Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.969
10.497
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
BT023 ziet er financieel erg aantrekkelijk uit. Op of aanmerkingen over?
De BT023 is (ook) een sterk verouderde band.
Heb die (ook) op een VFR750 gehad.
Op zich wel oké, maar niet bijzonder.
Kun je beter voor een nieuwere tour/sport-tour band gaan.

Wat voor gebruik heb je?
Hele jaar door? Ook op 't circuit misschien? Alleen zondags als 't mooi weer is?
In weer en wind? Zoek je (voor jezelf) het randje op, of niet?
 
BT023 ziet er financieel erg aantrekkelijk uit. Op of aanmerkingen over?

Er is waarschijnlijk met nieuwere banden iets beters te krijgen maar ze zijn zeker niet af te raden.

Ik rijd op mijn gsx750f ook met bt023 en dat rijdt prima. Mijn volgende set wordt daarentegen wel iets nieuwers denk ik.

Maar ze zijn vaak wel een stuk goedkoper per set dan de modernere banden en of ik nu echt grip mis? Misschien weet je pas wat je mist als je het hebt gehad.
 
Weer en wind, +/- 20k per jaar. Zoek graag het randje op, vlotte lastwissels, afhangen en steppen aan de grond rijden.
Ik heb ff gekeken en voor de 170-60 maat die je nodig hebt achter is de bandenkeuze een beetje beperkt. Maar ik zou zeggen: probeer de Conti Road Attack 3 eens. Dat is een wat duurdere band, maar voor jouw rijstijl en gebruik ga je daarmee echt plezier hebben. Vooral een oudere motor kan tot leven komen door die specifieke band. Per gereden kilometer hoeven ze niet duurder te zijn dan goedkopere banden die harder slijten en eerder aan vervanging toe zijn.
 
Oké, alle lagers nog eens gecontroleerd en geen speling kunnen vinden. Wel meteen de ketting weer op de voorgeschreven slack gezet en de banden iets opgepomt (met het racefietspompje, wat een kutklus). Het heeft niet geholpen, de motor voelt rotsvast tot het randje en wiebelt en gaat dweilen zodra ik op het randje rij. Het zijn BT020's, hieronder foto's van het loopvlak voor en achter.
Nu zijn deze BT020's waarschijnlijk ook erg oud. Heb je de DOT-code gecontroleerd?
Na jouw controle op andere zaken lijkt mij inderdaad ook de bandenset de vermoedelijke oorzaak. Gewoon de set vervangen dus.
Overweeg de Pirelli Angel GT2 en de Dunlop Roadsmart III ook eens.
 
Een korte rijïmpressie van de Bridgestone BT46. Deze banden zitten nu zo'n 7.000km onder mijn GPZ500 uit 1991 (?). Maat 110/70-17 en 130/70-17.

De banden wekken net zoveel vertrouwen als de voorganger, de aloude BT45. Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed waar het verschil in zou moeten zitten. Ik merk er in elk geval weinig van.

De voorband heeft nu bij de BT46 een omgekeerd profiel ten opzichte van de BT45. Volgens meneer Bridgestone is dit om cupping tegen te gaan. Misschien dat het iets minder is, maar de band cupt bij mij nog steeds. Soms kan dit komen door slechte veerring. Origineel heeft de GPZ slappe veerring met slechte demping. Bij mijn motor is dit aangepast met stijvere veren en verbeterde demping.

Wat het ook is, ik heb er nog weinig last van na 7.000km. Bij de BT45 werd de cupping naar het eind van de levensduur van de band wel zo heftig, dat de motor stevig lag te kopschudden in bochten. Of dit bij de BT46 ook gaat gebeuren moet nog blijken.

Bij normaal gebruik staan de banden op V 2,5 bar en A2,7 bar. Ik heb met lagere spanning woon-werk-verkeer gereden, maar dit beviel niet. De achterkant voelt dan ineens erg wiebelig, vooral in natte omstandigheden. Met bovenstaande druk voelt het bandenset in natte omstandigheden net iets stabieler en meer voorspelbaar dan de BT45 deed. De BT45 schoot in de regen nooit te kort, maar met de BT46 gooi ik ook in natte omstandigheden de motor wat gemakkelijker plat in de bocht. Het is niet zeker of dit met de banden te maken heeft. Mijn rij-stijl is in zijn geheel wat sportiever geworden.

Bij serieus sportief gebruik, gaat de bandenspanning een stuk omlaag. In dat geval rijd ik met V2,2 bar en A2,1 bar. Het zijn "maar" radiaal bandjes, en ze worden flink heet bij heel sportief gebruik. Denk hierbij aan de Luxemburgse Ardennen met eindeloos veel bochten met de stepjes aan de grond. In deze omstandigheden voelde de banden beter aan, met meer zekerheid, met de lagere bandenspanning.
Met die sportieve, zonnige omstandigheden, heeft de nieuwe BT46 zich goed gehouden. De banden leveren meer grip dan het antieke frame van de GPZ en mijn eigen gemoedsrust aan zouden kunnen. Het frame begon al teveel te zwabberen en mijn hart te snel te kloppen ruim voordat aan het eind van de grip gekomen was.

Uiteraard is bovenstaande allemaal heel subjectief en persoonlijk. De GPZ500 is een relatief lichte machine (195kg rijklaar) met weinig vermogen (55pk gemeten op het achterwiel) met een frame dat lijkt gemaakt te zijn uit bami. Hoe de nieuwe BT46 zich houdt op andere machines weet ik natuurlijk niet. Ik ben benieuwd of er mensen zijn met ervaring.

Ik ben vergeten de profieldieptes op te meten toen ze nieuw waren. Misschien kan @Super Blackbird hier wat over vertellen. Nu na 7.000km heeft de voorband op het midden nog 3,0mm profieldiepte, de achterband heeft op het midden nog 2,5mm profieldiepte.
Naast stevig sportief rijden wordt de GPZ ook voor woon-werk-verkeer ingezet. Het vierkant worden van de achterband is in Nederland ook met een dual-compound band naar mijn idee niet te voorkomen.
 
Een korte rijïmpressie van de Bridgestone BT46.

Ik ben vergeten de profieldieptes op te meten toen ze nieuw waren. Misschien kan @Super Blackbird hier wat over vertellen. Nu na 7.000km heeft de voorband op het midden nog 3,0mm profieldiepte, de achterband heeft op het midden nog 2,5mm profieldiepte.
Als ik er aan denk dan zal in woensdag (wanneer ik weer op de zaak ben) even de diepte meten van nieuwe BT46's.
 
Er stuurt me iemand vanuit Duitsland een enfield wiel op wel 'sehr gut'zou remmen.. dus ben erg benieuwd, doch er zit een india-dot-loos bandje op en die wil ik er af.
Er moest dus een andere 3.25-19 band op.
Op de diesel heb ik nu een heidenau K44

verder is er keuze tussen de avon roadrider en metzeler ME 11 en nog een paar andere..
Ik vind grip op nat wegdek belangrijk..

Mitas heeft een 'prijsgunstige'H-01, waar ik wat grip betreft nog geen nare dingen heb meegemaakt (zit op kleine jawa) maar door het voerkante profiel/vorm van de band erg 'stabiel'en niett wendbaar..

Kan iemand me tip/advies geven?
(ik heb eerder een heidenau K65 gehad.. schijnt gemaakt te zijn voor zwaardere motoren, bleef glibberig op de enfield)
 
verder is er keuze tussen de avon roadrider en metzeler ME 11 en nog een paar andere..
Ik vind grip op nat wegdek belangrijk..

In dat geval is de Avon Roadrider misschien niet de beste keus. Ook deze heb ik gehad op de GPZ. Als ze nieuw waren, had ik er de grootste lol mee. In het droog had de band geweldig veel grip. Maar op de één of andere manier heb ik twee keer gehad met zo'n band dat na een half jaar er droogtescheurtjes zichtbaar werden. De DOT-code was gewoon nieuw. Ik heb dan ook twee keer geld terug gehad van de leverancier.

In het nat vond ik de banden doodeng. Zeker tegen de tijd dat de droogtescheurtjes zichtbaar werden, dan had de band zelfs in een rechte lijn geen grip meer. Eén keer was het zo erg dat ik op vochtig wegdek voor een stoplicht stond. Bij het wegrijden dacht ik dat de koppeling aan het slippen was, maar het bleek de achterband stond te slippen terwijl ik normaal probeerde op te trekken.

Mogelijk zijn dit twee incidentele gevallen geweest. Het valt me op dat veel sportieve oldtimers met de Roadrider's rijden. Ze moeten toch iets goed doen :)
 
Avon Roadriders had ik onder een Hawk GT zitten, waardeloos in de regen en droog ook niet fantastisch. Dunlop Streetsmart is veel beter.

Mitas heb ik onder een TransAlp gehad (E-08), kende het merk eerst geen eens maar vond ze eigenlijk best goed. Maar dat is ook een totaal ander type motor en band. :9
 
Och, nu we 't toch over banden hebben... :P

Mijn Versys-X mag wel eens wat stoerders hebben. Zitten de fabrieksbandjes nog onder (ok, ding heeft krap 6K gelopen en is van 2019...). Die bleken ongeschikt offroad, toen het bij Action Planet flink modderig was door regenval. :P

Nu gebruik ik dat ding ook op de weg, dus er moeten geen noppen onder. Maar gewoon iets dat offroad een beetje voldoet maar niet binnen 500km op is als je op de snelweg bent geweest. Wat zouden jullie daarvoor aanraden?

De Versys-X is een allroad, maar wel een van maar 175kg. Nog steeds zwaar vergeleken bij endurootjes, maar voor een allroad erg licht.
Ding staat op spaakwielen en heeft een binnenband nodig. Voorwiel 100/90-19, achter 130/80-17.
 
Heidenau K60 scout. Hier op de Versys 300 meer dan 15000 km mee gereden. Op de 990 Adv na 12.000 wel op.
Mitas E-07 vergelijkbaar. Iets minder goed in de drek, lijken iets beter in het zand, op de weg doen ze weinig aan elkaar onder. Voor een duurtest is t bij ons te vroeg, al rijdt madame dr al 8000 km ofzo mee op de weg en dat gaat tot nu toe keurig.

Als je van plan bent ze zelf te monteren zou ik de E-07 niet doen. Wat een @#$%^& stugge dingen zijn dat.
 
Als je nog wat meer straatgericht wilt kun je de Metzeler Tourance ook pakken. Vind ik zelf ook een erg fijn bandje.
Zelf op de TET op een F650 mee gereden. In de pure drek en super mul zand echt wel zijn beperkingen, maar toch echt wel een slagje beter dan de standaard IRC's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan