Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.772
9.105
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Dat mag. Als dit voldoet, waarom zou je dan betere banden nemen?
ik vraag met wel af nu ik de discussie hier volg, maakt het gewicht dan nog veel uit ??? Ik rijd op een Z900, weeg 65 Kg en rijd vlot op de openbare weg....
Maar wellicht het volgend setje toch eens wat anders proberen, wellicht sla ik mezelf voor m'n kop dat ik dat niet eerder heb gedaan 8-)
 
Omdat er betere alternatieven zijn. Mensen slijten met een voertuig of product mee en vinden hun oude product nog wel okee, terwijl dat soms echt niet meer het geval is of allang achterhaald is.

Mijn opa schilderde bijvoorbeeld zijn auto met een kwast, omdat uit zijn jeugd verf in spuitbussen blijkbaar slecht was en wilde de overstap nu nooit meer maken. Terwijl je tegenwoordig best strak kan spuiten uit een bus, zeker in vergelijking met een kwast.

Als je nooit meer geproefd hebt dan de droge maceroni van je vrouw is dat de standaard. Niet wetende dat de buurvrouw vele malen beter kookt. Hetzelfde principe gaat hier op.
Ik zeg iets vergelijkbaars tegen mijn klanten, maar vrijwel niemand heeft daar een boodschap aan.
Als je band meer kan dan de rijder of de motor, dan vinden ze al dat extra gewoon overbodig. En niet helemaal onterecht..... Totdat je het door een onverwachte noodstop of uitwijkmanoeuvre ineens wel nodig hebt.
 
Ik zeg iets vergelijkbaars tegen mijn klanten, maar vrijwel niemand heeft daar een boodschap aan.
Als je band meer kan dan de rijder of de motor, dan vinden ze al dat extra gewoon overbodig. En niet helemaal onterecht..... Totdat je het door een onverwachte noodstop of uitwijkmanoeuvre ineens wel nodig hebt.
Goed gezegd. Het is werkelijk ongelofelijk hoe de veiligheid is toegenomen door betere banden.

Natuurlijk is het rijwielgedeelte ook enorm verbeterd en vlak de assistentie van elektronica niet uit (hoewel ik dat op mijn Husqvarna vaak wel letterlijk doe door ABS en TC uit te zetten).

Ik vind het tekenend dat ik de laatste 20 jaar, zeg maar het tijdperk van de banden MET grip, 0 keer ben gevallen, tegen
wel 30 keer in de 20 jaar daarvoor.
 
Goed gezegd. Het is werkelijk ongelofelijk hoe de veiligheid is toegenomen door betere banden.

Natuurlijk is het rijwielgedeelte ook enorm verbeterd en vlak de assistentie van elektronica niet uit (hoewel ik dat op mijn Husqvarna vaak wel letterlijk doe door ABS en TC uit te zetten).

Ik vind het tekenend dat ik de laatste 20 jaar, zeg maar het tijdperk van de banden MET grip, 0 keer ben gevallen, tegen
wel 30 keer in de 20 jaar daarvoor.
Wat we vroeger wilden met een motor is nu mogelijk.
 
Mannen welke banden zouden jullie adviseren om mee te nemen naar Borneo (2tot 3 jaar) voor op een BMW F650GS? gewicht rijders beide rond de 75/80 kilo. 1 rijder per motor, Ben erg benieuwd, evenals tips voor sterkere velgen eventueel, lees op verschillende roadtrips niet bij iedereen de velgen heel blijven.
Er gaan er 3 mee, 3x bouwjaar 2011, 30years uitvoering. Banden maten voorzijde 90/90/21 en achterzijde 150/70/17

De bedoeling is daar 2 tot 3 jaar te verblijven vanuit een werksituatie, Motoren gaan in krat er naar toe, en voor zwaar vervoer gaat er een toyota koekblik mee.
 
Laatst bewerkt:
Mannen welke banden zouden jullie adviseren om mee te nemen naar Borneo (2tot 3 jaar) voor op een BMW GS650? gewicht rijders beide rond de 75/80 kilo. Ben erg benieuwd, evenals tips voor sterkere velgen eventueel, lees op verschillende raodtrips niet bij iedereen de velgen heel blijven.
Mijn vader had een klewang en een karabijn.
 
Mannen welke banden zouden jullie adviseren om mee te nemen naar Borneo (2tot 3 jaar) voor op een BMW GS650? gewicht rijders beide rond de 75/80 kilo. Ben erg benieuwd, evenals tips voor sterkere velgen eventueel, lees op verschillende raodtrips niet bij iedereen de velgen heel blijven.
Continental TKC80. Op nat asfalt voldoet Brigestone AX41 beter (die heeft toepassing van silica).
 
Mannen welke banden zouden jullie adviseren om mee te nemen naar Borneo (2tot 3 jaar) voor op een BMW GS650? gewicht rijders beide rond de 75/80 kilo. Ben erg benieuwd, evenals tips voor sterkere velgen eventueel, lees op verschillende raodtrips niet bij iedereen de velgen heel blijven.

Dat is nogal een algemene vraag. Wat vind jij belangrijk aan een band op zo'n trip?

Als je b.v. superveel grip wil op de offroad passage's van zo'n trip, dan is een Metzeler MC360 mid-hard erg leuk. Crossen met een straatlegale band. Uiteraard lever je op veel andere fronten in, zoals grip op asfalt in het natte weer. Levensduur is ook een puntje, de noppen vliegen waarschijnlijk na een paar honderd km al in het rond.

Gaat de trip over alleen maar asfaltwegen, dan is misschien een Conti Trail Attack 3 leuk. Heerlijk vegen over asfalt, maar o wee als er echt offroad gereden moet worden over iets groters dan een kiezelsteentje.

Wil je redelijke grip offroad, acceptabele grip op asfalt en een "oneindige" levensduur, dan heb ik persoonlijk goede ervaringen met de Mitas E-09 Dakar (met de gele streep). Na 10.000km was ik er wel klaar mee, want ik had een tweede set wielen gekocht voor echte noppenbanden. De E-09 reed ik daardoor alleen op asfalt. Na die 10K was de band nog niet voor de helft versleten :t

En zo kan ik nog wel even door gaan, maar dat zal ik je besparen. Wat vind jij belangrijk?

Of de velgen het gaan houden hangt ook weer af van wat je van plan bent te gaan doen. Maar als ik de bestemming lees en twee berijders (met bagage?), dan zal alles buiten het asfalt een uitdaging gaan worden met de originele velgen.
Kijk eens rond wat er gebruikt wordt bij crossers/enduro's of informeer bij de diverse bedrijven zoals HaanWheels of Pebro Wheels. Een setje Takasago Excel velgen om laten spaken kost wat, maar dan heb je ook wat. Ook hier geldt, wat vindt je belangrijk? Pech onderweg met alle leuke en minder leuke avonturen die dat oplevert, of liever zelf je avonturen kiezen en preventief omspaken naar betere velgen?
 
Dank je wel voor je reactie, dat geeft me al een goede richtlijn qua verschillende types.
Ik zal me even verduidelijken, de bedoeling is om er 2 a 3 jaar heen te gaan om ondersteuning te bieden in het reservaat (orang oetans) Er gaan in totaal 3 bmws mee waarvan er 2stuks met 1 berijder elk bereden worden (mijn vrouw 1 en ik 1) de derde is als reservefiets bedoeld. Bedoeld is gebruik als dagelijks vervoer om ons daar te kunnen verplaatsen, (Voor meer werkgerelateerd gaat er een Toyota werkpaard mee) Het belangrijkste is eigenlijk een alles kunner met hoge levensduur, snelheid is minder van belang.
Als ik zo je opsommig lees is de Mitas E-09 Dakar daarin een geschikte keuze. Kosten zijn van er ondergeschikt belang aan betrouwbaarheid en levensduur, alle panne en pech die ik hier ter voorberieding kan uitsluiten scheelt een hoop gedoe daar.
Preventief omspaken vind ik een zeer goede tip, had ik nog niet aangedacht maar ook hiervoor geld kwaliteit en degelijkheid hebben prioriteit nummer 1. Dank je wel voor je heldere uiteenzetting, zo leer ik een hoop bij.
 
Weet niet of ik het hier heb gelezen of ergens anders maar er was een vraag over een rode punt op de banden. Het zou te maken hebben dat de band niet in Duitsland verkocht mocht worden omdat deze daar is afgekeurd maar voor de rest in Europa geen probleem. Afgelopen vrijdag in Duitsland nieuwe banden onder de fjr laten zetten Metzeler interact z8 op de voorband een grote ronde punt achter 2 kleinere punten. Zaterdag in gesprek met een voormalige monteur die vertelde dat de punt te maken heeft hoe je een band op de velg zet. Hij wist het niet meer zeker of tegenover het ventiel of bij het ventiel. Bij het uitbalanceren van de banden hoef je dan minder lood te plaatsen.
 
Hierbij mijn "2 cent" over de (toen nieuwe) Dunlop Mutant.

===================== Voorgeschiedenis =====================
Ik ben begonnen met de OEM band op de '16 NC750x (met 1Km op de teller),
daarna heb ik MPR4 eronder gehad en met de komst van de Road5 de Road5....

Gezien ik de intentie had ook wat meer gravel/schelpenpaden te gaan rijden gezocht naar een band met iets meer profiel, een M+S rating zou niet misstaan.... Zeker gezien ik ook 's winters door rijd (behalve met flinke sneeuw en ijs).
De 'nieuwe' Dunlop Mutant is/was precies dat... M+S en wat meer profiel dan de Road5.
De realisatie dat een M+S band wellicht sneller zou slijten dan de Road 5 was ook zeker aanwezig...

===================== Hoe heb ik de band ervaren =====================
12 September 2020 heb ik voor en achter een setje gemonteerd op mijn '16 NC750X, KM teller gaf 73.327Km aan.
Gezien ik vrijwel altijd met koffers met zooi rond rijd en zelf ook geen vedergewicht ben heb ik besloten achter koud op 3.1 bar te zetten i.p.v. 2.9 en voor op 2,5 i.p.v. de aanbevolen 2,3 bar.

Zo'n 7.000 Km later (April 2021) was de achterband al duidelijk "vierkant" aan het worden, profiel was nog 'uitstekend'
Nu is de vraag of dat ook niet een klein beetje te maken heeft gehad met de hele wereld-toestand en het weinig "over de grens op pad gaan".
Want in die 6 maanden is er echt nog wel volop mooi weer geweest en goed begaanbare wegen... de weinige kilometers getuige dat er toch minder gereden is. Omdat ik ook in die periode werkloos thuis zat... 7.000Km is in dat oogopzicht relatief gezien wellicht toch veel geweest.

Gezien ik niet exact alles bij heb gehouden maar gewoon ben gaan rijden en de BRAVOK-check niet noteer kan ik niet zeggen of het al eerder was.... Bij 83.975KM op de teller (Juni 2021) profiel gemeten/bekeken voor en achter op het "smalste" stuk...
Voor begon in de buurt te komen van de slijtage indicatoren, achter had meer profiel over maar was duidelijk vierkant. Nieuwe bandjes bestellen dus.

Vandaag (zelf) bandjes vervangen, 85.355Km op de teller, voor zit zo goed als op 't slijtage nokje, achter kan nog wel iets langer maar ook niet veel langer door.... Kijk ik naar mijn banden geschiedenis is het wel duidelijk dat ik mijn banden zeker op tijd vervang daar waar een ander gemakkelijk nog 1000Km door rijd besluit ik toch al te wisselen....
Dat heeft meer te maken met het feit dat ik wel eens willekeurig besluit om een keertje op en neer naar bijv. Stuttgart te rijden (1000 Km heen/terug) en dan de volgende dag wel nog met de motor naar werk moet etc. (geen vervangend vervoer)

Gedurende die 12.000Km heb ik 2x gehad dat de voorband een stapje opzij zette... beide keren niet omdat de band harder opgepompt zou zijn maar wegdek-omstandigheden, andere rijders waar ik mee reed hadden in dezelfde bochten van de kruispunten/rotondes 't zelfde ervaren met hun motoren. Achter heeft ook een paar keer een stapje opzij gezet, waarvan 2x (geheel mijn eigen schuld,) ik in de bocht die ik maakte te snel en hard op 't gas ging....
In mijn gedachte heb ik het idee dat de levensduur voor mij zo'n 2/3e is van de Road 5. Of dat daadwerkelijk zo is weet ik niet zeker dus heb ik er voor nu weer Road 5 onder gelegd... (ook omdat ik toch minder "offroad" rij dan dat ik verwachtte te gaan doen)

===================== Conclusie? =====================
Dus....
Dunlop Mutant, "levensduur": Ongeveer 12.000Km, 13 a 14.000 is wellicht haalbaar, natuurlijk ook afhankelijk van hoe hard je 'm oppompt en of je het profiel 'helemaal' oprijd of niet.
Voldoende grip (voor mijn rijstijl), zowel op droog als nat wegdek...

Kanttekening voor wie mijn rijstijl niet kent en de rijstijl toch wel een significant onderdeel is van de 'conclusie':
- z.s.m. naar vMax.
- voorkeur voor (slingerende)binnendoor wegen, en weinig tot geen snelwegen.
- bochten, rotondes etc. neem ik (of probeer ik) voor zover ik 'durf' (en mogelijk is) ook met vMax... te nemen.
 
Interessante keuze, ik vind de Road 5 wel erg zacht aanvoelen bij het insturen.
De mutant heb ik lange tijd prima gevonden, totdat die redelijk versleten was.
De stabiliteit bij redelijke hellingshoek vind ik tegenvallen, teerstrepen zijn warm ook een drama.

Heb nu een vierkante achterband met 3mm en een 1mm voorband na 10.000km.

Hoe zit het met jouw slijtage voor tov achter?
Edit: vergeet deze vraag, ik moet beter lezen8)7
 
Interessante keuze, ik vind de Road 5 wel erg zacht aanvoelen bij het insturen.
De mutant heb ik lange tijd prima gevonden, totdat die redelijk versleten was.
De stabiliteit bij redelijke hellingshoek vind ik tegenvallen, teerstrepen zijn warm ook een drama.

Heb nu een vierkante achterband met 3mm en een 1mm voorband na 10.000km.

Hoe zit het met jouw slijtage voor tov achter?
Edit: vergeet deze vraag, ik moet beter lezen8)7

Achter heeft 2mm ofzo meer over, naast het feit dat ie "volkomen vierkant" is en niet echt geweldig meer rijd....
Ietsjes harder oppompen heeft dus wel voor ~2.000 Km meer gezorgd tot aan het slijtage nokje... die ik geloof op 1,6mm zit... dus wellicht een 1000Km nog mee te doen.
 
Weet niet of ik het hier heb gelezen of ergens anders maar er was een vraag over een rode punt op de banden. Het zou te maken hebben dat de band niet in Duitsland verkocht mocht worden omdat deze daar is afgekeurd maar voor de rest in Europa geen probleem. Afgelopen vrijdag in Duitsland nieuwe banden onder de fjr laten zetten Metzeler interact z8 op de voorband een grote ronde punt achter 2 kleinere punten. Zaterdag in gesprek met een voormalige monteur die vertelde dat de punt te maken heeft hoe je een band op de velg zet. Hij wist het niet meer zeker of tegenover het ventiel of bij het ventiel. Bij het uitbalanceren van de banden hoef je dan minder lood te plaatsen.
Waarom de Z8? De Roadtec 01 (of zusje Pirelli Angel GTII) zijn veel fijnere banden.

De stippen zijn inderdaad alleen richtpunten voor de montage.
 
Mannen welke banden zouden jullie adviseren om mee te nemen naar Borneo (2tot 3 jaar) voor op een BMW GS650? gewicht rijders beide rond de 75/80 kilo. Ben erg benieuwd, evenals tips voor sterkere velgen eventueel, lees op verschillende raodtrips niet bij iedereen de velgen heel blijven.
Te weinig info voor een deugdelijk antwoord......
Ga je 2 tot 3 jaar, of over 2 tot 3 jaar?
Welke GS650? Ik neem aan dat je de F650GS bedoelde? Van welk jaar? (i.v.m. bandenmaat)
Blijf je voornamelijk onroad, of vooral offroad?
In welk seizoen? Regenseizoen geeft veel meer modder.....
Hoeveel km moeten ze meegaan?
Wat zal de rijstijl zijn?
Met of zonder (veel) bagage?
Je hebt het over 2 rijders. Wisselen jullie af, of heb je 2 motoren?
Enzovoorts......
 
Weet niet of ik het hier heb gelezen of ergens anders maar er was een vraag over een rode punt op de banden. Het zou te maken hebben dat de band niet in Duitsland verkocht mocht worden omdat deze daar is afgekeurd maar voor de rest in Europa geen probleem. Afgelopen vrijdag in Duitsland nieuwe banden onder de fjr laten zetten Metzeler interact z8 op de voorband een grote ronde punt achter 2 kleinere punten. Zaterdag in gesprek met een voormalige monteur die vertelde dat de punt te maken heeft hoe je een band op de velg zet. Hij wist het niet meer zeker of tegenover het ventiel of bij het ventiel. Bij het uitbalanceren van de banden hoef je dan minder lood te plaatsen.
De stip moet bij het ventiel voor het balanceren met minder balanceergewicht.
De ene fabrikant gebruikt 1 punt, de ander 2, en weer een andere fabrikant (zoals Michelin) gebruikt ze helemaal niet.
Dat je binnen 1 merk en type een andere aanduiding voor de voorband en voor de achterband hebt ben ik nog niet tegengekomen. Of het is mij niet opgevallen, dat kan ook.
 
Waarom de Z8? De Roadtec 01 (of zusje Pirelli Angel GTII) zijn veel fijnere banden.

De stippen zijn inderdaad alleen richtpunten voor de montage.
Zolang ik de motor heb zitten deze erop kwa kilometers ruim 10.000 km als ik terug kijk heb de banden juli 2020 tot juli 2021 erop gehad en vanaf april tot nu bijna 10.000 km gereden. Van juli vorig jaar tot april dit jaar zal zeker meer dan 5000 km zijn geweest.
Dus voor mij een goede band wegligging is goed meestal als de voorband weggleed was het tijd om nieuwe banden erop te zetten. Gisteren nieuwe remblokken voor en achter eronder gedaan en vandaag de banden goed ingereden zowel droog wegdek als met regen veel bochten kan ook niet anders als je in Sauerland rijd een kleine 235 km. Ben dus ook helemaal tevreden hoe de motor nu rijd.
 
Zolang ik de motor heb zitten deze erop kwa kilometers ruim 10.000 km als ik terug kijk heb de banden juli 2020 tot juli 2021 erop gehad en vanaf april tot nu bijna 10.000 km gereden. Van juli vorig jaar tot april dit jaar zal zeker meer dan 5000 km zijn geweest.
Dus voor mij een goede band wegligging is goed meestal als de voorband weggleed was het tijd om nieuwe banden erop te zetten. Gisteren nieuwe remblokken voor en achter eronder gedaan en vandaag de banden goed ingereden zowel droog wegdek als met regen veel bochten kan ook niet anders als je in Sauerland rijd een kleine 235 km. Ben dus ook helemaal tevreden hoe de motor nu rijd.
Ok.... de nieuwere generaties zullen het stuurgemak wel vergroten. En meer koude/natte grip leveren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan