Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.221
10.805
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik snap dan niet wat dat suizen veroorzaakt. Zo bijzonder is een Bulldog toch niet.
maar voorlopig blijven de bt’s zitten omdat ik geen zin heb om weer een paar honderd euro neer te tellen.
We geven ook niet op. Het is zeker bandwerk maar ook in combi van iets wat het erger maakt. Ik dacht eerst dat de extra gaten die bij mij in het luchtfilter gejast zijn dit suisende geluid maakt.
Het is met deze band niet meer storend in elk geval.
Een asvalt weg met ingereden grid doet het meeste lawaai schoppen.
 
Ik heb ook wat geëxperimenteerd met het spatbord. Wat schuimrubber aan de binnenkant geplakt maar het helpt allemaal niets. Het is ook wel iets afhankelijk van het wegdek. Gek genoeg wordt het minder op slechte, Belgische, wegen.
Mijn luchtfilter is ook aangepast maar dat hoor je niet.
 
Ik heb ook wat geëxperimenteerd met het spatbord. Wat schuimrubber aan de binnenkant geplakt maar het helpt allemaal niets. Het is ook wel iets afhankelijk van het wegdek. Gek genoeg wordt het minder op slechte, Belgische, wegen.
Mijn luchtfilter is ook aangepast maar dat hoor je niet.

Ik zat te denken om dreunplaat onder het spatbord te plakken, zullen hier wel denken , hij is gek!
plakt goed en is met een fohn redelijk mooi te vormen en dempt als een gek.
 
Hoi riders ik heb sinds een tijdje me oude Yamaha xt 600 weer opgestart.
Nu zitten er nog crossmaten op en hebben de winkels wat moeite met bestellen.
Het doel is 50/50 incidenteel autobaan.

crossband achter is kenda 510/18
Voor kenda 3.00/21

wie kan mij een goede band aanraden.
Wou zelf voor de k850 gaan Dunlop
De conti werd wel erg smal met een 4.00
Mvg
Er stond een test van 50/50 banden in Motoplus nr. 13 van 2019.
Ze hebben daar geen winnaar gekozen, want wat je het beste vindt is erg afhankelijk of je meer de nadruk op straat legt, of op terrein.

Zelf staan neig ik naar Pirelli Scorpion Rally voor op mijn DR, scoorden nr. 4 in terrein, nr. 2 op droog wegdek en nr. 1 op nat wegdek van de 6 geteste banden.
Michelin Anakee Wild scoorde erg goed in het terrein, maar als minste in beide wegtesten.
Eerder hier genoemde Bridgestone ax41 scoorden 2e in terrein en respectievelijk 5e en 3e op droge en natte weg.
Conti tkc80 3e in terrein, 4e op droog, 5e op nat.
Mitas E07+ 1e op droge weg, 6e in terrein, 4e op nat.
Andere geteste band was de Metzeler Karoo 3 (en als je bovenstaande goed leest, kan je zelf uitzoeken hoeveelste die overal scoorde :+ )
 
Daar zijn we dan weer. Ik heb inmiddels de Bt023 vervangen voor de pirelli Angel gt2 gran tourismo.
Het geluid is beduidend minder maar niet geheel weg.
Super tevreden met deze band.
Het stuurt allemaal mooier en lichter, moet er wel bij zeggen dat ik van 180 achter naar orgineel 170 terug ben gegaan.
Groot verschil in die klote reparatie asvalt stukjes, ik voel ze bijna niet, dat was even anders met de bt023.
Op een bolle weg rijden met klinkers, klote straatwerk en nat , tyfus wat had ik daar een hekel aan. Ik zit het nu op te zoeken hoever we kunnen.

Ik ben niet super ervaren maar het verschil tussen deze 2 setjes is een wereld van verschil.
Kost wat , heb je ook wat.

Dat is ook het voordeel van nieuw rubber, stuur lichter, rijdt soepeler....totdat deze ook weer versleten is
 
Ik heb ook wat geëxperimenteerd met het spatbord. Wat schuimrubber aan de binnenkant geplakt maar het helpt allemaal niets. Het is ook wel iets afhankelijk van het wegdek. Gek genoeg wordt het minder op slechte, Belgische, wegen.
Mijn luchtfilter is ook aangepast maar dat hoor je niet.

Komt doordat het geluid van een rammelende motor en schuddende nieren het gesuis dan overstemt :+
 
Ik ben op zoek naar het juiste setje banden voor m'n MT-10.
Ik twijfel tussen een sportievere band (S22, Sportsmart) of een meer tour georiënteerde band (Roadsmart, Angel GT 2).
Ik rij alleen met droog weer, heb een redelijk sportieve rijstijl en wil geen half uur moeten rijden voordat er een beetje temperatuur in het rubber zit.
Ik heb hiervoor met m'n vorige motor op roadsmart gereden en dat beviel prima. De MT10 heeft alleen wat meer pit en ik vraag me af of een sport tour band daar heel goed mee om kan gaan...
Iemand tips?
 
Ik ben op zoek naar het juiste setje banden voor m'n MT-10.
Ik twijfel tussen een sportievere band (S22, Sportsmart) of een meer tour georiënteerde band (Roadsmart, Angel GT 2).
Ik rij alleen met droog weer, heb een redelijk sportieve rijstijl en wil geen half uur moeten rijden voordat er een beetje temperatuur in het rubber zit.
Ik heb hiervoor met m'n vorige motor op roadsmart gereden en dat beviel prima. De MT10 heeft alleen wat meer pit en ik vraag me af of een sport tour band daar heel goed mee om kan gaan...
Iemand tips?

Continental Road Attack 3 of Pirelli Angel GT2, dit zijn beiden sportief sturende sport/tour banden met meer dan genoeg grip. Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar de Conti...... getest en ok bevonden.
 

Bijlagen

  • 20180616_154104.jpg
    20180616_154104.jpg
    2,3 MB · Weergaven: 18
  • 20180616_154058.jpg
    20180616_154058.jpg
    2,4 MB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
@Gwiedert ik heb zelf een setje S22 onder mijn Kawasaki Z800 liggen.
Ik rij voornamelijk woon werk verkeer en dus ook met regen.
Ondanks dat het een sportieve band is, geeft deze veel vertrouwen.
Niet echt opwarmtijd nodig en je kan er heerlijk mee sturen.
Laatst een circuit dagje gedaan en geen schaamrandje meer over.
Ik vind het een ideale band. Altijd vertrouwen, kan er flink de bocht mee door en liggen er nu 5000km onder en nog weinig last van slijtage.
 
Ik ben op zoek naar het juiste setje banden voor m'n MT-10.
Ik twijfel tussen een sportievere band (S22, Sportsmart) of een meer tour georiënteerde band (Roadsmart, Angel GT 2).
Ik rij alleen met droog weer, heb een redelijk sportieve rijstijl en wil geen half uur moeten rijden voordat er een beetje temperatuur in het rubber zit.
Ik heb hiervoor met m'n vorige motor op roadsmart gereden en dat beviel prima. De MT10 heeft alleen wat meer pit en ik vraag me af of een sport tour band daar heel goed mee om kan gaan...
Iemand tips?
Met een dure mt10 en al die pk's neem je toch lekker een sportband, ook al gebruik je misschien de maximale grip niet. Je zegt dat de Roadsmart goed beviel, kijk dan eens naar de Spirtsmart TT. Die stuurt echt fantastisch, geschikt voor zowel straat als circuit, profiel oogt mooi, alleen doet hij het niet zo goed in de regen.
 
Ik ben op zoek naar het juiste setje banden voor m'n MT-10.
Ik twijfel tussen een sportievere band (S22, Sportsmart) of een meer tour georiënteerde band (Roadsmart, Angel GT 2).
Ik rij alleen met droog weer, heb een redelijk sportieve rijstijl en wil geen half uur moeten rijden voordat er een beetje temperatuur in het rubber zit.
Ik heb hiervoor met m'n vorige motor op roadsmart gereden en dat beviel prima. De MT10 heeft alleen wat meer pit en ik vraag me af of een sport tour band daar heel goed mee om kan gaan...
Iemand tips?

Heeft nagenoeg geen opwarm tijd: Angel GT 2
 
Er stond een test van 50/50 banden in Motoplus nr. 13 van 2019.
Ze hebben daar geen winnaar gekozen, want wat je het beste vindt is erg afhankelijk of je meer de nadruk op straat legt, of op terrein.

Zelf staan neig ik naar Pirelli Scorpion Rally voor op mijn DR, scoorden nr. 4 in terrein, nr. 2 op droog wegdek en nr. 1 op nat wegdek van de 6 geteste banden.
Michelin Anakee Wild scoorde erg goed in het terrein, maar als minste in beide wegtesten.
Eerder hier genoemde Bridgestone ax41 scoorden 2e in terrein en respectievelijk 5e en 3e op droge en natte weg.
Conti tkc80 3e in terrein, 4e op droog, 5e op nat.
Mitas E07+ 1e op droge weg, 6e in terrein, 4e op nat.
Andere geteste band was de Metzeler Karoo 3 (en als je bovenstaande goed leest, kan je zelf uitzoeken hoeveelste die overal scoorde :+ )
Tnx!!!
 
Ik ben op zoek naar het juiste setje banden voor m'n MT-10.
Ik twijfel tussen een sportievere band (S22, Sportsmart) of een meer tour georiënteerde band (Roadsmart, Angel GT 2).
Ik rij alleen met droog weer, heb een redelijk sportieve rijstijl en wil geen half uur moeten rijden voordat er een beetje temperatuur in het rubber zit.
Ik heb hiervoor met m'n vorige motor op roadsmart gereden en dat beviel prima. De MT10 heeft alleen wat meer pit en ik vraag me af of een sport tour band daar heel goed mee om kan gaan...
Iemand tips?
Metzeler Racrtec M 9 RR , nu op mijn SPEED, fantastisch, grip , speels, licht sturend , veel vertrouwen (ook in de regen).. opwarmtijd vrij vlot...
Hiervoor Angel GT 2... die ging ook lekker maar niet zo vlot sturend...
 
Ik ben op zoek naar het juiste setje banden voor m'n MT-10.
Ik twijfel tussen een sportievere band (S22, Sportsmart) of een meer tour georiënteerde band (Roadsmart, Angel GT 2).
Ik rij alleen met droog weer, heb een redelijk sportieve rijstijl en wil geen half uur moeten rijden voordat er een beetje temperatuur in het rubber zit.
Ik heb hiervoor met m'n vorige motor op roadsmart gereden en dat beviel prima. De MT10 heeft alleen wat meer pit en ik vraag me af of een sport tour band daar heel goed mee om kan gaan...
Iemand tips?


Qua grip kan je maaaaaa-kelijk met een tour-sportband uit de voeten.
Het feit dat je vorige motor op roadsmarts stond terwijl je jezelf 'redelijk sportief' noemt en je daar met plezier mee gereden hebt, zegt voldoende.

Nou kan het zijn dat je sportbanden wilt monteren omdat het
1) cooler is
2) de motor er meestal vlotter van gaat sturen
3) je het profiel mooier vindt
4) elke andere reden.

Maar praat jezelf niet aan dat jouw MT-010 misschien wel te veel pit heeft voor sport-tour: onzin. Of ga je nu op grote hellingshoek het gas tot de stuit opendraaien? Lijkt me niet he.

Ik vind het dan ook voorbarig om iemand die op deze wijze advies vraagt (redelijk onwetend als ik het zelf interpreteer, namelijk nog niet duidelijk wetend wat voor type band er uberhaupt bij hem past), een sportsmart TT aan te raden. Dit zijn semi-circuitbanden die veel te hard slijten bij normaal gebruik en compleet onnodig zijn als je tevreden hebt rondgetuft met roadsmarts.



Daarnaast neem ik altijd mensen die 'prima te spreken zijn over de grip, WANT ik heb geen schaamrandje meer over' ook niet al te serieus in hun advies (dat was jij niet hoor geloof ik)
Elke band kan je bij droog weet helemaal rond rijden. Dus het feit dat iemand dat kan met zn sportband, zegt HE-LE-MAAL niks over de grip. Maar het zorgt er wel voor dat mensen zich (imo onterecht) al snel sportief noemen. Het advies van een aantal hier wordt dan al snel vertaald naar 'NEEM ROSSO CORSA 2'

Klopt niet. Een zelfverklaard sportief rijder is meestal gewoon gebaat bij tourbanden, of bij persoonlijke voorkeur een sportbandje.

Mensen als ogri, die elke weekend pas stoppen met rijden als de banden vloeibaar beginnen te worden, das een heel ander verhaal :+ Maar dat zijn en maar weinigen.
 
Metzeler Racrtec M 9 RR , nu op mijn SPEED, fantastisch, grip , speels, licht sturend , veel vertrouwen (ook in de regen).. opwarmtijd vrij vlot...
Hiervoor Angel GT 2... die ging ook lekker maar niet zo vlot sturend...

Niet persoonlijk, maar dit is precies een voorbeeld van wat ik hierboven zeg.

Als jij een ANGEL GT2 prima vond, dus geen gebrek aan grip (anders noem je hem niet prima), hoe kan ik dan serieus nemen dat je een RACETEC M9 prijst om o.a. zijn grip?
Natuurlijk heeft dat ding grip. Als een angel volstaat, ga je het gripbereik van zn sportieve broer never nooit niet ondervinden, dus hoe kan je hier 'objectief' over oordelen?




Ik type het allemaal meer om te laten zijn dat 'wij als amateur adviseurs' beter moeten kijken naar hoe iemand zijn vraag stelt, tussen de regels doorlezen en niet kijken naar de absolute woordkeus (IK RIJD SPORTIEF -> ADVIES: SUPERCORSA)
 
Qua grip kan je maaaaaa-kelijk met een tour-sportband uit de voeten.
Het feit dat je vorige motor op roadsmarts stond terwijl je jezelf 'redelijk sportief' noemt en je daar met plezier mee gereden hebt, zegt voldoende.

Nou kan het zijn dat je sportbanden wilt monteren omdat het
1) cooler is
2) de motor er meestal vlotter van gaat sturen
3) je het profiel mooier vindt
4) elke andere reden.

Maar praat jezelf niet aan dat jouw MT-010 misschien wel te veel pit heeft voor sport-tour: onzin. Of ga je nu op grote hellingshoek het gas tot de stuit opendraaien? Lijkt me niet he.

Ik vind het dan ook voorbarig om iemand die op deze wijze advies vraagt (redelijk onwetend als ik het zelf interpreteer, namelijk nog niet duidelijk wetend wat voor type band er uberhaupt bij hem past), een sportsmart TT aan te raden. Dit zijn semi-circuitbanden die veel te hard slijten bij normaal gebruik en compleet onnodig zijn als je tevreden hebt rondgetuft met roadsmarts.



Daarnaast neem ik altijd mensen die 'prima te spreken zijn over de grip, WANT ik heb geen schaamrandje meer over' ook niet al te serieus in hun advies (dat was jij niet hoor geloof ik)
Elke band kan je bij droog weet helemaal rond rijden. Dus het feit dat iemand dat kan met zn sportband, zegt HE-LE-MAAL niks over de grip. Maar het zorgt er wel voor dat mensen zich (imo onterecht) al snel sportief noemen. Het advies van een aantal hier wordt dan al snel vertaald naar 'NEEM ROSSO CORSA 2'

Klopt niet. Een zelfverklaard sportief rijder is meestal gewoon gebaat bij tourbanden, of bij persoonlijke voorkeur een sportbandje.

Mensen als ogri, die elke weekend pas stoppen met rijden als de banden vloeibaar beginnen te worden, das een heel ander verhaal :+ Maar dat zijn en maar weinigen.
Prima! Hier heb ik wat aan.
Sportief is natuurlijk een relatief begrip, maar ik heb nu eenmaal geen lijstje van 20 termen om exact te beschrijven hoe ik rij ;)
Zou een nadeel van een sporttour nog de opwarmtijd kunnen zijn?
 
Prima! Hier heb ik wat aan.
Sportief is natuurlijk een relatief begrip, maar ik heb nu eenmaal geen lijstje van 20 termen om exact te beschrijven hoe ik rij ;)
Zou een nadeel van een sporttour nog de opwarmtijd kunnen zijn?
Nee, absoluut niet. Dat zijn de banden die het snelst op temperatuur zijn en bijna geen warmte nodig hebben om te functioneren.
 
Nee, absoluut niet. Dat zijn de banden die het snelst op temperatuur zijn en bijna geen warmte nodig hebben om te functioneren.
Dus is er uberhaupt een nadeel te noemen aan sport/tour banden? Als ik alles zo op een rijtje zet, zie ik er geen één voor mijn sportieve rijstijl...
Waarom rijd half naked Nederland op s22's? Zijn dat allemaal coureurs?
 
Dus is er uberhaupt een nadeel te noemen aan sport/tour banden? Als ik alles zo op een rijtje zet, zie ik er geen één voor mijn sportieve rijstijl...
Waarom rijd half naked Nederland op s22's? Zijn dat allemaal coureurs?

Voor veruit de meeste rijders is een sportband overkill. Sportbanden zien er vaak alleen mooier uit en sturen wat lichter in.

Alhoewel de Conti Road Attack3 bijna net zo licht stuurt als sportbanden van een paar generaties terug.
 
Dus is er uberhaupt een nadeel te noemen aan sport/tour banden? Als ik alles zo op een rijtje zet, zie ik er geen één voor mijn sportieve rijstijl...
Waarom rijd half naked Nederland op s22's? Zijn dat allemaal coureurs?

nee, dat zijn vooral mensen die denken dat ze dat nodig hebben.
Dat een tourband minder maximale potentiele grip dan een sportband heeft, doet men vaak bang maken. Alsof ze meteen op eieren rijden.

Een andere groep schept graag een beetje op. Een sportband ziet er nou eenmaal sportiever uit..

Een serieuze reden voor sportbanden kan zijn het flitserende stuurgedrag,
En er is een klein groepje dat die grip wel nodig heeft.
Of als je eens per jaar een circuitdagje doet..
 
Terug
Bovenaan Onderaan