Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.151
10.718
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Geen idee, geen ervaring mee.
Wat ik wel vergeten ben te melden is dat de RA3 (bij relatief nieuwe band) zich helemaal niet opricht bij het remmen.
Vermoedelijk is de sportattack 3 nog beter qua grip en grensgedrag. (Maar meer grip heb je op de openbare weg echt niet nodig in het droog)
Maar die band is al 7j oud zie ik, beter voor de sportattack 4 gaan.
De opvolger van de road attack3 is de road attack4 en dat is wel een goede band in de bandentest van moped reifen.
Daar komt hij als beste uit de test.
 
Kan iemand wat zinnigs zeggen over het verschil tussen de Michelin Power 5 en Road 6?
Een vriend is op dezelfde motor overgestapt van Road 5 naar 6,wel alleen vooraan omdat de achterste nog heel goed was.
Hij vond dat de 6 in het begin iets zwaarder stuurde,intussen is dat beter,of is hij het gewoon gewend nu.
De 6 gaat intussen al wel een stuk langer mee dan wat de 5 gehaald heeft.
 
De 5 is sporttoer de 6 is toer sport.
De 5 bied meer grip op droog dan de 6
De 6 bied meer grip int nat dan de 5
Je hebt denk ik verkeerd gelezen. Hij vraagt de POWER 5 te vergelijken met de ROAD 6.
Jij lijkt beide ROADs te vergelijken.

De Power 5 vergelijken met de Road 6 is wat lastig, de doelgroep en het gebruik is anders.
De Power 5 heeft alleen zin als je ook echt sportief rijdt.
 
Je hebt denk ik verkeerd gelezen. Hij vraagt de POWER 5 te vergelijken met de ROAD 6.
Jij lijkt beide ROADs te vergelijken.

De Power 5 vergelijken met de Road 6 is wat lastig, de doelgroep en het gebruik is anders.
De Power 5 heeft alleen zin als je ook echt sportief rijdt.
Idd, heb ik verkeerd gelezen.
Power 5 en Road 6 zijn appelen en peren vergelijken.
Power is sportieve straatband had ik op 4800km aan zijn einde.
Road 6 is toerband.
 
Weet niet hoe sportief jullie rijden maar aan de levensduur van jullie banden te zien moet dit wel èrrug sportief zijn... ’k Heb nu 21.000km op m’n Dunlop roadsmart 3’s, net aan de middelste markeringsblokjes dus kan er nog wel een 2-3000km mee door dit najaar alvorens de winterstop en dan een bandenwissel volgende lente. Ik kijk wel de spanning om de 500km na en het trc lichtje knippert vaker dan voorheen maar tja gewoon wat minder bruut gas geven.
 
Laatst bewerkt:
Weet niet hoe sportief jullie rijden maar aan de levensduur van jullie banden te zien moet dit wel èrrug sportief zijn... ’k Heb nu 21.000km op m’n Dunlop roadsmart 3’s, net aan de middelste markeringsblokjes dus kan er nog wel een 2-3000km mee door dit najaar alvorens de winterstop en dan een bandenwissel volgende lente. Ik kijk wel de spanning om de 500km na en het trc lichtje knippert vaker dan voorheen maar tja gewoon wat minder bruut gas geven.
21000km! HOLY! Ze zien er niet uit als autobanden inmiddels? Of je rijdt een motor met heel weinig vermogen die erg licht is?
 
Weet niet hoe sportief jullie rijden maar aan de levensduur van jullie banden te zien moet dit wel èrrug sportief zijn... ’k Heb nu 21.000km op m’n Dunlop roadsmart 3’s, net aan de middelste markeringsblokjes dus kan er nog wel een 2-3000km mee door dit najaar alvorens de winterstop en dan een bandenwissel volgende lente. Ik kijk wel de spanning om de 500km na en het trc lichtje knippert vaker dan voorheen maar tja gewoon wat minder bruut gas geven.
Nou, ben het wel met je eens Jorg. Vraag me ook wel 'ns af hoe de mensen rijden. Hoe verslijt je een band in 3000 km? Constant hard optrekken en remmen? Of alleen maar rotondes en op- en afritten? Ik doe ongeveer 20.000 km met een set Michelin PR4. Ben een gemiddelde rijder denk ik zelf. Doe geen stoplicht sprintjes of iets dergelijks maar rijd verder gewoon lekker door. Ik rij zo'n 10.000 km per jaar. Zou een dure grap worden als ik drie keer per jaar aan een nieuwe set moet.
 
De Michelin Power 5 schijnt een sportieve grip band te zijn. Volgens de bron kan men 3500~5000 miles eruit halen, als men sportief rijdt.

Maar als men rustig rijdt, dan is de slijtage natuurlijk minder snel. dus dat verschil tussen extreme sportieve rijder en toer rijder, klopt dus. De ene haalt er een paar duizend km eruit, de andere over de 20.000 km. Niet zo gek.
 
Nou, ben het wel met je eens Jorg. Vraag me ook wel 'ns af hoe de mensen rijden. Hoe verslijt je een band in 3000 km? Constant hard optrekken en remmen? Of alleen maar rotondes en op- en afritten? Ik doe ongeveer 20.000 km met een set Michelin PR4. Ben een gemiddelde rijder denk ik zelf. Doe geen stoplicht sprintjes of iets dergelijks maar rijd verder gewoon lekker door. Ik rij zo'n 10.000
Mijn hudige sport-toerbanden hebben er nu 8000 kilometer opzitten en voor en achter zijn versleten. Binnenkort nieuwe banden er onder gooien als het salaris er weer is. Denk dat ik voor de Bridgestone T31 ga deze keer want ik vind banden duur genoeg. Had nu de Metzeler Roadtec 01 SE en was inclusief montage bijna 480 euro kwijt. Dure grap.
 
’k Heb nu 21.000km op m’n Dunlop roadsmart 3’s, net aan de middelste markeringsblokjes dus kan er nog wel een 2-3000km mee
Yep, is heel goed mogelijk. Ik heb ook die RS3 erop liggen, nu bijna10000 Km. Kan niet zeggen dat ze hard slijten, terwijl ik normaal met het verkeer mee rij. Ik zit zelden boven de 120/uur, dat zal ook veel schelen. Op mijn vorige Diversion 900 heb ik 22000 met Dunlops gedaan, weet niet meer welk type het was. Volgende worden ook weer Dunlop, misschien RS4. Ligt aan de prijs, voor de huidige was ik 305€ kwijt inclusief dynamisch balanceren. Wel zelf de wielen meegenomen.
 
Weet niet hoe sportief jullie rijden maar aan de levensduur van jullie banden te zien moet dit wel èrrug sportief zijn... ’k Heb nu 21.000km op m’n Dunlop roadsmart 3’s, net aan de middelste markeringsblokjes dus kan er nog wel een 2-3000km mee door dit najaar alvorens de winterstop en dan een bandenwissel volgende lente. Ik kijk wel de spanning om de 500km na en het trc lichtje knippert vaker dan voorheen maar tja gewoon wat minder bruut gas geven.
Ik kijk de spanning zelfs elke rit (TPMS) maar toch gaan ze niet langer mee dan 5500km in de zomer bij 90% woonwerk verkeer.
Sportief rijden en een dikke 2 cilinder.
Hoge snelheden zorgen ook voor hoge slijtages.
Als je nooit boven de 120 rijdt valt die slijtage wel mee waarschijnlijk.
Nou, ben het wel met je eens Jorg. Vraag me ook wel 'ns af hoe de mensen rijden. Hoe verslijt je een band in 3000 km? Constant hard optrekken en remmen? Of alleen maar rotondes en op- en afritten? Ik doe ongeveer 20.000 km met een set Michelin PR4. Ben een gemiddelde rijder denk ik zelf. Doe geen stoplicht sprintjes of iets dergelijks maar rijd verder gewoon lekker door. Ik rij zo'n 10.000 km per jaar. Zou een dure grap worden als ik drie keer per jaar aan een nieuwe set moet.
Gas geven.
Met een 2cilinder slijt je band ook een heel stuk sneller dan met een 4 cilinder.
Het is een dure grap tegenwoordig inderdaad ...
 
Is het bij jou veel goedkoper?

Bandenboer hier in de buurt;
Setje Road6 120/180; 355 euro (bandenleader 312)
Monteren, balanceren als je met de motor komt; 55 euro
Afvoer oude banden; 5 euro

Totaal 410 euro.
Bij mij is het inderdaad goedkoper dan die 480 Euro, al zijn de Michelins wel recent een stuk duurder geworden.
Nu zal je ca. 375 kwijt zijn aan die banden, en 3 maanden geleden was dat nog zo'n 50 Euro minder.
Montagekosten zijn afhankelijk van de motor, of beter gezegd afhankelijk van hoeveel tijd het kost.
 
Dat is te simpel gezegd. Dat is van vele factoren afhankelijk. Een guzzi gaat bijvoorbeeld redelijk zuinig met banden om een suzuki tl 1000 vreet ze op. Het zit wat mij betreft voor het grootste deel in het rechterhandje
Welke moto Guzzi heef deze specs?
Maximum vermogen:
99,4 KW/ 135 PK @ 9500 RPM
Maximum koppel:
106 NM @ 7500 RPM

Ik zei: "De koppelpieken zijn hoger voor hetzelfde gemiddelde koppel"

En een boxer motor zal ook langer doen met de banden dan een V2 doordat de onstekingen verder uit elkaar liggen.

(En natuurlijk ligt het vooral aan de rechterhand, dat zal niemand tegenspreken. Maar met dezelfde rijstijl slijt een 2 cilinder sneller banden dan een 4 cilinder met dezelfde motoreigenschappen)
 
Duidelijk nu , bedankt , en wat een mooie komst dat ik nu net een 4 cilnder heb.
Dan wel weer een iets zwaardere dan gemiddeld en een rechterhand die redelijk in bedwang is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan