Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.143
10.712
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
@midlifecrisis voorband wordt meestal met F aangeduid, achterband met R. Daarnaast hanteren ze per merk verschillende codes om een typegoedkeuring (of modelgoedkeuring) toe te kennen, of verzwaarde versie aan te duiden. Van de bridgestone S22 zijn er 3 versies per voor/achterband uit m'n hoofd :Y
 
@midlifecrisis Van de bridgestone S22 zijn er 3 versies per voor/achterband uit m'n hoofd :Y
Ik neem aan, dat die versies worden aangeduid met de"W-klasse" achter de bandenmaat, of heb ik dat verkeerd?
20200422_131012.jpg
 
Uh nee dat heb je niet goed.

De "A" versie is de versterkte versie voor zwaardere motoren.
Niet helemaal.

PIRELLI 180/55 ZR 17 (73W) ANGEL GT II A TL Rear
you can use at following motorcycles:
DescriptionType
BMW F 800 GT AB 2013E8ST
BMW F 800 SE8ST
BMW F 800 STE8ST
BMW K1200 GTK12
BMW K1200 R 5.50 FELGEK12R
BMW K1200 R SPORT, 5.50 FELGEK12R
BMW K1200 RS, 5.50 FELGE589
BMW K1200 RS, 5.50 FELGEK12/K41
BMW K1300 R 5.50 FELGE 2009K12S
BMW R 1250 R AB 20191R13
BMW R 1250 RS AB 20191R13
BMW R 1250 RT AB 20191T13
BMW R1200 RR1ST
BMW R1200 R AB 2015R12WR
BMW R1200 R CLASSICR1ST/K27
BMW R1200 RS AB 2015R12WR
BMW R1200 RS AB 20171R12
BMW R1200 RTR12T
BMW R1200 RT AB 2014R12WT/1T12
BMW R1200 S AB 06, 5.50 FELGER12S
BMW R1200 STR1ST
BMW R900 RTR12T
DUCATI ST 4S2/AB
DUCATI ST 4S ABS 2004S3/01
HONDA CB1300SC54
HONDA CB1300 ABSSC54
HONDA CBR1100 XXSC35
HONDA VFR800 F AB 2014RC79
HONDA VFR800 F AB 2017RC93
HONDA VFR800 F BIS 2001RC46
HONDA VFR800 F MIT ABS - AB 2002RC46
HONDA X11 (CB1100SF)SC42
KAWASAKI VERSYS 1000LZT00A
KAWASAKI VERSYS 1000 AB 2015LZT00B
KAWASAKI VERSYS 1000 ABS AB 2019LZT00C
KAWASAKI ZRX1200ZRT20A_C
KAWASAKI ZRX1200 RZRT20A_A
KAWASAKI ZRX1200 SZRT20A_B
KAWASAKI ZZR1200ZXT20C
MOTO GUZZI NORGE 1200 AB 2006LP
MOTO GUZZI NORGE 1200 GT 8V ABS AB 2006LP
MOTO GUZZI NORGE 850LP
MOTO GUZZI NORGE GT 8V ABS AB 2011LP
SUZUKI GSF1200 / SWVA9
SUZUKI GSF1200 / S ohne ABSGV75A
SUZUKI GSF1200 ab 2006 mit ABSWVCB
SUZUKI GSF1200 ab 2006 ohne ABSWVCB
SUZUKI GSF1200 SA ABSGV75A
SUZUKI GSF1250A o. Halbverkl, m. ABSWVCH
SUZUKI GSF1250SA m. Halbverkl, m. ABSWVCH
SUZUKI GSX1250 FA AB 2010WVCH
TRIUMPH DAYTONA 1200 AB 94T300D
TRIUMPH DAYTONA 900 AB 94T300D
TRIUMPH SPRINT GT ABS215ND
TRIUMPH SPRINT ST AB 2005215NA
YAMAHA FJR1300RP04
YAMAHA FJR1300 A AB 2013RP23
YAMAHA FJR1300 AS AB 2013 HALBAUTOMATIKRP23
YAMAHA FJR1300ARP08
YAMAHA FJR1300ARP11
YAMAHA FJR1300ARP13
YAMAHA FJR1300A AB 2016RP28
 
Ik neem aan, dat die versies worden aangeduid met de"W-klasse" achter de bandenmaat, of heb ik dat verkeerd?
Ja, dat heb je verkeerd.
Die versies worden meestal aangeduid met een extra lettercodering, net zoals de eerder genoemde Pirelli Angel GT II 180/55ZR17 (A).

Een enkel keertje kom je een code met meerdere letters tegen, maar dan is het geen code die verwijst naar specifieke motorfietsen, maar wel naar een zwaardere/stijvere opbouw. Denk hierbij aan GT, MBS, HWM enzovoorts.
 
Niet helemaal.

PIRELLI 180/55 ZR 17 (73W) ANGEL GT II A TL Rear
you can use at following motorcycles:
DescriptionType
BMW F 800 GT AB 2013E8ST
BMW F 800 SE8ST
BMW F 800 STE8ST
BMW K1200 GTK12
BMW K1200 R 5.50 FELGEK12R
BMW K1200 R SPORT, 5.50 FELGEK12R
BMW K1200 RS, 5.50 FELGE589
BMW K1200 RS, 5.50 FELGEK12/K41
BMW K1300 R 5.50 FELGE 2009K12S
BMW R 1250 R AB 20191R13
BMW R 1250 RS AB 20191R13
BMW R 1250 RT AB 20191T13
BMW R1200 RR1ST
BMW R1200 R AB 2015R12WR
BMW R1200 R CLASSICR1ST/K27
BMW R1200 RS AB 2015R12WR
BMW R1200 RS AB 20171R12
BMW R1200 RTR12T
BMW R1200 RT AB 2014R12WT/1T12
BMW R1200 S AB 06, 5.50 FELGER12S
BMW R1200 STR1ST
BMW R900 RTR12T
DUCATI ST 4S2/AB
DUCATI ST 4S ABS 2004S3/01
HONDA CB1300SC54
HONDA CB1300 ABSSC54
HONDA CBR1100 XXSC35
HONDA VFR800 F AB 2014RC79
HONDA VFR800 F AB 2017RC93
HONDA VFR800 F BIS 2001RC46
HONDA VFR800 F MIT ABS - AB 2002RC46
HONDA X11 (CB1100SF)SC42
KAWASAKI VERSYS 1000LZT00A
KAWASAKI VERSYS 1000 AB 2015LZT00B
KAWASAKI VERSYS 1000 ABS AB 2019LZT00C
KAWASAKI ZRX1200ZRT20A_C
KAWASAKI ZRX1200 RZRT20A_A
KAWASAKI ZRX1200 SZRT20A_B
KAWASAKI ZZR1200ZXT20C
MOTO GUZZI NORGE 1200 AB 2006LP
MOTO GUZZI NORGE 1200 GT 8V ABS AB 2006LP
MOTO GUZZI NORGE 850LP
MOTO GUZZI NORGE GT 8V ABS AB 2011LP
SUZUKI GSF1200 / SWVA9
SUZUKI GSF1200 / S ohne ABSGV75A
SUZUKI GSF1200 ab 2006 mit ABSWVCB
SUZUKI GSF1200 ab 2006 ohne ABSWVCB
SUZUKI GSF1200 SA ABSGV75A
SUZUKI GSF1250A o. Halbverkl, m. ABSWVCH
SUZUKI GSF1250SA m. Halbverkl, m. ABSWVCH
SUZUKI GSX1250 FA AB 2010WVCH
TRIUMPH DAYTONA 1200 AB 94T300D
TRIUMPH DAYTONA 900 AB 94T300D
TRIUMPH SPRINT GT ABS215ND
TRIUMPH SPRINT ST AB 2005215NA
YAMAHA FJR1300RP04
YAMAHA FJR1300 A AB 2013RP23
YAMAHA FJR1300 AS AB 2013 HALBAUTOMATIKRP23
YAMAHA FJR1300ARP08
YAMAHA FJR1300ARP11
YAMAHA FJR1300ARP13
YAMAHA FJR1300A AB 2016RP28
Vreemd lijstje, de meeste motoren zijn toergericht, maar niet allemaal.
 
Ze lagen er wel vaak naast. Er bleken goede tot zeer goede coureurs tussen te zitten zoals Sean en Jason Emmett, Shane Byrne (Shaky) en Frosty. Andy Ibbot ('the idiot') is later instructeur circuitrijden geworden, ik geloof bij de California Superbike School.
Die konden dus beter rijden dan 100 % van de MF-ers.
 
Niet helemaal.

PIRELLI 180/55 ZR 17 (73W) ANGEL GT II A TL Rear
you can use at following motorcycles:
DescriptionType
BMW F 800 GT AB 2013E8ST
BMW F 800 SE8ST
BMW F 800 STE8ST
BMW K1200 GTK12
BMW K1200 R 5.50 FELGEK12R
BMW K1200 R SPORT, 5.50 FELGEK12R
BMW K1200 RS, 5.50 FELGE589
BMW K1200 RS, 5.50 FELGEK12/K41
BMW K1300 R 5.50 FELGE 2009K12S
BMW R 1250 R AB 20191R13
BMW R 1250 RS AB 20191R13
BMW R 1250 RT AB 20191T13
BMW R1200 RR1ST
BMW R1200 R AB 2015R12WR
BMW R1200 R CLASSICR1ST/K27
BMW R1200 RS AB 2015R12WR
BMW R1200 RS AB 20171R12
BMW R1200 RTR12T
BMW R1200 RT AB 2014R12WT/1T12
BMW R1200 S AB 06, 5.50 FELGER12S
BMW R1200 STR1ST
BMW R900 RTR12T
DUCATI ST 4S2/AB
DUCATI ST 4S ABS 2004S3/01
HONDA CB1300SC54
HONDA CB1300 ABSSC54
HONDA CBR1100 XXSC35
HONDA VFR800 F AB 2014RC79
HONDA VFR800 F AB 2017RC93
HONDA VFR800 F BIS 2001RC46
HONDA VFR800 F MIT ABS - AB 2002RC46
HONDA X11 (CB1100SF)SC42
KAWASAKI VERSYS 1000LZT00A
KAWASAKI VERSYS 1000 AB 2015LZT00B
KAWASAKI VERSYS 1000 ABS AB 2019LZT00C
KAWASAKI ZRX1200ZRT20A_C
KAWASAKI ZRX1200 RZRT20A_A
KAWASAKI ZRX1200 SZRT20A_B
KAWASAKI ZZR1200ZXT20C
MOTO GUZZI NORGE 1200 AB 2006LP
MOTO GUZZI NORGE 1200 GT 8V ABS AB 2006LP
MOTO GUZZI NORGE 850LP
MOTO GUZZI NORGE GT 8V ABS AB 2011LP
SUZUKI GSF1200 / SWVA9
SUZUKI GSF1200 / S ohne ABSGV75A
SUZUKI GSF1200 ab 2006 mit ABSWVCB
SUZUKI GSF1200 ab 2006 ohne ABSWVCB
SUZUKI GSF1200 SA ABSGV75A
SUZUKI GSF1250A o. Halbverkl, m. ABSWVCH
SUZUKI GSF1250SA m. Halbverkl, m. ABSWVCH
SUZUKI GSX1250 FA AB 2010WVCH
TRIUMPH DAYTONA 1200 AB 94T300D
TRIUMPH DAYTONA 900 AB 94T300D
TRIUMPH SPRINT GT ABS215ND
TRIUMPH SPRINT ST AB 2005215NA
YAMAHA FJR1300RP04
YAMAHA FJR1300 A AB 2013RP23
YAMAHA FJR1300 AS AB 2013 HALBAUTOMATIKRP23
YAMAHA FJR1300ARP08
YAMAHA FJR1300ARP11
YAMAHA FJR1300ARP13
YAMAHA FJR1300A AB 2016RP28

mooi lijstje, maar waar staat die A nou voor?
 
Volgens mij heeft de homologatie niet per se iets te maken met een andere bandopbouw. Zoals eerder gezegd, dat zijn meestal meerletterige coderingen.
In Duitsland is het bv verplicht banden te laten monteren die voor dat model goedgekeurd zijn. Kan zijn dat een R1 alleen het type band mag monteren met de codering "A" en dat een ZX10R is goedgekeurd met hetzelfde type band met codering "elke willekeurige andere letter". Volgens mij kan dit precies dezelfde band zijn, maar is de motor nou eenmaal ter keuring aangeboden met die ene band.

Dus volgens mij gaat het andersom. Fabrieken hebben contracten. Zij bieden hun motoren veelal met hetzelfde merk en type band aan bij de wegtoelaatkeuring (hoe dat ook heet). Een andere categorie motor of een ander bouwjaar van dat motormerk krijgt een andere band gemonteerd voor de keuring en staat dus niet in datzelfde rijtje.

Ik ken de regels in Nederland niet, maar volgens mij kan je heel veel van die type banden met een andere één lettercodering gewoon op dezelfde fiets monteren.


Als je bij een kleine zaak met een platte band staat, wordt elke band van de plank gemonteerd. Je mag blij zijn als je uit 2 verschillende banden en types kan kiezen. Er wordt niet eens gekeken welke letter erop staat. De grote aanbieder gaat anders te werk en heeft veel coderingen op voorraad.

SBB kan hier misschien meer over vertellen, maar dit is wat ik ervan dacht te weten.
 
mooi lijstje, maar waar staat die A nou voor?
Nergens voor.
Meestal is de eerste extra variant die ze moeten maken voorzien van de letter A, en de tweede dan B.
Maar je ziet (bijvoorbeeld bij de Pirelli Scorpion Trail II) ook wel dat ze een K toevoegen voor (merendeels) KTM-modellen en dan de D voor de (merendeels) Ducati-modellen. Echter, dit is een uitzondering.
 
Terug
Bovenaan Onderaan