Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.752
9.062
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Even een update, voor de gein:

Vandaag dus mijn eigen banden pomp meegenomen naar het werk om de manometer te controleren met een geijkte manometer.

100% correct:}

En dat voor een €5 Cranenbroek geval_O-
Meer geluk dan wijsheid veronderstel ik.

Heb hem zelfs nog kunnen repareren en heb nu dus een correcte, werkende pomp.


Edit:
Even de bandenspanning gecontroleerd, en inderdaad, veel te hoog. 3,0/3,5 ipv 2,5/2,9.
 
Laatst bewerkt:
Gezien de extreem grote leveringsproblemen bij Bridgestone verwacht ik niet dat ze op korte termijn meer/andere maten gaan uitleveren zolang ze nog de huidige maten niet voldoende kunnen leveren. Maar ik kan mij natuurlijk vergissen.....
 
Ook hier nieuwe rubbers voor onder de r1200gs. Iemand ervaring met deze banden?
20210721_162012.jpg
 
Een tijd geleden al eens een post gedaan hier voor banden advies voor mijn daytona 675. Met de wissel ingepland voor vrijdag en als eeuwige twijfelaar toch nog 1x advies voor ik aangeef bih de motorzaak welke het moeten worden. Ik rij dagelijks woon werk, maar dat is maar 16km enkele reis. Dus om het even welke band rij ik dat stukje toch niet sportief. Bij alle ommetjes en plezierritjes hou ik echter wel enorm van (soms te) sportief gebruik. Ik twijfel dus of ik bij dat gebruik uit de voeten kan met een sport tour band. Ook vind ik van veel sport tourbanden het profiel ‘lelijk’ onder een super sport. (Domme afweging, dat weet ik)

Kun je met een dunlop roadsmart serieus sportief rijden?
Wat is in het echte sport segment de band die het ook relatief goed doet in kou en regen?

Op zich geloof ik levensduur wel. Als ik elk jaar of 1,5 een set moet vervangen is dat maar zo.
 
Dus om het even welke band rij ik dat stukje toch niet sportief. Bij alle ommetjes en plezierritjes hou ik echter wel enorm van (soms te) sportief gebruik. Ik twijfel dus of ik bij dat gebruik uit de voeten kan met een sport tour band. Ook vind ik van veel sport tourbanden het profiel ‘lelijk’ onder een super sport. (Domme afweging, dat weet ik)
Waarom niet?
Sporttoerbanden van de laatste generaties zijn al op berdrijfstemperatuur na 2km. (behalve in de winter)

Kun je met een dunlop roadsmart serieus sportief rijden?
Wat is in het echte sport segment de band die het ook relatief goed doet in kou en regen?
Met elke moderne sporttoerband kan je zeer sportief rijden. In de trage groepen kan je zelfs ermee op circuit rijden.
Het grote verschil in grip tussen sport en toerbanden merk als je langdurig in de zomer banden hard belast of als je veel te vroeg en te hard op het gas gaat.
Ik weet niet hoeveel kilometers per jaar je maakt maar een conti Road attack 3 rijdt lekker en warm snel op. (veel grip in koude en natte omstandigheden)
Een Bridgestone S22 is een sportievere keuze, daarmee kan je zelfs in groep 3 (gevorderden) mee op circuit rijden.
 
Kan prima, althans, wat ik sportief noem op mijn GSXF. En dat is zeker niet traag, maar ik ben (en rijd) geen racemonster.

Voor de donderdag avond hooligan ritjes zijn ze zeker sportief genoeg, met meer dan genoeg grip.
@thijsschetters pirelli rosso 3, pirelli angel gt2, bridgestone s22, metzeler roadtec 01, Michelin road 5....
Moet ik doorgaan? Iedereen heeft zijn voorkeur en ze maken tegenwoordig geen slechte banden meer.

Wat versta je onder sportief rijden?
Hard rijden valt bij veel motorrijders ook onder sportief rijden en dan is dat meestal alleen maar rechtdoor.
Maar in mijn ogen is dat ook in de bochten zo, en daar laten bepaalde types van bandenmerken t.o.v hun concurrenten het wel min of meer afweten.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het slechte banden zijn.
 
Laatst bewerkt:
Wat versta je onder sportief rijden?
Hard rijden valt bij veel motorrijders ook onder sportief rijden en dan is dat meestal alleen maar rechtdoor.
Maar in mijn ogen is dat ook in de bochten zo, en daar laten bepaalde types van bandenmerken t.o.v hun concurrenten het wel min of meer afweten.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het slechte banden zijn.

Voor mij is sportief rijden juist bochten rijden. Hard rechtdoor boeit me niet zo. Hoe vaker ik 'm van links naar rechts moet gooien hoe beter. ;)

Maar goed, ik vind mijn tempo dan ook verantwoord voor de openbare weg en die grens is voor een ieder verschillend. Schaamranden heb ik niet en Af en toe schraapt er een stepje over het asfalt.
 
Een tijd geleden al eens een post gedaan hier voor banden advies voor mijn daytona 675. Met de wissel ingepland voor vrijdag en als eeuwige twijfelaar toch nog 1x advies voor ik aangeef bih de motorzaak welke het moeten worden. Ik rij dagelijks woon werk, maar dat is maar 16km enkele reis. Dus om het even welke band rij ik dat stukje toch niet sportief. Bij alle ommetjes en plezierritjes hou ik echter wel enorm van (soms te) sportief gebruik. Ik twijfel dus of ik bij dat gebruik uit de voeten kan met een sport tour band. Ook vind ik van veel sport tourbanden het profiel ‘lelijk’ onder een super sport. (Domme afweging, dat weet ik)

Kun je met een dunlop roadsmart serieus sportief rijden?
Wat is in het echte sport segment de band die het ook relatief goed doet in kou en regen?

Op zich geloof ik levensduur wel. Als ik elk jaar of 1,5 een set moet vervangen is dat maar zo.
Check even je schaamranden. Als die er zijn, hoef je geen sportbanden te kopen.
 
Een tijd geleden al eens een post gedaan hier voor banden advies voor mijn daytona 675. Met de wissel ingepland voor vrijdag en als eeuwige twijfelaar toch nog 1x advies voor ik aangeef bih de motorzaak welke het moeten worden. Ik rij dagelijks woon werk, maar dat is maar 16km enkele reis. Dus om het even welke band rij ik dat stukje toch niet sportief. Bij alle ommetjes en plezierritjes hou ik echter wel enorm van (soms te) sportief gebruik. Ik twijfel dus of ik bij dat gebruik uit de voeten kan met een sport tour band. Ook vind ik van veel sport tourbanden het profiel ‘lelijk’ onder een super sport. (Domme afweging, dat weet ik)

Kun je met een dunlop roadsmart serieus sportief rijden?
Wat is in het echte sport segment de band die het ook relatief goed doet in kou en regen?

Op zich geloof ik levensduur wel. Als ik elk jaar of 1,5 een set moet vervangen is dat maar zo.
Serieus sportief niet, maar stepjes aan de grond rijden is er geen probleem mee.
Wat je mist t.o.v. een echte sportband is dat je wat meer input moet geven voor een snelle bochtenwissel, en dat je een paar meter later op het gas kan gaan bij (bijna) ideale omstandigheden.

Maar denk ook eens aan de Dunlop Sportsmart MK3. Een band die ergens tussen de sportbanden en de sport/tourbanden in zit.
Ik rij er zelf ook mee, en voel de voordelen van de sportband, en de voordelen van de S/T-band hierin. Lichter sturen, hogere levensduur, en prima in koude en regen.
 
Serieus sportief niet, maar stepjes aan de grond rijden is er geen probleem mee.
Wat je mist t.o.v. een echte sportband is dat je wat meer input moet geven voor een snelle bochtenwissel, en dat je een paar meter later op het gas kan gaan bij (bijna) ideale omstandigheden.

Maar denk ook eens aan de Dunlop Sportsmart MK3. Een band die ergens tussen de sportbanden en de sport/tourbanden in zit.
Ik rij er zelf ook mee, en voel de voordelen van de sportband, en de voordelen van de S/T-band hierin. Lichter sturen, hogere levensduur, en prima in koude en regen.

Je hebt me overtuigd! Sportsmart klinkt als het ideale compromis waar ik naar op zoek ben. Mijn motorzaak zet zelf ook nog eens in op dunlop, al leveren ze verder alles hoor. Dus dat is dan ideaal in deze. Dit wordt hem. Thanks!!
 
Vandaag achterbandje vervangen op mijn eigen ZR7. Lag 180/55 pilot power op, incl stukje ingezaagde ketting beschermer, ipv de 160 band.

Voor ook pp. Nog prima.
Dus achter ook een pp, de 2c versie. Ook 180/55

Afin, heb t nu een maand, band was al aan vervanging toe bij aanschaf (die kan nog wel eve hoor... :X ).

Ik ben jaren verwend geweest met veel gereedschap, ruimte en werkplaats inrichting. Nu staat veel van mijn spul bij een maat, soort werkplaatsje daar, maar die is weken weg.

Dus mannesmann koffer, 2 bandenlepels a 15 cm van zwager , en wat goede moed.

Wat een pokkewerk... :')

Ik heb de band in lengterichting doorgesneden. En ben een uur in de zon op mn knieën bezig geweest om de staalrand vd oude band los te krijgen. Pfff

Meteen lagertjes vervangen.

Dan glassex en nieuwe er op. Dat ging vlotjes.. :)

Hop in auto en naar tankstation, want hier geen compressor.
Lekker 20 min kloten, band plopt niet. Glassex vergeten.

Terug, glassex er bij, poging twee. Pfff

Niet snel genoeg lucht er in. Ook niet met de lekke banden stand.

Terug. Zoeken zoeken... wallaroo va stiefzoon. Ventieldopje. Met binnenventiel sleuteltje :)

Voor de derde keer naar tankstation, en na 5 min plop en plop. Binnenventiel terug op spanning en weer naar huis.

Metee kettingsetje nieuw. Alles rystig monteren en nalopen.

Proefrit.

Heerlijk :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan