Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.141
10.705
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Vraagje: morgen gaat er een nieuw achterbandje op m'n Honda CBR F2 (Bridgestone Battlax BT-016 Pro).

Na hoeveel km ongeveer is de band ingereden? Ik kom verschillende meningen tegen dus ben benieuwd of iemand ervaring heeft met deze specifieke band.

Thanks!
Naar mijn idee merk je dit in droog weer niet zo snel.
Alleen de eerste paar bochten rustig aan.
En ook niet ineens de hellingshoek er vol ingooien.
Met regen duurt het wat langer.

Ik ben wel eens thuisgekomen en toen zaten de rullen er al aan. :P
 
Als je gewoon rustig begint en meer en meer van de band gebruikt zal hij zeker tegen 100km ingereden zijn. (liefst in 1 keer 100km)
Waarom zon oude band?
Nieuwe banden moet je nauwelijks inrijden en sommige zelfs niet.(continental)
Hier zal je ook verschillende meningen tegenkomen.
Thanks voor je tips. De Pro is geïntroduceerd in 2011, dus dat valt wel mee toch? Ik rijd niet constant op de limiet en mijn motor wordt dit jaar 30 jaar oud, dus vind het wel meevallen :) Daarbij zit er voor ook een BT-016 Pro op en rij graag met twee dezelfde banden. Als deze nieuwe achterband op is zal de voorband ook wel op zijn, dus kijk tegen die tijd wel voor wat nieuwers.
 
Goedendag allemaal,
Ik ben op zoek naar advies over motorbanden.
Ik heb een Bandit 1200 uit 2000 . Deze heb ik gekocht in 2018.
Door diverse omstandigheden niet veel gereden.

Ik heb hiervoor een rf900r gehad ( ik denk simpel gezegd een beetje de zelfde motor dan de bandit met dat verschil dat de bandit meer tour gericht is en de rf meer sport gericht is.
Bij de rf had ik de michelin road 2 daar was ik erg tevreden over. Ik reed toen veel woonwerk verkeer en af en vaker in de eiffel.
Nu dit jaar wil ik voornamelijk met een mooi weer gaan rijden.
Bij 2 motorzaken geweest voor advies de ene zegt de road 4 en andere zegt metzeler roadtec 01
Ik zelf denk de continal road atack 3

Mijn rijstijl :
touren ( oma stijl) met af en toe een lekker bochtje pakken
Kortom een mooi weer rijder

wat wil ik:
een band die "lekker plakt" op het droge maar ook in de regen genoeg stabilteit geeft.
goede levensduur dus meer dan 5000 km ( geen supersport band)

Hopelijk kunnen jullie mij van goed advies voorzien.

alvast bedankt,
Kies je bewust voor de oudere/vorige generatie banden?
 
Goedendag allemaal,
Ik ben op zoek naar advies over motorbanden.
Ik heb een Bandit 1200 uit 2000 . Deze heb ik gekocht in 2018.
Door diverse omstandigheden niet veel gereden.

Ik heb hiervoor een rf900r gehad ( ik denk simpel gezegd een beetje de zelfde motor dan de bandit met dat verschil dat de bandit meer tour gericht is en de rf meer sport gericht is.
Bij de rf had ik de michelin road 2 daar was ik erg tevreden over. Ik reed toen veel woonwerk verkeer en af en vaker in de eiffel.
Nu dit jaar wil ik voornamelijk met een mooi weer gaan rijden.
Bij 2 motorzaken geweest voor advies de ene zegt de road 4 en andere zegt metzeler roadtec 01
Ik zelf denk de continal road atack 3

Mijn rijstijl :
touren ( oma stijl) met af en toe een lekker bochtje pakken
Kortom een mooi weer rijder

wat wil ik:
een band die "lekker plakt" op het droge maar ook in de regen genoeg stabilteit geeft.
goede levensduur dus meer dan 5000 km ( geen supersport band)

Hopelijk kunnen jullie mij van goed advies voorzien.

alvast bedankt,

Jullie hebben alle drie gelijk. Het kan allemaal en zal prima aan je wensen en verwachtingen voldoen.

Rody adviseert je de road attack 3 wegens het iets fellere stuurgedrag t.o.v. zijn concurrenten. Zeker waar, al lees ik niet dat dit een van je wensen is in een band (of de klacht over je huidige motor dat hij log stuurt).

Wat mij betreft kan elke sport-tour band bij jou, tenzij je met meer wensen gaat komen. Je 'eist' namelijk he-le-maal niets bijzonders van een band. Ik schat je zelf in als een 'voorzichtige' rijder
 
Even een vraagje. Op mijn Gsxr1000 L6 heb ik Bridgestone s22 banden. Ik rij er mee op straat en op het circuit.

Wat me nu opvalt is de slijtage van mijn voorband. Het lijkt in een V vorm te slijten. Iemand een idee hoe dit kan? Verkeerde banden keuze voor gebruik. Of banden druk te hard of te zacht?
Vering is afgesteld door hyperpro.
Zelf rijd ik met deze band op een Street Triple, nu heb ik daar nog maar 700km op zitten (laatste ritjes van 2020).
Over de slijtage kan ik dus weinig zeggen behalve dat de voorband uit 2 compounds bestaat.
De wangen zijn inderdaad erg zacht waardoor hij puntiger zal slijten dan een 'single' compound.

Wat is je bandenspanning en rijstijl? En na hoeveel kilometer zie je dit verschijnen?
 
Jullie hebben alle drie gelijk. Het kan allemaal en zal prima aan je wensen en verwachtingen voldoen.

Rody adviseert je de road attack 3 wegens het iets fellere stuurgedrag t.o.v. zijn concurrenten. Zeker waar, al lees ik niet dat dit een van je wensen is in een band (of de klacht over je huidige motor dat hij log stuurt).

Wat mij betreft kan elke sport-tour band bij jou, tenzij je met meer wensen gaat komen. Je 'eist' namelijk he-le-maal niets bijzonders van een band. Ik schat je zelf in als een 'voorzichtige' rijder
Klopt ik ben zeker een "voorzichtige rijdster"
En ik moet nieuwe banden hebben puur omdat de huidige al meer dan 7 jaar oud zijn. Deze zaten al op de motor toen ik deze kocht in 2018 en daarna bijna tot niks gereden door omstandigheden.
Dit jaar wil ik graag de "schade "inhalen.
 
Voor de banden goeroe een advies gevraagd. Hoe versleten is de volgende Dunlop band. Ik zou graag willen leren hoe ik kan bepalen hoe versleten mijn band is. Slijtage punten zie ik wel op de voorband maar kan ze niet terug vinden op de achterband (kijk vast verkeerd).
 

Bijlagen

  • 20210225_212824.jpg
    20210225_212824.jpg
    145,1 KB · Weergaven: 22
  • 20210225_212659.jpg
    20210225_212659.jpg
    82 KB · Weergaven: 21
  • 20210225_212757.jpg
    20210225_212757.jpg
    131,2 KB · Weergaven: 22
Voor de banden goeroe een advies gevraagd. Hoe versleten is de volgende Dunlop band. Ik zou graag willen leren hoe ik kan bepalen hoe versleten mijn band is. Slijtage punten zie ik wel op de voorband maar kan ze niet terug vinden op de achterband (kijk vast verkeerd).

Kan je inschatten wat één milimeter is? Dat is de wettelijke eis, dus dan is je band op.
Als je veilig wilt zijn, hou je iets meer aan.

Een band kan echter ook versleten zijn door andere redenen, zoals extreem vierkant (heeeel veeeel snelweg of alleen stoplichtsprintjes) of uitdroging.

Jouw band is nog lang niet op, heel grof geschat zon 50% in het midden.

Aan de zijkant is ie echter 0% versleten :+
 
Kan je inschatten wat één milimeter is? Dat is de wettelijke eis, dus dan is je band op.
Als je veilig wilt zijn, hou je iets meer aan.

Een band kan echter ook versleten zijn door andere redenen, zoals extreem vierkant (heeeel veeeel snelweg of alleen stoplichtsprintjes) of uitdroging.

Jouw band is nog lang niet op, heel grof geschat zon 50% in het midden.

Aan de zijkant is ie echter 0% versleten :+

Ok dank je, zijkant zitten nog van die spikkels ja. Ik heb de motor vandaag gekocht. Volgens mij is er met deze motor alleen maar rechtuit gereden :)
 
Valt nog best mee. De band is nog behoorlijk rond. Kan je veilig lekker mee rondrijden.

Let er ook op dat het stukje profiel in het midden van de band ietswat 'oploopt', dus minder diep uitgesneden is. Meet niet daar als je wilt weten hoe diep je profiel nog is.

Hetzelfde geldt voor het gedeelte aan de zijkant van je band, daar is (volgens mij bij de meeste moderne banden) het profiel standaard minder diep uitgesneden.

Slijtnokjes zullen er best zijn, al zie ik ze op je foto's ook niet. Superblackbird of Rody hebben deze banden tig keer gemonteerd, misschien kunnen zij dat bevestigen of ontkrachten.


O enneh, geniet van de nieuwe bike !
 
Maar voor de zekerheid rij je eerst naar je bandenleverancier, en trek je hem er daar pas uit.
Wel nadat je gecontroleerd hebt of de band op voorraad is..... :+

Repareren met een pluutje gaat niet (hij zit te scheef), maar je kan er wel RideOn in doen. Spijker er daarna wel uit halen....
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Ik heb geen ride-on, wist ook niet van het bestaan. Even bellen met een bandenboer of zij er iets mee kunnen. Bedankt voor de tips.

/edit
Volgens de bandenboer kan het van binnen geplakt worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen ride-on, wist ook niet van het bestaan. Even bellen met een bandenboer of zij er iets mee kunnen. Bedankt voor de tips.

/edit
Volgens de bandenboer kan het van binnen geplakt worden.
Ik (als motorbandenboer) heb daar mijn ernstige twijfels over.....
Als de spijker te scheef zit kan je geen pluutje gebruiken. En dat is eigenlijk de enige deugdelijke plakoplossing.
 
Ik (als motorbandenboer) heb daar mijn ernstige twijfels over.....
Als de spijker te scheef zit kan je geen pluutje gebruiken. En dat is eigenlijk de enige deugdelijke plakoplossing.
Ik ben vanochtend langs de bandenboer geweest, hij heeft er naar gekeken en de spijker eruit getrokken. De spijker zat er zo goed als niet in, de band is niet lek. Ik kon gewoon verder rijden. Dat heb ik dus ook maar gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan