Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.102
10.663
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Als ik zo weinig kilometers maak met een setje banden, dsn sta ik elke paar maanden banden te wisselen! Bizar. Ik heb nu met de achterband (pr4)iets meer dan 20 k gereden, voornamelijk woon werk. Voorband (pr5) net wat minder.
 
Jawel: bij de achterband is dat 6,4mm.(180/55-17)
Waar heb je dat zo snel gevonden? Of heb je toevallig een nieuwe band staan.

Zit even in twijfel om wel of niet de band te vervangen voor de vakantie in Oostenrijk (in Juni). Op de kar erheen een ronde van +/- 1300km

Heb nu 5839 km met deze achterband gereden, en nog 3mm profiel over.

5839/ (6.4-3) = 1717 km per mm. Als ik nog 1 mm laat staan zou ik theoretisch nog ongeveer 3400 km kunnen (1717*2).

Denk dat ik toch maar even een achterbandje hamster en vast in de garage zet, kan ik van te voren nog wat kilometers pakken8-)


Mijn vraag, mag je zo rekenen? Of gaat het laatste stuk aannemelijk sneller?
 
Waar heb je dat zo snel gevonden? Of heb je toevallig een nieuwe band staan.

Zit even in twijfel om wel of niet de band te vervangen voor de vakantie in Oostenrijk (in Juni). Op de kar erheen een ronde van +/- 1300km

Heb nu 5839 km met deze achterband gereden, en nog 3mm profiel over.

5839/ (6.4-3) = 1717 km per mm. Als ik nog 1 mm laat staan zou ik theoretisch nog ongeveer 3400 km kunnen (1717*2).

Denk dat ik toch maar even een achterbandje hamster en vast in de garage zet, kan ik van te voren nog wat kilometers pakken8-)


Mijn vraag, mag je zo rekenen? Of gaat het laatste stuk aannemelijk sneller?
Ik weet het uit mijn hoofd, omdat ik vorig jaar de nieuwe banden gemeten heb. Lineair rekenen werkt lang niet altijd. In de bergen slijt het vaak harder. Ik heb eens op Sardinië nieuwe banden gekocht, en die waren na 3 dagen (900 km) weer helemaal versleten.
 
Waar heb je dat zo snel gevonden? Of heb je toevallig een nieuwe band staan.

Zit even in twijfel om wel of niet de band te vervangen voor de vakantie in Oostenrijk (in Juni). Op de kar erheen een ronde van +/- 1300km

Heb nu 5839 km met deze achterband gereden, en nog 3mm profiel over.

5839/ (6.4-3) = 1717 km per mm. Als ik nog 1 mm laat staan zou ik theoretisch nog ongeveer 3400 km kunnen (1717*2).

Denk dat ik toch maar even een achterbandje hamster en vast in de garage zet, kan ik van te voren nog wat kilometers pakken8-)


Mijn vraag, mag je zo rekenen? Of gaat het laatste stuk aannemelijk sneller?

Laatste stuk gaat vaak sneller. Weet even niet meer waarom (net ander rubber meen ik, maar kan ik zelf verzonnen hebben :+ )

Daarnaast, wat hierboven ook gezegd is, gaat het in de bergen vaak wat harder. Je rijdt wat vlotter, remt wat meer en het asfalt is soms een stuk ruwer op de echte kornkelweggetjes in het buitenland.


Al kom je soms ook van dat asfalt tegen wat heel erg wit oogt. Ik krijg er zweet op de anus van. Als je bij stilstaan met de voeten op de grond draait, voel je al hoe glad dat asfalt is.
 
Als ik zo weinig kilometers maak met een setje banden, dsn sta ik elke paar maanden banden te wisselen! Bizar. Ik heb nu met de achterband (pr4)iets meer dan 20 k gereden, voornamelijk woon werk. Voorband (pr5) net wat minder.
Bij mijn woonwerk en enkele ritjes met de vrouw ging een pr4 gt ongeveer 4-5k kilometer mee. (Op een honda st1300)
Nu gaat de achterband ook ongeveer 4-5k kilometer mee op m'n ktm 1290. (Geen michelin meer)
 
Bij mijn woonwerk en enkele ritjes met de vrouw ging een pr4 gt ongeveer 4-5k kilometer mee. (Op een honda st1300)
Nu gaat de achterband ook ongeveer 4-5k kilometer mee op m'n ktm 1290. (Geen michelin meer)
St1300 is natuurlijk wat zwaarder dan mijn vfr… maar wat weinig km’s… ik ben er prima tevreden mee met michelin, zowel slijtage als grip.
 
18.000 km met een achterband ?
Dat klinkt mij totaal onbekend…
Maar, aan je avatar te zien gaat het bij jou om 40 KW ?
Daar is helemaal niks mis mee maar verklaart toch het eea.

Zelf ben ik tevreden met 6000 km met een achterband.
Hoogst wat ik met een sportievere band ooit had gehaald was 8000 km.
En dat was met een Dunlop Sportsmart 1
( overwegend op relatief snelle motoren, lekker bochtjes draaien en een soepele rechterpols…)
Klopt, 55 pk, 68 Nm en het karakter van een turbodiesel. Daarmee kan het 240 kg zware gevaarte toch nog 0-100 in 5 seconden doen. ;) Maar dat doe ik zelden, 95% van mijn ritten zijn verplaatsingen en sportmomenten beleef ik op een andere fiets (Scott Addict).
 
Rare scheurtjes in m'n band .
Continental road attack 3 op een ktm 1290.
In het verlengde van het profiel, de band is minder dan 2j oud (DOT code).
Iemand er nog ervaringen mee?
Band wordt vooral gebruikt voor vlot woon-werk verkeer.
 

Bijlagen

  • IMG20220430171057.jpg
    IMG20220430171057.jpg
    205,9 KB · Weergaven: 91
  • IMG20220430171048.jpg
    IMG20220430171048.jpg
    196,3 KB · Weergaven: 90
  • IMG20220430171042.jpg
    IMG20220430171042.jpg
    188,7 KB · Weergaven: 91
Rare scheurtjes in m'n band .
Continental road attack 3 op een ktm 1290.
In het verlengde van het profiel, de band is minder dan 2j oud (DOT code).
Iemand er nog ervaringen mee?
Band wordt vooral gebruikt voor vlot woon-werk verkeer.
Ik zie dit wel bij motoren waar de bandenspanning vaak wat te laag is.... dan vervormt de band wat veel bij de hoeken van de profielgroeven.

Het kan niet direct kwaad.
 
Ik zie dit wel bij motoren waar de bandenspanning vaak wat te laag is.... dan vervormt de band wat veel bij de hoeken van de profielgroeven.

Het kan niet direct kwaad.

Bandenspanning is 2.4bar koud (zoals ktm voorschrijft) en als ik vlot doorrijd wordt de spanning 2.7-2.8bar.
De stevige belasting zal er ook wel iets mee te maken hebben. (Motor+rijder= +-330kg en af en toe staat al het gewicht op het voorwiel)
Ik heb dit fenomeen wel nog nooit gezien.
De vraag was vooral of dit bekend was/vaak voorkomt bij deze band.
Of vraag ik soms te veel van de band?
mwoa…niet iets om je druk over te maken lijkt me.
gewoon oprijden 👍
Oprijden ging ik sowieso doen. :]
 
Vanmiddag wou ik even een ritje gaan doen. Snel nog even de banden meten, achteraan 1 bar.
Even zoeken en toen vond ik een nagel, denk ik, in de band. En ook nog een kleine beschadiging ernaast.
Kan ik dit nog gewoon laten herstellen en zonder probleem verder op rijden? Er zit nog 5 mm profiel op de band, dus zou jammer zijn als hij al weg moet. Hij ligt er 8000km op.

Nu achteraf bekeken denk ik dat ik al een tijdje met een platte band rondreed.
Laatste 2 ritten was het achterwiel al eens "weggegleden" in een bocht. En bij het manoeuvreren thuis op de tegelvloer piepte de achterband over de vloer, wat hij anders niet echt deed. Kan dit voor extra beschadiging gezorgd hebben aan de band?
 

Bijlagen

  • DSC_3498.JPG
    DSC_3498.JPG
    221,8 KB · Weergaven: 88
  • DSC_3497.JPG
    DSC_3497.JPG
    163,9 KB · Weergaven: 87
Vanmiddag wou ik even een ritje gaan doen. Snel nog even de banden meten, achteraan 1 bar.
Even zoeken en toen vond ik een nagel, denk ik, in de band. En ook nog een kleine beschadiging ernaast.
Kan ik dit nog gewoon laten herstellen en zonder probleem verder op rijden? Er zit nog 5 mm profiel op de band, dus zou jammer zijn als hij al weg moet. Hij ligt er 8000km op.

Nu achteraf bekeken denk ik dat ik al een tijdje met een platte band rondreed.
Laatste 2 ritten was het achterwiel al eens "weggegleden" in een bocht. En bij het manoeuvreren thuis op de tegelvloer piepte de achterband over de vloer, wat hij anders niet echt deed. Kan dit voor extra beschadiging gezorgd hebben aan de band?
Rijdt veel lange stukken rechtuit? Die zit al lang op de blokjes die aan het slijten zijn?

Zou ik direct vervangen iig helemaal als je zelf die vraag hier al stelt, al is het ook alleen maar voor de gemoedstoestand en vertrouwen op de motor.

Nieuwe banden neemt alle twijfel weer weg...en goede tijd van het seizoen om het nu te doen
 
Vanmiddag wou ik even een ritje gaan doen. Snel nog even de banden meten, achteraan 1 bar.
Even zoeken en toen vond ik een nagel, denk ik, in de band. En ook nog een kleine beschadiging ernaast.
Kan ik dit nog gewoon laten herstellen en zonder probleem verder op rijden? Er zit nog 5 mm profiel op de band, dus zou jammer zijn als hij al weg moet. Hij ligt er 8000km op.

Nu achteraf bekeken denk ik dat ik al een tijdje met een platte band rondreed.
Laatste 2 ritten was het achterwiel al eens "weggegleden" in een bocht. En bij het manoeuvreren thuis op de tegelvloer piepte de achterband over de vloer, wat hij anders niet echt deed. Kan dit voor extra beschadiging gezorgd hebben aan de band?
Spijker moet er uit. Anders gaat hij als hij nu nog niet lek is straks wel lek raken.
Maar haal hem er pas uit als je bij de motorbandenhandel voor de deur staat.
Controleer wel eerst of ze hem willen repareren of vervangen, en of ze tijd hebben.
Mocht hij namelijk wel al lek zijn, dan sta je ergens waar je snel geholpen kan worden.
 
Weet je zeker dat het lek daar zit?
Al getest met een sopje over de plek te doen?
Zelfs een klein lek laat dan bubbeltjes zien.
Mijn bandenboer hersteld zoiets aan de binnenzijde, dus band er af.
(Als 't sop de kolen nog waard is)
 
Nee, dat is het profiel van de band, vandaar dat ik de vraag stelde, band is nog helemaal niet opgereden.
Snap ik alleen bij motorscooters zie je wel vaker dat het midden loopvlak helemaal versleten is en de buitenrand er nog goed uitziet.

Zou sowieso de overweging maken om met zo'n band door te rijden... Mijn eerste ingeving zou zijn vervangen... Kost je voor zo'n band incl omleggen 150-175eu?

Heb je weer een splinternieuwe band :)

Maargoed dat zou ik doen
 
Terug
Bovenaan Onderaan