Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.777
9.123
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Helemaal met je eens, vraag is, zou gezien gebruik "dat andere rijtje" niet meer voor de hand liggen?



En een zwieper op nat wegdek bij het verlaten van een rotonde kan altijd. Beetje benzine of diesel op het wegdek is helaas geen enkele band immuun voor.
Lastig. Sommige mensen hebben echt behoefte aan een sportband omdat ze dat een beter gevoel geeft. Voor de extra grip hoef je het op straat vrijwel nooit te doen, voor het lichtere/snellere stuurgedrag mogelijk wel. Ik doe het zelf wel om deze reden.
 
Op Facebook zit een groep van 40.000 motorrijders en daar zijn regelmatig discussies over banden. En er gaat geen discussie voorbij of er komt iemand een product aanraden, spammen is een betere term en dat product heet Ride On.

Het is een stroopachtige vloeistof die je in je band giet en dan wordt ie niet meer lek en het wiel balanceert automatisch, althans, dat wordt beweerd. Maar het gaat verder, hier heb je het laatste verhaal:


Nou heb ik op school ook natuurkunde gehad en om het voorzichtig uit te drukken: ik heb serieuze twijfels bij dit verhaal.

Wie heeft ervaring met dit spul?
Ja, ik gebruik het en verkoop het.
Tegenstanders kennen het niet, of verwarren het met een ander product.
Qua balanceren werkt het meestal, meerdere proeven hiermee genomen. Bij een heel enkele uitzondering werkt het niet. Waarom? Geen idee....

Qua rolweerstandvermindering heb ik het nooit getest, maar het zou kunnen. En wel om dezelfde reden als waarom de band hiermee langer mee gaat (lagere maximale bandentemperatuur).

En als je goed leest geven ze geenzekerheid dat een band niet meer lek gaat. Naast de gel-laag een object in de band betekend inderdaad nog steeds lekkage.
Maar een helm bied ook geen garantie dat je geen letsel krijgt. Zeker niet als je valk onder de helm geraakt wordt. Ga je daar dan ook over klagen?
 
Goed argument. Welke sportband heeft dan de meeste toer-eigenschappen (levensduur, grip onder koude/natte omstandigheden) en welke toersportband heeft het meest sportieve stuurgedrag?
De Michelin Pilot Power 3 staat bekend als de toerband onder de sportbanden. Ze kosten ook niet veel meer omdat er een nieuwer type te koop is. Licht sturen en goed bij nat weer, maar minder goed voor motoren met een hoog gewicht.
 
Ik ben het eens met Lennart hierboven, en zou je dus de Roadsmart III willen aanbevelen.
De hogere maat heb ik al eerder op een GTR geplaatst.
Eens,
Ik ben met het 2de setje bezig. Zowel op droog als nat houden ze zich goed. Ik heb ze onder een k1600gt - gaan ongeveer 12 a 13000km mee, al moet ik zeggen dat de voorband bij de 11000km toch wel twijfelachtig wordt qua slijtage. Maarja, zware fiets.
 
Goed argument. Welke sportband heeft dan de meeste toer-eigenschappen (levensduur, grip onder koude/natte omstandigheden) en welke toersportband heeft het meest sportieve stuurgedrag?
Sportieve toersportband: pirelli Angel GT (2) en Conti RoadAttack 3.

Toergerichte sportband: pilot power 3.

Redenen om een sportband te kiezen: levensduur is van ondergeschikt belang, regelmatig circuitdagen, sportief karakter, niet offroad rijden

Redenen om een sporttoerband te kiezen: bijna nooit off road rijden, levensduur is belangrijk, het hele jaar doorrijden
 
Laatst bewerkt:
Helemaal eens lennart, op het volgende na:

Een sporttourband is volgens mij precies net zo ongeschikt voor offroad rijden als een sportband. Het vaak iets meer profiel biedt 0,0 extra tractie in zand.

Een (semi) offroad band is volgens mij een heeeel ander type band, waar het profiel ontworpen is voor grijpkracht is zand. Ook is de vorm van de band beduidend anders, vaak platter. Ook een heel ander karkas en verdere opbouw etc.
 
Helemaal eens lennart, op het volgende na:

Een sporttourband is volgens mij precies net zo ongeschikt voor offroad rijden als een sportband. Het vaak iets meer profiel biedt 0,0 extra tractie in zand.

Een (semi) offroad band is volgens mij een heeeel ander type band, waar het profiel ontworpen is voor grijpkracht is zand. Ook is de vorm van de band beduidend anders, vaak platter. Ook een heel ander karkas en verdere opbouw etc.
Als je bijna nooit offroad rijdt is een sporttoer dus interessant. Als je nooit off road rijdt ook ;)

Maar ik begrijp je punt.

Van allroad- en offroadbanden heb ik weinig kaas gegeten, ik weet wel dat er binnen de paraplu-term offroad veel verschillende ondergronden en banden zijn: hard gravel is heel anders dan mul strandzand en dat is weer heel anders dan wat je vindt op een crossbaan. Grijpkracht in zand heb je niet nodig op een rotsachtige ondergrond.
 
Als je bijna nooit offroad rijdt is een sporttoer dus interessant. Als je nooit off road rijdt ook ;)

Maar ik begrijp je punt.

Van allroad- en offroadbanden heb ik weinig kaas gegeten, ik weet wel dat er binnen de paraplu-term offroad veel verschillende ondergronden en banden zijn: hard gravel is heel anders dan mul strandzand en dat is weer heel anders dan wat je vindt op een crossbaan. Grijpkracht in zand heb je niet nodig op een rotsachtige ondergrond.

Nee, als je bijna nooit offroad rijdt, kan je beter een semi offroad band nemen die ook geschikt is voor normaal asfalt (deze banden zijn er genoeg en inderdaad voor allerlei nuances ontworpen).

Een normale wegband is ruk op niet normaal asfalt. Of dat nou grind, blubber, zand of rots is.

Een stukje onverhard moeten rijden op een grindpaadje om bij die ene boerderij te komen bedoel ik dan niet he. Dat kan prima op alle banden. Als je zo heeeeel af en toe bewust een stukje niet-asfalt gaat rijden, voor de fun ofzo, semi-offroad band nemen. Daar is nl. op straat nog best prima mee te rijden (al lever je veel in natuurlijk), andersom niet imho.
 
Goed argument. Welke sportband heeft dan de meeste toer-eigenschappen (levensduur, grip onder koude/natte omstandigheden) en welke toersportband heeft het meest sportieve stuurgedrag?
Bij de sportbanden gaat de Dunlop Sportsmart MK3 het langst mee, samen met de Conti SportAttack 3. De Dunlop schijnt (heb ik nog niet gecontroleerd) zelfs meer grip in koude en regen te hebben dan de Roadsmart III van hetzelfde merk.

De sport/tourband met het meest sportieve stuurgedrag is (als hij nog vrijwel nieuw is) de Pirelli Angel GT2. Echter, die eigenschappen worden duidelijk minder als de band een paar duizend kilometer oud is.
 

Bij de sportbanden gaat de Dunlop Sportsmart MK3 het langst mee, samen met de Conti SportAttack 3. De Dunlop schijnt (heb ik nog niet gecontroleerd) zelfs meer grip in koude en regen te hebben dan de Roadsmart III van hetzelfde merk.

De sport/tourband met het meest sportieve stuurgedrag is (als hij nog vrijwel nieuw is) de Pirelli Angel GT2. Echter, die eigenschappen worden duidelijk minder als de band een paar duizend kilometer oud is.

Wat bedoel je met dat laatste, wordt de grip minder of gaat de band wat zwaarder sturen?
Hoewel dat zo geleidelijk zal gaan dat ik me afvraag of je dat merkt.
 
Hoewel dat zo geleidelijk zal gaan dat ik me afvraag of je dat merkt.
Niet specifiek voor deze band, maar het feit dat iets geleidelijk gaat wilt niet zeggen dat je het niet merkt.
Het gaat niet van de ene op de andere dag (behalve bij circuitdagje), maar op een gegeven moment stuurt je motor gewoon niet meer lekker.
Vergelijk het met balhoofdlagers. Die slijten langzaam, en de motor wordt steeds zwaarder in te sturen.
Vervang ze door nieuwe (balhoofd, banden etc) en je merkt dat de oude toch wel een heel stuk slechter waren, en dat het echt hoog tijd was ze te vervangen.
 
Laatst bewerkt:



Wat bedoel je met dat laatste, wordt de grip minder of gaat de band wat zwaarder sturen?
Hoewel dat zo geleidelijk zal gaan dat ik me afvraag of je dat merkt.
Gaat niet alleen zwaarder sturen, de stuurprecisie en de feedback zullen minder goed worden.
En inderdaad, dat gaat geleidelijk. Sommige klanten zeggen nooit iets gemerkt te hebben, totdat ze weer nieuwe banden op hun motor hebben.
En geleidelijk steeds meer pijn in je rug doet ook nog steeds pijn hoor...... :+
 
Als de achterband vierkant is afgesleten, merk ik dat ik druk op mijn stuur moet houden om hellingshoek te blijven houden. Daardoor krijg je ook andere input. Met nieuwe ronde banden blijft de motor netjes zijn lijn houden zonder rijder-input.
 
Een vraag,
Onder mijn motor zitten Michelin pilot road 4 banden, achter kaal en voor met zaagtandprofiel.
Zit nog in de opbouwende fase zeg maar, rij tot nu toe altijd door regen, wind en maneschijn.


Kan ik alleen achter vervangen voor een mpr5?
Of voor gelijk mee pakken omdat die gecupt is?
 
Ik heb voor ook wel een beetje een zaag tand. Ik kan niet beoordelen hoe het bij jouw is. Ik zou hem gewoon vervangen.

Ik heb door het cuppen wel eens een geblokkeerd voorwiel gehad en dat was toen ze nog redelijk vers waren. Ik ben compleet klaar met deze voorband. Op zich vindt ik de grip wel positief onder koude en natte omstandigheden. Met deze band rij ik ook elke dag naar werk. Maar wil toch denk ik gaan voor de Dunlop SS3
 
De 390 Duke hier zit bijna op de slijtnokjes en heeft net ruzie gekregen met een flinke parker/schroef (en verloren). Dus tijd voor een nieuw bandje!

Voor zit nog de standaard Metzeler Sportec M5 Interact (met meer dan genoeg profiel). Maar ik vond die achter wel erg snel slijten (5000km en al bijna op de nokjes). Dus ik wilde eens een Michelin Pilot street Radial gaan proberen. Is dat een beetje te combineren die twee? Je zou denken dat de Metzeler voor wel meer grip dan de Michelin achter moet hebben. En de 390 is verder natuurlijk ook geen zwaargewicht (zowel in kg's als power).. Alvast weer bedankt!
 
Sportieve toersportband: pirelli Angel GT (2) en Conti RoadAttack 3.

Toergerichte sportband: pilot power 3.

Redenen om een sportband te kiezen: levensduur is van ondergeschikt belang, regelmatig circuitdagen, sportief karakter, niet offroad rijden

Redenen om een sporttoerband te kiezen: bijna nooit off road rijden, levensduur is belangrijk, het hele jaar doorrijden
Waar valt het stukje opwarmtijd hier in?
Ik heb sport/tour banden gekocht omdat ik ook soms kortere stukjes ww rijdt, waar de banden nooit op temperatuur komen.
 
Hoewel ik steeds meer begin te wennen aan m'n "nieuwe" banden (ze liggen er nu 2 maanden op, heb er ongeveer een maand mee gereden) heb ik nog steeds af-en-toe het gevoel dat m'n achterwiel wegglijd. Dat gebeurd in werkelijkheid niet maar ik schrik er wel van. Reed hiervoor op Michelin Road 5 waarbij ik hier nagenoeg geen last van had, maar met de RoadSmart III heb ik er best wel last van. Nou wás ik al geen bochtenvreter maar 't wordt er zo niet beter op.

Is dat herkenbaar, bij de overstap van Michelin naar Dunlop?
 
Een vraag,
Onder mijn motor zitten Michelin pilot road 4 banden, achter kaal en voor met zaagtandprofiel.
Zit nog in de opbouwende fase zeg maar, rij tot nu toe altijd door regen, wind en maneschijn.


Kan ik alleen achter vervangen voor een mpr5?
Of voor gelijk mee pakken omdat die gecupt is?
Met een gecupte voorband rijdt je motor ook niet lekker, vervangen dus.
 
Hoewel ik steeds meer begin te wennen aan m'n "nieuwe" banden (ze liggen er nu 2 maanden op, heb er ongeveer een maand mee gereden) heb ik nog steeds af-en-toe het gevoel dat m'n achterwiel wegglijd. Dat gebeurd in werkelijkheid niet maar ik schrik er wel van. Reed hiervoor op Michelin Road 5 waarbij ik hier nagenoeg geen last van had, maar met de RoadSmart III heb ik er best wel last van. Nou wás ik al geen bochtenvreter maar 't wordt er zo niet beter op.

Is dat herkenbaar, bij de overstap van Michelin naar Dunlop?
Welke motor en in welke situaties?
 
De 390 Duke hier zit bijna op de slijtnokjes en heeft net ruzie gekregen met een flinke parker/schroef (en verloren). Dus tijd voor een nieuw bandje!

Voor zit nog de standaard Metzeler Sportec M5 Interact (met meer dan genoeg profiel). Maar ik vond die achter wel erg snel slijten (5000km en al bijna op de nokjes). Dus ik wilde eens een Michelin Pilot street Radial gaan proberen. Is dat een beetje te combineren die twee? Je zou denken dat de Metzeler voor wel meer grip dan de Michelin achter moet hebben. En de 390 is verder natuurlijk ook geen zwaargewicht (zowel in kg's als power).. Alvast weer bedankt!
Ik heb de Michelin pilot street radial gehad op een vorige motor en ik vond dat deze geen fijn stuurkarakter had en ook beperkte grip. Misschien dat jij er heel blij mee zult zijn, maar waarom niet de M7RR? Zou een mooie combinatie moeten zijn met de M5 voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan