Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.237
10.835
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ben je tevreden over de Bridgestones? Wat voor stuurgedrag zoek je?

Als je ongeveer hetzelfde wil, dan de Bridgestone S22 (goede sportband) of T31 (minder sportief maar gaat wat langer mee). Als je bij Bridgestone blijft zou ik de voorband lekker oprijden.

Wil je wat ander stuurgedrag proberen, dan kun je bv. de Michelin Road of Power 5 proberen of de Metzeler M9RR, of de pirelli Angel GT 2 of Rosso 3.

Alle genoemde banden zijn gewoon goed dus een verkeerde keus is er eigenlijk niet. Het gaat er met name om wat je precies zoekt.

Zelf nog nauwelijks rij ervaring met de Z750.
Hiervoor een GPZ500 met een onbekend merk bandjes.

Mijn stuurgedrag is rustig, op rechte stukken trek ik wel t gas open.
Ik zoek vooral een goede band die ook goed met regen is en kou, maar toch ook sportief.
 
Zelf nog nauwelijks rij ervaring met de Z750.
Hiervoor een GPZ500 met een onbekend merk bandjes.

Mijn stuurgedrag is rustig, op rechte stukken trek ik wel t gas open.
Ik zoek vooral een goede band die ook goed met regen is en kou, maar toch ook sportief.
Dan zou ik zeggen: nieuwe S22 achter en de voorband verder oprijden. Goedkoopste optie (voor de korte termijn) en sportief.
 
Als je regen en kou meeneemt in de beslissing, dan is de T31 een betere keuze. Die gaan ook nog eens langer mee en kun je op de openbare weg prima mee uit de voeten qua grip (neem aan dat ze beter zijn geworden dan de T30 waar ik ervaring mee heb).

S20 voorband zou ik gewoon laten zitten...
 
Die S22 zit vol met silica en volgens verschillende testen doet ie het prima in de regen, dus ik zou niet zomaar zeggen dat de T31 de betere keus is. Hij is ongetwijfeld niet slecht, maar bungelt altijd onderin de uitslagen van vergelijkende testen. De S22 is een testwinnaar.

Ik heb met beide overigens geen persoonlijke ervaring.
 
Zelf nog nauwelijks rij ervaring met de Z750.
Hiervoor een GPZ500 met een onbekend merk bandjes.

Mijn stuurgedrag is rustig, op rechte stukken trek ik wel t gas open.
Ik zoek vooral een goede band die ook goed met regen is en kou, maar toch ook sportief.

Ik neig jou een sport-tour band aan te raden. Laat je niet afschrikken door het woordje tour: met dit soort band kan je meer dan 99% van alle straatrijders hier kunnen. Je zegt dat je stuurgedrag rustig is. Dan geeft een sporttour band jou 800% meer grip dan je nodig hebt. Voor rechte stukken heb je geen zacht rubber nodig, maar juist een hardere compound, dus weer een argument voor een sport tour band.
Nog een voordeel van een sporttour band is dat hij bij regen en koud weer net wat beter presteert dan een sportband, ook dat is en wens uit je lijstje. Een sportband heeft net wat meer warmte nodig om naar zn kunnen te gaan presteren.

Concreet kun je elk A merk veilig kiezen: Dunlop, Bridgestone, Michelin, Pirelli, Metzeler, Continental...
Globaal heeft elk merk een 1) sporttourband 2) sportband 3) semicircuit band 4)race band in zijn assortiment. Aan jou om dan de sporttour band eruit te vissen, daar staat eigenlijk altijd wel 'sporttour' bij, want 'toursport' klinkt nog meer voor ouwe lullen die niet kunnen sturen ;) .

Omdat je nog maar weinig rijervaring hebt op je huidige motor, zou ik me niet zo druk maken over de karkasverschillen of andere eigenschapjes die de verschillen tussen de merken bepalen. Dat ga je waarschijnlijk niet eens merken. Mocht je het wel merken: na een week op je nieuwe bandjes en je weet niet meer beter.
 
Voor mijn nieuwe Kawasaki Z 750 uit 2012 heb ik nieuwe banden nodig. Sowieso moet de achterband vervangen worden, maar ik denk dat het voor mijn gevoel ook beter is om de voorband gelijk te vervangen.

Ik rijd heel het jaar door, zowel regen als mooi weer. Alleen niet als het vriest.
Geen racemonster maar rechte stukken wil ik wel doorrijden.
Hebben jullie advies voor een setje banden?
Aangezien je nog te weinig ervaring hebt om jouw wensen en vooral jouw voorkeuren te kunnen omschrijven kunnen we niet meer dan algemeen advies geven.

Een sport/tourband lijkt inderdaad de beste keuze te zijn.
Alle grote merken hebben in dat segment een band die aan jouw wensen voldoen, en de verschillen zijn niet groot.
Er springen er 2 uit die in de vergelijkingstests bovenaan eindigen.
De Pirelli Angel GT2 en de Dunlop Roadsmart III.
De Pirelli is iets beter in de regen, de Dunlop gaat langer mee en blijft ruim langer goed sturen. Dan moet je zelf beslissen wat je belangrijker vindt....
Mijn klanten kiezen vooral voor de Dunlop omdat ook deze in de regen meer aan kan dan de meeste rijders dat kunnen (of durven). En Dunlop heeft momenteel een cashback-actie (bij geselecteerde Dunlop-dealers) waarbij je achteraf nog eens 40 Euro terugkrijgt. Je bent dan (afhankelijk van naar welke dealer je gaat) vanaf net iets meer dan 300 Euro kwijt voor een set inclusief montage op de motor en balanceren.
Maar er zijn meer merken die momenteel acties hebben....
 
Aangezien je nog te weinig ervaring hebt om jouw wensen en vooral jouw voorkeuren te kunnen omschrijven kunnen we niet meer dan algemeen advies geven.

Een sport/tourband lijkt inderdaad de beste keuze te zijn.
Alle grote merken hebben in dat segment een band die aan jouw wensen voldoen, en de verschillen zijn niet groot.
Er springen er 2 uit die in de vergelijkingstests bovenaan eindigen.
De Pirelli Angel GT2 en de Dunlop Roadsmart III.
De Pirelli is iets beter in de regen, de Dunlop gaat langer mee en blijft ruim langer goed sturen. Dan moet je zelf beslissen wat je belangrijker vindt....
Mijn klanten kiezen vooral voor de Dunlop omdat ook deze in de regen meer aan kan dan de meeste rijders dat kunnen (of durven). En Dunlop heeft momenteel een cashback-actie (bij geselecteerde Dunlop-dealers) waarbij je achteraf nog eens 40 Euro terugkrijgt. Je bent dan (afhankelijk van naar welke dealer je gaat) vanaf net iets meer dan 300 Euro kwijt voor een set inclusief montage op de motor en balanceren.
Maar er zijn meer merken die momenteel acties hebben....


Hoe staat de Pilot Power 5 hier nu tegenover omdat ik daar over lees dat deze ook langere levensduur heeft ect. kan maar niet kiezen tussen de PP 5 en de PR 5 ... vindt de PP5 ,oier qua profiel en ik probeer eigenlijk nooit in de regen te rijden alleen als het onderweg gebeurt maar zoek het nooit op

Dank je
 
"De pilot power 5 heeft een langere levensduur", ten opzichte van wat? tov sporttour banden? no way...
tov andere sportbanden? Weet ik niet zou kunnen...

Wat zoek jij in een band? Optisch is voor jou een puntje (wat prima is hoor, dat is naast beweging in de band krijgen het voornaamste doel van profiel: marketing, waterafvoer is maar een klein aandeel van profiel bij motorbanden)
 
ok ben ik wel met je eens maar ik reed op mijn zxr 6r PP en die waren fijn vond ik vandaar mijn interresse in de PP5 maar hoor ook zoveel goeds over de PR5 .
ik rijd nu een Shiver 750 met daarop nu pirellii Angel ST en die geven mij niet zoveel vertrouwen in lange snelweg bochten.
wat zouden jullie kiezen als het jullie beslissing is ? houd van lekker touren maar ook naar mijn werk over de a4 helaas geregeld.
dank
 
ik rijd nu een Shiver 750 met daarop nu pirellii Angel ST en die geven mij niet zoveel vertrouwen in lange snelweg bochten.
Vergeet ook niet je vering mee te nemen in het plaatje. Onrust in lange bochten kon wel eens duiden op een gebrek aan demping. Het kan natuurlijk ook aan andere dingen liggen waaronder de banden maar focus niet alleen op de banden zou ik zeggen.
 
ok ben ik wel met je eens maar ik reed op mijn zxr 6r PP en die waren fijn vond ik vandaar mijn interresse in de PP5 maar hoor ook zoveel goeds over de PR5 .
ik rijd nu een Shiver 750 met daarop nu pirellii Angel ST en die geven mij niet zoveel vertrouwen in lange snelweg bochten.
wat zouden jullie kiezen als het jullie beslissing is ? houd van lekker touren maar ook naar mijn werk over de a4 helaas geregeld.
dank

Ik zou eens kijken naar de Conti Road Attack 3 en/of Pirelli Angel GT2. Beiden sportieve sport/tour banden met goede stuureigenschappen en een meer dan heel behoorlijke levensduur.
 
Hoe staat de Pilot Power 5 hier nu tegenover omdat ik daar over lees dat deze ook langere levensduur heeft ect. kan maar niet kiezen tussen de PP 5 en de PR 5 ... vindt de PP5 ,oier qua profiel en ik probeer eigenlijk nooit in de regen te rijden alleen als het onderweg gebeurt maar zoek het nooit op

Dank je
De Power is een sportband, de Road een sport/toerband. De Power 5 gaat NIET langer mee dan de Road 5 (bij normaal gebruik).
De Power zal scherper sturen en onder ideale omstandigheden meer grip kunnen geven.
De Road zal langer meegaan dan de Power, iets zwaarder sturen, en onder slechtere omstandigheden meer grip geven.
 
ok ben ik wel met je eens maar ik reed op mijn zxr 6r PP en die waren fijn vond ik vandaar mijn interresse in de PP5 maar hoor ook zoveel goeds over de PR5 .
ik rijd nu een Shiver 750 met daarop nu pirellii Angel ST en die geven mij niet zoveel vertrouwen in lange snelweg bochten.
wat zouden jullie kiezen als het jullie beslissing is ? houd van lekker touren maar ook naar mijn werk over de a4 helaas geregeld.
dank
De Angel ST is al best oud. Vrijwel alles dat je de laatste jaren kan kopen is beter dan dat....
Ik zou bij jouw gebruik voor de Roadsmart III kiezen. Dat hij een paar procent minder is in de regen betekend dat je nog steeds genoeg over hebt om behoorlijk door te kunnen rijden in de regen. En dat is zijn enige zwakkere punt.....
 
De Angel ST is al best oud. Vrijwel alles dat je de laatste jaren kan kopen is beter dan dat....
Ik zou bij jouw gebruik voor de Roadsmart III kiezen. Dat hij een paar procent minder is in de regen betekend dat je nog steeds genoeg over hebt om behoorlijk door te kunnen rijden in de regen. En dat is zijn enige zwakkere punt.....
Hi ,

Dus jij zou deze bove de PR5 en of de anget GT 2 kiezen. begrijp ik dat goed.
Dank je voor je mening en mogelijk ook de uitleg hierin waarom je wat zou nemen
 
Zijn er nog mensen die PR2's (of vergelijkbare oude types) steken?

Ik weet nog dat in 2007 de MPR2 op de markt kwam en je-van-het was... heb zelf ook een paar setjes versleten. Een setje MPR2 kost nu ca. 180 euro (monteer ze zelf). Best aantrekkelijk, en hoeveel is er (voor de gewone man) nu veranderd in bandenland? Heb inmiddels ook al sets RS3 versleten hoor, maar ik vraag me dit gewoon af.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er nog mensen die PR2's (of vergelijkbare oude types) steken?

Ik weet nog dat in 2007 de MPR2 op de markt kwam en je-van-het was... heb zelf ook een paar setjes versleten. Een setje MPR2 kost nu ca. 180 euro (monteer ze zelf). Best aantrekkelijk, en hoeveel is er (voor de gewone man) nu veranderd in bandenland?
Interessant om te weten vóórdat je die PR2 bestelt is de productie week.
 
Ik verkoop de MPR2 eigenlijk alleen nog aan rijscholen. Prima band voor weinig geld.
Maar grip (vooral in regen) is behoorlijk verbeterd, en ook de stuureigenschappen een feedback op het droge zijn veel beter.
Levensduur van een Road 5 zal zo'n 20-30% beter zijn dan de Road 2, maar dit hangt in grote mate af van de veringinstelling. Aangezien de Road 5 veel stijver is dan de Road 2 moet je die wel aanpassen. Dat heb je als het goed is ook al gemerkt bij de Roadsmart III.
 
Terug
Bovenaan Onderaan