Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.141
10.705
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:

Is dit interessant?
Jazeker! 👍 :+
Al zijn door een vergissing de aanpassingen die ik gemaakt had in dit verhaal niet in de uiteindelijke versie terechtgekomen.
Er zitten dus een paar onvolkomenheden in (geen echte fouten) die ik liever aangepast had gezien.
 
Even een vraagje.
Wat zijn de ervaringen met Dunlop Qualifier Core.
Ik krijg een set voor een mooie prijs aangeboden, maar twijfel om er toch weer S22 op te zetten, of eventueel Roadsmart 4 toerbanden, omdat deze de snelst sturende toerbanden zijn, maar lees dat die zich oprichten met remmen in een bocht en dat vind ik geen fijne eigenschap. Langer meegaan is natuurlijk altijd een pro van toerbanden.
Rijstijl makkelijk het bandje rond, rem de bocht in en lekker op het gas eruit. Bij de Conti roadattack rijdt ik rullen op de achterband (volgens mij niet zo heel moeilijk met deze band.), de S22 krijgt een ruw loopvlak bij lol hebben in de bergen. Vind de spitsere sportbanden fijner in de kortere bochten vanwege het snellere insturen.

Heb tot nu toe op mijn CB1000R 3 sets versleten.
MPP fijne banden, ruim voldoende grip lekker snel insturen bij korte bochten, met 4000km versleten
RA3 fijne band, ruim voldoende grip in snelle bochten stuurden wat trager in de haarspelden. (is ook een toerband.) 7000km mee gereden.
S22 de band die alles heeft voor mij, lekker vlot insturen in haarspelden ruim voldoende grip in de snelle bochten en geen oprichtneigingen tijdens het inremmen van een bocht. 5000km gelopen en ze zijn bijna op.

Hoe zou de Qualifier Core zich verhouden tot deze banden?
De Qualifier Core is een budget sportband van Dunlop. Leuke band voor niet teveel geld. Ik heb er niet zelf mee gereden.
Maar met alle respect voor deze band, hij ligt niet op het niveau van de S22, en ook niet op dat van de RoadAttack 3's. Maar daar is de prijs dan ook naar.....
Ik kan ze wel leveren, maar hou ze niet op voorraad. Ik verwacht er daarvan niet genoeg te verkopen om voorraad rendabel te maken.
Is dat een zinvol antwoord op jouw vraag?
 
Leuke videos en vaak leerzaam

Gast woont in Canada geloof ik, dus vergelijkbaar qua weer 😊
Ik vindt hem persoonlijk nogal ergerlijk en ben het lang niet altijd met hem eens (meestal wel), maar hij doet heel goed of hij weet waar hij het over heeft (en mogelijk heeft hij dat ook, maar dat is in een video natuurlijk makkelijk te faken), en hij weet het meestal op een dusdanige manier uit te leggen dat bijna iedereen het kan snappen. En dus de moeite waard.

Maar bij deze video laat hij het lijken alsof de Pirelli de enige is met zo'n V-vorm, de Michelin de beste is in de regen, en de Bridgestone de enige met zelfstabilisatie. En dat is dus niet zo.
Let wel, alle drie zijn het prima banden in hun klasse, maar zeker niet noodzakelijkerwijze altijd de beste keuze in die desbetreffende klasse.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist de afweging gemaakt om mijn ContiAttack SM Evo band te vervangen voor een Pirelli Angel GT2 voor mijn Husqvarna 701 Supermoto. Ik heb de keuze gemaakt aangezien deze SM band te sportief is voor hoe ik er dagelijks mee rijd. Ik heb de zogenaamde 'chicken strips' van deze band nooit aangeraakt ook niet 's zomers op een klaverbladje. Verder slijt de band ontzettend snel ondanks dat mijn fiets nog A2 is (band ging 4100km mee). Ook vond ik dat met het koudere weer en in de regen de band ontzettend slecht presteert. Ik had de volgende banden in gedachten: Michelin Road6, Dunlop Roadsmart IV en de Angel GT2's. Ik laat nog even weten hoe de banden met elkaar vergelijken maar ik denk dat ik de juiste keuze heb gemaakt!
 
Laatst bewerkt:
Zojuist de afweging gemaakt om mijn ContiAttack SM Evo band te vervangen voor een Pirelli Angel GT2 voor mijn Husqvarna 701 Supermoto. Ik heb de keuze gemaakt aangezien deze SM band te sportief is voor hoe ik er dagelijks mee rijd. Ik heb de zogenaamde 'chicken strips' van deze band nooit aangeraakt ook niet 's zomers op een klaverbladje. Verder slijt de band ontzettend snel ondanks dat mijn fiets nog A2 is (band ging 4100km mee). Verder vond ik dat met het koudere weer de band behoorlijk slecht presteert in de winter. Ik had de volgende banden in gedachten: Michelin Road6, Dunlop Roadsmart IV en de Angel GT2's. Ik laat nog even weten hoe de banden met elkaar vergelijken maar ik denk dat ik de juiste keuze heb gemaakt!
Heb onder mijn Ktm 690 de Michelin road5 gedaan. Prima band doet het goed in de regen, misschien wat te tour voor het gewicht van de fiets.
Voordeel: warmt snel op, schaamrandjes zijn er eenvoudig af te rijden. De band geeft genoeg vertrouwen.
Achteraf was ik misschien toch voor de S22, deze is sportiever en hier kun je ook aardig wat kilometers mee maken.
 
Maar bij deze video laat hij het lijken alsof de Pirelli de enige is met zo'n V-vorm, de Michelin de beste is in de regen, en de Bridgestone de enige met zelfstabilisatie. En dat is dus niet zo.
Let wel, alle drie zijn het prima banden in hun klasse, maar zeker niet noodzakelijkerwijze altijd de beste keuze in die desbetreffende klasse.
Ik kreeg het idee dat deze drie banden ongeveer op hetzelfde moment uit zijn gekomen of dienden vooral als voorbeeld om het verschil goed uit te leggen
 
Zojuist de afweging gemaakt om mijn ContiAttack SM Evo band te vervangen voor een Pirelli Angel GT2 voor mijn Husqvarna 701 Supermoto. Ik heb de keuze gemaakt aangezien deze SM band te sportief is voor hoe ik er dagelijks mee rijd. Ik heb de zogenaamde 'chicken strips' van deze band nooit aangeraakt ook niet 's zomers op een klaverbladje. Verder slijt de band ontzettend snel ondanks dat mijn fiets nog A2 is (band ging 4100km mee). Verder vond ik dat met het koudere weer de band behoorlijk slecht presteert in de winter. Ik had de volgende banden in gedachten: Michelin Road6, Dunlop Roadsmart IV en de Angel GT2's. Ik laat nog even weten hoe de banden met elkaar vergelijken maar ik denk dat ik de juiste keuze heb gemaakt!

Prima band, maar je zal wel even moeten wennen aan het stuggere (en dus minder comfortable) karkas.
 
Nu ben ik niet echt een vering specialist, verre van maar volgens mij maakt het geen ene moer uit of je demping links +10 staat en je demping rechts +2 het is volgens mij alleen vervelend dat je niet precies weet hoeveel demping (strak of zacht) je exact hebt, je vering (vorkpoten) zakken toch niet apart??

stel je demping staat bij beide poten op +10 laat ons zeggen zeer strak, nu weet je dat je demping +10 staat en strak.
stel dat ze +2 staat dus zacht nu weet je oke demping staat +2 en zacht.

stel nu je ene poot staat op +10 en de andere op +2 volgens mij is het nu enkel een probleem dat je niet exact weet hoe strak hij nu staat aangezien de verschillende settings, maar je vork zal toch samen blijven zakken.

bij Yamaha staat de ingaande (demping) al jaren op 1 vorkpoot en de uitgaande op de andere..

voor en achter niet op elkaar afgestemd (niet symetrisch) is volgens mij wel een probleem.

maar zoals ik al zei ben zelf geen vering specialist.

Voortgaande beweging van een motor tegen een hobbel wordt omgezet in bewegingsenergie d.m.v. een veer en het comprimeren van de luchtkamer. De demping bepaalt de snelheid daarvan.

Bij een systeem met 1 poot voor ingaand en 1 voor uitgaand, heeft de tegengestelde slag geen weerstand en is vrij om te bewegen. Dat is niet hetzelfde als ongelijkmatige weerstand door verschillende demping instellingen. Je demping in een 1-poot-instelling een voorspelbaar karakter.

Als je bij beide poten kunt instellen en deze staan niet gelijk, krijg je ongelijkmatige interne krachten op zaken als wielas, balhoofd en in bochten op de zijkant van je banden. Je linker en rechter bochten kunnen hierdoor simpelweg anders aanvoelen t.o.v. elkaar. Bovendien kan je rare of meer slijtage krijgen. Lang niet iedereen merkt dit, daarom rijden er ook zo veel rond, maar geen enkele coureur zal slechts 1 van de 2 poten verstellen bij het afstellen van zn demping 'omdat het toch niet uitmaakt'.

'De totale demping van je systeem' is niet het gemiddelde van je linker- en rechter voorpootinstellingen.
 
Voortgaande beweging van een motor tegen een hobbel wordt omgezet in bewegingsenergie d.m.v. een veer en het comprimeren van de luchtkamer. De demping bepaalt de snelheid daarvan.

Bij een systeem met 1 poot voor ingaand en 1 voor uitgaand, heeft de tegengestelde slag geen weerstand en is vrij om te bewegen. Dat is niet hetzelfde als ongelijkmatige weerstand door verschillende demping instellingen. Je demping in een 1-poot-instelling een voorspelbaar karakter.

Als je bij beide poten kunt instellen en deze staan niet gelijk, krijg je ongelijkmatige interne krachten op zaken als wielas, balhoofd en in bochten op de zijkant van je banden. Je linker en rechter bochten kunnen hierdoor simpelweg anders aanvoelen t.o.v. elkaar. Bovendien kan je rare of meer slijtage krijgen. Lang niet iedereen merkt dit, daarom rijden er ook zo veel rond, maar geen enkele coureur zal slechts 1 van de 2 poten verstellen bij het afstellen van zn demping 'omdat het toch niet uitmaakt'.

'De totale demping van je systeem' is niet het gemiddelde van je linker- en rechter voorpootinstellingen.
Dit klopt niet.... bij de closed cartridges van bijvoorbeeld Öhlins is de ene poot met ingaande dempingverstelling en de ander poot met uitgaande dempingverstelling. Dit is circuitmateriaal. Als het goed is is de voorvorkconstructie stijf genoeg om dit op te vangen en levert dit geen raar stuurgedrag of slijtagebeeld op. Dat zal niet anders zijn met dempingsverstelling op beide poten.

Ik ben het met je eens dat het niet ideaal is.

Maar goed, dit is geen onderwerp voor een bandentopic.
 
Dit klopt niet.... bij de closed cartridges van bijvoorbeeld Öhlins is de ene poot met ingaande dempingverstelling en de ander poot met uitgaande dempingverstelling. Dit is circuitmateriaal. Als het goed is is de voorvorkconstructie stijf genoeg om dit op te vangen en levert dit geen raar stuurgedrag of slijtagebeeld op. Dat zal niet anders zijn met dempingsverstelling op beide poten.

Ik ben het met je eens dat het niet ideaal is.

Maar goed, dit is geen onderwerp voor een bandentopic.

Misschien niet, maar ik ben toch reuze benieuwd waarom je toch vindt dat het niet ideaal is. Hierna zal ik het in dit topic laten rusten.
Ik heb het nu alleen over poten waar beide zijn in te stellen op beide kanten.
Dus als ik de ingaande demping links max dichtzet, en de rechterkant max open, dan levert dit een vergelijkbaar sturende motor op als waarbij ik beide poten in het midden van de demping zet (ik ga ervan uit hier dat demping lineair is)?
 
Misschien niet, maar ik ben toch reuze benieuwd waarom je toch vindt dat het niet ideaal is. Hierna zal ik het in dit topic laten rusten.
Ik heb het nu alleen over poten waar beide zijn in te stellen op beide kanten.
Dus als ik de ingaande demping links max dichtzet, en de rechterkant max open, dan levert dit een vergelijkbaar sturende motor op als waarbij ik beide poten in het midden van de demping zet (ik ga ervan uit hier dat demping lineair is)?
Denk niet dat dit de waarheid is.
Waarom niet ?
Je schetst hiermee een mogelijk “ gemiddelde “
Maar de poot die helemaal dicht gezet is laat normaal gesproken geen olie meer door.
Die krijgt dus een soort overhand.
En ik denk dat het in het geval van uitgaand nog veel erger zal zijn, zo niet meteen voelbaar !
 
De Qualifier Core is een budget sportband van Dunlop. Leuke band voor niet teveel geld. Ik heb er niet zelf mee gereden.
Maar met alle respect voor deze band, hij ligt niet op het niveau van de S22, en ook niet op dat van de RoadAttack 3's. Maar daar is de prijs dan ook naar.....
Ik kan ze wel leveren, maar hou ze niet op voorraad. Ik verwacht er daarvan niet genoeg te verkopen om voorraad rendabel te maken.
Is dat een zinvol antwoord op jouw vraag?
Dank je.
Ik had dit al een beetje verwacht. Blijf dus bij de S22. Zo wie zo misschien wel verstandig om weer vertrouwen op te bouwen na mijn crash van afgelopen najaar. De S22 vertrouw ik dat is dan een zekerheidje als ik er weer opstap.
 
Voortgaande beweging van een motor tegen een hobbel wordt omgezet in bewegingsenergie d.m.v. een veer en het comprimeren van de luchtkamer. De demping bepaalt de snelheid daarvan.

Bij een systeem met 1 poot voor ingaand en 1 voor uitgaand, heeft de tegengestelde slag geen weerstand en is vrij om te bewegen. Dat is niet hetzelfde als ongelijkmatige weerstand door verschillende demping instellingen. Je demping in een 1-poot-instelling een voorspelbaar karakter.

Als je bij beide poten kunt instellen en deze staan niet gelijk, krijg je ongelijkmatige interne krachten op zaken als wielas, balhoofd en in bochten op de zijkant van je banden. Je linker en rechter bochten kunnen hierdoor simpelweg anders aanvoelen t.o.v. elkaar. Bovendien kan je rare of meer slijtage krijgen. Lang niet iedereen merkt dit, daarom rijden er ook zo veel rond, maar geen enkele coureur zal slechts 1 van de 2 poten verstellen bij het afstellen van zn demping 'omdat het toch niet uitmaakt'.

'De totale demping van je systeem' is niet het gemiddelde van je linker- en rechter voorpootinstellingen.
en wat dan te denken van een vork waar in 1 been alleen de veer zit en in de andere alleen de demping ?
 
en wat dan te denken van een vork waar in 1 been alleen de veer zit en in de andere alleen de demping ?

Weet ik niet tot op technisch detail. Iig niet om een iemand met jouw kennis hierover uit te leggen.

Maar, het maakt dus niet uit? Een motor waar links en rechts een verschil van, als voorbeeld, 6 klikjes zit, dempt hetzelfde en heeft dezelfde stuureigenschappen als een motor waar je ze beide 3 klikjes naar elkaar toe zet (oftewel, beide kanten evenveel klikjes en dus gelijk)?
 
Terug
Bovenaan Onderaan