Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.772
9.071
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Terug van de bandenboer. Geholpen door Okan, werkt in de werkplaats daar - topgozer.

Hij heeft me toch van de Road 5's afgepraat en me de Battlax T31's geadviseerd dus die maar genomen. Zo op het oog prima compatible met mijn R6 en zien er al iets meer race uit (oog wil ook wat).
Nu nog even inrijden en dan maar eens kijken hoe ze zijn op de weg!
 
Omdat als dat niet nodig is, de road 5 prima is.

De meesten vinden zichzelf sportief rijden. De meesten rijden naar maatstaaf van de huidige generatie sport-tour banden niet sportief.
Een bandenboer die de combinatie sportmotor - sporttour banden bij voorbaat verkettert, leeft nog in de vorige eeuw
Maar een Road 5 is ook niet echt 'nodig', waarom dan niet een Road 2 of een B-merk?
 
Weet iemand de profieldiepte voor/achter van een nieuwe Pirelli AngelGT2 ?

Ik wil graag weten hoeveel procent ik nog over heb na 3700 Km....
Natuurlijk Jack.
Voorzijde 4,5mm in jouw maat.
Achterzijde heb ik niet liggen in jouw maat, maar de 180 heeft 7mm profieldiepte.
Beiden NIET op de slijtindicator gemeten, maar op het diepste punt.
 
Maar een Road 5 is ook niet echt 'nodig', waarom dan niet een Road 2 of een B-merk?

Road 2 kan wat mij betreft ook.

Me punt is, mindvision heeft zijn oog laten vallen op de road 5. Weet ik veel waarom.
Zijn dealer zegt 'ben je mal, op een r6'
DAT is onzin. Bang voor tekort aan grip hoef je naar mijn mening niet te zijn, als gemiddelde zelfverklaarde sportieve rijder.
Niet meer dan dat, niet minder dan dat ;)

Zijn meer factoren die kunnen bepalen welke band jij wil.
Meest voorkomende selectiecreiteria zijn grip en levensduur,
maar wat mij betreft kunnen:
- looks
- prijs
- wang/karkas type
- stuursnelheid (sport vs sporttour)
- weet ik veel wat er nog voor persoonlijke gevoelsredenen zijn
ook allemaal goede redenen zijn.

Waar ik persoonlijk op selecteer, heb ik niet genoemd, voordat dat weer geconcludeerd wordt.
 
Terug van de bandenboer. Geholpen door Okan, werkt in de werkplaats daar - topgozer.

Hij heeft me toch van de Road 5's afgepraat en me de Battlax T31's geadviseerd dus die maar genomen. Zo op het oog prima compatible met mijn R6 en zien er al iets meer race uit (oog wil ook wat).
Nu nog even inrijden en dan maar eens kijken hoe ze zijn op de weg!

Stiekem wel benieuwd waarom de road 5 werd afgeraden en een T31 werd aangeraden.
Is daar iets over verteld?
(Prima keuze verder trouwens hoor, wat mij betreft)
 
Road 2 kan wat mij betreft ook.

Me punt is, mindvision heeft zijn oog laten vallen op de road 5. Weet ik veel waarom.
Zijn dealer zegt 'ben je mal, op een r6'
DAT is onzin. Bang voor tekort aan grip hoef je naar mijn mening niet te zijn, als gemiddelde zelfverklaarde sportieve rijder.
Niet meer dan dat, niet minder dan dat ;)

Zijn meer factoren die kunnen bepalen welke band jij wil.
Meest voorkomende selectiecreiteria zijn grip en levensduur,
maar wat mij betreft kunnen:
- looks
- prijs
- wang/karkas type
- stuursnelheid (sport vs sporttour)
- weet ik veel wat er nog voor persoonlijke gevoelsredenen zijn
ook allemaal goede redenen zijn.

Waar ik persoonlijk op selecteer, heb ik niet genoemd, voordat dat weer geconcludeerd wordt.
Met de Road2 heb ik nog lekker geknalt op Zandvoort met een TL1000R een paar jaartjes terug. Gaven geen krimp. :9
Alleen met temperaturen boven de 20°C+ i.c.m. meerdere sessies kunnen ze wat te warm worden en gaan smeren.
Op de openbare weg zal je ze niet snel overvragen (buitenkanten zijn het ook gewoon 2CT Powers). :]
 
Hij zei dat de T31's triple compound waren ipv dual compound van de Road 5's en hij zei dat deze iets sportiever reden en meer leken op mijn pilot power 2CT's (die had ik er onder liggen) qua rijgedrag. Hij heeft ook aangegeven dat ze misschien 1-2 k km minder meegaan dan de Road 5's maar dat vind ik niet zo erg.
 
Hij zei dat de T31's triple compound waren ipv dual compound van de Road 5's en hij zei dat deze iets sportiever reden en meer leken op mijn pilot power 2CT's (die had ik er onder liggen) qua rijgedrag. Hij heeft ook aangegeven dat ze misschien 1-2 k km minder meegaan dan de Road 5's maar dat vind ik niet zo erg.
En ik zeg dat ze (T31) een langere opwarm tijd hebben en minder grip in regen en dat de zaak waarschijnlijk een betere marge heeft op bridgestone
 
Hij zei dat de T31's triple compound waren ipv dual compound van de Road 5's en hij zei dat deze iets sportiever reden en meer leken op mijn pilot power 2CT's (die had ik er onder liggen) qua rijgedrag. Hij heeft ook aangegeven dat ze misschien 1-2 k km minder meegaan dan de Road 5's maar dat vind ik niet zo erg.
Triple compound alleen voor de achterband. Helaas brengt ze dat niet zoveel.
Het vergelijk met jouw oude 2CT's slaat nergens op. Het is omgekeerd ten opzichte van hun bewering. Of heb je ze mogelijk verkeerd begrepen?
 
Op mijn recent aangekochte Hornet uit 2002 ligt achteraan een verse Dunlop Sportmax Road. Vooraan is de band "vlak" afgesleten, en deze wil ik dus gaan vervangen. Had vooraan graag een Pirelli Diablo Rossa III gelegd. Wordt dit combineren van 2 merken / types banden gedaan en waarom wordt het afgeraden?
Ik heb nog geen rij-ervaring (rijbewijs pas eind Augustus 2019 gepland), dus is misschien wel handig om te weten in de aanbeveling.
 
Op mijn recent aangekochte Hornet uit 2002 ligt achteraan een verse Dunlop Sportmax Road. Vooraan is de band "vlak" afgesleten, en deze wil ik dus gaan vervangen. Had vooraan graag een Pirelli Diablo Rossa III gelegd. Wordt dit combineren van 2 merken / types banden gedaan en waarom wordt het afgeraden?
Ik heb nog geen rij-ervaring (rijbewijs pas eind Augustus 2019 gepland), dus is misschien wel handig om te weten in de aanbeveling.
Ik neem aan dat je de Roadsmart bedoeld. Welke versie? De 1, 2 of 3?
 
En als je het nu vergelijkt met de rosso 3? Ik sta bijna op het punt die eronder te laten zetten namelijk :)
Ik heb het vergelijk hier wel eens opgeschreven: ik vind ze op het gebied van stuurkarakter opvallend veel op elkaar lijken. De RA3 is beter op lagere temperatuur (opstappen en voelt direct goed), gaat langer mee, maar is minder stabiel dan de Rosso 3. Dus als je motor de stabiliteit kan gebruiken en als je er ook mee het circuit op gaat, dan is de Rosso 3 de betere band. Anders de Conti.
 
hi Goedemorgen allemaal! ik zit een beetje te in twijfel m.b.t. mijn bandenwissel.
heb een zx10R waar ik 'gemakshalve' al 3x een MPP3 achterband op heb gewisseld (Voorband ookMPP3) omdat ze eigenlijk altijd prima bevielen op voorgaande motoren. (zx6R, Zx9R). wil nu allicht is wat anders proberen.
Ik op mijn Zx10R de banden plots niet meer rond.. terwijl dat op m'n vorige motoren no problemo was- alleen zal dat ongetwijfeld aan mijn houding etc. liggen.

de vraag:
-nu heb ik 26 aug. mijn 1e x Assen gepland staan (geen circuit ervaring). ik ben net terug van een weekendje Eifel - en zag dat beide banden +/- op de 2mm zitten..

ik wilde eigenlijk deze set dit jaar "oprijden" en volgend voorjaar wisselen- maar nu begreep ik dat minimale profieldiepte tenminste 2mm moet zijn om door de technische keuring te komen bij Racecracks / Assen.

Dus allicht is vooraf wisselen een beter idee. de vraag is alleen : voor wat?!
gebruik deze ZX10R +/- 5.000 km per jaar - met (hopelijk) tenminste 1x per jaar een circuitdag.
zat zelf te denken aan Pirelli Diablo Rosso 3-

* Klopt het dat je min. 2 mm profiel moet hebben op Assen? -> dus wisselen?
* is Pirelli Rosso 3 dan een goede keuze?
* ik rij eigenlijk al tijden met 190/55 achter- terwijl 190/50 de opgegeven banden maat is- kan ik niet beter terug naar 190/50?

alvast dank!
 
Laatst bewerkt:
hi Goedemorgen allemaal! ik zit een beetje te in twijfel m.b.t. mijn bandenwissel.
heb een zx10R waar ik 'gemakshalve' al 3x een MPP3 achterband op heb gewisseld (Voorband ookMPP3) omdat ze eigenlijk altijd prima bevielen op voorgaande motoren. (zx6R, Zx9R). wil nu allicht is wat anders proberen.
Ik op mijn Zx10R de banden plots niet meer rond.. terwijl dat op m'n vorige motoren no problemo was- alleen zal dat ongetwijfeld aan mijn houding etc. liggen.

de vraag:
-nu heb ik 26 aug. mijn 1e x Assen gepland staan (geen circuit ervaring). ik ben net terug van een weekendje Eifel - en zag dat beide banden +/- op de 2mm zitten..

ik wilde eigenlijk deze set dit jaar "oprijden" en volgend voorjaar wisselen- maar nu begreep ik dat minimale profieldiepte tenminste 2mm moet zijn om door de technische keuring te komen bij Racecracks / Assen.

Dus allicht is vooraf wisselen een beter idee. de vraag is alleen : voor wat?!
gebruik deze ZX10R +/- 5.000 km per jaar - met (hopelijk) tenminste 1x per jaar een circuitdag.
zat zelf te denken aan Pirelli Diablo Rosso 3-

* Klopt het dat je min. 2 mm profiel moet hebben op Assen? -> dus wisselen?
* is Pirelli Rosso 3 dan een goede keuze?
* ik rij eigenlijk al tijden met 190/55 achter- terwijl 190/50 de opgegeven banden maat is- kan ik niet beter terug naar 190/50?

alvast dank!

2 mm is aan het begin van een circuitdag te weinig, zeker met Michelins. Dan heb je nog zo weinig rubber over dat ze makkelijk oververhitten..... plus dat je dan waarschijnlijk weing band meer overhoudt om aan het eind van de dag eventueel nog naar huis te rijden.

Zelf zou ik altijd de 190/55 gebruiken omdat de meeste motoren daar lekkerder mee sturen en de Pirelli Diablo Rosso III is zeker een aanrader, net als de Continental Sport Attack 3.
 
[knip]
gebruik deze ZX10R +/- 5.000 km per jaar - met (hopelijk) tenminste 1x per jaar een circuitdag.
zat zelf te denken aan Pirelli Diablo Rosso 3-

* Klopt het dat je min. 2 mm profiel moet hebben op Assen? -> dus wisselen?
* is Pirelli Rosso 3 dan een goede keuze?
* ik rij eigenlijk al tijden met 190/55 achter- terwijl 190/50 de opgegeven banden maat is- kan ik niet beter terug naar 190/50?

alvast dank!
* Ja
* Ja
* Nee

Rij zelf ook op een 10 met de Rosso 3. Prima bandje :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan