Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.816
9.165
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
hi Goedemorgen allemaal! ik zit een beetje te in twijfel m.b.t. mijn bandenwissel.
heb een zx10R waar ik 'gemakshalve' al 3x een MPP3 achterband op heb gewisseld (Voorband ookMPP3) omdat ze eigenlijk altijd prima bevielen op voorgaande motoren. (zx6R, Zx9R). wil nu allicht is wat anders proberen.
Ik op mijn Zx10R de banden plots niet meer rond.. terwijl dat op m'n vorige motoren no problemo was- alleen zal dat ongetwijfeld aan mijn houding etc. liggen.

de vraag:
-nu heb ik 26 aug. mijn 1e x Assen gepland staan (geen circuit ervaring). ik ben net terug van een weekendje Eifel - en zag dat beide banden +/- op de 2mm zitten..

ik wilde eigenlijk deze set dit jaar "oprijden" en volgend voorjaar wisselen- maar nu begreep ik dat minimale profieldiepte tenminste 2mm moet zijn om door de technische keuring te komen bij Racecracks / Assen.

Dus allicht is vooraf wisselen een beter idee. de vraag is alleen : voor wat?!
gebruik deze ZX10R +/- 5.000 km per jaar - met (hopelijk) tenminste 1x per jaar een circuitdag.
zat zelf te denken aan Pirelli Diablo Rosso 3-

* Klopt het dat je min. 2 mm profiel moet hebben op Assen? -> dus wisselen?
* is Pirelli Rosso 3 dan een goede keuze?
* ik rij eigenlijk al tijden met 190/55 achter- terwijl 190/50 de opgegeven banden maat is- kan ik niet beter terug naar 190/50?

alvast dank!

Je zx6r had 180/55, je zx9r ook of 190/50 ligt aan het bouwjaar
je zx10r heeft nu 190/55
Die band staat eens stuk ronder; de wang loopt het verticaalst.
Daardoor rijd je je band niet meer rond.
Zijn plaatjes van te vinden op internet (google maar)
 
je zx10r heeft nu 190/55
Die band staat eens stuk ronder; de wang loopt het verticaalst.
Daardoor rijd je je band niet meer rond.
Ik heb ook een 190/55 op de Tuono gehad. Toen dat ding uitkwam was er alleen de 190/50, op de /55 rijdt ie fijner juist omdat de band wat hoger en ronder is. Zowel de 190/50 als de 190/55 zijn gemaakt om op een 6 inch velg te passen dus het is niet zo dat je de band te rond gaat trekken (zoals wanneer je een 200 band op een 5,50 velg gaat frotten) en hij komt ook niet te plat wat je zou hebben als je een smalle band op een brede velg monteert.
 
Ik heb ook een 190/55 op de Tuono gehad. Toen dat ding uitkwam was er alleen de 190/50, op de /55 rijdt ie fijner juist omdat de band wat hoger en ronder is. Zowel de 190/50 als de 190/55 zijn gemaakt om op een 6 inch velg te passen dus het is niet zo dat je de band te rond gaat trekken (zoals wanneer je een 200 band op een 5,50 velg gaat frotten) en hij komt ook niet te plat wat je zou hebben als je een smalle band op een brede velg monteert.

Ik zeg ook niet dat de band TE rond staat. Het is zelfs zo bedoeld, scherper sturen en meer hellingshoek mogelijk.

Een 190/50 staat het platst, rijdt je het makkelijkst rond (voor de kroegverhalen)
Daarna een 180/55
daarna een 190/55

De band rondrijden is geen doel he, tis juist goed dat je de grens minder snel bereikt.
Ik snap Bob's conclusie dat je denkt dat het aan je houding ligt als je de band plots niet meer tot het einde gebruikt. Grotere kans dat het door de band komt. /55 heeft gewoon een andere vorm tov /50

Google maar eens een plaatje
 
Thx voor de reacties. heb een vers setje Rosso 3 besteld O-)
het 'oprijden' van de band is natuurlijk geen doel an sich- meer iets wat me opviel na de overstap naar 190/55.

ben erg benieuwd of ik verschil merk op Assen!
 
T31 set vandaag op de vfr laten monteren en nu ingereden...licht en precies sturen. Met de bt016pro’s 14k meegedaan en bijna 2 seizoenen mee kunnen rijden. Zie wel hoe lang de T31 het gaan uithouden.....
 
Sinds een week ben ik de gelukkige eigenaar van een BMW R850 R. Nu zit er voor een Diablo onder en achter een Metzeler (vermoed een Roadtec Z8) Kan dit kwaad en wat zouden jullie aanraden als ik nieuwe banden zal bestellen. Ik rij in principe het hele jaar door en rijd ook veel in de regen.
 
Sinds een week ben ik de gelukkige eigenaar van een BMW R850 R. Nu zit er voor een Diablo onder en achter een Metzeler (vermoed een Roadtec Z8) Kan dit kwaad en wat zouden jullie aanraden als ik nieuwe banden zal bestellen. Ik rij in principe het hele jaar door en rijd ook veel in de regen.

Dat zal geen kwaad kunnen. Deze banden komen uit dezelfde fabriek.....

Als banden voor deze motor zou ik de Pirelli Angel GT of Conti Road Attack 3 adviseren. Je hebt niet heel veel keus in goede banden met de standaard achterband maat (160/60ZR18) en dan zijn dit de 2 beste bandensets.
 
Als het echt nog een Diablo is, dan denk ik niet dat ze uit dezelfde fabriek komen. In die tijd werden de Pirelli's nog in Italië gemaakt.

Maar een R850 op een Diablo is onzinnig. Band is ook niet gemaakt voor dat gewicht, dus pas op met oververhitting en onregelmatige slijtage.
De combi is niet geweldig, maar ik verwacht nu ook weer niet meteen problemen.
Naast bovengenoemde Angel GT en RoadAttack 3 kan je ook nog kiezen voor Bridgestone T31 of Dunlop Roadsmart 2.
Persoonlijk zou ik de RoadAttack 3 of T31 aanbevelen.
 
Even een vraagje aan de bandengoeroes hier. Ik heb op mijn nc 700 s Bridgestone T31 in de maten 120/70 -17 en 160/60-17 Nu vind ik m’n snelheids meter nogal afwijken (10 %) en zit er aan te denken om bij de volgende bandenwissel 160/70-17 achter te laten monteren. Op zich bevallen de T31’s uitstekend. Wat is jullie visie hierop?
 
Even een vraagje aan de bandengoeroes hier. Ik heb op mijn nc 700 s Bridgestone T31 in de maten 120/70 -17 en 160/60-17 Nu vind ik m’n snelheids meter nogal afwijken (10 %) en zit er aan te denken om bij de volgende bandenwissel 160/70-17 achter te laten monteren. Op zich bevallen de T31’s uitstekend. Wat is jullie visie hierop?
Niet doen.
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand ervaring met de Bridgestone Batlax S22 banden?

Momenteel heb ik de Bridgestone Batlax RS10 onder mijn R1M liggen. (Standaard geleverd)
Echter wil ik een band waar meer km's mee kan worden gereden (langere levensduur) en betere presteren bij nat wegdek. Ik gebruik mijn fiets ook voor woon/werk-verkeer.
 
Hoe zijn hier de meningen over de bridgetone bt016 pro?

Ik heb op mijn gsx1100f (270 kg) nu bt45 maar geen vertrouwen erin, vind de grip erg beperkt. Overweeg nu de 016 pro vandaar :)
 
Nee,zit niet op het achterwiel maar het is electronisch. Mijn idee is; met dezelfde toeren een iets grotere rolomtrek.

Ik kan me ff vergissen, maar met dezelfde toeren een grotere rolomtrek leg je bij 1 omwenteling meer afstand af en ga je dus harder.
Dan zou je dus naar een 55 of 50 band moeten, maar das een kwestie van rekenen.

edit,
Ik besef me nu dat je teller "overdrijft" , dan gaat dit niet werken.
Mijn auto heeft "verkeerde"wielen en banden, de teller geeft hierbij minder aan dan de GPS, vandaar.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zijn hier de meningen over de bridgetone bt016 pro?

Ik heb op mijn gsx1100f (270 kg) nu bt45 maar geen vertrouwen erin, vind de grip erg beperkt. Overweeg nu de 016 pro vandaar :)

Mijn zwager vind het een goede band, en rijd probleemloos van rand tot rand met zijn Daytona.
Allen qua gewicht zal er toch gauw een 60 kg verschil zijn tussen de Daytona en de GSXf, en ik weet niet of dat nog kan meespelen.
 
Even een vraagje aan de bandengoeroes hier. Ik heb op mijn nc 700 s Bridgestone T31 in de maten 120/70 -17 en 160/60-17 Nu vind ik m’n snelheids meter nogal afwijken (10 %) en zit er aan te denken om bij de volgende bandenwissel 160/70-17 achter te laten monteren. Op zich bevallen de T31’s uitstekend. Wat is jullie visie hierop?

Heb zelf een NC750X uit '14. Bij mij is de afwijking ongeveer 5%. (140 teller is in werkelijkheid 133 gps). Verschilt ook van band tot band. Met de originele banden (een of andere Dunlop Kaas band) waar de motor nieuw op geleverd is, was de afwijking kleiner (3%). Daarna met michelen road 4, road 5 gereden en roadsmart 3 van Dunlop.

Zeker weten dat de vertanding van de kettingwielen origineel is? 10% is wel erg veel. Lees vaak dat bij de NC700 en de NC750 er op het voorste kettingwiel een tand minder gestoken wordt.
 
Even een vraagje aan de bandengoeroes hier. Ik heb op mijn nc 700 s Bridgestone T31 in de maten 120/70 -17 en 160/60-17 Nu vind ik m’n snelheids meter nogal afwijken (10 %) en zit er aan te denken om bij de volgende bandenwissel 160/70-17 achter te laten monteren. Op zich bevallen de T31’s uitstekend. Wat is jullie visie hierop?
Behalve eerder genoemd nadeel zijn de 160/70-17 banden ook gemaakt voor zware toermotoren, en dus wat aan de stijve kant voor jouw NC.
Geen idee of hij leverbaar is voor jouw model, maar denk eens aan een Speedohealer. Die corrigeert jouw snelheidsmeter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan