Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.772
9.086
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
............ Ik vermoed dat ik een beetje een all-around band nodig heb, maar ben nog een leek op gebied van motorbanden. Kun je mij wat opties/tips geven en de verschillen daarvan toelichten?

Voor zat er een Avon op en achter een Michelin. Beide heb ik vervangen voor de Michelin Road 5. De motor rijdt veel lekkerder, topkeuze geweest.
 
Ik heb van de dealer waar ik meestal het onderhoud van mijn motor doe het onderstaande bandenlijstje gekregen. Welke band raden jullie aan? Is met name voor mooi weer plezier ritjes(Ook trip naar Duitsland binnenkort), af en toe woon-werk verkeer en wellicht 1x per jaar circuitdagje.

Sportief:

  • Dunlop Qualifier 2 €249.-
  • Dunlop Sportsmart 2 Max €315.-
  • Dunlop Sportsmart MK3 €363.- (tussen 1 april en 31 mei €40.- cashback)
  • Bridgestone BT016 €260.-
  • Bridgestone S21 €325.-
  • Bridgestone S22 €380.-
  • Michelin Pilot Power 2CT €270.-
  • Michelin Pilot Power 3 €295.-
  • Michelin Power RS €350.-

Sport/Tour (iets minder grip/meer rijkilometers).

  • Dunlop GPR300 €229.-
  • Dunlop Roadsmart 2 €268.-
  • Dunlop Roadsmart 3 €359.-
  • Bridgestone BT023 €279.-
  • Bridgestone T30 EVO €319.-
  • Bridgestone T31 €371.-
  • Michelin Pilot Road 2 €267.-
  • Michelin Pilot Road 4 €335.- en in de GT versie €363.-
  • Michelin Road 5 €380.-
 
Vraagje. Eerder dit jaar heb ik een Superduke 1290R gekocht, daarop zaten Dunlop Sportsmart 2 banden, de achterband was nog goed maar de voorband was aan vervanging toe, ik heb er een nieuwe Sportsmart 3 op laten zetten. Nu zie ik dat de achterband wel aardig op weg is. Ivm de woon/werk ritjes, een groot deel van het jaar doorrijden, etc wil ik de banden vervangen door een sport/tour band. Kan ik straks alleen de achterband vervangen en met twee verschillende type banden rijden?

Overigens overweeg ik de Pirelli Angel GT2 omdat de Superduke 1290GT standaard met Pirelli’s geleverd wordt of de Dunlop Roadsmart zodat dan iig het bandenmerk van de 2 banden overeenkomt, of is dat niet nodig?
 
Die sportsmart 3 is gunstig geprijsd met de cashback, in vergelijking met de rest. Bij een bandenboer kun je betere prijzen krijgen voor veel van die sets, zijn de prijzen incl montage?
Prijs is inderdaad inclusief montage. millieu heffing en btw.

klopt inderdaad dat er staat tussen 1 april en 31 mei, maar hij kon nog steeds wat meer doen met de prijzen op de Dunlop banden.
 
Vraagje. Eerder dit jaar heb ik een Superduke 1290R gekocht, daarop zaten Dunlop Sportsmart 2 banden, de achterband was nog goed maar de voorband was aan vervanging toe, ik heb er een nieuwe Sportsmart 3 op laten zetten. Nu zie ik dat de achterband wel aardig op weg is. Ivm de woon/werk ritjes, een groot deel van het jaar doorrijden, etc wil ik de banden vervangen door een sport/tour band. Kan ik straks alleen de achterband vervangen en met twee verschillende type banden rijden?

Overigens overweeg ik de Pirelli Angel GT2 omdat de Superduke 1290GT standaard met Pirelli’s geleverd wordt of de Dunlop Roadsmart zodat dan iig het bandenmerk van de 2 banden overeenkomt, of is dat niet nodig?
Pirelli is traditioneel zacht karkas, Dunlop hard, dus ik zou er niet vanuit gaan dat dat goed matcht.

Dat de ktm standaard op Pirelli komt, betekent niets dus die overweging is niet zo relevant.

Als achterband een Dunlop Roadsmart is een veilige keuze.
 
Vraagje. Eerder dit jaar heb ik een Superduke 1290R gekocht, daarop zaten Dunlop Sportsmart 2 banden, de achterband was nog goed maar de voorband was aan vervanging toe, ik heb er een nieuwe Sportsmart 3 op laten zetten. Nu zie ik dat de achterband wel aardig op weg is. Ivm de woon/werk ritjes, een groot deel van het jaar doorrijden, etc wil ik de banden vervangen door een sport/tour band. Kan ik straks alleen de achterband vervangen en met twee verschillende type banden rijden?

Overigens overweeg ik de Pirelli Angel GT2 omdat de Superduke 1290GT standaard met Pirelli’s geleverd wordt of de Dunlop Roadsmart zodat dan iig het bandenmerk van de 2 banden overeenkomt, of is dat niet nodig?
De Roadsmart III is een prima keuze, maar ook de Pirelli Angel GT2 kan in dit geval prima.
 
Die roadsmart 3 heb ik op mijn vorige fiets gehad, die bevielen erg goed idd. Ik twijfel omdat ik dan een sportsmart (sport) voorband zou hebben en een roadsmart (sport/tour) achter, maar dat zou moeten kunnen?
Ja, dat kan gewoon. Vroeger werd dat vaker gedaan, toen hadden toerbanden nog niet zoveel grip als nu.
 
Vandaag weer even naar het achterbandje gekeken, en die glimt nog wel erg zeg. 8)7

DSC_2003.jpg
 
De voorband kreeg ik nooit tot het randje. Ziet er nu wat gesmolten uit. :P

DSC_2027.jpg


En de kat van de buren zit iedere avond onder de hoes. De haren plakken erop als een gek. :X :')
 
Ik heb van de dealer waar ik meestal het onderhoud van mijn motor doe het onderstaande bandenlijstje gekregen. Welke band raden jullie aan? Is met name voor mooi weer plezier ritjes(Ook trip naar Duitsland binnenkort), af en toe woon-werk verkeer en wellicht 1x per jaar circuitdagje.

Sportief:

  • Dunlop Qualifier 2 €249.-
  • Dunlop Sportsmart 2 Max €315.-
  • Dunlop Sportsmart MK3 €363.- (tussen 1 april en 31 mei €40.- cashback)
  • Bridgestone BT016 €260.-
  • Bridgestone S21 €325.-
  • Bridgestone S22 €380.-
  • Michelin Pilot Power 2CT €270.-
  • Michelin Pilot Power 3 €295.-
  • Michelin Power RS €350.-

Sport/Tour (iets minder grip/meer rijkilometers).

  • Dunlop GPR300 €229.-
  • Dunlop Roadsmart 2 €268.-
  • Dunlop Roadsmart 3 €359.-
  • Bridgestone BT023 €279.-
  • Bridgestone T30 EVO €319.-
  • Bridgestone T31 €371.-
  • Michelin Pilot Road 2 €267.-
  • Michelin Pilot Road 4 €335.- en in de GT versie €363.-
  • Michelin Road 5 €380.-

Aangegeven dat ik motor voor volgende gebruik:
Is voornamelijk voor plezierritjes met mooi weer, af en toe woon-werk verkeer en wellicht 1x per jaar circuitdagje.

Toen raadde hij 1 van de volgende banden aan:
Dan zou ik gaan voor een van onderstaande :
· Dunlop Sportsmart MK3 €350.-
· Dunlop Sportsmart 2 MAX €300.-
· Michelin Pilot Power 2CT €260.-
· Michelin Power RS €350.-
· Bridgestone S22 €370.-

Iemand ervaring met 1 van de bovenstaande banden?
 
MPP2CT is ondanks zijn leeftijd een fijne band. Heeft echter het nadeel dat ie kan gaan smeren als ie echt heet wordt, dus bij circuitdagen niet ideaal.
Voor de rest hangt circuit vooral ook af van de tijden die je rijdt.
 
MPP2CT is ondanks zijn leeftijd een fijne band. Heeft echter het nadeel dat ie kan gaan smeren als ie echt heet wordt, dus bij circuitdagen niet ideaal.
Voor de rest hangt circuit vooral ook af van de tijden die je rijdt.
Ben niet supersnel ofzo. Snelste rondje op Assen op mn 600rr was 2:11. Heb nu andere motor dus geen idee wat ik daarmee rij.
 
Laatst bewerkt:
Ben niet supersnel ofzo. Snelste rondje op mn 600rr was 2:11. Heb nu andere motor dus geen idee wat ik daarmee rij.
Op Zandvoort redelijk, op Assen reed ik dat met Continental toerbanden, de Conti-motion, een model onder de Roadattack.
Meestal liggen de tijden niet aan de motor. :+

In ieder geval rij ik liever niet meer een Pilot Power tijdens een enkele circuitdag.
Vorig jaar bevielen de S21's mij wel, de S22 moet dan nog beter zijn. :Y
 
Sorry vergeten te vermelden. Was idd op Assen. Zoals ik al vermelde niet snel haha. Was mn eerste circuittraining niveau 1.

Had een filmpje gezien waar ze vertellen dat de S21 voor straatgebruik niet onder doet aan de S22 en dat je voor het geld beter de S21 kan halen. Zou dit ook gelden voor de Sportsmart 2 Max en Sportsmart 3?
 
Sorry vergeten te vermelden. Was idd op Assen. Zoals ik al vermelde niet snel haha. Was mn eerste circuittraining niveau 1.

Had een filmpje gezien waar ze vertellen dat de S21 voor straatgebruik niet onder doet aan de S22 en dat je voor het geld beter de S21 kan halen. Zou dit ook gelden voor de Sportsmart 2 Max en Sportsmart 3?
En dat filmpje is de waarheid? Misschien gaat de S22 wel 50% langer mee dan de S21, dan kun je beter een paar tientjes meer uitgeven. Ik weet het antwoord ook niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan