Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.913
10.442
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
lees dat de michelin Road 5, ook online review websites dat deze band ruim 2 keer zolang meegaat als de BT-45.

Dus road 6 is nog beter.
Hoeveel km hebben jullie uit deze band kunnen halen? Daar ben ik wel benieuwd naar de nieuwe band, de Road 6. Die moet natuurlijker net zo lang of langere levensduur hebben.

(Als die band 40000~50000 km meekan, is dat heel aantrekkelijk) denk erover om mijn BT-46 te vervangen door een Road 6 in de toekomst. Hartelijk dank alvast.
Dit is appelen met peren vergelijken. Het zijn 2 totaal verschillende soorten band, de ene is een (budget) diagonaal band en de andere een veel duurdere radiaal band. Je kan beide banden niet zo maar op iedere motorfiets monteren.

Bovendien is de levensduur niets alles zeggend. De Road 5/6 cupt heel snel (zeker bij een motorfiets met soepele/matige vering en demping) en dan is er al heel vlug niet normaal meer mee te rijden.
 
Goedeavond. Ik heb deze vraag al vaker gesteld maar kan het antwoord niet terugvinden. Ik ga as maandag rijden op spa francorchamps met mijn vfr750. 1994. Daar heb ik michelin road 5 banden op liggen (180 achter) . Dit zijn natuurlijk geen circuit banden maar ik ben er al op assen en zolder mee wezen rijden. Dit ging prima. Maar ik stoei altijd met de juiste spanning. Op de weg heb ik 2.5 voor en 2.9 achter. Moet ik deze verlagen. Naar 2.3 voor en 2.4 achter. Lees wel eens dat dit bij deze soort banden eigenlijk niet hoeft. Dus 2.5 voor en 2.9 achter. Op zolder had ik bijna een highsider gehad, waarschijnlijk vanwege oververhitting. Wat is jullie advies? Temp wordt maandag 25 graden en het circuit is redelijk snel en lang...
De spanning niet te veel laten zakken en rijden alsof je aan het toeren bent. Dan zal het waarschijnlijk goed gaan.

Het is oneigenlijk gebruik van de band, en dan heb je de achterband ook nog om een te smalle velg liggen (als je het originele achterwiel er in hebt zitten) waardoor deze vervormt en een nog kleiner contactvlak heeft.
 
lees dat de michelin Road 5, ook online review websites dat deze band ruim 2 keer zolang meegaat als de BT-45.

Dus road 6 is nog beter.
Hoeveel km hebben jullie uit deze band kunnen halen? Daar ben ik wel benieuwd naar de nieuwe band, de Road 6. Die moet natuurlijker net zo lang of langere levensduur hebben.

(Als die band 40000~50000 km meekan, is dat heel aantrekkelijk) denk erover om mijn BT-46 te vervangen door een Road 6 in de toekomst. Hartelijk dank alvast.
Met Michelin Road 5 deed ik ruim 8000 km, geen cupping.
 
lees dat de michelin Road 5, ook online review websites dat deze band ruim 2 keer zolang meegaat als de BT-45.

Dus road 6 is nog beter.
Hoeveel km hebben jullie uit deze band kunnen halen? Daar ben ik wel benieuwd naar de nieuwe band, de Road 6. Die moet natuurlijker net zo lang of langere levensduur hebben.

(Als die band 40000~50000 km meekan, is dat heel aantrekkelijk) denk erover om mijn BT-46 te vervangen door een Road 6 in de toekomst. Hartelijk dank alvast.
Road 4 ging bij mij 10x zo kort mee.
 
@RR. & @OgriUK : dat klinkt niet veel beter voor mijn gebruik, woon-werk. 30K voor mijn achterband BT45-46.
heb nu exact 3000 km gereden op de BT-46 en aan de dunne markeringen aan mijn achterband, is er nauwlijks iets vanaf!
Mijn goodness. Wow. 3000 km en ze lijken nog nieuw. Dat dat de achterband 30K~35K km wordt, hoop op 40K... :}

ik ga 100 km bij bochten waar 70 mag. Proest, hebben jullie niet gelezen ok ! O-) Nee het is omdat bepaalde bochten niet zo een grote zichtveld heeft en vaak file is, waardoor je in de bocht flink moet remmen. Wat link kan zijn.

De voorband heeft wel wat meer slijtage zoals jullie kunnen zien. Maarre, erg netjes. Ik begrijp niet dat mensen de Road 6 beter vinden dan de BT-46. Voor toer/sportiever bochten werk vind ik de BT-46 extreem goed tot zover. DE prijs is ook lager dan de Road 6.

1686130423419.png

1686130489829.png
 
Het is natuurlijk prima dat jij niet harder door de bocht wilt dan dat! :Y
Maar als jij dat sportief bochtjes pakken noemt kunnen anderen jouw advies aannemen en in de praktijk teleurgesteld zijn dat hun maar 15k doen in plaats van 40k. :P
 
Je hebt zelf toch wel door inmiddels dat je een uitzondering bent met 30k per bandenset?
Of lees je die afstanden regelmatig in dit topic of ergens anders?

Welke conclusie trek je dan zelf over je rijstijl t.o.v. de meeste anderen?
Precies.
 
misschien, als er iemand wilt weten hoe ik extreem zoveel km kan halen:

- ik rij vaak met een afstand van ongeveer 50 meter met mijn voorligger. Dan heb ik zicht en veel bedenktijd.
- daardoor kan ik rustiger remmen
- algemeen remmen doe ik ook graag rustig in combinatie met lage toeren motorremming.
 
De spanning niet te veel laten zakken en rijden alsof je aan het toeren bent. Dan zal het waarschijnlijk goed gaan.

Het is oneigenlijk gebruik van de band, en dan heb je de achterband ook nog om een te smalle velg liggen (als je het originele achterwiel er in hebt zitten) waardoor deze vervormt en een nog kleiner contactvlak heeft.
Oke, maar wel de spanning wat laten zakken. Ik heb een bredere velg ( van voorganger ) erop liggen dus de band zit er goed omheen. Ik heb de spanning wel eens 2.0 gehad, dit was geen succes . Laatst heb ik 2.3 voor en 2.4 achter gehad en dat ging goed. Maar hoor wel eens dat je de spanning gelijk moet houden als op de weg maar dat lijkt mij te hoog. Vandaar de vraag en er zijn kenners hier op mf. Advies is gewenst ( voor de zekerheid )
 
misschien, als er iemand wilt weten hoe ik extreem zoveel km kan halen:

- ik rij vaak met een afstand van ongeveer 50 meter met mijn voorligger. Dan heb ik zicht en veel bedenktijd.
- daardoor kan ik rustiger remmen
- algemeen remmen doe ik ook graag rustig in combinatie met lage toeren motorremming.

Maak je er stiekem ook niet een sport van zo lang/zuinig mogelijk met de banden te doen?

En geldt dat toevallig ook niet voor het het benzineverbruik?
Of trek ik de rode draad nu te concluderend door O-)

Overigens niks mis mee hoor, ieder zn ding!
 
Oke, maar wel de spanning wat laten zakken. Ik heb een bredere velg ( van voorganger ) erop liggen dus de band zit er goed omheen. Ik heb de spanning wel eens 2.0 gehad, dit was geen succes . Laatst heb ik 2.3 voor en 2.4 achter gehad en dat ging goed. Maar hoor wel eens dat je de spanning gelijk moet houden als op de weg maar dat lijkt mij te hoog. Vandaar de vraag en er zijn kenners hier op mf. Advies is gewenst ( voor de zekerheid )
Je moet bij deze banden de spanning niet laten zakken, daar kunnen ze niet goed tegen. Volgens mij had de voorganger ook geen 5,5"velg, dus is die velg ook niet breed genoeg voor een 180/55 band.
 
misschien, als er iemand wilt weten hoe ik extreem zoveel km kan halen:

- ik rij vaak met een afstand van ongeveer 50 meter met mijn voorligger. Dan heb ik zicht en veel bedenktijd.
- daardoor kan ik rustiger remmen
- algemeen remmen doe ik ook graag rustig in combinatie met lage toeren motorremming.
Niet alleen je banden, ook jij gaat zo langer mee. Op mijn motorfiets gaan ze vrijwel net zo lang mee, even voor de statistieken hier. En dat is niet omdat ik langzaam rijd…
 
Niet alleen je banden, ook jij gaat zo langer mee. Op mijn motorfiets gaan ze vrijwel net zo lang mee, even voor de statistieken hier. En dat is niet omdat ik langzaam rijd…
Dus, jij rijdt sportief, de overige 99% als volslagen idioten?

Het is prima om voorzichtig te rijden.
Subjectieve begrippen als 'sportief rijden' zul je moeten afzetten tegen de rode draad die je om je heen tegenkomt om het nog enigszins geloofwaardig te houden. Je kunt niet puur en alleen je eigen vinden eraan koppelen, zeker niet als je ook nog in een bandenadviestopic mee wilt stoeien.

Zeggen dat je 30/40k met een set banden doet betekent gewoon dat je niet tot bijna nooit op het gas gaat. En daar is niks mis mee. Of je moet vaak volgas rijden maar er vergeten bij te zeggen dat je 11 kW rijdt. En ook de bochten pak je dan, afgezet tegen de rode draad van alle motorrijders om je heen, voorzichtig. Al kan het zijn dat jij het spectaculair snel vindt gaan en de kriebels in je buik voelt. Prima, dan ook zeker niet sneller gaan.

Basta.
 
Max ja.
Ze beginnen te vallen vanaf zon 50, met een tikkie te veel of te weinig van dit of dat.
Ze hebben in de MotoGP hellingshoeken tot ergens richting de 60 gr.
Zeg maar met “ gemak “ 57 gr. wat regelmatig voor komt.
Maar om dan te stellen dat ze beginnen te vallen vanaf de 50 gr. ??
Dat lijkt me toch echt niet zo.
MotoGP coureurs werken op een zeer precieze regelmaat hun rondjes af.
En ze vallen er echt niet af bij een hellingshoek van 50 gr. hoor…
 
Wat ik, en Ogri volgens mij ook, bedoelt: die lui kunnen, mede door hun banden, tot zon 50 graden alles nog corrigeren.
Daarboven wordt een remfoutje, te vroeg op het gas, exponentieel vlugger afgestraft.
Nee, die 50 graden is geen autistische zwart/witte grens.

De context was dat er gesteld werd dat met M9RR banden in het zwarte woud de 50 graden gemakkelijk bereikt werd. De opmerking over MotoGp coureurs was om aan te tonen dat met straat-sportbanden constant op 50 graden zitten betekent dat je a) bijna elke bocht echt op de limiet van de band rijdt, wat niet vol te houden is zonder vallen een weekend lang, of b) die 50 graden op sportbanden op straat wellicht een overdrijving van de meetapparatuur is.
 
Wat ik, en Ogri volgens mij ook, bedoelt: die lui kunnen, mede door hun banden, tot zon 50 graden alles nog corrigeren.
Daarboven wordt een remfoutje, te vroeg op het gas, exponentieel vlugger afgestraft.
Nee, die 50 graden is geen autistische zwart/witte grens.

De context was dat er gesteld werd dat met M9RR banden in het zwarte woud de 50 graden gemakkelijk bereikt werd. De opmerking over MotoGp coureurs was om aan te tonen dat met straat-sportbanden constant op 50 graden zitten betekent dat je a) bijna elke bocht echt op de limiet van de band rijdt, wat niet vol te houden is zonder vallen een weekend lang, of b) die 50 graden op sportbanden op straat wellicht een overdrijving van de meetapparatuur is.
Een mooie samenvatting.:t
 
Terug
Bovenaan Onderaan