Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 4

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:
~[/quote]



Bandentests
toerbanden 2013 Reifentest 2013: Tourenreifen 120/70 ZR 17, 180/55 ZR 17 | MOTORRAD 12/2013
sportbanden 2013 Sportreifen im Reifentest 2013 | MOTORRAD 13/2013
endurobanden 2013 Enduroreifen im Reifentest 2013 - Motorradreifen
~circuittest Conti Sportattack2~[/img]



Bandenfilmpjes
https://www.youtube.com/watch?v=8_B3FyqtBmo Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

[url=http://www.conti-fitmentguide.com/]Continental




Dunlop
Pirelli[/url]
 
Laatst bewerkt:
misschien voor de openingspost in het kadertje bandenspanning circuit.
ik reed een tijdje met de S20 en was druk zoekende naar de juiste druk in de band en uiteindelijk maar bridgestone aangeschreven welke druk het beste voor de band was.verder las ik dat test rijders van bridgestone zelfs adviseerde om niet lager te gaan dan 2.3 voor en achter daar dit enkel meer slijtage gaf en niet meer grip.

een hele mooie voor de OP, ga hem zeker gebruiken.
 
daarom misschien wel erg handig om een leidraad in de OP te zetten ( nee, geen leidraad hoe tot 10 of verder te tellen :+ )
ja, ik rij met pipo's 1,4 voor en 1,8 achter met de kleine tank. Met de grote tank 1,5 voor.

Wat in de OP staat is alleen voor radiale sport/ sport tour banden onder sport / sport tour motorfietsen. Erg beperkt imo en staat er niet bij vermeld.
 
Laatst bewerkt:
ja, ik rij met pipo's 1,4 voor en 1,8 achter met de kleine tank. Met de grote tank 1,5 voor.

Wat in de OP staat is alleen voor radiale sport/ sport tour banden onder sport / sport tour motorfietsen. Erg beperkt imo en staat er niet bij vermeld.

heb de OP grotendeels vanuit topic 3 overgenomen.

De rest m.b.t. circuitrijden moeten we nog opbouwen en daar wilde ik een bijdrage aan leveren...

Aangeien de lezers hier vooral straatrijders zijn is de info ook voor de beginnerr bedoeld... de eerste positieve ervaring op het circuit is altijd lekker.

De snellere jongens en meisjes leren tijdens de ZAC en OW cup snel bij en komen daarna ook meer in dat topic gedeelte.

Alle info is betrekkelijk, maar we voorkomen wel weer veel herhalingtopics.
 
Goedemorgen allemaal,

Ik heb onlangs een gsxr600 uit 1998 gekocht. Hier zitten dunlop sportmax banden onder.
Ik wil de motor ook afentoe voor woon/werk gebruiken en niet alleen als het droog is.
Weet van de dunlop's dat het zachte banden zijn die dus snel zullen slijten (moet ook een beetje op de portemonnee letten :P). En weet ook niet of dit een band is die geschikt is voor regen.

Graag adviezen en tips
 
Goedemorgen allemaal,

Ik heb onlangs een gsxr600 uit 1998 gekocht. Hier zitten dunlop sportmax banden onder.
Ik wil de motor ook afentoe voor woon/werk gebruiken en niet alleen als het droog is.
Weet van de dunlop's dat het zachte banden zijn die dus snel zullen slijten (moet ook een beetje op de portemonnee letten :P). En weet ook niet of dit een band is die geschikt is voor regen.

Graag adviezen en tips

staat er nog een type bij ? een D... of nog een andere naam?
 
Goedemorgen allemaal,

Ik heb onlangs een gsxr600 uit 1998 gekocht. Hier zitten dunlop sportmax banden onder.
Ik wil de motor ook afentoe voor woon/werk gebruiken en niet alleen als het droog is.
Weet van de dunlop's dat het zachte banden zijn die dus snel zullen slijten (moet ook een beetje op de portemonnee letten :P). En weet ook niet of dit een band is die geschikt is voor regen.

Graag adviezen en tips

Kenteken MY-04-RK??
Zo ja, dan heb je m'n vorige motor gekocht :)

Heb toen juist die banden er op gezet omdat ik niet te veel slijtage wilde en veel grip in nat.
Banden bevielen voor normaal gedrag prima. Durfde er alleen niet al te plat mee te gaan. (meer tussen de oren dan dat het aan de banden lag)
 
Kenteken MY-04-RK??
Zo ja, dan heb je m'n vorige motor gekocht :)

Heb toen juist die banden er op gezet omdat ik niet te veel slijtage wilde en veel grip in nat.
Banden bevielen voor normaal gedrag prima. Durfde er alleen niet al te plat mee te gaan. (meer tussen de oren dan dat het aan de banden lag)

hahaha, nee mh-h.-.. weet hem niet uit mijn hoofd :)
 
heb de OP grotendeels vanuit topic 3 overgenomen.

De rest m.b.t. circuitrijden moeten we nog opbouwen en daar wilde ik een bijdrage aan leveren...

Aangeien de lezers hier vooral straatrijders zijn is de info ook voor de beginnerr bedoeld... de eerste positieve ervaring op het circuit is altijd lekker.

De snellere jongens en meisjes leren tijdens de ZAC en OW cup snel bij en komen daarna ook meer in dat topic gedeelte.

Alle info is betrekkelijk, maar we voorkomen wel weer veel herhalingtopics.
hoeveel straatmotoren rijden er met diagonaal banden? Wordt totaal niet naar gekeken. Ik ga weer tellen.
 
hoeveel straatmotoren rijden er met diagonaal banden? Wordt totaal niet naar gekeken. Ik ga weer tellen.

Ik zeg dat ik het uit de OP van deel 3 heb gehaald. "House" heeft deze gemaakt en de info komt waarschijnlijk van het internet. daar kun je makkelijk foutjes mee maken, want het net is niet de meest betrouwbare bron.

We gaan de fouten verbeteren en zou het fijn vinden als je daarbij kan helpen. scheelt je meteen een hoop tellen in de toekomst.
 
Ik draai het om. 2.1 voor en 1.9 achter (koud). Prima slijtagepatroon en nul klachten over grip. Wel voel je hem achter op de grens zitten als ik vol een lange doordraaier (bijvoorbeeld CPZ > Arie Luyendijk) uitkom, maar hij blijft prima feedback geven, en zoals ik al zei, ook een prima slijtagepatroon.

Zijn wel SC2'tjes overigens.

Dit zijn ook totaal andere banden!

2.1 koud is goed. Pirelli adviseert 2.1 tot 2.5 warm.

1.9 koud achter is wat veel, maar ligt ook aan temperatuur en snelheid rijder. Pirelli adviseert 1.6 tot 1.8 warm.
 
Dit zijn ook totaal andere banden!

2.1 koud is goed. Pirelli adviseert 2.1 tot 2.5 warm.

1.9 koud achter is wat veel, maar ligt ook aan temperatuur en snelheid rijder. Pirelli adviseert 1.6 tot 1.8 warm.

als je geen bandenwarmers hebt, kun je moeilijk op 1.4 -1.8 koud beginnen, want de kans dat je ze echt warm kan rijden is al bijna onmogelijk.

Je moet hier wel rekening houden dat we veel meelezers hebben die 1-2 per jaar een circuitdagje doen en niet beschikken over bandenwarmers.

Daarnaast zijn de tijden van vele dusdanig dat ze ze zelfs met bandenwarmers niet warm kunnen houden en moeten dan ook al met een hogere warme spanning gaan beginnen
 
als je geen bandenwarmers hebt, kun je moeilijk op 1.4 -1.8 koud beginnen, want de kans dat je ze echt warm kan rijden is al bijna onmogelijk.

Je moet hier wel rekening houden dat we veel meelezers hebben die 1-2 per jaar een circuitdagje doen en niet beschikken over bandenwarmers.

Daarnaast zijn de tijden van vele dusdanig dat ze ze zelfs met bandenwarmers niet warm kunnen houden en moeten dan ook al met een hogere warme spanning gaan beginnen


Ik adviseer altijd bandenwarmers te gebruiken met circuitbanden. Pirelli adviseert 1.6 tot 1.8 koud zonder bandenwarmers voor de 2013 SC compound circuitbanden!

Daarnaast kan iedereen deze banden kopen, maar of dat verstandig is...
 
Ik zeg dat ik het uit de OP van deel 3 heb gehaald. "House" heeft deze gemaakt en de info komt waarschijnlijk van het internet. daar kun je makkelijk foutjes mee maken, want het net is niet de meest betrouwbare bron.

We gaan de fouten verbeteren en zou het fijn vinden als je daarbij kan helpen. scheelt je meteen een hoop tellen in de toekomst.
ik heb de OP's nooit gelezen, maar deze werd geprezen, dus ik dacht ik ga eens lezen.

vraagje, met welke banden is Alex vd Broek 9e op de Erzberg geworden dit jaar?
 
als je geen bandenwarmers hebt, kun je moeilijk op 1.4 -1.8 koud beginnen, want de kans dat je ze echt warm kan rijden is al bijna onmogelijk.

Je moet hier wel rekening houden dat we veel meelezers hebben die 1-2 per jaar een circuitdagje doen en niet beschikken over bandenwarmers.

Daarnaast zijn de tijden van vele dusdanig dat ze ze zelfs met bandenwarmers niet warm kunnen houden en moeten dan ook al met een hogere warme spanning gaan beginnen

Wie zijn hier eigenlijk de 'experts' met meer inhoudelijke kennis?
 
ik vind het flauw als je (zot) zo reageert.
je verkoopt banden en je hebt een mening maar je uit je alleen door anderen op de hak te nemen of flauw te doen.

nb;
dit is geen circuitbanden topic en we dienen de bandenspanning koud te meten omdat we over het algemeen met koude banden vertrekken en dit een ijkbaar meetpunt is voor allen gelijk., verder hebben we vaak maar 1 setje velgen met banden die het op ww en op vakantie en op het circuit op onze motor goed moeten doen.

de experts.... je hebt goede rijders die weinig inhoudelijks kunnen vertellen en anderen die lekker bezig zijn en er over kunnen vertellen en duidelijk kunnen maken waarom iets wel en niet werkt, liefst met bronvermelding. stoere praat hebben we niet veel aan.
ik heb een collega die rijdt 1:45 op assen en een ander die de parijs dakar 2 maal uit de kist heeft gedaan, dus wat ik niet weet, vraag ik gewoon en probeer dat af en toe te delen met wat ik zelf weet.

ik persoonlijk stel het erg op prijs als daar positieve ervaringen en wetenswaardigheden aan worden toegevoegd door diegenen die er verstand van hebben, maar wel op zo'n manier dat het bij ons lezers ook aankomt want met alles geldt dat de toon de muziek maakt.

kom op jongens, niet meten wie de grootste heeft maar lekker meedoen.
 
ik zou een voorstander zijn om die test resultaten in de openingspost neer te zetten om zo een naslag werk te krijgen van ervaringsexperts die voor hun werk banden testen. ;)

maar ja hier spreken ervaringen van gewone gebruikers ook mee.

want behalve motorrad center(als ik het goed he uit het hoofd) zijn er volgens mij geen testers die levensduur en grip testen, en daar komen onze ervaringen weer goed bij van pas.

ik vind itt jou de conti tkc bijv een erg goede band, prima grip op het droog, zelfs ivm wegbanden, plus je pakt zo een bermpje mee :) . comfort is minder maar daar hoef je geen expert voor te zijn om dat te zien.

maar om dan te volstaan met "kutband" is voor mij iets te kort door de bocht daar ik het wel een goede band vind, snapt u.
ik zeg dan dat je net zo hard kan als een pilot road, testen wijzen dit uit en dit kan voor anderen een zekerheid meegeven over de weg kwaliteit van de band bijv. dit soort info is handig als je twijfelt. verder gaan ze lang mee om nog iets te zeggen.

maar goed plaatje lijkt me duidelijk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan