Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.174
10.740
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
De tijd van de banden keuze is weer aangekomen. Op mijn R1200GS uit 2004 zitten momenteel Bridgestone AT 41 welke mij prima zijn bevallen, zeker op de weg. Alleen ze zitten er nu 6500km onder en achterband is echt aan zijn einde en voor is lelijk afgesleten en wil ik dus direct mee vervangen. Ik heb er vrij sportief mee gereden met een trip naar de Alpen met bagage om te Kamperen. Tevens heb ik daar aantal offroad passen gedaan en dit smaakt naar meer. Dus nu ben ik op zoek naar de Ideale band die waarschijnlijk niet bestaat:

Wat meer off-road gericht zodat ik in de toekomst wat meer kanten nog uit kan. Zoals bijvoorbeeld de TET.
Op de straat nog steeds de mogelijkheid tot lekker door rijden.
En dan uiteraard ook zo lang mee kunnen als mogelijk is zodat ik met kampeer reizen niet onderweg banden moet wisselen...

Bridgestone AT41 Wederom. Bevielen erg goed op straat. Maar zou toch liever iets grover willen.
Dunlop Trailmax Mission. Zien er als mij uit als geschikte voor mijn doel, iemand ervaringen mee?
Mitas E07 Plus. Zet er ook geschikt uit al twijfel ik over deze omdat de prijs toch wat lager is. En tevens heb je hier een Dakar en niet dakar versie van. Maar ik lees bij deze banden erg verschil in levensduur. 4k Kaal/ 16 K nog prima te doen... Daar heb ik ook zo een beetje mijn twijfel bij.
Continental TKC 70 Rocks, met daarbij een TKC 70 gewoon als voorband. Aangezien er geen rocks versie voor is. Bij deze banden vraag ik mij af of dit een verschil zal zijn met de AT41 banden.
En als laatste de Continental TKC 80. Eigenlijk denk ik dat deze banden te snel op gaan en tevens misschien op de weg minder presteren van wegen de veel grovere noppen. Maar stiekem houd ik deze nog steeds in het lijstje in de hoop dat iedereen gaat zeggen, gaan lang mee en super ook op de weg _O-
 
Als ik zo een beetje bekijk denk ik dat die AT41 wel een aardig mooie combinatie is voor jou. Ik denk dat als je meer off-road georiënteerd kiest, je snel inlevert op kwaliteiten op de weg waar je toch het meest van de tijd op rijdt. De vraag is: welke winst je verwacht of wil je off-road met een iets andere band?

EDIT: Volgens Pirelli zou de Scorpion Rally STR voor jouw wensen ook goed geschikt zijn.

Ik zou beide bandenbrochures op de site even doorlezen.

Bridgestone:
https://www.bridgestonemotorcycleti..._Motorcycle-Data-Book-2022_12-7-21_Spread.pdf

Pirelli:
 
Laatst bewerkt:
Als ik zo een beetje bekijk denk ik dat die AT41 wel een aardig mooie combinatie is voor jou. Ik denk dat als je meer off-road georiënteerd kiest, je snel inlevert op kwaliteiten op de weg waar je toch het meest van de tijd op rijdt. De vraag is: welke winst je verwacht of wil je off-road met een iets andere band?

EDIT: Volgens Pirelli zou de Scorpion Rally STR voor jouw wensen ook goed geschikt zijn.

Ik zou beide bandenbrochures op de site even doorlezen.

Bridgestone:
https://www.bridgestonemotorcycleti..._Motorcycle-Data-Book-2022_12-7-21_Spread.pdf

Pirelli:
Even ter indicatie een foto uit mijn reisverslag. Op deze wegen heb ik met de AT 41 banden toch het gevoel ze snel lek te zullen gaan rijden. Dit zal vast tussen de oren zitten maar zowel de AT 41 als bijvoorbeeld se Scorpion Rally STR zijn naar mijn idee volgens mij gewoon vooral straatbanden die er wat meer off-road uit zien. En op de weg zoals hier op de foto deden de AT 41`s het het ook prima. Alleen bijvoorbeeld de Tet met zand zou ik er zeker niet mee gaan rijden. Dan moet ik het echt houden op gravel.
En dan vind ik nog 6500km eigenlijk wel vrij kort. Zeker als je kijkt voor bijvoorbeeld een rit naar de balkan. Dan red ik dat bijna niet.
IMG20220915111852.jpg

PS: Op mijn andere motor zitten sinds jaar en dag Pilot Powers. Als het bevalt wissel ik niet snel. Maar nu zoek ik een beetje wat de mogelijkheden zijn voor de GS. Aangezien ik daar mee letterlijk het allerliefste via alle wegen overal naartoe wil.
 
Ik denk dat je in de war bent met de Scorpion Trail 2, die zijn voornamelijk straat georiënteerd.

Ik denk dat deze band wel aardig aansluit voor jouw doeleinden als je verhaal zo hoor, maar ik moet wel bekennen dat ik geen ervaring heb met deze banden. Maar deze is in ieder geval die ik bedoel die Pirelli aanraad voor jouw doeleinden.
1672150735408.png


1672150801744.png
 
Ik denk wel dat als je een band zoekt die het goed in het zand doet, en goed op de weg, het een kansloze missie wordt.
Dat denk ik ook. Mijn A41 ziet er allroad uit, maar heeft niets te zoeken in het zand* en op de weg is hij weer niet zo goed als een T31. Ik vraag me af of je met een AT41 80% op asfalt wilt rijden met dat profiel.
*) die claim heeft Bridgestone ondertussen ook afgezwakt, zo lees ik hierboven.
 
Ik vraag me af of je zo veel op de weg wilt inleveren voor een profiel met meer noppen. Je ziet gewoon de trend dat hoe meer geschikt voor offroad, hoe meer noppenprofiel. Ga je werkelijk 50% of meer van de tijd op gravel of modder rijden?

Een maat van me gaat eens per jaar een weekend echt offroad touren met zn ktm super duke 1290. Dan monteert hij speciaal banden die daarvoor geschikt zijn, zon ax41 achtige. Voor het incidentele zandpaadje gedurende de rest van het jaar loont het niet om echt noppenprofiel te monteren.
 
Waar een wil is, is een weg. Met de Bridgestone BT46 op mijn standaard Kawasaki GPZ500 ben ik de Col del Sommelier en de Col du Parpaillon over gekomen. Dit zou natuurlijk op mijn enduro Husaberg gemakkelijker zijn geweest, maar daar kan ik niet vervolgens een rondrit door Frankrijk en Engeland mee maken. En op de GPZ met zijn beperkingen was het minimaal net zo leuk :] _O-

Die twee collen waren qua kilometers misschien 1% van de hele vakantie. Daar had ik zeker geen prestatie op het asfalt voor willen inleveren. Al die prachtige mooie strak geasfalteerde bochten!!! *O*

IMG-20190904-142829.jpg
 
De Rosso IV stuurt weer iiets lekkerder en is op alle fronten weer beter dan de III.

Ik zou zeker ook kijken naar de Pirelli Diablo Rosso IV, Metzeler M9RR en Conti Sportattack 4.
Dat zijn dr sportieve straat banden die ik regelmatig onder zulk soort motoren monteer tot volle tevredenheid van de klanten.
Er zijn er ook bij die er af en toe een circuitdag mee pakken.
Ik zoek voor mijn straatfiets oer tuono nieuwe achterband of set.
Heb liefst een sportieve (richting toer) band, zonder circuitbezoek. Heb daar wat anders voor.

Heb 2x een conti roadattack evo2 achter gehad met beide rnd 9500km 😃👌
Mijn huidige pirelli rosso 3 achterzijde is al na 6800km op...liefst mocht dat ietsje meer zijn 😇
Na heel wat nagelezen te hebben neig ik alsnog naar oudere roadattack3 omdat deze wss langer uit houd dan de rosso3.

Echter andere overwegingen en wat vragen:
-Is de metzeler roadtec 01 (se) vergelijkbaar segment als de roadattack / rosso??
Zoja, hoe verhoud zich deze in levensduur?
Vind hier erg weinig vergelijkingen over.
(Zie de m7/9rr meer als diablo rosso corsa?)

-De roadattack4 motoplus/bikereifen test schijnt enorm snel te slijten? :/

Ik ben benieuwd naar input en ervaringen op 1 vd vragen, alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik zoek voor mijn straatfiets oer tuono nieuwe achterband of set.
Heb liefst een sportieve (richting toer) band, zonder circuitbezoek. Heb daar wat anders voor.

Heb 2x een conti roadattack evo2 achter gehad met beide rnd 9500km 😃👌
Mijn huidige pirelli rosso 3 achterzijde is al na 6800km op...liefst mocht dat ietsje meer zijn 😇
Na heel wat nagelezen te hebben neig ik alsnog naar oudere roadattack3 omdat deze wss langer uit houd dan de rosso3.

Echter andere overwegingen en wat vragen:
-Is de metzeler roadtec 01 (se) vergelijkbaar segment als de roadattack / rosso??
Zoja, hoe verhoud zich deze in levensduur?
Vind hier erg weinig vergelijkingen over.
(Zie de m7/9rr meer als diablo rosso corsa?)

-De roadattack4 motoplus/bikereifen test schijnt enorm snel te slijten? :/

Ik ben benieuwd naar input en ervaringen op 1 vd vragen, alvast bedankt!
De Rosso III en IV zijn beduidend sportiever dan de RoadAttack en Roadtec01SE.

De RoadAttack 3 & 4 zitten in het zelfde segment als de Roadtec01SE. Dat zijn sport/toerbanden.
In mijn ervaring en klantenbestand is er niet heel veel verschil in slijtage tussen de RaodAttack 3 & 4 en ook niet tussen de Conti's en de Metzelers.
De RoadAttack 3 wordt al een poosje niet meer gemaakt in jouw bandenmaten.... wat je nu besteld is "oude" voorraad.
 
Ik zoek voor mijn straatfiets oer tuono nieuwe achterband of set.
Heb liefst een sportieve (richting toer) band, zonder circuitbezoek. Heb daar wat anders voor.

Heb 2x een conti roadattack evo2 achter gehad met beide rnd 9500km 😃👌
Mijn huidige pirelli rosso 3 achterzijde is al na 6800km op...liefst mocht dat ietsje meer zijn 😇
Na heel wat nagelezen te hebben neig ik alsnog naar oudere roadattack3 omdat deze wss langer uit houd dan de rosso3.

Echter andere overwegingen en wat vragen:
-Is de metzeler roadtec 01 (se) vergelijkbaar segment als de roadattack / rosso??
Zoja, hoe verhoud zich deze in levensduur?
Vind hier erg weinig vergelijkingen over.
(Zie de m7/9rr meer als diablo rosso corsa?)

-De roadattack4 motoplus/bikereifen test schijnt enorm snel te slijten? :/

Ik ben benieuwd naar input en ervaringen op 1 vd vragen, alvast bedankt!
Opmerkelijk weinig verschil tussen de levensduur van de toerband (RoadAttack) en de sportband (Rosso 3). Was dit hetzelfde gebruik?
- De Roadtec 01 (SE) is goed vergelijkbaar met de RoadAttack 4 en de Angel GT2. De Rosso's zijn sportbanden, geen sport/tourbanden zoals de anderen, en zitten dus in een totaal ander segment.
- De M7/M9RR zit dus in dezelfde categorie als de Rosso II/Rosso III, de "gewone" sportbanden. De Corsa's zijn weer een stukje sportiever, en bestemd voor straatgebruik en incidentele trackdays.
- De RoadAttack 4 is een prima band, maar slijt inderdaad sneller dan veel van zijn tegenhangers (Dunlop Roadsmart IV, Pirelli Angel GT2, Michelin Road 6, Bridgestone T32 etc.), al zal Rody daar waarschijnlijk anders over denken.
 
Laatst bewerkt:
Hij haalt zo'n (grofweg) 30% meer levensduur uit een sporttoerband tov een sportband. Vind je dat weinig? Mij lijkt het wel ok. Maar goed, ik besef me dat ik geen ervaring heb hoe anderen het doen.

Laat ik het anders vragen met al die duizenden klanten in het achterhoofd: hoeveel meer haalt een gemiddelde klant uit een sporttourband? Wat is een normaal te verwachten extra levensduur? sporttour vs sport
 
Hij haalt zo'n (grofweg) 30% meer levensduur uit een sporttoerband tov een sportband. Vind je dat weinig? Mij lijkt het wel ok. Maar goed, ik besef me dat ik geen ervaring heb hoe anderen het doen.

Laat ik het anders vragen met al die duizenden klanten in het achterhoofd: hoeveel meer haalt een gemiddelde klant uit een sporttourband? Wat is een normaal te verwachten extra levensduur? sporttour vs sport
Vroeger (jaren '90) reed ik bijna 2 keer zo ver op een sporttoerband als met een sportband. In de jaren '00 was dat anderhalf keer. Tegenwoordig is het evenveel, soms rijd ik zelfs meer kilometers met een sportband.
 
Ik heb het gevoel dat sportbanden meer levensduur hebben gekregen (bt-010/sportec m1 generatie was zo weg. Uurtje 120 km/h en de rullen stonden op je loopvlak).
Ook lijken de fabrikanten de sporttourbanden meer grip te hebben gegeven. Dat zal ten koste van levensduur zijn.
Volgens mij is het profiel ook niet meer altijd even diep als 'vroeger'.

Ze zijn dichter bij elkaar gekomen.

Als je de claims bij elke generatie (nu tot x% meer levensduur) serieus neemt, zou je inmiddels 40k met een setje moeten kunnen halen.

Ik vind vooral regengrip enorm verbeterd de laatste 15 jaar ofzo.
De drooggrip was vroeger, voor mij, altijd al goed. Met bt-020 gingen de stepjes (en soms uitlaat) ook aan de grond, zonder valpartij. Maar goed, ik heb er nooit sport van gemaakt om acceleratie onder hellingshoek te testen, dus daar ontbreekt mijn ervaring. Ik ging goed plat, maar met constante snelheid en daar belast je banden niet heel erg mee naar het schijnt.
 
Opmedrkelijk weinig verschil tussen de levensduur van de toerband (RoadAttack) en de sportband (Rosso 3). Was dit hetzelfde gebruik?
- De Roadtec 01 (SE) is goed vergelijkbaar met de RoadAttack 4 en de Angel GT2. De Rosso's zijn sportbanden, geen sport/tourbanden zoals de anderen, en zitten dus in een totaal ander segment.
- De M7/M9RR zit dus in dezelfde categorie als de Rosso II/Rosso III, de "gewone" sportbanden. De Corsa's zijn weer een stukje sportiever, en bestemd voor straatgebruik en incidentele trackdays.
- De RoadAttack 4 is een prima band, maar slijt inderdaad sneller dan veel van zijn tegenhangers (Dunlop Roadsmart IV, Pirelli Angel GT2, Michelin Road 6, Bridgestone T32 etc.), al zal Rody daar waarschijnlijk anders over denken.
Mss om nog wat toe te voegen:
een sport/toer band zal op straat beter bevallen dan een zuivere sportband. Tenzij je alleen op warme en droge weg rijdt. Rijd je ook met lagere temperaturen en in het nat dan heeft een zuivere sportband minder grip.
Dat is de les die geleerd heb van de S22’s die ik had. Nu op Roadtec01SE. Voelt veel beter! Behalve bij warm en droog….
 
Mss om nog wat toe te voegen:
een sport/toer band zal op straat beter bevallen dan een zuivere sportband. Tenzij je alleen op warme en droge weg rijdt. Rijd je ook met lagere temperaturen en in het nat dan heeft een zuivere sportband minder grip.
Dat is de les die geleerd heb van de S22’s die ik had. Nu op Roadtec01SE. Voelt veel beter! Behalve bij warm en droog….
Ik dacht dat de S22 juist erg goed is in de regen
 
- De RoadAttack 4 is een prima band, maar slijt inderdaad sneller dan veel van zijn tegenhangers (Dunlop Roadsmart IV, Pirelli Angel GT2, Michelin Road 6, Bridgestone T32 etc.)
Dat sneller slijten van de RoadAttack 4 valt best mee, ze slijten zeker niet sneller als de Michelin Road5 die ik hiervoor erop had.
En de RoadAttacks cuppen niet wat de michelin wel doet.
 
Mss om nog wat toe te voegen:
een sport/toer band zal op straat beter bevallen dan een zuivere sportband. Tenzij je alleen op warme en droge weg rijdt. Rijd je ook met lagere temperaturen en in het nat dan heeft een zuivere sportband minder grip.
Dat is de les die geleerd heb van de S22’s die ik had. Nu op Roadtec01SE. Voelt veel beter! Behalve bij warm en droog….
Ik weet het. Dat is dan ook het verhaal dat ik mijn klanten ook mee geef.
En dat is dan ook de reden dat ik zie dat de omzet in sportbanden met een ruime 75% is afgenomen in de afgelopen 15 jaar.
Sporttour is zo'n 30% gestegen, en AllRoad nog veel meer dan dat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan