Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.691
9.009
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Volgens het boekje en de tests wel wat betreft TC, maar ik merk geen verschil tussen mapping 1 en 2.

Ik rij met TC uit, het ding heeft maar 75pk max. en de TKC80's vrij veel grip op straat.

Mapping 2 ('off-road') en ABS aan, het ABS is dan achter uitgeschakeld.

In het terrein dezelfde instelling.
Ik heb het wel vaker gedacht en hier ook vermeld, dat endurobanden waarschijnlijk de beste keuze zijn om supermoto stijl op straat te rijden. Wat ik met de XR600R ervoer geldt nu ook (iig voor mij) bij het rijden met de Husky 701. Er is weinig nodig om de achterband aan het glijden te krijgen en dan blijft de drift makkelijk controleerbaar. TKC80 achter nu wel behoorlijk kaal na 1800km.
 
Even een kritische blik naar mijn achterband (BT023 op een GSX750F)...

Tussen de blauwe pijltjes is een richeltje te voelen over die lijn. Dat zal de scheiding zijn tussen de twee compounds? De com ound op de randen lijkt daar iets harder te slijten dan de middelste.

Is dat wat ik in de rode cirkel zie nu cuppen? Ik hoor de term wel vaker maar heb het nog niet kunnen herkennen/ heb er nooit last van gehad.
Zo ja, kan ik er iets aan doen/wat zijn bekende veroorzakers? De band is nog fris genoeg om niet gelijk te willen vervangen. Moet zeggen dat ik er ook geen last van heb (niet bewust in ieder geval) maar dat wil ik voor zijn...

Bekijk bijlage 1562146
Ja, ja, nee.
 
Even een kritische blik naar mijn achterband (BT023 op een GSX750F)...

Tussen de blauwe pijltjes is een richeltje te voelen over die lijn. Dat zal de scheiding zijn tussen de twee compounds? De com ound op de randen lijkt daar iets harder te slijten dan de middelste.

Is dat wat ik in de rode cirkel zie nu cuppen? Ik hoor de term wel vaker maar heb het nog niet kunnen herkennen/ heb er nooit last van gehad.
Zo ja, kan ik er iets aan doen/wat zijn bekende veroorzakers? De band is nog fris genoeg om niet gelijk te willen vervangen. Moet zeggen dat ik er ook geen last van heb (niet bewust in ieder geval) maar dat wil ik voor zijn...

Bekijk bijlage 1562146
Meestal is het indicatie van gebrek of teveel aan rebound (uitgaande) demping.
Als het voorste randje omhoog komt heb je teveel rebound demping, als het achterste randje omhoog komt heb je te weinig rebound demping.
 
Meestal is het indicatie van gebrek of teveel aan rebound (uitgaande) demping.
Als het voorste randje omhoog komt heb je teveel rebound demping, als het achterste randje omhoog komt heb je te weinig rebound demping.
Onzin.

Profielvorm zorgt voor cuppen. Sommige typen hebben er last van (bt-020 was kampioen cuppen), en sommige niet.
Steeds minder banden hebben het, bt-023 is echter al wat jaartjes oud.
 
Nee
Een ruk afstelling van je demping en je band gaat verkeerd slijten, wat te zien is aan rare slijtage.

'Te veel uitgaande demping en het cuppen is de ene kant op, te weinig uitgaande demping en het cuppen staat de andere kant op'
Dit is klinkklare onzin.
Cuppen gebeurt altijd aan dezelfde kant van het profiel.

Voorband precies aan de andere kant als de achterband, nl. remmen vs accelereren.
 
Haha, dat was precies mijn reactie. _O-
Tot ik een groen balkje zag met de melding dat ik alweer net te laat was :+


Ik kan dit soort antwoorden prima waarderen. De onderbouwing daarentegen nog net iets meer. O-) :+


Conclusie: het is niet gek om dit te zien, geen reden tot zorgen.

Als het me te gek wordt of mijn banden iets verder versleten gaan er anderen op. T30evo/T31/Angel GT2 ofzo. Zie ik tegen die tijd wel.
Aan grip en stabiliteit geen gebrek met die BT023's. Iets lichter sturen zou geen kwaad kunnen en koude/natte grip. Maar volgens mij voldoen alle modernere sport-tour banden aan die eisen.

Die BT023's zijn al een verademing tov. BT45's op mijn xj900, mijn enige échte referentiemateriaal.
 
Misschien geen cuppen dan
Als ik dit lees :
https://lifeatlean.com/motorcycle-tyre-wear-guide/
'
If you have a raised area on either the leading or back edge of the tread, this is a strong sign that rebound damping on the forks or shock is set either too fast or too slow. Usually if it’s on the leading edge rebound is too slow, and if it’s on the back edge it’s too fast.

By answering the above questions, you should be able to determine whether or not you have a suspension related issue.'

Zou ik geneigd zijn om toch even naar de uitgaande demping te kijken.
Zeker bij een motor met originele schokbreker van een paar jaar en ws al enkele 10duizenden km' s oud.
 
Misschien geen cuppen dan
Als ik dit lees :
https://lifeatlean.com/motorcycle-tyre-wear-guide/
'
If you have a raised area on either the leading or back edge of the tread, this is a strong sign that rebound damping on the forks or shock is set either too fast or too slow. Usually if it’s on the leading edge rebound is too slow, and if it’s on the back edge it’s too fast.

By answering the above questions, you should be able to determine whether or not you have a suspension related issue.'

Zou ik geneigd zijn om toch even naar de uitgaande demping te kijken.
Zeker bij een motor met originele schokbreker van een paar jaar en ws al enkele 10duizenden km' s oud.

Dit heeft absoluut niks met cuppen te maken!
Dit ontstaat bij hard raggen op het circuit als je vering/demping niet goed is afgesteld. Kan ook nog iets totaal anders zijn: cold of hot tear.
Je toont notabene een plaatje van een slick met hele andere slijtageproblemen en vergelijkt die met een cuppende tourband!

Nogmaals, cuppen is een profieldingetje. Een slick kan niet cuppen. Net zoals je bij een tourband nooit het slijtagepatroon krijgt wat jij laat zien. Rubber gewoon te hard voor.

Zit die beste man niet onnodig bang te maken.


En ik zie op je site heus wel naar het stukje waar je naar verwijst. Dat gaat hier niet op.
Op de foto van de bt-023 is niet hetzelfde te zien als het plaatje over een opstaand randje van die site waar jij naar verwijst. Het lijkt erop qua uiterlijk, maar is het niet.
Daarom is bandenslijtage nooit wetenschap. Iedereen handelt anders. Voor de meeste mensen zijn al die slijtagepatronen op jouw site niet eens uit elkaar te houden (je bent er zelf een voorbeeld van door cuppen te herkennen als een opstaand randje bij een circuitband)
Al die problemen van jouw site zijn problemen die tevoorschijn komen bij hard gummen met verkeerde vering, demping of bandenspanning. Dan heb je nog variabelen als temperatuur en de juiste keuze rubber daarbij etc.

Het plaatje van de bt-023 is gewoon ouderwets cuppen, niet meer niet minder. Is gewoon heel wat anders

Anders zou een profcoureur wel eerst even een rondje met een bt-23 rijden of te checken hoe zn demping staat afgesteld :+
 
Laatst bewerkt:
  • Die Bezeichnung auf dem neuen Reifen (z.B. 160/70 B 17 73V) muss vollständig mit den Angaben in den Fahrzeugpapieren übereinstimmen.
  • Der Reifen muss ein Europa-Prüfzeichen tragen, beispielsweise E4 oder e1
  • Es muss eine offiziell bestätigte Freigabe-Bescheinigung vom Fahrzeughersteller oder vom Reifenhersteller vorliegen, bevor Sie die Reifen an Ihrem Motorrad aufziehen.
Eine Freigabe-Bescheinigung für Ihr Motorrad erhalten Sie von den Sachverständigen an unseren TÜV-STATIONEN.
Heb ik toch effe door de vertaler moeten gooien :$
Maar goed, ik meen te begrijpen dat je dus toch eender welk merk/model mag gebruiken, zolang de maat en snelheids/belasting index maar klopt?
En, er moet een E keur op staan? Nog nooit op gelet dat een band dat heeft ... moet ik ook maar eens nakijken ...

Op mijn gelijkvormigheids attest staat het volgende:
20201107_184042.jpg

Mag dus met of zonder die M/C vermelding zijn. Maar staat verder niks bij over die E keur.
Kan mij niet voorstellen ooit een motorband zónder die M/C gehad te hebben, maar het zou zomaar kunnen ...
 
Heb ik toch effe door de vertaler moeten gooien :$
Maar goed, ik meen te begrijpen dat je dus toch eender welk merk/model mag gebruiken, zolang de maat en snelheids/belasting index maar klopt?
En, er moet een E keur op staan? Nog nooit op gelet dat een band dat heeft ... moet ik ook maar eens nakijken ...

Op mijn gelijkvormigheids attest staat het volgende:
Bekijk bijlage 1562230
Mag dus met of zonder die M/C vermelding zijn. Maar staat verder niks bij over die E keur.
Kan mij niet voorstellen ooit een motorband zónder die M/C gehad te hebben, maar het zou zomaar kunnen ...

Zover ik weet is Duitsland heel anders qua motorbanden regels. Zo heeft elke motor daar goedkeuring voor bepaalde type banden. Niet gekeurde mogen er dan niet op.
Zover ik weet ben jij Belg. Ik ken daar de regels niet. In NL gelden niet dezelfde strenge bandentype eisen als in Duitsland.
 
Zover ik weet is Duitsland heel anders qua motorbanden regels. Zo heeft elke motor daar goedkeuring voor bepaalde type banden. Niet gekeurde mogen er dan niet op.
Zover ik weet ben jij Belg. Ik ken daar de regels niet. In NL gelden niet dezelfde strenge bandentype eisen als in Duitsland.
In B moet je je gewoon houden aan de voorgeschreven maten, dat je voertuig nu naar de keuring moet of niet.
Bij auto's staan er doorgaan meerdere migelijke bandenmaten op het gelijkvormigheids attest, én op het keuringsbewijs.
Bij motoren hebben we dat keuringsbewijs (nog) niet.
Merk en model is vrij te kiezen, mag voor en achteraan ook verschillend zijn, zolang je je maar aan de voorgeschreven maat (maten) houdt. Bij auto's moeten het per as wel dezelfde banden zijn, zowel merk als model.
Of dat E kaur symbool ook verplicht is, weet ik niet, al kan ik me voorstellen van wel. Nog nooit eerder op gelet. Net gaan kijken. Beide motoren hebben het op beide banden.
Mijn ingeschreven GSX F heeft Michelin Road 5 banden, made in Spain, en hebben de E symbooltjes:
Vooraan:
full

En achteraan:
full


Mijn andere GSX F (nog niet ingeschreven), heeft Bridgestones, made in Japan, maar ook die hebben E symbooltjes.
Vooraan:
full

Achteraan kreeg ik niet op de foto, mijn garage is nu ook weer niet overdreven groot, en had geen zin de motors te verplaatsen.


@Sjefman , ivm dat cuppen, zoals al is aangehaald, sommige banden hebben daar dus al wat sneller last van dan andere. Michelin Pilot Road, en de opvolger, Michelin Road staan er ook om bekend, maar is iets om weinig zorgen om te maken. Dat je een verschil ziet in slijtage komt, wederom zoals al aangehaald, het verschil in de compounds. Des te sportiever je rijdt, des te duidelijker wordt dat verschil, en ga je het, zoals je zelf al aanhaald, zelfs voelen in diepte. Merk ik ook zeer duidelijk op mijn huidige Michelin Road 5, die er nu al 28.***km's op mee draait, én ook merkbaar cuppen heeft (niet duidelijk op deze foto, wel het zichtbare verschil in slijtage over de compounds overgangen). Jij rijdt net als ik ook duidelijk graag de schaamranden weg! 8-)
full
 
Jij rijdt net als ik ook duidelijk graag de schaamranden weg! 8-)

Dat stukje betalen we ook voor he, zou geen zuinige 'n 'Ollander zijn als ik dat niet zou gebruiken. O-)

Zonder gekheid, die gsxF stuurt gewoon goed, het gaat vanzelf. Pas geleden een kleine overwinning gehad door voor het eerst een stepje aan de grond te rijden, met vriendin achterop... Toch ook maar eens een slijtboutje in draaien, anders is het zonde om stepjes te moeten vervangen.

En dan blijven sommige mensen in mijn omgeving roepen dat ik sportbanden nodig heb, want dan heb je meer grip...:9

Mijn andere GSX F (nog niet ingeschreven), heeft Bridgestones

Welke precies?
 
Welke precies?
Vooraan BT 023
Achteraan BT 016

Die achterste moet er sowieso af, is een 160 ipv een 150, en dat wil ik niet.

Mijn huidige heeft bijna de 99.999+1 km, dan schakel ik over op mijn grijze, en gaat de MR5 band (samen met de velg, maar met de remschijf en tandwiel van de grijze), in de plaats van die Bridgestone, tot die band versleten is. Intussen rustig tijd genoeg om de velg van de grijze van een nieuwe en juiste band te voorzien. Wellicht tesamen met ook een nieuwe voorband. Mogelijk zet ik ook het voorwiel over (maar dan wel met de schijven van de grijze zelf), want beide banden op de grijze staan me niet echt aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit heeft absoluut niks met cuppen te maken!
Dit ontstaat bij hard raggen op het circuit als je vering/demping niet goed is afgesteld. Kan ook nog iets totaal anders zijn: cold of hot tear.
Je toont notabene een plaatje van een slick met hele andere slijtageproblemen en vergelijkt die met een cuppende tourban
Nogmaals, cuppen is een profieldingetje. Een slick kan niet cuppen. Net zoals je bij een tourband nooit het slijtagepatroon krijgt wat jij laat zien. Rubber gewoon te hard voor.

Zit die beste man niet onnodig bang te maken.


En ik zie op je site heus wel naar het stukje waar je naar verwijst. Dat gaat hier niet op.
Op de foto van de bt-023 is niet hetzelfde te zien als het plaatje over een opstaand randje van die site waar jij naar verwijst. Het lijkt erop qua uiterlijk, maar is het niet.
Daarom is bandenslijtage nooit wetenschap. Iedereen handelt anders. Voor de meeste mensen zijn al die slijtagepatronen op jouw site niet eens uit elkaar te houden (je bent er zelf een voorbeeld van door cuppen te herkennen als een opstaand randje bij een circuitband)
Al die problemen van jouw site zijn problemen die tevoorschijn komen bij hard gummen met verkeerde vering, demping of bandenspanning. Dan heb je nog variabelen als temperatuur en de juiste keuze rubber daarbij etc.

Het plaatje van de bt-023 is gewoon ouderwets cuppen, niet meer niet minder. Is gewoon heel wat anders

Anders zou een profcoureur wel eerst even een rondje met een bt-23 rijden of te checken hoe zn demping staat afgesteld :+
Prima dan is het cuppen.
Maar hoe kom je erbij dat ik een slick vergelijk met een tourband? Ik heb geen plaatje gepost van een slick, ik heb een link gepost en dit forum plakt daar automatisch het eerste plaatje van die website bij wat toevallig een slick is.
 
Laatst bewerkt:
Heb ik toch effe door de vertaler moeten gooien :$
Maar goed, ik meen te begrijpen dat je dus toch eender welk merk/model mag gebruiken, zolang de maat en snelheids/belasting index maar klopt?
En, er moet een E keur op staan? Nog nooit op gelet dat een band dat heeft ... moet ik ook maar eens nakijken ...

Op mijn gelijkvormigheids attest staat het volgende:
Bekijk bijlage 1562230
Mag dus met of zonder die M/C vermelding zijn. Maar staat verder niks bij over die E keur.
Kan mij niet voorstellen ooit een motorband zónder die M/C gehad te hebben, maar het zou zomaar kunnen ...
Vriend van mij woont in D, je mag daar alleen voor jouw motor door de fabrikant of door de TuV aangemerkte type/soort/merk banden er op hebben zitten.
 
Zonder gekheid, die gsxF stuurt gewoon goed, het gaat vanzelf. Pas geleden een kleine overwinning gehad door voor het eerst een stepje aan de grond te rijden, met vriendin achterop... Toch ook maar eens een slijtboutje in draaien, anders is het zonde om stepjes te moeten vervangen.
Zonder vriendin rijd je de stepjes niet aan de grond? Als dat het geval is moet je je veerspanning eigenlijk wat opschroeven voordat je vriendin opstapt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan