Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.179
10.750
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Hoe zijn hier de ervaringen met webshops als het gaat om banden ? Ik heb mijn gewenste banden bij 3 webshops gezien die (volgens Google) redelijk goed scoren, maar ik ben met geen van drieën bekend...

- Grip500
- Oponeo
- Bandenleader
 
Oponeo alleen maar goede ervaringen. Ook met slechte banden. Na klachten van mijn kant door heftig uitdrogen en scheuren binnen een half jaar, hebben ze 2/3 van het aankoopbedrag vergoed, omdat ik wel al 1/3 van de band gebruikt had. Dat vond ik schappelijk.

Dot-codes (productiedatum) is nooit ouder dan een jaar, of ze geven het duidelijk aan in de aanbieding.

Je moet wel even een adres vinden die de banden wil omleggen en dat meenemen in je aanschaf, of het zelf doen.
 
Oponeo alleen maar goede ervaringen. Ook met slechte banden. Na klachten van mijn kant door heftig uitdrogen en scheuren binnen een half jaar, hebben ze 2/3 van het aankoopbedrag vergoed, omdat ik wel al 1/3 van de band gebruikt had. Dat vond ik schappelijk.

Dot-codes (productiedatum) is nooit ouder dan een jaar, of ze geven het duidelijk aan in de aanbieding.

Je moet wel even een adres vinden die de banden wil omleggen en dat meenemen in je aanschaf, of het zelf doen.
Als de productiedatum niet ouder is dan een jaar, hoe kunnen de banden dan scheuren? Dan ben ik wel benieuwd naar merk en type.
 
Oponeo en bandenleader beide ervaringen mee en die waren allebei prima. Bij bandenleader komen de banden alleen wel van meerdere plaatsen in Europa, dus het kan wat langer duren (een week ofzo) en het kan dus ook zijn dat de banden niet tegelijkertijd aankomen (heb ik gehad). Bij Oponeo weet ik eigenlijk niet hoe de vork in de steel steekt verder, maar daarmee waren ze wel binnen enkele werkdagen binnen.
 
Als de productiedatum niet ouder is dan een jaar, hoe kunnen de banden dan scheuren? Dan ben ik wel benieuwd naar merk en type.

Avon AM26 Roadrider, ik weet niet meer of het Mk1 of Mk2 was, het is 5 jaar geleden. Twee keer heb ik die band geprobeerd voor de GPZ500 met 16" wielen. Vooral omdat de grip op droog wegdek bij de nieuwe band geweldig was. Maar zodra de band een paar duizend km had gelopen, werd dit snel minder. Op vochtig wegdek (nog geen eens zeiknat) gleed de band alle kanten op.

Bij de eerst band heb ik Oponeo aangeschreven omdat er dus ook in de wangen droogtescheuren begonnen te ontstaan. Ik kreeg 2/3 van het aankoopbedrag terug en ik moest de DOT-code uitsnijden en opsturen. Omdat ik wel onder de indruk was van de grip in eerste instantie, heb ik nog een keer dezelfde band gekocht. Ik ging er van uit dat het een incidenteel geval was.
De tweede band reageerde hetzelfde. Eerst veel grip, maar na een paar K-km al snel minder. Ook begon de wang alweer droogtescheuren te vertonen. Bij het optrekken voor een stoplicht stond op een gegeven moment het achterwiel te spinnen. Dat kan niet het machtige hoge vermogen van de GPZ500 zijn geweest en er lag ook geen olie. Bij de eerste bocht was meteen duidelijk dat het weer de band was.

Geen idee of ik gewoon twee keer pech had. Ik zie dat de Roadrider veel gebruikt wordt op classic racers omdat ze in veel incourante maten worden geleverd.


Edit: ik heb de oude correspondentie met Oponeo opgezocht. De band vertoonde heftige droogtescheuren en verloor langzaam de luchtdruk. Het ventiel en de velg waren in orde. Ik was alweer vergeten dat het zo heftig was.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Zit nu alleen nog te twijfelen tussen 2 banden:

Metzeler Roadtec 01 HWM
Bridgestone BT032 GT

de Metzelers gingen een stuk langer mee dan de T030’s, maar de T032‘s schijnen lekkerder te rijden. Ze bestaan alleen nog te kort om iets over de levensduur terug te vinden vergeleken met de oude T030’s… Zeker met een zware fiets als de GTR ( samen met een zware bestuurder ). 😶
 
Weet iemand toevallig of Metzeler ook aan cashback acties doet. De m9rr lijken me een goede upgrade nou de Pipo 2ct aan zijn einde begint te komen (Naja, achter dan, voor als nieuw 😅 ). Plan is wel om beide vanden te vervangen.
 
Ik ben op zoek naar een Bridgestone 120/70r17 kost circa 76 euro (gemiddeld).
Bij motorbanden.eu hebben ze 5 (!) smaken variërend van 90 euro tot 113 euro -O-
Dan haal je ze toch ergens anders? Snap niet waarom je dat hier zo uit moet meten... Als hij duurder is dan heeft dat vast een reden. Aan de andere kant deelt hij hier vaak info waar velen wat aan hebben.
 
Bij deze site bestel ik steeds mijn banden :Y
Zij het wel de .be versie ;)

Telkens ik weer eens toe ben aan 1 of 2 nieuwe banden, vergelijk ik meerdere sites, maar tot nu toe nergens goedkoper dan bandeneader.be gevonden.

Ben momenteel aan het wachten op mijn 12de en 13de band aldaar besteld. Ondanks ik tot hiertoe steeds tevreden was (en nog altijd) van Michelin (Pilot) Road (zowel de 2, 3, 4 en 5 bereden), heb ik mij nu eens iets anders besteld, een setje Dunlop Sportmax Roadsmart III. Ik ben benieuwd!
 
Ik ben op zoek naar een Bridgestone 120/70r17 kost circa 76 euro (gemiddeld).
Bij motorbanden.eu hebben ze 5 (!) smaken variërend van 90 euro tot 113 euro -O-
Als ik zoek op die maat en merk Bridgestone vind ik 68 type banden vanaf 85,-. Puur op prijs scheelt dat niet zoveel met de 76,-.
Snap het punt niet helemaal wat je probeert te maken met "5 (!) smaken". Banden zijn bij de een wat duurder dan bij de ander. Net als een tv, koelkast, etc. Dus koop waar jij denkt dat het het meest voordelig is :). Ik heb een vast adres voor mijn banden. Wellicht is die niet het goedkoopst, maar ik kan er altijd terecht en daarom gun ik hem de handel.
 
...of je laat de banden gewoon bezorgen bij de montage-adres en rijdt daar heen... 🙃 Althans, dat was het aanbod van de dealer waar ik het altijd laat doen.
Dat doe ik ook, alleen bestel ik ze bij het montage adres. Die heeft een prijs inclusief montage. En afvoer van de oude band.
Voor de tijd die ik kwijt ben met websites af te struinen en prijs vergelijken, op de pakketpost wachten, en dan op zoek naar een montage adres die natuurlijk ook de goedkoopste mag zijn, dan kan ik weer naar de winkel voor koffie.
Daarnaast gun ik de locale handel ook het werk. Heeft ie ook weer wat te besteden als je samen aan de bar staat.
 
Dat doe ik ook, alleen bestel ik ze bij het montage adres. Die heeft een prijs inclusief montage. En afvoer van de oude band.
Voor de tijd die ik kwijt ben met websites af te struinen en prijs vergelijken, op de pakketpost wachten, en dan op zoek naar een montage adres die natuurlijk ook de goedkoopste mag zijn, dan kan ik weer naar de winkel voor koffie.
Daarnaast gun ik de locale handel ook het werk. Heeft ie ook weer wat te besteden als je samen aan de bar staat.
En zo hoort het
 
Of je wisselt ze gewoon zelf 🤷🏻‍♂️
IMG-20210518-WA0003.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan