Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.913
10.445
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk heb ik een ervaring met het gladde laagje op nieuwe banden, helaas voor dit topic wel met de auto. Vrijdag had ik 2 nieuwe voorbanden laten monteren en de eerste rotonde die ik daarna tegenkwam moest ik 3/4 rond. Ik nam die rotonde op tempo (sneller dan de gemiddelde weggebruiker maar nog ruim binnen de perken) en dat resulteerde onverwacht in enorm piepende banden en wat onderstuur. Daarna nog 2 ritjes mee gemaakt maar niets meer gemerkt.
Bedankt dat je dit wou delen met ons
 
Toen ik ooit bij de bandenboer op mijn beurt stond te wachten werd de persoon voor mij (motorrijder) uitdrukkelijk gewaarschuwd voor de "vernislaag" op de band die niet de volle grip geeft,
Toen 't mijn beurt was (ook motor banden) vroeg ik waarom hij mij niet uitdrukkelijk waarschuwde:
1) - jij bent een ervaren rijder, komt hier al jaren...
2) - je hebt een Conti gekocht, die hebben die laag niet meer...
 
Bij mij zijn het vooral de ervaren rijders die met nieuwe banden op hun plaat gaan. Die denken vaak genoeg ervaring te hebben of het beter te weten. Simpel gezegd, ze rijden sneller met nieuwe banden dan een beginneling.
Opmerkelijk genoeg denken nog steeds heel veel motorrijders dat hun "gladde banden" steeds meer grip gaan geven. Dat ze in eerste instantie steeds gladder worden, daar hebben ze vaak nooit van gehoord.....
 
Eindelijk heb ik een ervaring met het gladde laagje op nieuwe banden, helaas voor dit topic wel met de auto. Vrijdag had ik 2 nieuwe voorbanden laten monteren en de eerste rotonde die ik daarna tegenkwam moest ik 3/4 rond. Ik nam die rotonde op tempo (sneller dan de gemiddelde weggebruiker maar nog ruim binnen de perken) en dat resulteerde onverwacht in enorm piepende banden en wat onderstuur. Daarna nog 2 ritjes mee gemaakt maar niets meer gemerkt.
Zo kwam ik ook eens van de bandenboer met verse bandjes in de regen terecht .
Opeens kon de kont loskomen in 4de versnelling rechtdoor, dat was ook wel een verassing.
Toen ik ooit bij de bandenboer op mijn beurt stond te wachten werd de persoon voor mij (motorrijder) uitdrukkelijk gewaarschuwd voor de "vernislaag" op de band die niet de volle grip geeft,
Toen 't mijn beurt was (ook motor banden) vroeg ik waarom hij mij niet uitdrukkelijk waarschuwde:
1) - jij bent een ervaren rijder, komt hier al jaren...
2) - je hebt een Conti gekocht, die hebben die laag niet meer...
Ik vervangen regelmatig banden, en als de eerste rit dan in de regen is ben ik wel blij dat ik tegenwoordig op continental rijd.
De eerste ritten in de regen met conventionele banden waren soms aardig spannend.
 
Bij mij zijn het vooral de ervaren rijders die met nieuwe banden op hun plaat gaan. Die denken vaak genoeg ervaring te hebben of het beter te weten. Simpel gezegd, ze rijden sneller met nieuwe banden dan een beginneling.
Opmerkelijk genoeg denken nog steeds heel veel motorrijders dat hun "gladde banden" steeds meer grip gaan geven. Dat ze in eerste instantie steeds gladder worden, daar hebben ze vaak nooit van gehoord.....
Dat had ik bij jou ook voor het eerst gehoord.
 
Bij mij zijn het vooral de ervaren rijders die met nieuwe banden op hun plaat gaan. Die denken vaak genoeg ervaring te hebben of het beter te weten. Simpel gezegd, ze rijden sneller met nieuwe banden dan een beginneling.
Opmerkelijk genoeg denken nog steeds heel veel motorrijders dat hun "gladde banden" steeds meer grip gaan geven. Dat ze in eerste instantie steeds gladder worden, daar hebben ze vaak nooit van gehoord.....
Ik snap dit niet helemaal, dus de laatste millimeters van een bijna versleten band geeft minder grip dan de eerste millimeters van een nieuwe band?
 
Ik snap dit niet helemaal, dus de laatste millimeters van een bijna versleten band geeft minder grip dan de eerste millimeters van een nieuwe band?
Ik zie nu dat ik het niet duidelijk genoeg omschreven heb.
Nieuwe banden zijn gladder dan banden die al langer gebruikt worden.
Maar veel mensen denken nog steeds dat die nieuwe gladde banden per gereden kilometer steeds meer grip gaan geven terwijl dat in eerste instantie juist niet zo is. Een nieuwe band wordt tijdens de eerste (ca.) 100km op het moment dat hij warm wordt ineens veel gladder dan hij daarvoor was. Dat komt doordat de losmiddelen die in de fabriek gebruikt worden om de banden nog uit de matrijs te kunnen halen er bij hitte veel sneller uitkomen dan in de opslag. En dus kan je nieuwe band bij de eerste 20 bochten prima aanvoelen, en bij de 21-ste bocht ineens behoorlijk glad zijn (al moet je dat natuurlijk ook niet overdrijven).
 
Ik zie nu dat ik het niet duidelijk genoeg omschreven heb.
Nieuwe banden zijn gladder dan banden die al langer gebruikt worden.
Maar veel mensen denken nog steeds dat die nieuwe gladde banden per gereden kilometer steeds meer grip gaan geven terwijl dat in eerste instantie juist niet zo is. Een nieuwe band wordt tijdens de eerste (ca.) 100km op het moment dat hij warm wordt ineens veel gladder dan hij daarvoor was. Dat komt doordat de losmiddelen die in de fabriek gebruikt worden om de banden nog uit de matrijs te kunnen halen er bij hitte veel sneller uitkomen dan in de opslag. En dus kan je nieuwe band bij de eerste 20 bochten prima aanvoelen, en bij de 21-ste bocht ineens behoorlijk glad zijn (al moet je dat natuurlijk ook niet overdrijven).
Waarom merk ik dat nooit (na meer dan 100 bandensets)? Hou ook ongeveer 100km aan voor inrijden en ga progressief schuiner, eerst de motor drukken en na 100km kneedown. Op deze manier nooit weggegleden.
 
Ik zie nu dat ik het niet duidelijk genoeg omschreven heb.
Nieuwe banden zijn gladder dan banden die al langer gebruikt worden.
Maar veel mensen denken nog steeds dat die nieuwe gladde banden per gereden kilometer steeds meer grip gaan geven terwijl dat in eerste instantie juist niet zo is. Een nieuwe band wordt tijdens de eerste (ca.) 100km op het moment dat hij warm wordt ineens veel gladder dan hij daarvoor was. Dat komt doordat de losmiddelen die in de fabriek gebruikt worden om de banden nog uit de matrijs te kunnen halen er bij hitte veel sneller uitkomen dan in de opslag. En dus kan je nieuwe band bij de eerste 20 bochten prima aanvoelen, en bij de 21-ste bocht ineens behoorlijk glad zijn (al moet je dat natuurlijk ook niet overdrijven).
Hoe kan het dat Conti dat spul niet nodig heeft om de banden uit de matrijs te krijgen?
Je mag best een beetje technisch worden hierover in je antwoord, vind ik niet erg. :9
 
Waarom merk ik dat nooit (na meer dan 100 bandensets)? Hou ook ongeveer 100km aan voor inrijden en ga progressief schuiner, eerst de motor drukken en na 100km kneedown. Op deze manier nooit weggegleden.
Sommige mensen merken nooit iets, zelfs niet als ze met minder dan 1 Bar bandendruk rijden.
Ik weet dus niet waarom jij dat niet merkt. Geluk gehad? Of omdat je je gewoon aan het advies van 100km inrijden houdt?
 
Hoe kan het dat Conti dat spul niet nodig heeft om de banden uit de matrijs te krijgen?
Je mag best een beetje technisch worden hierover in je antwoord, vind ik niet erg. :9
Let wel: bij sommige Conti's, niet bij allemaal!
Alleen de modellen met Traction Skin hebben daar geen of weinig last van. Toen de toenmalige vertegenwoordiger van Conti dit kwam vertellen vroeg ik hem wat hij zelf deed met deze banden als ze er nieuw omgegaan zijn. Zelfs hij deed de eerste 100km rustig aan.....

Wat is Traction Skin?
In feite niet veel anders dan een speciaal gecoate mal waarin de banden gemaakt wordt.
Deze mal is niet alleen duurder, maar gaat ook nog eens een stuk korter mee. En dit maakt hem dus duurder, en dus ook de band duurder. En dat is dus de reden dat andere fabrikanten daar (nog?) niet voor gekozen hebben.
 
Let wel: bij sommige Conti's, niet bij allemaal!
Alleen de modellen met Traction Skin hebben daar geen of weinig last van. Toen de toenmalige vertegenwoordiger van Conti dit kwam vertellen vroeg ik hem wat hij zelf deed met deze banden als ze er nieuw omgegaan zijn. Zelfs hij deed de eerste 100km rustig aan.....

Wat is Traction Skin?
In feite niet veel anders dan een speciaal gecoate mal waarin de banden gemaakt wordt.
Deze mal is niet alleen duurder, maar gaat ook nog eens een stuk korter mee. En dit maakt hem dus duurder, en dus ook de band duurder. En dat is dus de reden dat andere fabrikanten daar (nog?) niet voor gekozen hebben.
Vaak ben je te bang. :+
Geen vertrouwen in zn eigen product, foei.
Mn ervaring met een stuk of 5 Contis met traction skin is dat je de eerste 20 km al bijna 70-80% van de uiteindelijke grip hebt.
Een beetje zoals je met een goede (ingereden) band in de regen rijdt.

En als het weer een beetje meevalt en je een bochtige weg hebt met een paar rechte stukken kan je ze gewoon volledig inrijden in 20-30km. (Lukt ook met een Bridgestone S21 en S22, maar daarvoor moeten de temperaturen boven de 20 zijn is mn ervaring, die glijden wel een beetje meer)
 
Terug
Bovenaan Onderaan