Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.691
9.005
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand ervaring met de Bridgestone Batlax S22 banden?

Momenteel heb ik de Bridgestone Batlax RS10 onder mijn R1M liggen. (Standaard geleverd)
Echter wil ik een band waar meer km's mee kan worden gereden (langere levensduur) en betere presteren bij nat wegdek. Ik gebruik mijn fiets ook voor woon/werk-verkeer.
Ja, dan is de S22 een stap in de goede richting.
Maar denk ook eens aan de Dunlop Sportsmart MK3 en de Conti SportAttack 3.
 
@midlifecrisis Bedankt voorje reactie. Ik heb begrepen dat van die 016 pro de zijkanten/wangen vrij stevig zijn en daarmee geschikt voor zware fiets?

Jij hebt dan toch 120/80-16 en 150/80-16 banden er onder?
Dan gaat een BT016 niet werken, die zijn er niet in 16 Inch.

Ow scherp, leuk ;)

Die banden heb ik er nu inderdaad onder maar komen RF900 velgen in vanwege de beperkte bandenkeus in 16 inch. Twijfel nog over 170 (voorgeschreven voor rf op 5.5 velg) of 180 (gebruikelijk op 5.5) achter ivm ruimte ketting/band. Laat zodoende vanmiddag een oude versleten bt016 pro 180 erop leggen om te passen. Leverancier had die nog liggen en adviseert 180. Om andere scherpe reactie voor te zijn; 170 wel leverbaar ondanks niet op de bridgetonesite ;)

Edit: 180 valt met 185 mm te breed uit dan ketting tegen de band dus wordr een 170 :)
 
Laatst bewerkt:
@BugsBunny , ik heb de NC gebruikt gekocht en de kettingset was al vervangen, dus je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Voor deze “s” had ik een Nc700x en die teller overdreef niet zo erg. Ik laat het eerst zo en als de ketting/tandwielen vervangen moeten worden zal ik er op letten dat het de originele aantal tanden word.
 
Als het echt nog een Diablo is, dan denk ik niet dat ze uit dezelfde fabriek komen. In die tijd werden de Pirelli's nog in Italië gemaakt.

Maar een R850 op een Diablo is onzinnig. Band is ook niet gemaakt voor dat gewicht, dus pas op met oververhitting en onregelmatige slijtage.
De combi is niet geweldig, maar ik verwacht nu ook weer niet meteen problemen.
Naast bovengenoemde Angel GT en RoadAttack 3 kan je ook nog kiezen voor Bridgestone T31 of Dunlop Roadsmart 2.
Persoonlijk zou ik de RoadAttack 3 of T31 aanbevelen.

Ik heb nog even gekeken naar de banden en het betreft Pirelli Diablo Strada (voor) en Metzeler Roadtec Z6 (achter).

Naar aanleiding van jouw bericht wil ik toch banden gaan vervangen, maar vind het ook een beetje zonde van het profiel (en de kosten) wat er nog op zit dus wil dit gefasseerd doen.
Als ik de T31 voor monteer, kom ik dan in de problemen met de die Metzeler's achter?
 
Na positieve ervaringen op een pan european met de angel GT denk ik dat die het gaan worden ivm de wegligging op nat wegdek. Leveren deze nog problemen op en bij welk bedrijf moet ik aankloppen om bij jou uit te komen?
Prima banden. In mijn onderschrift staat een linkje naar mijn (web-)shop. Daar kan je ook contactgegevens vinden.
Alvast bedankt!
 
Goed, mijn eerste bandenvraag, en ik ben een totale leek:
Ik heb een jaar geleden een tweedehands Kawasaki 1400 GTR gekocht.
Deze werd mij verkocht met de onderstaande banden:

V: Bridgestone T023 GT ( 120/70/17 )
A: Gridgestone T30 EVO ( 190/50/17 )

Nu, zo'n 8000 km later, heb ik nog 2mm profiel, en ben ik aan het oriënteren voor nieuw rubber, en wil ik eens wat anders proberen. Nu viel mijn oog op de Mezeler Roadtec 01 HWM serie. Is dit een goede keuze voor een zware motor met een zware bestuurder, die het hele jaar door rijdt ?

En een aanvullende vraag, veel GTR rijders adviseren om achter een 55 ipv 50 te nemen, dit zou lekkerder sturen, makkelijker van de middenbok te wippen, en betere snelheidsmeting geven. Klopt dit ?

Alvast bedankt voor het meedenken ! :)
 
Roadtec 01 is een prima keus. Alternatieven die vorig jaar goed uit de grote Motorrad-bandentest kwamen: testwinnaar Pirelli Angel GT (sindsdien opgevolgd door de GT 2) en de Dunlop Roadsmart 3 (beste levensduur maar ietsje minder in de regen). Als je houdt van wendbaar stuurgedrag dan is de Continental Road Attack 3 een goede keuze. Voor jouw 1400 zou je daarvan eigenlijk de GT-variant moeten kiezen, maar die variant kwam juist weer niet zo lekker uit de test.

55 vs 50 is iets wat je veel tegenkomt op allerlei motoren. Het heeft voor- en nadelen, maar als (alle) andere rijders op soortgelijke motoren er positieve ervaringen mee hebben, dan zou ik daar persoonlijk wel op vertrouwen.
 
Fantastische ervaringen hier.

Even vraag misschien dat iemand mij kan helpen.

Ik heb een Triumph Daytona 600 die gebruik ik voor Woon Werk en hou ook wel van vlot sturen kom eigenlijk nooit op het circuit dus echt rubberen komt er vaak niet van.

Nu heb ik een set Michelin Pilot Road 4
De voorband is nu toch wat matig aan het worden niet kwa slijtage maar het cuppen
De achterband cupte al na een jaar behoorlijk en heb nu een lek gereden.

Ik het nat vond ik ze heel erg fijn tot de achterband cupt vorig jaar toen heb ik een drift gemaakt na de rotonde.

Ik kijk naar de volgende bandjes.

Michelin PP2ct
Micehlin PP3
Pirelli Rosso 3
Dunlop R Smart 3
Conti Sp At. 3

De Michelins zijn nu een stuk goedkoper 190 - tov 250 van de duurste Road smart 3
 
Ik denk door het profiel. Ik had toch behoorlijk last van cuppen. Toen ik dus van de rotonde af een mega drift maakte, had ik een blauwe linker duim. Ik kon hem nog maar net houden. (die zat klem tussen de tank - dat is heel stom bij de daytona)
Tja misschien zijn die PR4 iets te gevoelig voor een te lage bandenspanning ik had iets van 2.2 voor en 2.4 achter. Over de PP3 heb ik goede verhalen gehoord. Dus misschien nu iets sportievere band.
 
Dan zou ik eerder voor de Dunlop Sportsmart MK3 gaan, en niet voor de Roadsmart III. De Sportsmart hoort in bovenstaand rijtje thuis, de Roadsmart niet.

De Power 2CT is wel duidelijk van een oudere generatie dan de rest, maar ook een stuk goedkoper.

Het zijn allemaal fantastisch goede banden (vergeet trouwens de BridgestoneS22 niet in dit rijtje), en de verschillen hangen meer van smaak af dan van kwaliteitsverschil.
 
De Sportsmart hoort in bovenstaand rijtje thuis, de Roadsmart niet.
Helemaal met je eens, vraag is, zou gezien gebruik "dat andere rijtje" niet meer voor de hand liggen?
die gebruik ik voor Woon Werk en hou ook wel van vlot sturen kom eigenlijk nooit op het circuit

Tja misschien zijn die PR4 iets te gevoelig voor een te lage bandenspanning ik had iets van 2.2 voor en 2.4 achter.
2.2 / 2.4 lijkt mij inderdaad redelijk aan de lage kant voor een Michelin, hoewel de latere met stijver karkas (meer zoals de concurrentie als ik de eerdere uitleg van SBB goed onthouden heb) dat waarschijnlijk wat beter tegen kunnen dan de eerdere generaties Pilot Power / Pilot Road.

En een zwieper op nat wegdek bij het verlaten van een rotonde kan altijd. Beetje benzine of diesel op het wegdek is helaas geen enkele band immuun voor.
 
Op Facebook zit een groep van 40.000 motorrijders en daar zijn regelmatig discussies over banden. En er gaat geen discussie voorbij of er komt iemand een product aanraden, spammen is een betere term en dat product heet Ride On.

Het is een stroopachtige vloeistof die je in je band giet en dan wordt ie niet meer lek en het wiel balanceert automatisch, althans, dat wordt beweerd. Maar het gaat verder, hier heb je het laatste verhaal:

RDW bewijst lagere uitstoot CO2, NOx en fijnstof bij gebruik Ride-On.
In de praktijk werd al bewezen dat door het gebruik van de balancerende sealant Ride-On minder CO2 wordt uitgestoten. Er komt minder rubberfijnstof in de atmosfeer en transporteurs besparen veel kosten. De vloottesten lieten dat positieve resultaat al vaak zien. Uit de test op de officiële testbank bij de RDW in Lelystad blijkt nu: Ride-On reduceert aantoonbaar rolweerstand!
Afgelopen week is Ride-On getest op de dynamo van de RDW, een rolbank waar volgens de Europese standaard R117r4 banden getest worden op rolweerstand. Daarbij blijkt dat de rolweerstand van de met Ride-On gebalanceerde band lager is dan de rolweerstand van een hagelnieuwe goed gebalanceerde Goodyear vrachtwagenband. Ride-On verbetert de rolweerstand met 2%. Dat is ten opzichte van een hoogwaardige kwaliteitsband een enorme verbetering. Naarmate de band slijt tijdens gebruik blijft Ride-On immers haar balancerende werking behouden terwijl het effect van de balancerende wielgewichtjes steeds kleiner wordt. Omdat daarnaast de band dankzij Ride-On veel beter op druk blijft kan de totale brandstofbesparing oplopen tot 7%.
Een lagere rolweerstand betekent dat de band met minder wrijving over het asfalt rijdt. Het betekent ook per direct het bewijs voor het reeds in de praktijk gemeten lagere brandstofverbruik zoals bijvoorbeeld bij transportbedrijf Nedcargo. Daarnaast is dit meetresultaat, samen met het op druk blijven, de verklaring voor het feit dat banden veel langer meegaan wanneer ze gevuld zijn met Ride-On.
De meting is uitgevoerd op aanvraag van Rijkswaterstaat om de werking van Ride-On onafhankelijk aan te tonen. Ride-On heeft de resultaten gedeeld met Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De bewezen werking van Ride-On biedt compensatie voor diverse projecten waar stikstofregelgeving de uitvoering momenteel hindert zoals bijvoorbeeld vliegveld Lelystad. Ook kan de snelheid op diverse snelwegen gehandhaafd worden op 130.
Ride-On is een milieuvriendelijke, eenvoudig te gebruiken, balancerende bandensealant. De gel is toepasbaar in alle soorten banden. Met dit testresultaat bewijst Ride-On de werking van het product. Aantoonbaar lagere rolweerstand en daardoor minder brandstofverbruik en minder slijtage. De langere levensduur van de band is een feit. De positieve uitwerking op ons leefklimaat daarmee ook. Minder CO2, minder stikstof en fijnstof en voor de eigenaar, lagere lifecycle kosten. Ride-On dankt Goodyear en Euromaster voor het ter beschikking stellen van de band en de RDW voor haar professionele meting!
Nou heb ik op school ook natuurkunde gehad en om het voorzichtig uit te drukken: ik heb serieuze twijfels bij dit verhaal.

Wie heeft ervaring met dit spul?
 
69442555_2435907350000375_157680477208051712_n.jpg


Als de spijker er net naast zit heb je er niets aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan