Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.764
9.069
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Zonder vriendin rijd je de stepjes niet aan de grond? Als dat het geval is moet je je veerspanning eigenlijk wat opschroeven voordat je vriendin opstapt.

Helaas niet makkelijk genoeg verstelbaar om het elke keer te doen. We rijden net zo vaak samen als ik alleen.

En alleen rijd ik hem overigens net zo plat.

Een wens van me is een vering upgrade met makkelijker bereikbare verstelling van veervoorspanning, om die reden. Is alleen duur
 
Vriend van mij woont in D, je mag daar alleen voor jouw motor door de fabrikant of door de TuV aangemerkte type/soort/merk banden er op hebben zitten.
Hopelijk hebben ze dan nog wel wat voldoende keuze ... :X

Zo ver zie ik ze het in B nog wel niet brengen denk ik ... hoop ik ... nee, ik denk echt niet dat het zo ver komt. Zou maar erg zijn vind ik, als je bijvoorbeeld maar tussen enkele merken en type banden kan kiezen ...
 
Prima dan is het cuppen.
Maar hoe kom je erbij dat ik een slick vergelijk met een tourband? Ik heb geen plaatje gepost van een slick, ik heb een link gepost en dit forum plakt daar automatisch het eerste plaatje van die website bij wat toevallig een slick is.

Je hebt een punt, dat zeg je inderdaad niet. Eigenlijk bedoel ik 'circuitrubber vergelijken met een tourband'.
Ik had de site wel bekeken en kwam tot de conclusie dat het een site is die circuitslijtageproblemen behandelt. Een supercorsa etc. is voor 95% een opgesneden slick. Maar in ons gesprek klopt het niet als ik zeg dat je een slick vergelijkt met een tourband 👍
 
Hopelijk hebben ze dan nog wel wat voldoende keuze ... :X

Zo ver zie ik ze het in B nog wel niet brengen denk ik ... hoop ik ... nee, ik denk echt niet dat het zo ver komt. Zou maar erg zijn vind ik, als je bijvoorbeeld maar tussen enkele merken en type banden kan kiezen ...
Ja, er is voldoende keuze. Maar je moet wel een goedkeuringsbewijs dus hebben voor dat type band op jouw motor als het een ander merk/type is dan dat er door de fabrikant in de ownersmanual wordt voorgeschreven (Möchte er einen anderen Reifen fahren als in den Papieren eingetragen, muss er sich beim Motorrad- oder Reifenfachhandel eine Unbedenklichkeitsbescheinigung besorgen Reifenfreigabe - Motorradreifen!)
 
Hoe zit het dan bv met banden die later uitkomen dan de motor? Worden die aan de lijst toegevoegd?
Dat ligt er aan.
Als een bandenfabrikant denkt dat er markt is voor zijn nieuwe band op een oudere motor, dan moeten zij die band laten keuren bij de TÜV om een attest te krijgen dat die band daar ook voor gebruikt mag worden. Aangezien dat niet goedkoop is worden nieuwe banden lang niet altijd getest op oudere motoren waarvan er niet veel meer rondrijden.

Het kan dus voorkomen dat er voor sommige oudere motorfietsen (en jaren tachtig en negentig vallen daar ook al onder) er geen goedgekeurde motorbanden meer verkrijgbaar zijn....
 
Hoe zit het dan bv met banden die later uitkomen dan de motor? Worden die aan de lijst toegevoegd?
No panic mr. Mainwaring! Zover is het hier nog niet en zo dramatisch is het in Duitsland nu ook weer niet. Daarbij geldt dit niet voor ons NLers, maar ik kan me voorstellen dat als jij met een NLse motor in Dld komt om daar een bandje te laten monteren zonder Unbedenklichkeitsbescheinigung geldend voor jouw motor dat ze even achter het oor krabben. Maar goed, de TuV geldt dan weer alleen voor Duitsers. Toch zijn sommige regels dan weer wel van toepassing voor ons: Rijdt je met de auto onder winteromstandigheden in Duitsland op zomerbanden en je raakt betrokken bij een ongeluk dan ben je De Sjaak. Winterbandenplicht geldt dan weer niet voor motoren.
 
No panic mr. Mainwaring! Zover is het hier nog niet en zo dramatisch is het in Duitsland nu ook weer niet. Daarbij geldt dit niet voor ons NLers, maar ik kan me voorstellen dat als jij met een NLse motor in Dld komt om daar een bandje te laten monteren zonder Unbedenklichkeitsbescheinigung geldend voor jouw motor dat ze even achter het oor krabben. Maar goed, de TuV geldt dan weer alleen voor Duitsers. Toch zijn sommige regels dan weer wel van toepassing voor ons: Rijdt je met de auto onder winteromstandigheden in Duitsland op zomerbanden en je raakt betrokken bij een ongeluk dan ben je De Sjaak. Winterbandenplicht geldt dan weer niet voor motoren.

Ik snap je ding, nu is toevallig dat winterbanden verhaal een jaaaaaarenlange misvatting.

Als je in Duitsland als Nederlander betrokken raakt bij een ongeluk in de winter, op zomerbanden, dan gaan ze kijken of het rijden van zomerbanden mede reden kan zijn van het ongeluk. Is dat niet het geval of niet aantoonbaar, ben je niet het haasje.

We leven in 1 Europa, vandaag ook de E-keur met allerlei verschillende cijfertjes (ander cijfertje, ander land). Ze kunnen een Nederlander die in zijn land op zomerbanden mag rijden in de winter helemaal niet verplichten winterbanden te monteren als die Nederlander toevallig even door het we-zijn-1-europa-Duitsland wil rijden.

Natuurlijk denk je gelijk te hebben, iedereen roept namelijk hetzelfde als wat jij denkt, al jaren.
Maar goed, probeer jij een oma maar eens te overtuigen dat potgroente even gezond is als verse groente.
Vertel jij je moeder maar eens dat je (qua cholesterol) ongelimiteerd eieren mag eten (zij heeft immers geleerd 2 a 3 per week)
en zo zijn er nog meer heeeeele hardnekkige fabels die de wereld niet uit gaan
 
Ik snap je ding, nu is toevallig dat winterbanden verhaal een jaaaaaarenlange misvatting.

Als je in Duitsland als Nederlander betrokken raakt bij een ongeluk in de winter, op zomerbanden, dan gaan ze kijken of het rijden van zomerbanden mede reden kan zijn van het ongeluk. Is dat niet het geval of niet aantoonbaar, ben je niet het haasje.

We leven in 1 Europa, vandaag ook de E-keur met allerlei verschillende cijfertjes (ander cijfertje, ander land). Ze kunnen een Nederlander die in zijn land op zomerbanden mag rijden in de winter helemaal niet verplichten winterbanden te monteren als die Nederlander toevallig even door het we-zijn-1-europa-Duitsland wil rijden.

Natuurlijk denk je gelijk te hebben, iedereen roept namelijk hetzelfde als wat jij denkt, al jaren.
Maar goed, probeer jij een oma maar eens te overtuigen dat potgroente even gezond is als verse groente.
Vertel jij je moeder maar eens dat je (qua cholesterol) ongelimiteerd eieren mag eten (zij heeft immers geleerd 2 a 3 per week)
en zo zijn er nog meer heeeeele hardnekkige fabels die de wereld niet uit gaan

Het ging hier en mij om de Unbedenklichkeitsbescheinigung en wat dat voor een inwoner van Duitsland (cq iemand die rijdt met een Duits kenteken) betekent. Ik reageerde op jouw opmerking "Hoe zit het dan bv met banden die later uitkomen dan de motor? Worden die aan de lijst toegevoegd?" en haalde terloops het winterbandenverhaal aan om uit te leggen dat Duitse wetgeving soms ook voor Nederlanders geldt.
Het had bijvoorbeeld ook om helmplicht kunnen gaan: In NL mag je op de snorscooter zonder helm (behalve in Amsterdam, en dan ook nog eens binnen de ring van de A10, laat ik maar volledig zijn anders word ik daar weer op afgerekend), in Duitsland kennen ze dat fenomeen niet en moet je dus een helm dragen. Als de Hermandad je in de smiezen krijgt ben je wederom gewoon De Sjaak.
Of de verplichting van het hebben van een milieusticker in verschillende Duitse steden..

En excuus dat ik dus niet volledig dan wel onjuist was met mijn verhaal, maar wel vriendelijk bedankt voor corrigeren van iets wat ik alleen maar als voorbeeld aanhaalde. Maar gelukkig ben ik me daar even op m'n plek gezet.

Hopelijk is het antwoord op je eerdere vraag wél "Fabelhaft". Overigens dus totaal niet van toepassing voor ons Nederlanders, tenzij je inderdaad met een Duits kenteken rondrijdt. In dat geval had je het antwoord op de vraag wellicht zelf al geweten.

En trouwens is dat 1 Europa verhaal ook maar zeeeeeeeeer beperkt van toepassing. Ze proberen het wel, maar er blijven heeeeeeeel veel verschillen.

Goed, weer terug naar motorbanden...

Trouwens: Winterbanden in Duitsland - ANWB
 
Laatst bewerkt:
Het ging hier en mij om de Unbedenklichkeitsbescheinigung en wat dat voor een inwoner van Duitsland (cq iemand die rijdt met een Duits kenteken) betekent. Ik reageerde op jouw opmerking "Hoe zit het dan bv met banden die later uitkomen dan de motor? Worden die aan de lijst toegevoegd?" en haalde terloops het winterbandenverhaal aan om uit te leggen dat Duitse wetgeving soms ook voor Nederlanders geldt.
Het had bijvoorbeeld ook om helmplicht kunnen gaan: In NL mag je op de snorscooter zonder helm (behalve in Amsterdam, en dan ook nog eens binnen de ring van de A10, laat ik maar volledig zijn anders word ik daar weer op afgerekend), in Duitsland kennen ze dat fenomeen niet en moet je dus een helm dragen. Als de Hermandad je in de smiezen krijgt ben je wederom gewoon De Sjaak.
Of de verplichting van het hebben van een milieusticker in verschillende Duitse steden..

En excuus dat ik dus niet volledig dan wel onjuist was met mijn verhaal, maar wel vriendelijk bedankt voor corrigeren van iets wat ik alleen maar als voorbeeld aanhaalde. Maar gelukkig ben ik me daar even op m'n plek gezet.

Hopelijk is het antwoord op je eerdere vraag wél "Fabelhaft". Overigens dus totaal niet van toepassing voor ons Nederlanders, tenzij je inderdaad met een Duits kenteken rondrijdt. In dat geval had je het antwoord op de vraag wellicht zelf al geweten.

En trouwens is dat 1 Europa verhaal ook maar zeeeeeeeeer beperkt van toepassing. Ze proberen het wel, maar er blijven heeeeeeeel veel verschillen.

Goed, weer terug naar motorbanden...

Trouwens: Winterbanden in Duitsland - ANWB
Net als in B, ben je ook verplicht ook op de bromfiets klasse A een helm te dragen. Óók als je als NL'er met een NL ingeschreven klasse A de grens overkomt.
Btw: mag je met een bromfiets klasse A en/of B eigenlijk wel de grens over?

Het mag bij een 125cc slechts in bepaalde omstandigheden.
Met een écht A1 rbw wel, met een code op je rbw dat je die met je B rbw mag besturen mag je als B enkel in B daarmee rijden. Verder geen idee hoe het dan zit met bromfietsen.

Maar ... idd, weer naar motorbanden dan maar ...

Ik heb toch ook al veel verhalen gehoord, ook als buitenlander ben je in de winter in D verplicht winterbanden te hebben. Klopt dat? Geen idee, maar ik zou het toch maar doen. Btw, ik heb Michelin Crossclimate op mijn auto (nog te vers om mijn bevindingen over te doen, en dat is ook niets voor in het mf banden topic :+ ). Mogen die dan wel in D? Ik vermoed van wel?

Ohw ... dat ging dus nog steeds niet over motorbanden :X ... nu dan maar wel ...

Maar goed. Er bestaan ook voor motoren winterbanden, maar in zeer beperkt aanbod. Zal er wel voor wat tussen zitten dat het daar in D nog niet geldt met betrekking tot wintermotorbanden in de winter?
 
Ik heb toch ook al veel verhalen gehoord, ook als buitenlander ben je in de winter in D verplicht winterbanden te hebben. Klopt dat? Geen idee, maar ik zou het toch maar doen. Btw, ik heb Michelin Crossclimate op mijn auto (nog te vers om mijn bevindingen over te doen, en dat is ook niets voor in het mf banden topic :+ ). Mogen die dan wel in D? Ik vermoed van wel?

Ohw ... dat ging dus nog steeds niet over motorbanden :X ... nu dan maar wel ...

Maar goed. Er bestaan ook voor motoren winterbanden, maar in zeer beperkt aanbod. Zal er wel voor wat tussen zitten dat het daar in D nog niet geldt met betrekking tot wintermotorbanden in de winter?
Je moet in Duitsland onder winterse omstandigheden gewoon banden met een sneeuwvloksymbool hebben (die de Crossclimates hebben). Als je geen winter/allseason banden met sneeuwvlok hebt onder winterse omstandheden hebt kun je een boete krijgen (ook als buitenlander..) en als je een ongeluk veroorzaakt ben je helemaal de lul..

Motoren hoeven geen winterbanden te hebben, ze gaan er denk ik vanuit dat je niet voor de lol in de sneeuw gaat rijden. :9
 
Je moet in Duitsland onder winterse omstandigheden gewoon banden met een sneeuwvloksymbool hebben (die de Crossclimates hebben). Als je geen winter/allseason banden met sneeuwvlok hebt onder winterse omstandheden hebt kun je een boete krijgen (ook als buitenlander..) en als je een ongeluk veroorzaakt ben je helemaal de lul..

Motoren hoeven geen winterbanden te hebben, ze gaan er denk ik vanuit dat je niet voor de lol in de sneeuw gaat rijden. :9
Niet iedereen is zo gek als ik idd :+

20190131_123336.jpg


20190131_152015_Richtone(HDR).jpg



20190131_123128_Richtone(HDR).jpg
 
Goedemiddag,

Vandaag de eerste goede rit in vochtige omstandigheden op mijn nieuwe (voor mij) VFR 750 uit '95. Hij staat op Bridgestone BT's, het rubber voelt nog mooi zacht aan en is hartstikke makkelijk te 'plooien' met vingernagel. Bandendruk is 2.7 achter en 2.2 voor.

Er zitten flinke chicken strips op zowel de voor- als achterband maar op het oog zie ik geen hele sterke afvlakking. Helaas merk ik tijdens het rijden dat ik heel veel vertrouwen heb tot een bepaalde hellingshoek, zodra ik daar voorbij ga wordt de hele motor wiebelig en begint hij gevoelsmatig te dweilen, hoewel ik niet geloof dat ik daadwerkelijk grip verlies. Het lijkt toch alsof er een vieze rand in de banden zit die het weggedrag enorm beinvloeden zodra ik daarop ga rijden. Nu de hamvraag:

Welke band zal dit gedrag het sterkst veroorzaken? De voor- of achterband?

Aangezien het compound nog mooi zacht is wil ik niet beginnen met beide banden vervangen, ik wil kijken of ik het probleem kan verhelpen door óf de voor-, óf de achterband te vervangen.
 
Allereerst zegt BT niet veel. Het gaat om het nummer dat daarna komt, zoals bijvoorbeeld BT023.
Daarnaast is jouw bandenspanning te laag. Dit moet 2.5 voor en 2.9 Bar achter zijn.
Als dat niet bevalt kan je altijd nog zakken met de bandenspanning.

Verder moet je even de diverse lagers controleren.
Ik bedoel dan wiellagers, achterbruglagers, linksysteemlagers en balhoofdlagers.

Pas als dat allemaal in orde is, dan ga je kijken of het uit de banden komt.
 
Waarom zou je het in die volgorde doen? Vergelijkbaar gevoel heb ik in het verleden alleen bij afgevlakte banden meegemaakt en ook op die manier opgelost. Heb overigens aan de achterbrug en het achterwiel lopen sjorren op de middenbok, geen ongewenste speling. Het balhoofd heeft geen vaste punten en valt mooi van kant naar kant. Zal de bandenspanning aanpassen conform advies.

Trek je advies niet in twijfel, ben benieuwd naar context.
 
Oké, alle lagers nog eens gecontroleerd en geen speling kunnen vinden. Wel meteen de ketting weer op de voorgeschreven slack gezet en de banden iets opgepomt (met het racefietspompje, wat een kutklus). Het heeft niet geholpen, de motor voelt rotsvast tot het randje en wiebelt en gaat dweilen zodra ik op het randje rij. Het zijn BT020's, hieronder foto's van het loopvlak voor en achter.

Voor
voor2.jpg


achter
achter.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oké, alle lagers nog eens gecontroleerd en geen speling kunnen vinden. Wel meteen de ketting weer op de voorgeschreven slack gezet en de banden iets opgepomt (met het racefietspompje, wat een kutklus). Het heeft niet geholpen, de motor voelt rotsvast tot het randje en wiebelt en gaat dweilen zodra ik op het randje rij. Het zijn BT020's, hieronder foto's van het loopvlak voor en achter.

Voor
Bekijk bijlage 1564335

achter
Bekijk bijlage 1564334
Die zijn rijp voor de kliko, tijd voor nieuwe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan