Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.725
9.036
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het zonde vinden om een goede voorband weg te doen. Waarom geen pilot road 4 achter combineren met de pilot road 3 voor?
Ik heb dit ook alleen maar van horen zeggen dat de road 3 nou niet zo'n heel goed bandje was.
Ik heb de motor in 2017 met deze banden gekocht en sinds dien wel wat schrik momentjes gehad dus ondanks dat de voorband nog in goede staat is en michelin nog wel eens gevoelig wil zijn voor combinaties van banden, en ik eigenlijk door die momenten geen vertrouwen heb in de band wil ik graag wat anders
 
Ik heb dit ook alleen maar van horen zeggen dat de road 3 nou niet zo'n heel goed bandje was.
Ik heb de motor in 2017 met deze banden gekocht en sinds dien wel wat schrik momentjes gehad dus ondanks dat de voorband nog in goede staat is en michelin nog wel eens gevoelig wil zijn voor combinaties van banden, en ik eigenlijk door die momenten geen vertrouwen heb in de band wil ik graag wat anders
Heel goede reden inderdaad om te wisselen. Keuze genoeg. Power 2ct zou ik persoonlijk niet kiezen en in plaats daarvan een iets modernere band. Lees ook de rest van dit topic eens door, daarin zijn genoeg adviezen gegeven.
 
Ik heb dit ook alleen maar van horen zeggen dat de road 3 nou niet zo'n heel goed bandje was.
Ik heb de motor in 2017 met deze banden gekocht en sinds dien wel wat schrik momentjes gehad dus ondanks dat de voorband nog in goede staat is en michelin nog wel eens gevoelig wil zijn voor combinaties van banden, en ik eigenlijk door die momenten geen vertrouwen heb in de band wil ik graag wat anders
Wat is goede staat? Bij mij is een voorbandje zo versleten. Meet het profiel eens op de meest versleten plek.
 
Wat is goede staat? Bij mij is een voorbandje zo versleten. Meet het profiel eens op de meest versleten plek.
3,1mm in het midden heb er nu 4000km mee gereden band is uit 2016 en was nieuw toen ik de motor in 2017 kocht.
 

Bijlagen

  • 15594035944785221538257218170288.jpg
    15594035944785221538257218170288.jpg
    106,5 KB · Weergaven: 18
Wie o wie kan mij helpen met het volgende:
Vorig jaar heb ik 2x een dag circuittraining op Zandvoort gevolgd. Zeker de eerste keer ging dat allemaal niet zo hard, (al voelt dat op dat moment natuurlijk wel zo) maar toch zag mijn achterband er niet helemaal uit zoals het hoort. Vervolgens ben ik met afstellingen van de vering aan de gang geweest en heb ik de bandenspanning verhoogd. Resultaat: Banden zagen er na een aantal ritten op de weg top uit.
Nu heb ik afgelopen maandag weer een circuitdag gehad met dezelfde banden op hogere druk, maar het resultaat aan het einde van de dag is vrijwel gelijk aan vorig jaar.
Ik rij een R6 uit 2002 met alles stock. Banden zijn ContiSportAttack 2 op 2,4 bar koud. Naar mijn idee moeten deze banden rondjes 2:25 prima aan kunnen.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden, dus bijgevoegd een foto van het resultaat.
IMG_20190528_154546.jpg
Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is? Of wie weet een goed adres nabij de Haarlemmermeer waar ze meer kaas hebben gegeten van dit soort circuit gerelateerde gevallen?
 
Hallo allemaal. Even een vraag voor de kenners. Achterop mijn sc28 fireblade ligt een michelin pilot power 180/ 55. Nu is het zo dat dit type band niet leverbaar is in 130/ 70 voorband. Zou ik hier een bt016 pro 130/ 70 zonder problemen kunnen laten monteren? Bedankt voor de reacties alvast! Grtz

Voorwiel van een VFR750 er in, dat is 17 inch en daar heb je fatsoenlijk rubber voor.
 
Wie o wie kan mij helpen met het volgende:
Vorig jaar heb ik 2x een dag circuittraining op Zandvoort gevolgd. Zeker de eerste keer ging dat allemaal niet zo hard, (al voelt dat op dat moment natuurlijk wel zo) maar toch zag mijn achterband er niet helemaal uit zoals het hoort. Vervolgens ben ik met afstellingen van de vering aan de gang geweest en heb ik de bandenspanning verhoogd. Resultaat: Banden zagen er na een aantal ritten op de weg top uit.
Nu heb ik afgelopen maandag weer een circuitdag gehad met dezelfde banden op hogere druk, maar het resultaat aan het einde van de dag is vrijwel gelijk aan vorig jaar.
Ik rij een R6 uit 2002 met alles stock. Banden zijn ContiSportAttack 2 op 2,4 bar koud. Naar mijn idee moeten deze banden rondjes 2:25 prima aan kunnen.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden, dus bijgevoegd een foto van het resultaat.
Bekijk bijlage 1397954
Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is? Of wie weet een goed adres nabij de Haarlemmermeer waar ze meer kaas hebben gegeten van dit soort circuit gerelateerde gevallen?
2,4 bar?? Je hebt twee banden en de voorband is op het circuit ca. drie tiende bar hoger dan achter.
Op de openbare weg je normale bandenspanning aanhouden, op het circuit mag je echter wel een heel stuk lager dan 2.4 bar achter. 8)7
De eerste twee ronden wel iets voorzichtiger opwarmen, de eerste paar bochten extra rustig aan. :P

Motoplus bandenspanning circuit.JPG


Bron: MotoPlus| Hét magazine over alles wat motorrijders boeit!

Hoe oud zijn deze banden trouwens?? :)
 
Wie o wie kan mij helpen met het volgende:
Vorig jaar heb ik 2x een dag circuittraining op Zandvoort gevolgd. Zeker de eerste keer ging dat allemaal niet zo hard, (al voelt dat op dat moment natuurlijk wel zo) maar toch zag mijn achterband er niet helemaal uit zoals het hoort. Vervolgens ben ik met afstellingen van de vering aan de gang geweest en heb ik de bandenspanning verhoogd. Resultaat: Banden zagen er na een aantal ritten op de weg top uit.
Nu heb ik afgelopen maandag weer een circuitdag gehad met dezelfde banden op hogere druk, maar het resultaat aan het einde van de dag is vrijwel gelijk aan vorig jaar.
Ik rij een R6 uit 2002 met alles stock. Banden zijn ContiSportAttack 2 op 2,4 bar koud. Naar mijn idee moeten deze banden rondjes 2:25 prima aan kunnen.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden, dus bijgevoegd een foto van het resultaat.
Bekijk bijlage 1397954
Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is? Of wie weet een goed adres nabij de Haarlemmermeer waar ze meer kaas hebben gegeten van dit soort circuit gerelateerde gevallen?
Probeer eens 2.1 bar koud achter en 2.1bar vooraan koud.
Indien het beter is, zo laten. Indien het nog te heet wordt, achter naar 1.9bar gaan.
Heb je ook problemen met grip of gewoon dat de band er slecht uitziet?

Ik heb nu een set S21's, gisteren was 2.1bar warm achter en 2.1 bar vooraan perfect bij 27graden omgevingstemperatuur.
Vandaag koud gemeten 1.9 vooraan en 1.8 achter.
 
Laatst bewerkt:
Wie o wie kan mij helpen met het volgende:
Vorig jaar heb ik 2x een dag circuittraining op Zandvoort gevolgd. Zeker de eerste keer ging dat allemaal niet zo hard, (al voelt dat op dat moment natuurlijk wel zo) maar toch zag mijn achterband er niet helemaal uit zoals het hoort. Vervolgens ben ik met afstellingen van de vering aan de gang geweest en heb ik de bandenspanning verhoogd. Resultaat: Banden zagen er na een aantal ritten op de weg top uit.
Nu heb ik afgelopen maandag weer een circuitdag gehad met dezelfde banden op hogere druk, maar het resultaat aan het einde van de dag is vrijwel gelijk aan vorig jaar.
Ik rij een R6 uit 2002 met alles stock. Banden zijn ContiSportAttack 2 op 2,4 bar koud. Naar mijn idee moeten deze banden rondjes 2:25 prima aan kunnen.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden, dus bijgevoegd een foto van het resultaat.
Bekijk bijlage 1397954
Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is? Of wie weet een goed adres nabij de Haarlemmermeer waar ze meer kaas hebben gegeten van dit soort circuit gerelateerde gevallen?
Wat je ziet op de foto is dat er voor/achter de profielstreep geen slijtage is en ook de randen zien er niet goed uit. Deze ongelijkmatige slijtage is echt een probleem met je vering en daarvoor zou ik een veringboer bezoeken.

Buiten dat kun je inderdaad de bandenspanning laten zakken, maar dat lost jouw probleem niet op maar is wel beter, vooral als je rondetijden omlaag gaan. Meet ook de warmte spanning direct als je van de baan af komt.
 
2,4 bar?? Je hebt twee banden en de voorband is op het circuit ca. drie tiende bar hoger dan achter.
Op de openbare weg je normale bandenspanning aanhouden, op het circuit mag je echter wel een heel stuk lager dan 2.4 bar achter. 8)7
De eerste twee ronden wel iets voorzichtiger opwarmen, de eerste paar bochten extra rustig aan. :P

"Schema'tje"

Bron: MotoPlus| Hét magazine over alles wat motorrijders boeit!

Hoe oud zijn deze banden trouwens?? :)
2,4 bar ja, ik had mijn achterband vorig jaar op 2,1 bar staan.....resultaat was hetzelfde. Thanks voor het schema'tje, deze had ik nog niet gezien en begreep altijd dat straatbanden niet te laag in druk mogen op het circuit. Dat blijkt niet helemaal waar te zijn dus!

Heb je ook problemen met grip of gewoon dat de band er slecht uitziet?
Vooralsnog geen problemen met de grip nee, maar dat wil ik graag voor zijn voor het geval ik harder ga rijden en de band het dan opgeeft.

Wat je ziet op de foto is dat er voor/achter de profielstreep geen slijtage is en ook de randen zien er niet goed uit. Deze ongelijkmatige slijtage is echt een probleem met je vering en daarvoor zou ik een veringboer bezoeken.
Die randen zien er zo op de foto slechter uit dan ze echt zijn. Wat je ziet is echt opgestroopt gesmolten rubber. Als ik dit er af pulk blijft er nauwelijks een opstaande rand achter.

Ik wil inderdaad sowieso naar een veringboer, maar waar ga ik die enigszins in de buurt vinden? Zomaar naar de eerste de beste motorzaak rijden zie ik niet zitten, ik doe het liever meteen goed.


Thanks voor alle reacties!
 
2,4 bar ja, ik had mijn achterband vorig jaar op 2,1 bar staan.....resultaat was hetzelfde. Thanks voor het schema'tje, deze had ik nog niet gezien en begreep altijd dat straatbanden niet te laag in druk mogen op het circuit. Dat blijkt niet helemaal waar te zijn dus!


Vooralsnog geen problemen met de grip nee, maar dat wil ik graag voor zijn voor het geval ik harder ga rijden en de band het dan opgeeft.


Die randen zien er zo op de foto slechter uit dan ze echt zijn. Wat je ziet is echt opgestroopt gesmolten rubber. Als ik dit er af pulk blijft er nauwelijks een opstaande rand achter.

Ik wil inderdaad sowieso naar een veringboer, maar waar ga ik die enigszins in de buurt vinden? Zomaar naar de eerste de beste motorzaak rijden zie ik niet zitten, ik doe het liever meteen goed.


Thanks voor alle reacties!
Als dat je beschrijving correct is, dan is dan meestal een teken van een te hoge bandenspanning. Klein contact oppervlak zorgt voor plaatselijk te veel hitte.
Zak eens naar 2 bar koud.
( Maar zoals hierboven gezegd is, je vering eerst controleren)
Je band zal ook niet zomaar grip verliezen, je merkt dit normaal wel op voorhand.
 
Even een praktische vraag aan de specialisten.
Dit weekend wezen sturen in Luxemburg. Voorband op de flanken compleet kaal gereden (Metzeler Roadtec 01)/ Superduke GT. Achterband ook een Roadtec 01, maar deze is net 2.000 km oud. Als 'n zuunige Hollander zonde om deze af te schrijven, echter weet ik nu al dat de volgende geen Roadtec meer wordt (band kan slecht tegen hogere temperaturen zoals dit Hemelvaart weekend (smeren en slijten als sneeuw voor de zon).

Zat te denken om eindelijk maar eens weer een Michelin er onder te leggen, lees goede verhalen over de Road 5 en begreep dat het compound wat beter tegen warmte kan (sportieve rijder, setje Angel GT's was kaal na 4800km, Roadtec 01 achter deed ik ca 7000km mee) Kan deze (voor)band samen met de Roadtec 01 achterband qua canvas en dwarsprofiel of adviseren jullie anders?
 
Even een praktische vraag aan de specialisten.
Dit weekend wezen sturen in Luxemburg. Voorband op de flanken compleet kaal gereden (Metzeler Roadtec 01)/ Superduke GT. Achterband ook een Roadtec 01, maar deze is net 2.000 km oud. Als 'n zuunige Hollander zonde om deze af te schrijven, echter weet ik nu al dat de volgende geen Roadtec meer wordt (band kan slecht tegen hogere temperaturen zoals dit Hemelvaart weekend (smeren en slijten als sneeuw voor de zon).

Zat te denken om eindelijk maar eens weer een Michelin er onder te leggen, lees goede verhalen over de Road 5 en begreep dat het compound wat beter tegen warmte kan (sportieve rijder, setje Angel GT's was kaal na 4800km, Roadtec 01 achter deed ik ca 7000km mee) Kan deze (voor)band samen met de Roadtec 01 achterband qua canvas en dwarsprofiel of adviseren jullie anders?
Als je voorband begint te smeren en te slijten als sneeuw voor de zon op de openbare weg, dan klopt je bandenspanning helemaal niet. (instelling vering kan ook fout zijn)
 
In sommige landen vind je heel ruw/scherp asfalt op bergwegen. Als de asfalttemperatuur dan ook hoog is, en je bent flink aan het raggen, dan kan het best snel gaan met een band als de Roadtec.

Maar smeren van de voorband op de openbare weg, dan moet je echt hard rijden.
 
Laatst bewerkt:
Wie o wie kan mij helpen met het volgende:
Vorig jaar heb ik 2x een dag circuittraining op Zandvoort gevolgd. Zeker de eerste keer ging dat allemaal niet zo hard, (al voelt dat op dat moment natuurlijk wel zo) maar toch zag mijn achterband er niet helemaal uit zoals het hoort. Vervolgens ben ik met afstellingen van de vering aan de gang geweest en heb ik de bandenspanning verhoogd. Resultaat: Banden zagen er na een aantal ritten op de weg top uit.
Nu heb ik afgelopen maandag weer een circuitdag gehad met dezelfde banden op hogere druk, maar het resultaat aan het einde van de dag is vrijwel gelijk aan vorig jaar.
Ik rij een R6 uit 2002 met alles stock. Banden zijn ContiSportAttack 2 op 2,4 bar koud. Naar mijn idee moeten deze banden rondjes 2:25 prima aan kunnen.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden, dus bijgevoegd een foto van het resultaat.
Bekijk bijlage 1397954
Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is? Of wie weet een goed adres nabij de Haarlemmermeer waar ze meer kaas hebben gegeten van dit soort circuit gerelateerde gevallen?
Een straatband wordt op het circuit na ongeveer 7 ronden te warm. Ik zou gaan voor een band die beter tegen hoge temperaturen kan. Bijvoorbeeld de Pirelli Diablo Rosso Corsa 2 of de Dunlop Sportsmart TT.
 
Even een praktische vraag aan de specialisten.
Dit weekend wezen sturen in Luxemburg. Voorband op de flanken compleet kaal gereden (Metzeler Roadtec 01)/ Superduke GT. Achterband ook een Roadtec 01, maar deze is net 2.000 km oud. Als 'n zuunige Hollander zonde om deze af te schrijven, echter weet ik nu al dat de volgende geen Roadtec meer wordt (band kan slecht tegen hogere temperaturen zoals dit Hemelvaart weekend (smeren en slijten als sneeuw voor de zon).

Zat te denken om eindelijk maar eens weer een Michelin er onder te leggen, lees goede verhalen over de Road 5 en begreep dat het compound wat beter tegen warmte kan (sportieve rijder, setje Angel GT's was kaal na 4800km, Roadtec 01 achter deed ik ca 7000km mee) Kan deze (voor)band samen met de Roadtec 01 achterband qua canvas en dwarsprofiel of adviseren jullie anders?
Ik zou hier zeker geen Michelin mee combineren. Kan best goed gaan, maar de kans is vrij groot dat het niet goed gaat.
Ik zou voor een sportband aan de voorkant gaan, bijvoorbeeld de Metzeler Sportec M7-RR of een Pirelli Rosso III uit dezelfde fabriek.
 
2,4 bar ja, ik had mijn achterband vorig jaar op 2,1 bar staan.....resultaat was hetzelfde. Thanks voor het schema'tje, deze had ik nog niet gezien en begreep altijd dat straatbanden niet te laag in druk mogen op het circuit. Dat blijkt niet helemaal waar te zijn dus!


Vooralsnog geen problemen met de grip nee, maar dat wil ik graag voor zijn voor het geval ik harder ga rijden en de band het dan opgeeft.


Die randen zien er zo op de foto slechter uit dan ze echt zijn. Wat je ziet is echt opgestroopt gesmolten rubber. Als ik dit er af pulk blijft er nauwelijks een opstaande rand achter.

Ik wil inderdaad sowieso naar een veringboer, maar waar ga ik die enigszins in de buurt vinden? Zomaar naar de eerste de beste motorzaak rijden zie ik niet zitten, ik doe het liever meteen goed.


Thanks voor alle reacties!
alphen aan de rijn, hyperpro kun je meestal zo ff langs, anders ff bellen voor afspraak.
 
Ik ga de set Bridgestone S20's onder mijn MT-09 vervangen (achterband is zo goed als klaar en van de zomer naar de Dolomieten, goed voor 4000 km). Deze set is mij goed bevallen, behalve in de regen. De voorband heeft een aantal onverwachte uitstapjes gemaakt waardoor ik zelfs een keer op de andere weghelft belandde terwijl ik al op eieren reed. (kan het nog uitmaken in welke stand de traction control stond?).

Ik overweeg een set s22 (zijn deze beter in de regen?) of de nieuwe Sport Maxx MK3. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen! Op m'n vorige MT heb ik met een setje M7RR gereden. Van wat ik mij kan herinneren deden die het goed in de regen, maar gaven ze wat minder vertrouwen dan de S20's. (maar durf ik niet zeker te zeggen, kan ook meer ervaring/vertrouwen in de motor zijn na verloop van tijd).

Over m’n motor / rijstijl:
  • Ik hou van sportief rijden en proberen om zo goed/snelmogelijk bochtjes te pakken en de band mooi rond te rijden. Als ik rij ben ik het liefst op dijkjes / kronkelwegen te vinden.
  • Eens per jaar doe ik een circuitdag
  • Ik probeer rijden in de regen te vermeiden, maar wil wel goede grip als het onverwachts nat wordt (zie eerdere ervaring)
  • Ik rij geen woon/werk maar maak wel veel kilometers (10-15K per jaar)
  • Deze zomer vertrek ik naar de Dolomieten (op de motor erheen en terug)
  • MT heeft hyperpro achterschonk en voor/achter is afgesteld door Hyperpro
  • Ik vind de MT snel instabiel worden op de voorkant, dus zoek een band die dit gevoel niet versterkt
 
Terug
Bovenaan Onderaan