Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 4

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:
~[/quote]



Bandentests
toerbanden 2013 Reifentest 2013: Tourenreifen 120/70 ZR 17, 180/55 ZR 17 | MOTORRAD 12/2013
sportbanden 2013 Sportreifen im Reifentest 2013 | MOTORRAD 13/2013
endurobanden 2013 Enduroreifen im Reifentest 2013 - Motorradreifen
~circuittest Conti Sportattack2~[/img]



Bandenfilmpjes
https://www.youtube.com/watch?v=8_B3FyqtBmo Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

[url=http://www.conti-fitmentguide.com/]Continental




Dunlop
Pirelli[/url]
 
Laatst bewerkt:
De belangrijkste reden om stikstofvulling te doen is dat de bandenspanning minder stijgt als de band heet wordt. Hiermee wordt de grip en de vering van de band iets minder beïnvloed door de bandentemperatuur.
De verschillen in warmtegeleiding en soortelijke warmte tussen lucht (±21% zuurstof en ±78% stikstof) en stikstof zijn zo klein dat je dat verschil echt niet zult merken.
Bovendien maakt het voor de stijging in bandenspanning niet uit met welk gas de band gevuld is; als de temperatuur van de band stijgt, stijgt de druk recht evenredig.
 
In theorie heb je gelijk, in de praktijk niet.
En dat komt door het volgende deel: de water in de compressorlucht.
En compressor zonder vochtafscheider en luchtdroger heeft wat watermoleculen in het systeem, en dat komt ook in de band. Met name die zorgen door de overgang van vloeibare vorm naar gasvorm voor een vrij groot drukverschil.
Dus: tussen een normale compressorvulling en stikstofvulling zit behoorlijk verschil.
Tussen een compressorvulling met gedroogde lucht en stikstofvulling zit minder verschil.

Maar dan nog is naar mijn mening het effect op straat niet zo groot.
 
Ik laat de voorband altijd vullen met helium en de achterband met wolfraamhexafluoride. Maakt wheelies een stuk makkelijker!


Stikstof in je band.. Waar je al niet in kunt geloven. Theorie klinkt leuk. Maar als een fabrikant een koude bandenspanning opgeeft en dus rekening houdt met stijging van de druk wanneer de band op temperatuur is.. Dan moet je zeker een met stikstof gevulde band ook een paar tienden bar meer koude druk geven?

Uiteindelijk zul je toch op die warme druk uit moeten komen die de fabrikant indirect adviseert, dus wat heeft het dan nog voor nut?
 
Hoe krijg je dan Stikstof in je band zonder dat er al normale lucht in zit??? Heb er wel eens bij gestaan dat ze een band afvulden, maar ze trekken hem niet eerst vacuum. Toen ik er over begon moesten ze lachen en geloofden er zelf ook niet in.....ach het brengt weer geld in het laadtje.
 
In theorie heb je gelijk, in de praktijk niet.
En dat komt door het volgende deel: de water in de compressorlucht.
En compressor zonder vochtafscheider en luchtdroger heeft wat watermoleculen in het systeem, en dat komt ook in de band. Met name die zorgen door de overgang van vloeibare vorm naar gasvorm voor een vrij groot drukverschil.
Dus: tussen een normale compressorvulling en stikstofvulling zit behoorlijk verschil.
Tussen een compressorvulling met gedroogde lucht en stikstofvulling zit minder verschil.

Maar dan nog is naar mijn mening het effect op straat niet zo groot.
Hangt dus ook nog eens af van de relatieve luchtvochtigheid op de plek waar een band gevuld wordt...

Puur technisch gezien dan.
 
In theorie heb je gelijk, in de praktijk niet.
En dat komt door het volgende deel: de water in de compressorlucht.
En compressor zonder vochtafscheider en luchtdroger heeft wat watermoleculen in het systeem, en dat komt ook in de band. Met name die zorgen door de overgang van vloeibare vorm naar gasvorm voor een vrij groot drukverschil.
Dus: tussen een normale compressorvulling en stikstofvulling zit behoorlijk verschil.
Tussen een compressorvulling met gedroogde lucht en stikstofvulling zit minder verschil.

Maar dan nog is naar mijn mening het effect op straat niet zo groot.

Dan moet je band ook wel goed warm worden wil het water verdampen ;)
 
:W

Heren en dames,

Ik heb op dit moment een set S20's onder mijn cbr1000rr 2005 liggen, waarvan achter bijna op is. Nu wilde ik een nieuwe bestellen, maar ik las goede verhalen over de s20 EVO. Voor kan nog een achterband mee, dus ik vroeg me af of het slim is deze te combineren. Ik kan weinig vinden over de EVO, alleen dat de voorband beter geschikt is voor grote hellingshoeken (iets wat ik ook leuk vind om op te zoeken) en dat hij iets langer mee gaat. Hij is zelfs een 10tje goedkoper, maar daar doe ik het niet voor.

Wie kan mij helpen kiezen?

Alvast bedankt

GuidoVW *O*
 
Je kan de evo combineren met de gewone S20. De eerste verhalen over deze band zijn positief, maar dat is vrijwel altijd na de introductie het geval. Pas enkele maanden later wordt een band afgebrand door gebruikers en de pers.
Echter, de grote sportbandentest die Das Motorrad elk jaar doet komt in het volgende nummer (dus binnen 2 weken). Dan weten we iets meer......
 
Volgens mij worden hier diverse natuurkundige wetten verkracht :o

- de hoeveelheid water die met de lucht mee een band in komt wordt niet bepaald door de relatieve luchtvochtigheid maar door de absolute. In koude lucht met hoge relatieve luchtvochtigheid zit minder water dan in warme lucht met lagere relatieve lvh.

- hoge druk geef juist een hoger kookpunt (snelkookpan werkt immers doordat de temperatuur van het water hoger wordt dan 100º C.). Maar water verdampt ook bij een temperatuur onder het kookpunt. Anders zou natte kleding en zo nooit droog worden ;)

[/betweter :P ]
 
Wordt binnenkort een nieuwe voorband op mijn vfr vtec gezet. Zit nu een pilot road 2 op, zowel voor als achter.

Wil eigenlijk naar de pr4 toe, maar de achterband is nog goed. Kan ik een tijdje met een pr4 voor en een pr2 achter vooruit?
 
Rij met een street triple R, waar ik tot nu toe Pilot powers onder heb. Nu zit ik eraan te denken om Pirelli Angel GT's te gaan proberen. Ben nl niet meer van plan om circuitdagen te gaan doen.
In Nederland rij ik sloom en niet superveel kilometers meer. Weekendjes in de Eifel/Ardennen/Dolomieten etc gaat hem dit jaar wat meer worden. Daar rij ik wel gewoon hard.
Maak ik een goede keus? Wil op straat eigenlijk hetzelfde niveau hebben qua grip en als ik de testen zo eens lees, kan dat ook prima met Gt's. Hebben jullie er ervaringen mee?
 
Rij met een street triple R, waar ik tot nu toe Pilot powers onder heb. Nu zit ik eraan te denken om Pirelli Angel GT's te gaan proberen. Ben nl niet meer van plan om circuitdagen te gaan doen.
In Nederland rij ik sloom en niet superveel kilometers meer. Weekendjes in de Eifel/Ardennen/Dolomieten etc gaat hem dit jaar wat meer worden. Daar rij ik wel gewoon hard.
Maak ik een goede keus? Wil op straat eigenlijk hetzelfde niveau hebben qua grip en als ik de testen zo eens lees, kan dat ook prima met Gt's. Hebben jullie er ervaringen mee?

Ik rijd met GT's op mijn andere motor zitten sportsmarts.. Ik ben er zeer tevreden over.
 
Rij met een street triple R, waar ik tot nu toe Pilot powers onder heb. Nu zit ik eraan te denken om Pirelli Angel GT's te gaan proberen. Ben nl niet meer van plan om circuitdagen te gaan doen.
In Nederland rij ik sloom en niet superveel kilometers meer. Weekendjes in de Eifel/Ardennen/Dolomieten etc gaat hem dit jaar wat meer worden. Daar rij ik wel gewoon hard.
Maak ik een goede keus? Wil op straat eigenlijk hetzelfde niveau hebben qua grip en als ik de testen zo eens lees, kan dat ook prima met Gt's. Hebben jullie er ervaringen mee?
Pilot Powers worden bepaald niet aangeraden voor het circuit.
Worden te warm en verliezen dan ineens grip. Bijnaam onder circuitrijders: Pilot Pipo. ;)

Mijn pekelbike heeft trouwens Pilot Road banden en op de openbare weg zal je er niet snel aan de grens mee geraken. Durf er wel met een sportief groepje mee te knallen in de Eifel.
Zo ook met die Pirelli Angel GT. :9
 
Rij met een street triple R, waar ik tot nu toe Pilot powers onder heb. Nu zit ik eraan te denken om Pirelli Angel GT's te gaan proberen. Ben nl niet meer van plan om circuitdagen te gaan doen.
In Nederland rij ik sloom en niet superveel kilometers meer. Weekendjes in de Eifel/Ardennen/Dolomieten etc gaat hem dit jaar wat meer worden. Daar rij ik wel gewoon hard.
Maak ik een goede keus? Wil op straat eigenlijk hetzelfde niveau hebben qua grip en als ik de testen zo eens lees, kan dat ook prima met Gt's. Hebben jullie er ervaringen mee?
Daarnet nog een set Angel GT gemonteerd op een 1050 Speed Triple. Ik zie geen bezwaar voor de Street Triple. Je zal wel moeten wennen aan het veel tragere stuurgedrag t.o.v. de Powers.
 
Daarnet nog een set Angel GT gemonteerd op een 1050 Speed Triple. Ik zie geen bezwaar voor de Street Triple. Je zal wel moeten wennen aan het veel tragere stuurgedrag t.o.v. de Powers.
Ik heb er mee gereden, een Street Triple is al zo'n belachelijk licht stuurfietsje.
Misschien wel mooi voor de balans. :+

Op mijn Trophy 1200 had ik een Pilot Power voor gemonteerd i.c.m. een Road achter en dat veranderde het lompe geval in een leuk woon~werk stuurfietsje. :} :9
 
Laatst bewerkt:
Ik ben aan het zoeken naar banden voor een honda cb-1 nc27, velg voor 3" 17" achter 4" 17", bandenmaat 110/70-17 en 140/70-17.
We(ik en mijn vriendin) hebben lang op bt45 gereden op verschillende fietsen, maar ik denk dat het tijdstip aangebroken is om deze vaarwel te zeggen. Mijn grootste klachten cupping, koud weer performance en blauwe verkleuring(al heb ik dat nog niet op de cb-1 gezien).

De maat van een versleten bt45 op de velg gemonteerd is 150 mm breed ! en 62cm diameter(is waarschijnlijk iets meer daar de wielas in de weg zit om netjes te meten)

Bridgestone geeft bt45 of s20evo aan als band. Waarbij die laatste voor mij een blije verassing is maar heb mijn bedenkingen over de levensduur. Een beetje inleveren is niet zo erg maar de helft(gebaseerd op s20 levensduur) of nog minder is toch wel een beetje gortig.

pirelli geeft sport demon(never nooit niet meer) of diablo rosso II aan. S20 is beter dan rosso II dus S20 EVO lijkt mij de betere keuze.

michelin hun eigen link naar de motorfiets pagina is stuk |( op http://www.michelin.nl/motoren is de pilot road 4 niet te zien en de cb-1 ook niet. Op de duitse site komen de street pilot radial, street pilot en pilot active naar voren als ik op 140/70-17 zoek.
pilot street radial is misschien een optie, maar kan erg weinig info vinden over waar deze in nederland te kopen.
Blijkbaar niet goed genoeg gezocht in eerste instantie ...link1 link2
is ook nog zeer goed te betalen... een hele set voor de prijs van een achterband ;)



Dunlop website .... never mind.
d103 bias ...
d208sm
qualifier
sportmax mutant
Allemaal niet echt wat ik zoek enof oud en dit is alleen gezocht op de achterband 140/70 en 150/60

Continental
contigo! zou passen maar bias
ContiSportAttack 2 150/60-17 is vergeleken met de s20 zwak als het nat is.

Metzeler geeft de lasertec(gelijk aan bt45) en de sportec m5 interact op waarbij de laatste in 150/60-17 ook de tuv goedkeuring heeft.
Nu is de M5 vergeleken met de s20 te zwak.
Nu is er net een M7RR uit maar die lijkt niet in de 150/60-17 maat te worden gemaakt.

Nu heb ik zelf net een roadtec z8 op een 4,5" velg gemonteerd en die band is 157mm breed en de diameter is 62,5cm de band is redelijk rond/vlak op de 4,5" velg dus als die iets puntiger word op een 4" velg zou dat niet zo erg zijn.
De z8 scoort hoog qua levensduur een natte grip(al is het een vorige generatie) dus misschien niet zo'n slechte keuze.

Voor op mijn eigen motor ben ik er nog niet helemaal uit of ik echt blij ben met de z8 omdat het profiel zo rond/vlak is en ik mijn vorige band, mpr2, spits heb afgesleten. Is de z8 erg richel gevoelig naar mijn mening, tevens in wat lange doordraaiers de snelweg op ook niet heel erg stabiel, je kan wel lekker makkelijk van richting veranderen, het voelt alleen niet zo vertrouwd. Maar dat is met nog 300km en al een schroef in de achterband. -O-

Kort samengevat,
Hoeveel slechter is de levensduur van de s20evo vergeleken met de bt45, anders gezegd ik weet niet of ik het kan verkopen dat de band nu nog geen 10000km meegaat.

Zou de z8 die dicht bij de fysieke maat zit van de bt45 een optie kunnen zijn?

Heeft iemand nuttige informatie over de michelin pilot street radial?

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien, avon heb ik bijvoorbeeld niet genoemd maar ik heb niet het idee dat er een competative band daar te vinden is.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan