Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.179
10.750
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Graag advies:

Ik ga over dikke 3 weken met een aantal maten een lang weekend motorrijden in Oostenrijk. Mijn motor (Street Triple RS 765) is fabrieksaf voorzien van Pirelli Supercorsa's. Heerlijke band maar ik twijfel of ik ze moet wisselen voor Oostenrijk. Er zit nog profiel zat op maar ze schijnen nogal beroerd te zijn in de regen en in de bergen wil het nog wel eens regenen..

Gewoon erop laten zitten en lekker rijden of (vroegtijdig) wisselen, veel geld uitgeven en een nog goede set banden in de schuur gooien?

Ik hoef overigens geen advies over wat voor banden meer geschikt zijn want ALS ik wissel dan weet ik toch al wat er op komt :)
 
METZELER 180/55 ZR 17 73W ROADTEC Z8 INTERACT O TL Rear
you can use at following motorcycles:

Zo ongeveer de rest.........

En m.b.v. een goede bandenleverancier had je deze informatie meteen gekregen. :+
Bandenleader is een Poolse Supermarkt.

Maar in zijn algemeenheid zou ik dus ALTIJD voor het O-type gaan.

En zoals al gezegd, de Roadtec 01 is een duidelijke verbetering t.o.v. de Z8.

Bedankt voor je advies, ik heb het maar opgevolgd.
Overigens is er in de Roadtec 01 ook nog keuze tussen 126 euro en iets rond de 160...
Heb die van 126 besteld, volgend jaar zal de volgende wel weer nodig zijn.
 
Graag advies:

Ik ga over dikke 3 weken met een aantal maten een lang weekend motorrijden in Oostenrijk. Mijn motor (Street Triple RS 765) is fabrieksaf voorzien van Pirelli Supercorsa's. Heerlijke band maar ik twijfel of ik ze moet wisselen voor Oostenrijk. Er zit nog profiel zat op maar ze schijnen nogal beroerd te zijn in de regen en in de bergen wil het nog wel eens regenen..

Gewoon erop laten zitten en lekker rijden of (vroegtijdig) wisselen, veel geld uitgeven en een nog goede set banden in de schuur gooien?

Ik hoef overigens geen advies over wat voor banden meer geschikt zijn want ALS ik wissel dan weet ik toch al wat er op komt :)

Spreek uit ervaring als ik zeg dat dit type banden in koude omstandigheden (regen = koude banden) erg weinig grip hebben.
Als je voorzichtig rijdt (normaal tour tempo) is er niks aan de hand. Je merkt het pas als je voor je gevoel stiekem een klein beetje toch sportief probeert te doen.

Ben je bereid voorzichtig te rijden als het nat is?

edit: zal proberen te nuanceren wat ik bedoel met voorzichtig (is voor iedereen anders). Het tempo van de gewone doorsnee automobilist die zich van a naar b verplaatst, qua accelereren en bochtensnelheid. Dan is er prima met circuitbanden te rijden in de regen en koude.
 
Laatst bewerkt:
Mijn reactie was meer naar SBB gericht,
maar ook in jouw reactie zie ik er geen antwoord in, behalve dat een O achterband en M voorband een goede combinatie is.
Daarmee is mijn vraag niet beantwoord.
Dat staat er niet. Er staat dat de O en de M samen een verbeterde versie zijn, met meer grip op nat wegdek. Een doorontwikkeling met verbeterde eigenschappen. Dat je dit ook in de prijs terugvindt, is dan niet zo vreemd. Dat is wel een sluitend antwoord. Overigens zijn het allemaal oude types, die tegen gereduceerde prijs aangeboden worden.
 
Graag advies:

Ik ga over dikke 3 weken met een aantal maten een lang weekend motorrijden in Oostenrijk. Mijn motor (Street Triple RS 765) is fabrieksaf voorzien van Pirelli Supercorsa's. Heerlijke band maar ik twijfel of ik ze moet wisselen voor Oostenrijk. Er zit nog profiel zat op maar ze schijnen nogal beroerd te zijn in de regen en in de bergen wil het nog wel eens regenen..

Gewoon erop laten zitten en lekker rijden of (vroegtijdig) wisselen, veel geld uitgeven en een nog goede set banden in de schuur gooien?

Ik hoef overigens geen advies over wat voor banden meer geschikt zijn want ALS ik wissel dan weet ik toch al wat er op komt :)
Ga je wel met die supercorsa's naar Oostenrijk en terug geraken?
Ik zou ze al vervangen, alleen voor die reden zodat ik op vakantie geen banden hoef te wisselen.
 
Spreek uit ervaring als ik zeg dat dit type banden in koude omstandigheden (regen = koude banden) erg weinig grip hebben.
Als je voorzichtig rijdt (normaal tour tempo) is er niks aan de hand. Je merkt het pas als je voor je gevoel stiekem een klein beetje toch sportief probeert te doen.

Ben je bereid voorzichtig te rijden als het nat is?

edit: zal proberen te nuanceren wat ik bedoel met voorzichtig (is voor iedereen anders). Het tempo van de gewone doorsnee automobilist die zich van a naar b verplaatst, qua accelereren en bochtensnelheid. Dan is er prima met circuitbanden te rijden in de regen en koude.

Ook met normale banden rij ik rustig in de regen, heb een hekel aan nat rijden en ben ook geen held op nat wegdek dus rustig rijden zal ik sowieso doen. Mijn motor heeft ook een regenmodus waardoor de traction control en ABS op hun hoogst staan en de gasreactie erg soft.
 
Mijn reactie was meer naar SBB gericht,
maar ook in jouw reactie zie ik er geen antwoord in, behalve dat een O achterband en M voorband een goede combinatie is.
Daarmee is mijn vraag niet beantwoord.
Een beter antwoord (dan de combinatie van antwoorden die er al staan) ga je niet krijgen.
Wat een fabrikant precies wijzigt aan een band geven ze nooit vrij, en informatie hoe ze tot hun prijsbepaling komen al helemaal niet.
 
Dat staat er niet. Er staat dat de O en de M samen een verbeterde versie zijn, met meer grip op nat wegdek. Een doorontwikkeling met verbeterde eigenschappen. Dat je dit ook in de prijs terugvindt, is dan niet zo vreemd. Dat is wel een sluitend antwoord. Overigens zijn het allemaal oude types, die tegen gereduceerde prijs aangeboden worden.

Het zal wel aan mij liggen,

Jouw reactie: De "O" versie achterband was samen met de "M" versie voorband een verbetering voor het rijden op nat wegdek.

Dat beide type's verbeterde versie's zijn die meer grip op nat wegdek geven vertel je nu pas.
 
Ook met normale banden rij ik rustig in de regen, heb een hekel aan nat rijden en ben ook geen held op nat wegdek dus rustig rijden zal ik sowieso doen. Mijn motor heeft ook een regenmodus waardoor de traction control en ABS op hun hoogst staan en de gasreactie erg soft.
Als je geld over hebt zou ik de supercorsas wisselen, wellicht kun je ze tweedehands nog doorverkopen aan een circuitdagrijder. Als je wat zuiniger bent op je geld, zou ik de supercorsas houden. In de regen rijden tijdens een motorvakantie is sowieso al kut.
 
Nieuw bandje nodig voor m’n street triple, oog is gevallen op de Michelin road 5.

Zijn er mensen die een suggestie hebben voor een goede bandenzaak in de omgeving van roden(Drenthe)?
 
Hmmm, ik ken wel een goede motorbandenleverancier in Purmerend, maar mag hier geen reclame maken.....

Volgens de eerste tests waarbij ze de "oude" GT vergeleken met de GT2 is er een (kleine) verbetering.
Kan ook nooit veel zijn, de oude was al zo goed......
dat ben ik met je eens, toch nog even weekendje meegepakt op de GT in de eifel...ondanks het ontbreken van profiel aan de zijkant hebben ze mij niet in de steek gelaten :)
 
Ik heb al veel opmerkingen over banden hier gelezen, niet alles. Is tenslotte al hoofdstuk 7 en heb nu een vraag. Misschien is dit al eens aan de orde gekomen maar ik vraag het toch maar. Je hebt tegenwoordig toer, sport, sport/toer en circuitbanden. Ik rijdt nooit op een circuit, ben een toerrijder die als het kan ook wel eens uittest hoe snel een bepaalde bocht te rijden is en bij voorkeur de volgende keer nog iets sneller.
Hoe goed komt nu een sportband bedoeld voor openbare weg op temperatuur bij een normale rijstijl (lees gemiddelde motorrijder). Ik zie veel sportmotoren met dito banden maar die duidelijk nooit op een circuit komen (paar centimeter profiel ongebruikt), hebben die dan een overgewaardeerde band voor hun rijstijl en dus denken zij dat ze dat hun band geweldig is maar dat hun band misschien nooit de ideale temperatuur haalt en dus een slechter presterende band hebben dan ze denken.
Is het dan misschien beter om een toer of sport/toerband te gebruiken omdat deze beter op temperatuur komt en misschien wel beter presteert dan een sportband.
Ik zie nu dat ik beweer dat een toerband sneller warm word dan een sportband, is dit juist of denk ik nu te simpel.
 
Ik zie nu dat ik beweer dat een toerband sneller warm word dan een sportband, is dit juist of denk ik nu te simpel.

Yep, juist gedacht.
Sport/toerband is volgens mijn bescheiden mening in 90% van de gevallen voldoende om lekker vlot te rijden onder vrijwel alle (openbare weg!) omstandigheden.
Vlot op temperatuur vaak nog genoeg marge qua grip. Wellicht een iets minder vlot stuurgedrag maar dat went snel.
Roadsmart 3 nog niet getest maar aangezien m'n verse set TT"s na 3400 Opkikkilometers hun beste tijd hebben gehad, wissel ik nog deze maand naar de "toerband", loopt nog steeds een "cash-back" actie dus die pik ik nogmaals mee. O-)
 
Yep, juist gedacht.
Sport/toerband is volgens mijn bescheiden mening in 90% van de gevallen voldoende om lekker vlot te rijden onder vrijwel alle (openbare weg!) omstandigheden.
Vlot op temperatuur vaak nog genoeg marge qua grip. Wellicht een iets minder vlot stuurgedrag maar dat went snel.
Roadsmart 3 nog niet getest maar aangezien m'n verse set TT"s na 3400 Opkikkilometers hun beste tijd hebben gehad, wissel ik nog deze maand naar de "toerband", loopt nog steeds een "cash-back" actie dus die pik ik nogmaals mee. O-)

RS III is een goede keuze, had ze onder mijn TT en komen straks weer onder de opvolger!
Je zult maar een supersport band hebben, en je rijdt door een koude plas met regen. Daaaag grip....
Een echte supersport band zou ik nooit kopen (heb daar geen motor voor, al is ie begrenst op 250), een goede toerband met GT eigenschappen voldoet prima.

Mijn top 3: RSIII, Metzeler R8, Angel GT/Conti SportAttack.
 
Mijn Continental Road Attack 3s beginnen richting hun levenseinde te lopen dus bij deze een review. Ik zit nu op bijna 11 maanden woonwerkverkeer, voornamelijk snelweg, af en toe sportief toeren met sporadisch een kneedown. Ik heb de km-stand niet bijgehouden, maar het was een milde winter dus ik denk dat ik minstens 12000 km heb gereden op deze bandjes en er zit nog wel wat vlees op. De voor- en achterband zijn min of meer gelijk afgesleten waarbij de voorband behoorlijk cupping vertoont (Hyperpro-voorvering kan wel een beurtje gebruiken).

Heerlijke banden, ze sturen ook in versleten toestand nog goed en sportief. Een paar maanden geleden was de voorband zo heftig gecupt dat het merkbaar was tijdens het rijden, maar dat is inmiddels weer grotendeels verdwenen, mogelijk had het te maken met het saaie winterse rijden: op koud asfalt push ik minder.

Echt een aanrader, ik ben er niet mee op het circuit geweest, maar ze doen voor straatgebruik niet onder voor Pirelli Rosso 3s die ik hiervoor op dezelfde motor heb gehad. De Rosso 3 is even wendbaar maar tegelijk toch stabieler, hij heeft wel meer temperatuur nodig en ook stuurt ie slechter in versleten toestand (misschien geen eerlijk vergelijk vanwege circuitdagen). De slijtagesnelheid van het rubber is misschien wel vergelijkbaar, maar de Conti komt met heel diep profiel de fabriek uit gerold, dus haalt meer kilometers. Op dezelfde motor heb ik ook Metzeler M7RRs gehad, maar die vond ik persoonlijk achteraf minder fijn sturen dan de pirelli en conti.

Hierna wil ik wat anders proberen dus de volgende set worden Dunlop Roadsmart 3s of Pirelli Angel GT IIs.
 
Ik heb al veel opmerkingen over banden hier gelezen, niet alles. Is tenslotte al hoofdstuk 7 en heb nu een vraag. Misschien is dit al eens aan de orde gekomen maar ik vraag het toch maar. Je hebt tegenwoordig toer, sport, sport/toer en circuitbanden. Ik rijdt nooit op een circuit, ben een toerrijder die als het kan ook wel eens uittest hoe snel een bepaalde bocht te rijden is en bij voorkeur de volgende keer nog iets sneller.
Hoe goed komt nu een sportband bedoeld voor openbare weg op temperatuur bij een normale rijstijl (lees gemiddelde motorrijder). Ik zie veel sportmotoren met dito banden maar die duidelijk nooit op een circuit komen (paar centimeter profiel ongebruikt), hebben die dan een overgewaardeerde band voor hun rijstijl en dus denken zij dat ze dat hun band geweldig is maar dat hun band misschien nooit de ideale temperatuur haalt en dus een slechter presterende band hebben dan ze denken.
Is het dan misschien beter om een toer of sport/toerband te gebruiken omdat deze beter op temperatuur komt en misschien wel beter presteert dan een sportband.
Ik zie nu dat ik beweer dat een toerband sneller warm word dan een sportband, is dit juist of denk ik nu te simpel.
In zijn algemeenheid correct, maar er zijn zat uitzonderingen.
Bijvoorbeeld de nieuwe Dunlop Sportsmart MK3, die heeft in de regen meer grip dan de Roadsmart III (mits enigzins op temperatuur).
En ik zie ook zat voorbeelden van gebruikers die eigenlijk op de verkeerde soort banden rijden. Maar zolang ze er maar gelukkig mee zijn en er niets gebeurd is dat hun eigen keuze. Ik kan niet meer doen dan advies geven. Het is maar zeer zelden dat ik weiger iets te leveren/monteren.....
 
Bijvoorbeeld de nieuwe Dunlop Sportsmart MK3, die heeft in de regen meer grip dan de Roadsmart III (mits enigzins op temperatuur).

:?

Gaat bovenstaande ook op indien beide "op bedrijfstemperatuur" ??
Wél ervaring met de Sportsmart en Sportsmart 2, die waren "niet slecht" in nat mits op temperatuur maar dat geld ook voor de TT's.
Die doen het gewoon goed mits warm en niet drijfnat iig.
M'n keuze nu voor de Roadsmart is eigenlijk vooral ingegeven vanwege vermeende nog betere natte grip. B|
En uiteraard het verdubbelen van kilometrage. O-) :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan