Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.102
10.665
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ja, bij Pirelli is het een beetje lastig hoe je het dient te begrijpen…
Maar als ik het goed begrijp en zou vergelijken met de Dunlop range :
De Corsa Rosso 4 van Pirelli is dan bijv. Vergelijkbaar met de Dunlop Sportsmart TT
En de Corsa Rosso 2 van Pirelli met de Dunlop MK 3
 
Ja, bij Pirelli is het een beetje lastig hoe je het dient te begrijpen…
Maar als ik het goed begrijp en zou vergelijken met de Dunlop range :
De Corsa Rosso 4 van Pirelli is dan bijv. Vergelijkbaar met de Dunlop Sportsmart TT
En de Corsa Rosso 2 van Pirelli met de Dunlop MK 3

Nee, de rosso corsa 2 is ook vergelijkbaar met de sportsmart TT, alleen is hij een generatie ouder.
Sterker nog, ze zijn precies vergelijkbaar.
De corsa rosso 4 is nieuwe en Dunlop heeft nog geen opvolger van hun sportsmart TT.
Een nieuwere band is niet sportiever dan zn voorganger.

Zo moeilijk is het allemaal niet: CORSA: semi circuit.
alleen rosso, sportband.
Hoe hoger het nummertje, hoe nieuwer.
Sommige nummers zijn overgeslagen, maar die zul je ook gewoon niet kunnen kopen dus, want ze bestaan niet.
 
Waar de line-up van Pirelli motorbanden al wat aan de ingewikkelde kant leek, gaat dat er met de komst van de nieuwe Diablo Rosso IV Corsa begin 2022 niet veel duidelijker op worden. De nieuwe band vult de niche tussen de Diablo Rosso IV als sportieve straatband en de Diablo Supercorsa SP V2 als straatlegale circuitband. Daarmee is het de opvolger van de Diablo Rosso Corsa 2, waarbij versie 3 niet leverbaar is geweest in Europa en de volgorde in de naam nu wordt omgedraaid.

Volgens bovenstaand bericht ( nieuwsmotor ) is de 3 dus nooit leverbaar geweest in Europa.
Toch een beetje ingewikkeld …
 
Nee, de rosso corsa 2 is ook vergelijkbaar met de sportsmart TT, alleen is hij een generatie ouder.
Sterker nog, ze zijn precies vergelijkbaar.
De corsa rosso 4 is nieuwe en Dunlop heeft nog geen opvolger van hun sportsmart TT.
Een nieuwere band is niet sportiever dan zn voorganger.

Zo moeilijk is het allemaal niet: CORSA: semi circuit.
alleen rosso, sportband.
Hoe hoger het nummertje, hoe nieuwer.
Sommige nummers zijn overgeslagen, maar die zul je ook gewoon niet kunnen kopen dus, want ze bestaan niet.
Toch wel, ik hoor van mijn broer dat Rosso 4 sportiever is dan de S22 - en dat was de Rosso 3 echt niet.
 
Waar de line-up van Pirelli motorbanden al wat aan de ingewikkelde kant leek, gaat dat er met de komst van de nieuwe Diablo Rosso IV Corsa begin 2022 niet veel duidelijker op worden. De nieuwe band vult de niche tussen de Diablo Rosso IV als sportieve straatband en de Diablo Supercorsa SP V2 als straatlegale circuitband. Daarmee is het de opvolger van de Diablo Rosso Corsa 2, waarbij versie 3 niet leverbaar is geweest in Europa en de volgorde in de naam nu wordt omgedraaid.

Volgens bovenstaand bericht ( nieuwsmotor ) is de 3 dus nooit leverbaar geweest in Europa.
Toch een beetje ingewikkeld …
Supercorsa is er al een tijd in de V3 versie. Die is wat meer allround dan de V2. Het zijn gewoon straatbanden (met erg veel grip) waarmee ik zelf ook toer en WW rij.
 
Toch wel, ik hoor van mijn broer dat Rosso 4 sportiever is dan de S22 - en dat was de Rosso 3 echt niet.

Dat is subjectief.
Ze zijn in dezelfde categorie op de markt gezet en worden ook in dezelfde tests met elkaar vergeleken.

Een R1 en een ZX10r zijn ook niet precies hetzelfde. De een zal comfortabeler zitten dan de ander, maar toch behoren ze in dezelfde categorie.
 
Dat is subjectief.
Ze zijn in dezelfde categorie op de markt gezet en worden ook in dezelfde tests met elkaar vergeleken.

Een R1 en een ZX10r zijn ook niet precies hetzelfde. De een zal comfortabeler zitten dan de ander, maar toch behoren ze in dezelfde categorie.
S22 werd in Motorrad aanvankelijk met Rosso Corsa 2 vergeleken en nu met Rosso 4.
 
Maar ze willen de kopers ook nog "in hun waarde laten", veel motorrijders denken een Marc Marquez te zijn terwijl ze een maximale hellingshoek van hoogstens 20 graden aandurven.
Bij gelijke buitentemperatuur O-)
Maar inderdaad, het is voor een groot deel commercieel gedoe.

EDIT:
nog even een serieuze vraag.
Er gaat het verhaal rond dat de standaard band op een gsx-s1000 (190-50-r17) niet ideaal is.
Men zegt dat de originele band “in de bocht valt”.
Bedoelen ze daar het gevoel mee dat als je instuurt, de motor opeens makkelijker inkanteld bij gelijkblijvende input?
Hetzelfde effect als een versleten 4-kante achterband?
En de oplossing een 55% hoge band gebruiken, die zonder problemen te monteren is?
Dan weet ik wat me te doen staat zodra het huidige setje vervangen moet worden :)
 
Laatst bewerkt:
Bij gelijke buitentemperatuur O-)
Maar inderdaad, het is voor een groot deel commercieel gedoe.

EDIT:
nog even een serieuze vraag.
Er gaat het verhaal rond dat de standaard band op een gsx-s1000 (190-50-r17) niet ideaal is.
Men zegt dat de originele band “in de bocht valt”.
Bedoelen ze daar het gevoel mee dat als je instuurt, de motor opeens makkelijker inkanteld bij gelijkblijvende input?
Hetzelfde effect als een versleten 4-kante achterband?
En de oplossing een 55% hoge band gebruiken, die zonder problemen te monteren is?
Dan weet ik wat me te doen staat zodra het huidige setje vervangen moet worden :)

Een 55 tov van een 50 monteer je normaal als je juist een sneller sturende motor wilt krijgen.
Een 55 hoog is veel ronder, vandaar dat je de schaamranden er normaal ook moeilijker af rijdt.

Als jij vindt dat met 50 hoog je motor een invalmoment heeft, zou ik zeker geen 55 hoog monteren.

Als je een neutraler sturende motor wilt krijgen, zou ik eerder sport/tour banden monteren.


Nu vul ik een hoop in natuurlijk
- Misschien rijd je al op sport/tour
- Misschien is je uitgaande demping aan de voorkant niet op orde, waardoor de motor te ver ingezakt blijft (op zn neus staat)
- misschien
- misschien..


edit: belangrijker nog.
Heb jij dit probleem zelf ook? Je spreekt over 'men zegt'. Zo nee, lekker laten gaan al die wilde verhalen.
 
Een 55 tov van een 50 monteer je normaal als je juist een sneller sturende motor wilt krijgen.
Een 55 hoog is veel ronder, vandaar dat je de schaamranden er normaal ook moeilijker af rijdt.

Als jij vindt dat met 50 hoog je motor een invalmoment heeft, zou ik zeker geen 55 hoog monteren.

Als je een neutraler sturende motor wilt krijgen, zou ik eerder sport/tour banden monteren.


Nu vul ik een hoop in natuurlijk
- Misschien rijd je al op sport/tour
- Misschien is je uitgaande demping aan de voorkant niet op orde, waardoor de motor te ver ingezakt blijft (op zn neus staat)
- misschien
- misschien..


edit: belangrijker nog.
Heb jij dit probleem zelf ook? Je spreekt over 'men zegt'. Zo nee, lekker laten gaan al die wilde verhalen.
Ik kwam van een stel versleten banden af.
Nu met een nieuwe motor (gsx-s1000gt) plus de standaard banden (dunlop sportmax roadsmart 2).
Is allemaal nog een beetje wennen, maar het invallen is wel merkbaar maar niet zo erg als met versleten banden.
Het advies werd volgens mij vooral bij de naked versies gegeven, en niet direct bij de gt.
De huidige banden vind ik kwa gevoel niet slecht, maar tractie mag wel iets beter.

Positive ervaringen met de angel gt2, alleen wel vrij snel platte kant aan de achterzijde door m’n rustige rijstijl in de wintermaanden.
En aan de voorkant holle zijkanten door te veel druk op de voorkant?

Verschil 50/55 MF
Gevonden in het archief.
Ook in het gsxs topic hebben ze het er over.
Verschil in hoogte is bijna 10 mm, dus meer op de neus betekent sneller sturen.
Maar wel boller, dus sneller merkbaar plat gesleten.

Ga denk ik toch maar gewoon voor de 50 versie van de angel gt2
Heb gelukkig nog even om er over na te denken :)
 
Wat een gedoe eigenlijk met die namen.

Noem je band gewoon straat, toer, sport, race en dan 1, 2, 3 etc.

Is voor iedereen een stuk makkelijker🤔
Zoals Bridgestone dat de afgelopen 5 jaar is gaan doen dus.
S voor sportbanden
T voor tourbanden
A voor Allroad
R voor Race
Maar ook daar zijn weer zat uitzonderingen.....

Soms lijkt motorbanden verkopen en uitleggen aan klanten net een echt vak...... :+
 
Ja, bij Pirelli is het een beetje lastig hoe je het dient te begrijpen…
Maar als ik het goed begrijp en zou vergelijken met de Dunlop range :
De Corsa Rosso 4 van Pirelli is dan bijv. Vergelijkbaar met de Dunlop Sportsmart TT
En de Corsa Rosso 2 van Pirelli met de Dunlop MK 3
Nee, die Corsa-modellen (oud en nieuw) moet je vergelijken met de Sportsmart TT.
De Sportsmart MK3 is de gewone sportband van Dunlop, dus die vergelijk je met de gewone Rosso's (dus zonder Corsa) van Pirelli.
 
JA! Dat dus. Dat iemand zonder een motor techniek diploma het ook snapt
Ik vrees dat je het simpeler lijkt te maken dan het in werkelijkheid is. De meeste consumenten snappen maar weinig van motorbanden, en leggen hun subjectiviteit uit als zijnde de waarheid. Als je ziet wat voor een antwoorden door consumenten gegeven worden zodra iemand advies vraagt over motorbanden, dan zakt je broek bijna af..... Vooral op Facebook-groepen is het zeer triest.
Mijn advies is dan ook altijd: als je advies wil over motorbanden, ga dan naar een specialist (of meer dan 1). Ook wij zijn niet vrij van vooroordelen, maar over het algemeen klopt ons verhaal een stuk beter dan dat van gebruikers. Let wel: er zijn een paar gebruikers die er wel verstand van hebben, maar hoe weet jij wie dat zijn?
 
Ik vrees dat je het simpeler lijkt te maken dan het in werkelijkheid is. De meeste consumenten snappen maar weinig van motorbanden, en leggen hun subjectiviteit uit als zijnde de waarheid. Als je ziet wat voor een antwoorden door consumenten gegeven worden zodra iemand advies vraagt over motorbanden, dan zakt je broek bijna af..... Vooral op Facebook-groepen is het zeer triest.
Mijn advies is dan ook altijd: als je advies wil over motorbanden, ga dan naar een specialist (of meer dan 1). Ook wij zijn niet vrij van vooroordelen, maar over het algemeen klopt ons verhaal een stuk beter dan dat van gebruikers. Let wel: er zijn een paar gebruikers die er wel verstand van hebben, maar hoe weet jij wie dat zijn?
:^
Het was weer 24 uur genieten. :Y

Maar ook een bedrijf in banden kan natuurlijk zo zijn voorkeuren hebben.
En dit dan eventueel in combinatie met warme contacten met een vertegenwoordiger / importeur.

Ook experts kunnen wel eens uit gevoel en minder uit wetenschappelijke feiten spreken.
Dat hoort soms ook een beetje bij de vastberaden en van zichzelf overtuigde ondernemer.

En een ervaringsdeskundige in bijvoorbeeld (weg)racebanden of specifieke terrein banden heeft ook weer kennis in een andere tak van sport.

Maar het is inderdaad lastig te bepalen wie wat zegt.
Maar dat is met meer dingen zo.
Kennis zegt niet alles.
Ook alle chirurgen, advocaten, makelaars vertellen altijd hetzelfde verhaal. :+ ;)
 
:^
Het was weer 24 uur genieten. :Y

Maar ook een bedrijf in banden kan natuurlijk zo zijn voorkeuren hebben.
En dit dan eventueel in combinatie met warme contacten met een vertegenwoordiger / importeur.

Ook experts kunnen wel eens uit gevoel en minder uit wetenschappelijke feiten spreken.
Dat hoort soms ook een beetje bij de vastberaden en van zichzelf overtuigde ondernemer.

En een ervaringsdeskundige in bijvoorbeeld (weg)racebanden of specifieke terrein banden heeft ook weer kennis in een andere tak van sport.

Maar het is inderdaad lastig te bepalen wie wat zegt.
Maar dat is met meer dingen zo.
Kennis zegt niet alles.
Ook alle chirurgen, advocaten, makelaars vertellen altijd hetzelfde verhaal. :+ ;)
Klopt, en dat geef ik ook al aan.
Maar verwar voorkeur niet met vooroordelen. Dat is niet helemaal het zelfde....
 
Iemand hier die iets zinnigs kan zeggen over 'goedkope' banden?

Ben voor m'n transalp op zoek naar een nieuw setje, en gezien ik twee tot drie setjes banden per jaar verwacht te verslijten mag het allemaal iets gekoper. Gewoon gemiddelde grip is voldoende, ik rijd 90km snelweg per dag op die dingen, dus een beetje slijtvast vind ik belangrijker dan het perfecte gevoel en grip op hellingshoek.

Momenteel aan het twijfelen tussen:
Metzeler Tourance, Conti TKC70, ContiEscape..

Neig naar de TKC70. De andere (A41/AT41/Scorpion/enzovoorts) gaat me online toch zeker €50 meer kosten, en dat betaal ik dan liever aan montage, of helemaal niet als ik toch weer besluit het zelf te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan