 maanden geleden het motorrijden na een kleine pauze van 25 jaar weer opgepakt en een 1996 Honda VFR750F gekocht. Inmiddels zo'n 1100 km gereden. Dacht dat het wel leuk en nuttig zou zijn om bij Midland Circuit Lelystad een training te volgen, dus heb ik me ingeschreven.
Zag later dat ze als eis hebben dat de banden niet uitgedroogd en niet ouder dan 7 jaar mogen zijn. Aangezien ze een paar jaar ouder zijn, ben ik aan het kijken naar een paar andere. Er is zoveel mogelijk dat ik last van keuze stress krijg. Na wat lezen heb ik de volgende shortlist gemaakt.

Pirelli ANGEL GT sportief en betaalbaar, slijten snel
Dunlop Roadsmart III slijtvast, minder in regen
Bridgestone Battlax T30 EVO lange levensduur, betaalbaar
Bridgestone Battlax T31, nieuwe band
Michelin Pilot Road 4, makkelijk sturen door smalle (puntige) voorband, slijtvast
Bridgestone BATTLAX BT-023F, betaalbaar



Ik ben over het algemeen een rustige rijder, die het af en toe wel leuk vindt om een lekker bochtje te pakken. Een beetje hard optrekken vanuit stilstand is natuurlijk wel leuk. In de regen rij ik alleen als ik buienradar weer gelogen heeft.

Helaas is mijn budget beperkt, dus ben ik op zoek naar een band die goede prestaties biedt tegen een redelijke prijs?

Als budget belangrijk is, zou ik vooral zoeken naar een goedkope bandenboer in de buurt. In principe kun je niet echt fout gaan met de banden uit jouw lijstje. Ik vraag me af waarom de Angel GT zo hard zou slijten? Als je lange levensduur zoekt en niet in de regen rijdt, zou ik zeggen Dunlop Roadsmart, wellicht een oudere generatie als je heel erg nodig geld wil besparen.
 
Hoeveel kilometer haalde je met een setje?
Mijn rijstijl vreet banden.
6000k,mijn beste score wat banden betreft op de TDM, met Metzeler Z6 5000k Bt23 ook rond de 5000k. Vond de Angels de fijnste banden op de TDM.
Ik ben niet representatief, rem ook met de achterrem, en daarbij wil hij achter nog wel eens blokeren... Met de CB mpp2 voor mpp achter 6000k met 2 achterbanden.
 
2 maanden geleden het motorrijden na een kleine pauze van 25 jaar weer opgepakt en een 1996 Honda VFR750F gekocht. Inmiddels zo'n 1100 km gereden. Dacht dat het wel leuk en nuttig zou zijn om bij Midland Circuit Lelystad een training te volgen, dus heb ik me ingeschreven.
Zag later dat ze als eis hebben dat de banden niet uitgedroogd en niet ouder dan 7 jaar mogen zijn. Aangezien ze een paar jaar ouder zijn, ben ik aan het kijken naar een paar andere. Er is zoveel mogelijk dat ik last van keuze stress krijg. Na wat lezen heb ik de volgende shortlist gemaakt.

Pirelli ANGEL GT sportief en betaalbaar, slijten snel
Dunlop Roadsmart III slijtvast, minder in regen
Bridgestone Battlax T30 EVO lange levensduur, betaalbaar
Bridgestone Battlax T31, nieuwe band
Michelin Pilot Road 4, makkelijk sturen door smalle (puntige) voorband, slijtvast
Bridgestone BATTLAX BT-023F, betaalbaar



Ik ben over het algemeen een rustige rijder, die het af en toe wel leuk vindt om een lekker bochtje te pakken. Een beetje hard optrekken vanuit stilstand is natuurlijk wel leuk. In de regen rij ik alleen als ik buienradar weer gelogen heeft.

Helaas is mijn budget beperkt, dus ben ik op zoek naar een band die goede prestaties biedt tegen een redelijke prijs?
Aangezien Dunlop nu een cash-back actie heeft kan je een setje Roadsmart III inclusief montage voor ca. 300 Euro krijgen.
En deze banden gaan niet alleen het langst mee, ze blijven ook het langst goed sturen. Dus omgerekend naar plezierige kilometers zijn ze (per kilometer) echt niet duurder dan bijvoorbeeld de door jou genoemde BT023....

De Michelin Road 4 zou ik vergeten, kijk dan liever naar de Road 5. Ook daar is momenteel aan cash-back actie van 30 Euro voor.
 
Zou je die roadsmart 3 ook aanraden voor mijn ZRX? Ik heb nu ruim 20K met Road5 gereden, nog voldoende profiel (voor wel bijna op :/) en ben daar, op het relatief snelle slijten van de voorband na wel tevreden over maar wil ook wel eens iets anders proberen. Rijd er voornamelijk woon-werk mee.
 
Zou je die roadsmart 3 ook aanraden voor mijn ZRX? Ik heb nu ruim 20K met Road5 gereden, nog voldoende profiel (voor wel bijna op :/) en ben daar, op het relatief snelle slijten van de voorband na wel tevreden over maar wil ook wel eens iets anders proberen. Rijd er voornamelijk woon-werk mee.
Een prima band voor de ZRX, alleen in de regen net niet zo goed als de Road 5.
En ja, hij zou nog een stukje langer mee moeten gaan ook (maar dat hangt ook af van de vering-instelling en je rijstijl).

In zijn algemeenheid zie je dat bij de laatste generaties banden de voorbanden sneller slijten dan voorheen (in verhouding met de slijtage t.o.v. de achterbanden).
Dus deed je voorheen 1 voorband op 2 achterbanden zie je nu vaak 2 op 3.
 
Nou bij de road5 is het bijna omgekeerd, als in 2 achterbanden op 3 voorbanden (ok, de voorband is goedkoper, maar toch).
Minder goed in de regen, veel minder of gewoon even niet plat door de bocht? (doe ik toch al niet, anders haalde ik ook de 20K niet gok ik. :P)
 
Ik zie trouwens op jouw site de roadsmart met sp codering en zonder. Met die codering is goedkoper, maar ik neem aan dat er ook een ander verschil is? :?
Sport performance zie ik? Daarmee ben ik dus nog sneller thuis? :+
 
Ik heb nu 1500 km op mijn RA3 ''s gereden, als ik de vergelijk met de set mpp2 die ik er eerder op had liggen, merk ik in lange bochten geen verschil in vertrouwen dat ze geven. De slijtage is bij de RA3 duidelijk beter.

Het verschil wat ik merk is vooral in korte bochten en het diep de bocht in remmen. In die situaties vind ik de mpp's meer vertrouwen geven en rijdt ik daardoor makkelijker de juiste lijnen. Verder vind ik dat de mpp's iets eerder op temperatuur zijn. (kan voor mijn gevoel eerder op het gas de bocht uit )
Ligt dit aan het verschil tussen sport-banden en toer-banden?
Of kan dit gevoel liggen in het slappere karkas van Michelin wat ik fijne vind?
 
Terug
Bovenaan Onderaan