Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.894
10.412
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Michelin pilot street radial gehad op een vorige motor en ik vond dat deze geen fijn stuurkarakter had en ook beperkte grip. Misschien dat jij er heel blij mee zult zijn, maar waarom niet de M7RR? Zou een mooie combinatie moeten zijn met de M5 voor.
Hmmm ja, lastig! Hoop eigenlijk dat de Michelins langer mee gaan (en ze zijn gunstig geprijsd). Wellicht dat dit dan wel wat ten koste gaat van de grip. Maar de 390 wordt voornamelijk door m'n vriendin in droog weer bereden en zo hard gaat ze bochten ook nog niet om.. ;)

edit, overal staat er bij die Michelin 'TL/TT' bij. Even voor de zekerheid, ik neem aan dat deze dan zowel tubeless als met binnenband te gebruiken is (afhankelijk van velg)?
 
Een vraag,
Onder mijn motor zitten Michelin pilot road 4 banden, achter kaal en voor met zaagtandprofiel.
Zit nog in de opbouwende fase zeg maar, rij tot nu toe altijd door regen, wind en maneschijn.


Kan ik alleen achter vervangen voor een mpr5?
Of voor gelijk mee pakken omdat die gecupt is?
Slechts 1 band vervangen is mogelijk.
De set vervangen brengt je natuurlijk wel veel meer rijplezier, maar dat is jouw beslissing. Het moet niet.
 
De 390 Duke hier zit bijna op de slijtnokjes en heeft net ruzie gekregen met een flinke parker/schroef (en verloren). Dus tijd voor een nieuw bandje!

Voor zit nog de standaard Metzeler Sportec M5 Interact (met meer dan genoeg profiel). Maar ik vond die achter wel erg snel slijten (5000km en al bijna op de nokjes). Dus ik wilde eens een Michelin Pilot street Radial gaan proberen. Is dat een beetje te combineren die twee? Je zou denken dat de Metzeler voor wel meer grip dan de Michelin achter moet hebben. En de 390 is verder natuurlijk ook geen zwaargewicht (zowel in kg's als power).. Alvast weer bedankt!
Het is een wat vreemde combinatie.
Maar je kan het natuurlijk gewoon proberen, en als het niet bevalt de andere band ook vervangen.
Maar waarom de Street Radial? Is het budget een probleem dat je gaat kiezen voor deze band?
 
Hoewel ik steeds meer begin te wennen aan m'n "nieuwe" banden (ze liggen er nu 2 maanden op, heb er ongeveer een maand mee gereden) heb ik nog steeds af-en-toe het gevoel dat m'n achterwiel wegglijd. Dat gebeurd in werkelijkheid niet maar ik schrik er wel van. Reed hiervoor op Michelin Road 5 waarbij ik hier nagenoeg geen last van had, maar met de RoadSmart III heb ik er best wel last van. Nou wás ik al geen bochtenvreter maar 't wordt er zo niet beter op.

Is dat herkenbaar, bij de overstap van Michelin naar Dunlop?
Je gaat met de Dunlop naar een veel stijver karkas, en een langere opwarmtijd. Dat kan even wennen zijn, maar bij sommigen went het niet.
Ik heb het zelf precies andersom, ik kan niet aan de Michelins wennen.

Ik heb wel gehoord dat VFR1200-rijders een vergelijkbare melding gaven bij specifiek deze banden. Ik heb er namelijk nogal wat als klant, en ik heb dit (plus vroeger ingrijpen van tractiecontrole en ABS) nu een drietal keer eerder gehoord.
 
Interessant. Het is wel echt puur gevoel volgens mij. Ik heb niet de indruk dat ik écht grip verlies. Heb dan wel geen TC en ABS maar remmen doet 'ie prima en los van m'n schrikreactie gaat 'ie probleemloos door elke bocht.
 
Het is een wat vreemde combinatie.
Maar je kan het natuurlijk gewoon proberen, en als het niet bevalt de andere band ook vervangen.
Maar waarom de Street Radial? Is het budget een probleem dat je gaat kiezen voor deze band?
Een beetje budget (ten opzichte van de nieuwste zoals de Road 5 of M7RR) maar wil voornamelijk een wat langere levensduur. Die Metzeler Sportec M5 was achter ook bijzonder snel vierkant gesleten (kan ook aan de berijdster in combinatie met 1-cilinder liggen hoor :+).
 
Vandaag de Bridgestone S22 binnen gekregen. (120/70r17 en de 200/55r17)
Ik zal waarschijnlijk a.s. zaterdag deze banden onder mijn fiets monteren.

Ik heb deze banden besteld, vanwege de betere grip met natte weersomstandigheden, dan de huidige RS10 banden die er nu onder zitten.
Tevens zouden de S22 ook een langere levensduur hebben dan de RS10.
Ik ben benieuwd.
 
Een beetje budget (ten opzichte van de nieuwste zoals de Road 5 of M7RR) maar wil voornamelijk een wat langere levensduur. Die Metzeler Sportec M5 was achter ook bijzonder snel vierkant gesleten (kan ook aan de berijdster in combinatie met 1-cilinder liggen hoor :+).
Je hebt door de incourante bandenmaten weinig keuze buiten de sportbanden, dus dat is inderdaad lastig.
Maar je kan ook kiezen voor de Dunlop Sportsmart II Max. Dat is een prima sportband, die ook nog eens lang meegaat. Hij is alleen t.o.v. de laatste generatie sportbanden iets minder in de regen, maar ook daar zeker niet slecht.
 
Die Metzeler Sportec M5 was achter ook bijzonder snel vierkant gesleten (kan ook aan de berijdster in combinatie met 1-cilinder liggen hoor :+).
Ik meen me te herinneren van een Moto73 langeduurtest dat de achterband van een eencilinder (F650 funduro?) langer meeging als er een sportband op lag dan met een tourband. Hypothese was dat het zachte rubber van de sportband wat meer kon meebewegen met de dikke relatief ver uit elkaar komende klappen van de eenpitter dan het hardere rubber van de tourband. Die slipte bij elke verbrandingsslag een fractie waardoor de slijtage vrij hard ging.
 
Interessante theorie over de zachtere/hardere banden. Zou zomaar eens zo kunnen zijn ja. Alhoewel mijn 690 Duke de meer sportieve banden in no-time opvrat ;) (die trok er waarschijnlijk nét even te hard aan)

We gaan de Michelin toch maar proberen :). Zoals Blackbird eerder opperde, als de (wat aparte) combinatie met de voorband niet bevalt dan kan er altijd nog gewisseld worden. Ach.. en anders zit het er kennelijk toch maar 5000-6000km onder :+
 
Angel GT 2 bevallen mij tot nog toe :tbeter (veel meer grip) dan de Angel GT 1.
Bijna 2500 km meegereden :]

Wat bevalt beter dan kan je specifiek zijn.
Ik rijd nu met de angel ST en als deze vervangen moeten worden wat zou ik dan merken als ik naar de GT 2 zou gaan?
IK rijd een shiver trouwens 2 cilinder dus.
Of zouden jullie andere banden voor de shiver advizeren . ( rijd wat woon werk maar ook juist plezier rondjes ).

Dank
 
Wat bevalt beter dan kan je specifiek zijn.
Ik rijd nu met de angel ST en als deze vervangen moeten worden wat zou ik dan merken als ik naar de GT 2 zou gaan?
IK rijd een shiver trouwens 2 cilinder dus.
Of zouden jullie andere banden voor de shiver advizeren . ( rijd wat woon werk maar ook juist plezier rondjes ).

Dank
Ik vind tot dusver dat de GT2 beter in de bochten zit, minder glijden met versnellen onder hangen in de bocht..
(Betere grip dus , dan de GT’s)
De GT 2 zijn duurder maar voor mij is dat het waard!
Hopelijk duidelijk omschreven voor jou..
Ps, ik rijd een SPEED TRIPLE🏍 135 pk /111 NM💪🏼😎

Advies vind ik lastig, een 2 cilinder reageert anders en ik weet jou rijgedrag niet maar het zal je positief verrassen een GT2 🤓
 
Laatst bewerkt:
Wat bevalt beter dan kan je specifiek zijn.
Ik rijd nu met de angel ST en als deze vervangen moeten worden wat zou ik dan merken als ik naar de GT 2 zou gaan?
IK rijd een shiver trouwens 2 cilinder dus.
Of zouden jullie andere banden voor de shiver advizeren . ( rijd wat woon werk maar ook juist plezier rondjes ).

Dank
Behalve bovengenoemde voordelen is de GT2 ook een enorm stuk beter in de regen, en gaat hij iets langer mee.
 
Beste bandendeskundigen, graag jullie mening. Motorfiets is een 1800 cc v-twin tourmachine met 150nm. Totaal gewicht met bestuurder en bagage 600kg.
Gebruik: snelweg 140 km/u en bergweggetjes bochten en bochten.

Wat is er met deze achterband gebeurt?
20190913_141749.jpg





20190913_141533.jpg


20190913_141734.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan