Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.772
9.105
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Bij mij komen er vandaag Michelin Road 2 banden onder mijn Aprilia Falco op advies van mijn motorzaak. Ik vond het eerst een opvallend advies want inmiddels zitten we al op de Road 5 qua reeks. Blijkbaar doen ze niet heel veel onder voor nieuwere modellen en zouden zelfs ietsje beter zijn de de Road 3 die onder mijn vorige Fazer zaten. Daarnaast zouden ze al snel veel grip moeten hebben, dus weinig opwarmtijd nodig. En het scheelt wat geld met de allernieuwste modellen. Ben benieuwd 🙂
Pilot Road 4 zou ik dan een logischer keus vinden... De 2 is wel beter dan een 3 ja, die kun je beter links laten liggen. Welke maat achterband komt er op je Falco?
 
Pilot Road 4 zou ik dan een logischer keus vinden... De 2 is wel beter dan een 3 ja, die kun je beter links laten liggen. Welke maat achterband komt er op je Falco?
Gewoon de standaard Falco maten, 180/55-17 en 120/70-17. Heb 4 jaar gereden op de Road 3 en voldeed voor mij. Haal toch niet het maximale uit een band dus het zal wel goed zijn 🙂
 

Bijlagen

  • 8EB31FF6-F6BB-4135-AEAE-03C4FD73DA34.jpeg
    8EB31FF6-F6BB-4135-AEAE-03C4FD73DA34.jpeg
    218,3 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Wiskunde was ook niet je sterktste vak?
20% van 2 bar is 0.4 bar.


Lennart heeft hem al uitgelegd.

Bij een 'lege' band meet je altijd <1.0 bar. Denk je dat je op dat moment minder druk in je band hebt dan de buitendruk van 1,0 bar? Een lekke band is geen vacuümmachine ;)


Of die 10-20% uit het artikel ook daarmee rekening houdt en het dus zo bedoelt weet ik inderdaad niet. Ik nam hem wel zo aan ja
 
Controleer jouw linkje eens.....
FF op de link (Motorcycle Suspension Guide) onderaan de pagina klikken. Dan op de pagina die opent naar beneden scrollen tot aan de paragraaf "Tire Pressure". Voor het gemak ff een citaatje posten:

Quote:
You’ll get a lot of opinions on what tire pressure to run, but the correct tire pressure for you is not a matter of polling other rider’s opinion. Here are the basics you’ll need to decide for yourself. “Dennis Smith of Dunlop’s Sport Tire Services recommends an increase of two to four pounds in front tires and six to eight in the rear (sportsrider.com)”. While the most scientific means of determining if a particular pressure is the use of a pyrometer to assess whether the rubber has reached the manufacturer’s recommended temperature, charting the pressure increase of a tire after track sessions will give a good impression of how hard a tire is working.

Stamped on the outside of many of your tires is a recommended tire pressure range. (At least an upper limit.) For longest tire life it is my recommendation that you strive to keep them at the higher limit of those recommendations (regardless of what your motorcycle owner’s manual might say to the contrary.) Further, this pressure should be determined while the tires are cold – meaning, have not been used for a couple of hours.

Start with the bike manufacturer’s recommendation in the owners manual or under-seat sticker. This is the number they consider to be the best balance between handling, grip and tire wear. Further, if you’re running alloy wheels on poor pavement, consider adding 2 psi to the recommended tire pressure just to reduce the likelihood of pothole damage. Just as you would for a car, increase the pressure 2 psi or so for sustained high speed operation (or 2-up riding) to reduce rolling friction, increase tire life, and casing flexing.

In order to get optimum handling a tire has to get to its optimum temperature, which is different for each brand of tire and different uses. Most of us don’t have the equipment needed to measure tire temperature directly so we measure it indirectly by checking tire pressure since tire pressure increases with tire temperature. Tire temperature is important to know because too much flexing of the casing of an under-inflated tire for a given riding style and road will result in overheating resulting in less than optimum grip. Over-pressurizing a tire will reduce casing flexing and prevent the tire from getting up to the optimum operating temperature and performance again suffers.

Street
A technique for those wanting to get the most out of their tires on the STREET is to use the 10/20% rule.

First check the tire pressure when the tire is cold. Then take a 30-40 minute ride on your favorite twisty piece of road to get your tire temperature up, then measure the tire pressure immediately after stopping.

If the pressure has risen less than 10% on the front or less than 20% on the rear, the rider should remove air from the tire (to increase heating affect of carcass flex). So for example, starting at a front tire pressure of 32.5 psi should bring you up to 36 psi hot. Once you obtain this pressure increase for a given rider, bike, tire, road and road temperature combination, check the tire pressure again while cold and record it for future reference.
:Unquote


/edit:

Ter info: de maximale druk die Bridgestone voor de A41's specificeert is 2.9 bar koud. Dat is ook de druk die KTM adviseert. En waarbij de druk in mijn banden dus ~6.5% stijgt tijdens een uur snelweg gebruik.
:edit/
 
Ik denk onzin.
20% op een band van 2.0 bar (wat heeeeeeel laag is voor een straatband) is al 0,6 bar. Dat ga je op straat never nooit redden.

Handwarm is prima. Op straat krijg je nooit je banden zo warm dat ze pijnlijk aanvoelen. Waarom wil je meer?
M.a.w. tegen welke problemen loop je aan momenteel?

De 'goede' druk op straat lijkt me: voldoende grip bij zo min mogelijk slijtage.
Ga je lager in spanning, gaat de motor minder snel sturen voor wat meer grip en veeeeel meer slijtage.
Ik reken als:
Geadviseerde maximale druk is 2.9 bar koud. 20% verhoging van die druk is ~0,6 bar. Mijn achterband zou dus warm (na een uurtje snelweg) op 3.5 bar uit moeten komen.
 
Laatst bewerkt:
Nee, daar zou die in jouw geval niet op moeten uitkomen. Het artikel spreekt nl. helemaal niet over 'na een uurtje snelweg'. Goed lezen

Bovendien is de de vaak standaard geadviseerde 2.5 voor / 2.9 achter helemaal niet een 'balans tussen handelbaarheid, grip en slijtage'
Deze druk is minimale slijtage en 'minimale' grip en maximale handelbaarheid. Alleen is deze 'minimale grip' ruuuiiiiimmmm voldoende op straat voor zon beetje alle motorrijders. Bovendien schop ik nu een boel rijders tegen de schenen door te zeggen dat ze met 'de banden ingesteld op weinig grip' toch nog hard kunnen rijden; we schatten onszelf nu eenmaal graag in als super sportief en racy.

Daarnaast vind ik het raar onhandig dat er over procenten wordt gesproken. Iemand met een lage startspanning zal meer stijging krijgen dan iemand die start met een hogere spanning, wegens het warmer worden van de banden bij lagere spanning.


Mijn tip aan jou als zelfverklaarde beginnend motorrijder: maak je niet zo druk over de bandenspanning. Tenzij je een bijzonder vogeltje bent met een unieke motorfiets voldoet 2.5/2.9 prima. Jouw band wordt echt wel 'warm' voor straatgebruik. Legt Rossi zijn hand op jouw band en vergelijkt hij hem met zijn kokende slick na de race, dan is hij koud ja... Is allemaal relatief.

Beste indicatie voor de juiste bandenspanning op straat is het slijtagebeeld.

Tot slot, is het nou de maximale druk van 2,9 die Bridgestone opgeeft, of de adviesdruk? In 1 zin noem je het beide. (Ik weet het antwoord wel, maar zegt misschien iets over hoe je het stukje info hebt opgenomen, net zoals het rijden op de snelweg en dan het artikel willen volgen).

Nogmaals, tegen welke problemen loop je precies aan als je de adviesdruk aanhoudt? Behalve dat je de banden niet warm genoeg vindt aanvoelen?
 
Ik gebruik dit voor bandendruk;
- hier rijden: aanbevolen druk, loopt zowieso meestal zeer langzaam leeg
- sportief rijden in alpen: 0.1 bar minder koud
- circuit rijden: 0.2 bar minder koud
- op vakantie 's-ochtends 10C kouder: ook weer 0.1 bar minder koud

Volgens de Gay-Lussac wet is elke 10C temperatuurs verhoging ongeveer 0.1 bar. Of beginnend met P1 = 2.9 bar, en T1 = 293K (20C), dan is bij T2 333K (60C bandje, warm genoeg?): P2= 2.9 * 333 / 293 = 3.295 bar
 
Leuke theorie.
Op straat wordt jouw band geen 60 graden C. Wel? Je sloopt je banden, omhoog die spanning

Sportief rijden in de alpen 0.1 omlaag? Dat is voor de sterveling een onmerkbaar verschil, bahalve voor Rossi. M.a.w. zit tussen de oren (kan genoeg reden zijn om dat te doen hoor)

Circuit rijden 0.2 omlaag? Das veel te weinig.
Ervanuitgaande dat je met aanbevolen spanning 2.5/2.9 bedoelt is 2.3/2.7 op circuit echt veel te hoog.
95% van de banden ga je dan echt wel richting de 2.1/2.0
Als 2.3/2.7 op circuit voldoet, is het tempo er gewoon niet (wat helemaal prima is verder)
 
Leuke theorie.
Op straat wordt jouw band geen 60 graden C. Wel? Je sloopt je banden, omhoog die spanning
😁 Juist, wou alleen maar aantonen dat 0.6 bar druk stijging door opwarming van de band niet realistisch is. Mijn redenering is dat bij normaal gebruik van een motor in Nederland je band een 10C warmer wordt. Dan wordt de 2.9 bar 3, en fabrikanten nemen dat als normale correcte druk tijdens gebruik. De foto van mijn band in post 3540 met 5200 km erop is met altijd 2.6-2.7 bar koud, en slijtage patroon is correct dacht ik. Geen over of onderdruk. Met temperatuurs correctie zit de band weer op 3 bar
Qua circuit heb je mischien wel gelijk, maar dan zet je een lagere druk om meer vervorming en grip toe te laten (denk ik)
 
Bridgestone adviseert voor de Hoop 2,3/2,8. Deze band is speciaal voor maxiscooters, zoals de Silverwing.
Honda geeft voor die combinatie aan 2,0/2,25 (2,5 met passagier). Een enorm verschil, terwijl het uitdrukkelijk om dezelfde band en dezelfde motorscooter gaat. Ik vond het trouwens geen fijne banden (weinig grip bij nat weer, weinig comfort, geen enkel gevoel waar de grens ligt).

Toen die set was versleten, ben ik overgestapt op Battlax SC. Die bevallen overigens prima. Bridgestone adviseert voor de Battlax SC op de Silverwing 2,5/2,5 bar. Tot nu toe reed ik met 2,1/2,4. Gemiddelde levensduur 31.000/21.000 km.

Het verschil is erg groot voor de voorband en Honda adviseert sowieso een andere druk voor/achter, maar Bridgestone niet.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
 
Aangezien de bandenontwikkeling in een rap tempo verder gaat, en jouw motor het zelfde blijft adviseer ik altijd richting het advies van het bandenmerk (op desbetreffende motor/scooter afgestemd). Bij de meeste bandenmerken kan je wel druktabellen per motorfiets vinden, al moet je soms uitwijken naar buitenlandse importeur-sites. Vooral in de UK en in Duitsland kan je daar veel van vinden.
 
Gewoon de standaard Falco maten, 180/55-17 en 120/70-17. Heb 4 jaar gereden op de Road 3 en voldeed voor mij. Haal toch niet het maximale uit een band dus het zal wel goed zijn 🙂
Oh prima. op de rsv mille en tuono (met dezelfde brembo wielen) is standaard 190/50. maar het stuurt dan fijner met een 190/55. 180/55 stuurt ook prima, maar een 190 past mooier om de velg.
 
Nee, daar zou die in jouw geval niet op moeten uitkomen. Het artikel spreekt nl. helemaal niet over 'na een uurtje snelweg'. Goed lezen

Bovendien is de de vaak standaard geadviseerde 2.5 voor / 2.9 achter helemaal niet een 'balans tussen handelbaarheid, grip en slijtage'
Deze druk is minimale slijtage en 'minimale' grip en maximale handelbaarheid. Alleen is deze 'minimale grip' ruuuiiiiimmmm voldoende op straat voor zon beetje alle motorrijders. Bovendien schop ik nu een boel rijders tegen de schenen door te zeggen dat ze met 'de banden ingesteld op weinig grip' toch nog hard kunnen rijden; we schatten onszelf nu eenmaal graag in als super sportief en racy.

Daarnaast vind ik het raar onhandig dat er over procenten wordt gesproken. Iemand met een lage startspanning zal meer stijging krijgen dan iemand die start met een hogere spanning, wegens het warmer worden van de banden bij lagere spanning.


Mijn tip aan jou als zelfverklaarde beginnend motorrijder: maak je niet zo druk over de bandenspanning. Tenzij je een bijzonder vogeltje bent met een unieke motorfiets voldoet 2.5/2.9 prima. Jouw band wordt echt wel 'warm' voor straatgebruik. Legt Rossi zijn hand op jouw band en vergelijkt hij hem met zijn kokende slick na de race, dan is hij koud ja... Is allemaal relatief.

Beste indicatie voor de juiste bandenspanning op straat is het slijtagebeeld.

Tot slot, is het nou de maximale druk van 2,9 die Bridgestone opgeeft, of de adviesdruk? In 1 zin noem je het beide. (Ik weet het antwoord wel, maar zegt misschien iets over hoe je het stukje info hebt opgenomen, net zoals het rijden op de snelweg en dan het artikel willen volgen).

Nogmaals, tegen welke problemen loop je precies aan als je de adviesdruk aanhoudt? Behalve dat je de banden niet warm genoeg vindt aanvoelen?

Dank voor je uitgebreide reactie @Kawa_Fan

De 2.9 bar is de door Bridgestone geadviseerde maximum druk. Sorry voor mijn onzorgvuldige woordgebruik. Ik ga het aanpassen...

Ik heb "favorite twisty road" vertaald als snelweg omdat banden (bij mij) op de snelweg warmer worden dan op een 60-80 km weg met bochten. Op die manier blijf ik aan de veilige kant.

Verder lijkt het me gek dat ik met volle bepakking en een passagier met dezelfde druk moet rijden als alleen en zonder belading. Dat is tegengesteld aan vrijwel alles dat ik tot nu toe gezien heb (bij zowel auto's als scooters als motoren). Ik vind het ook vreemd dat je kennelijk altijd op de maximaal toelaatbare druk zou moeten rijden. En gezien ik nieuwsgierig ben heb ik dus wat tijd besteedt om eens wat dingen na te lezen en uit te zoeken. Met bovenstaande quote als resultaat.
 
Ik gebruik dit voor bandendruk;
- hier rijden: aanbevolen druk, loopt zowieso meestal zeer langzaam leeg
- sportief rijden in alpen: 0.1 bar minder koud
- circuit rijden: 0.2 bar minder koud
- op vakantie 's-ochtends 10C kouder: ook weer 0.1 bar minder koud

Volgens de Gay-Lussac wet is elke 10C temperatuurs verhoging ongeveer 0.1 bar. Of beginnend met P1 = 2.9 bar, en T1 = 293K (20C), dan is bij T2 333K (60C bandje, warm genoeg?): P2= 2.9 * 333 / 293 = 3.295 bar
Dit klopt natuurlijk niet! Ik zie nu al een stijging van 0,25 bar bandendruk van koud naar warm. En mijn banden zijn dan echt geen 40 graden of zo...

Daarnaast:
Boyle-Gay Lussac zegt: (P.V)/T = constant. Gezien V (vrijwel) niet verandert wordt het dus P/T = constant. Maar dat zegt niks over 10 graden per 01, bar...
Mocht je vinden dat ik er naast zit: wat is je bron voor deze formule toepassing?
 
Terug
Bovenaan Onderaan