Alles over motorbanden vraag je hier, deel 6

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nsmeijer

Die hard MF'er
6 apr 2015
738
76
Ridderkerk
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:

Nsmeijer

Die hard MF'er
6 apr 2015
738
76
Ridderkerk
We kunnen weer verder :Y .

Mijn laatste vraag stond nog open: kan ik op mijn GSX600F uit '91 een angel gt in 120/70-17 plaatsen ipv een band in 110/80-17, merk je dit in het rijgedrag? (de achterband is een agel gt in 150/70-17)
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
19.526
5.307
Den Haag
We kunnen weer verder :Y .

Mijn laatste vraag stond nog open: kan ik op mijn GSX600F uit '91 een angel gt in 120/70-17 plaatsen ipv een band in 110/80-17, merk je dit in het rijgedrag? (de achterband is een agel gt in 150/70-17)
Ik zeg: probeer het en post de resultaten hier, ter lering en vermaak.
Serieus: kijk eens hoe breed de velg is, dat staat er op. Die 120/70 hoort op een 3.50", de 110/70 op een 3.00" en de 110/80 op een 2.50" velg. Een te smalle velg zal de band samenknijpen als de billen van een angstige motoragent. :+
 

Super Blackbird

The best thing to wear is a smile!
21 jun 2004
20.006
4.057
Purmerend
We kunnen weer verder :Y .

Mijn laatste vraag stond nog open: kan ik op mijn GSX600F uit '91 een angel gt in 120/70-17 plaatsen ipv een band in 110/80-17, merk je dit in het rijgedrag? (de achterband is een agel gt in 150/70-17)
Ik weet niet of de 120 band niet te breed is en nergens tegenaan zal lopen. Ik vermoed wel dat het kan, maar ik vrees dat de stuureigenschappen minder zullen zijn dan bij een setje goede diagonaalbanden in de juiste maten. En het is nog duurder ook.
 

Nsmeijer

Die hard MF'er
6 apr 2015
738
76
Ridderkerk
Mijn velg is 3,5 dus dat zou moeten kunnen. De band bestaat niet in de originele maten voor mijn motor. Ik ga maar eens een bandje zoeken dan laat ik hier wel weten of het werkt.
 

damted

MF veteraan
1 nov 2002
4.746
12
ZH
Ook maar eens wat advies vragen hier.

Ik rijd een BMW R1200R
standaard bandenmaten 120/70 R17 en 180/55 R17

Ik heb achtereenvolgens gereden:
Metzeler Roadtec Z6 16k
Metzeler Roadtec Z8 19k
Dunlop Roadsmart 2 18k (zitten er nog op)
allemaal in de aangegeven standaard maten.

Ik had als vervangende vervoer een dagje een F650GS (ook BMW) mee
Daar zaten natuurlijk heel andere banden op (ook veel smaller) en nog vrij nieuw.
Wat wel op viel was het makkelijke sturen en snel een groot vertrouwen in de grip en ook de hellingshoek kon al snel wat groter worden.

Qua motor ook niet helemaal vergelijkbaar, maar het gaf wel aan dat soepel sturen toch ook gewoon kan.

Momenteel heb ik bij mijn banden (was ook erg bij de Z8) dat hij moeilijk om te leggen is en ook makkelijk naar buiten loopt (ook gewoon omdat ze soms geen vertrouwen geven)
(Schaamrandjes links 0,5 cm rechts 1,5 cm )

Wat zou voor mij een goede band kunnen zijn?
Ik rijd hele jaar door,met vrij veel snelweg kilometers.

Velgmaten achter 5,5 inch voor 3,5 inch.

Zou een maatje smaller 170 of 160 als achterband mij ook helpen?
 
Laatst bewerkt:

Oneindig

wie wat waar
7 aug 2008
8.609
3
Zwanenburg
welk soort banden zaten er op de 650?

ik weet niet of smallere banden op de 1200 jouw meer vertrouwen zullen geven, de vergelijking tussen de 650 en 1200 is al bijna niet te maken..

pirelli angel gt en michelin pilot roads (2 3 en 4) gaven mij op mijn motoren veel vertrouwen. Metzelers heb ik nog niet eerder mee gereden, al hebben metzelers en pirellis'geloof ik veel gemeen, al komen de angel GT's wel beter uit de testen.

over banden omleggen kan ik ook niets vertellen, ik doe dat nooit :) en schaamranden van een halve cm is ook niks mis mee haha.

misschien moet je ook eens naar je vering laten kijken, als iemand met kennis en verstand hierover aan gaat zitten kan dat ook een hele hoop schelen.

metzeler en dunlop dus al gehad, dan kan je kijken bij bridgestone (t30evo), michelin (mpr#), pirelli (angel GT)

michelin en pirelli vond ik zelf fijner tov de t30 (niet evo) en dunlop rs2
 

damted

MF veteraan
1 nov 2002
4.746
12
ZH
Nu ik het terug lees komt dat omleggen inderdaad over als bandjes op een velg monteren.

Ik bedoelde mijn motor door een bocht heen krijgen door hem "om te leggen"

Nu zijn de bandjes wat vierkant en de voorband is wel wat gecupt, dat maakt het stuurgedrag natuurlijk ook niet beter.

Achter op de F650GS zat een Bridgestone all road band type Battlewing dacht ik.
 
Laatst bewerkt:

Charliefox

Die hard MF'er
Donateur
21 okt 2014
736
6
Amsterdam
Sodejuh zeg, wat een immense berg posts over banden! 't Is net als met olie, kan je ook heel lang over bomen. Maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer nuttig, al die ervaringen en tips. Ben binnenkort namelijk ook aan de beurt, zag ik vandaag. Heb op mijn XJR sinds 14 aug zo'n 5000 fun km's gereden. Voor nu alvast een tipje van de sluier:

  • Ik rij geen WWV, alleen fun.
  • Rij daarbij vrnl veel bochten. Af- en opritten met kleine stukjes snelweg er tussen of dijkwegen. Lange stukken snelweg vind ik saai!
  • Bochten probeer ik zo mooi mogelijk te maken en bvk beetje plat (maar niet al te)
  • Sportieve rijder, fel accelereren en pittig remmen
Huidige banden Continental Road Attack. Een motorfietsmonteur noemde afgelopen week Dunlop, ongeacht welk type. We hadden het over wegglijden en volgens hem 'plakten' Dunlops beter? (zachter rubber). Ik ga de komende weken de deeltjes nog wel eens wat doorlezen ...
 

Oneindig

wie wat waar
7 aug 2008
8.609
3
Zwanenburg
Nu ik het terug lees komt dat omleggen inderdaad over als bandjes op een velg monteren.

Ik bedoelde mijn motor door een bocht heen krijgen door hem "om te leggen"

Nu zijn de bandjes wat vierkant en de voorband is wel wat gecupt, dat maakt het stuurgedrag natuurlijk ook niet beter.

Achter op de F650GS zat een Bridgestone all road band type Battlewing dacht ik.
omleggen check ;)

vierkant en zeker cuppen is tijd voor vervangen. mpp2ct waren goed voor in de bocht vallen, de mpp3 iets neutraler maar erg soepel hehe. maar die zijn te snel op 8000km oid (of minder). T30's rolde ook fijn de bocht in maar dat was op een Z800 (wel gelijk gewicht maar verder erg andere fiets) normaal zou ik willen zeggen pirelli angel GT, maar dan moet iemand wel vertellen dat deze toch anders genoeg is tov de mezeler anders is het veel van het zelfde. blijft de michelin over als het de pirelli niet word :), de 4 heb ik er nu 10000km onder, ik zal eens meten morgen hoeveel mm er nog over is (z1000sx).


ik ben geen expert en kan alleen mijn eigen mening en ervaring weergeven :o
 

Oneindig

wie wat waar
7 aug 2008
8.609
3
Zwanenburg
Sodejuh zeg, wat een immense berg posts over banden! 't Is net als met olie, kan je ook heel lang over bomen. Maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer nuttig, al die ervaringen en tips. Ben binnenkort namelijk ook aan de beurt, zag ik vandaag. Heb op mijn XJR sinds 14 aug zo'n 5000 fun km's gereden. Voor nu alvast een tipje van de sluier:

  • Ik rij geen WWV, alleen fun.
  • Rij daarbij vrnl veel bochten. Af- en opritten met kleine stukjes snelweg er tussen of dijkwegen. Lange stukken snelweg vind ik saai!
  • Bochten probeer ik zo mooi mogelijk te maken en bvk beetje plat (maar niet al te)
  • Sportieve rijder, fel accelereren en pittig remmen
Huidige banden Continental Road Attack. Een motorfietsmonteur noemde afgelopen week Dunlop, ongeacht welk type. We hadden het over wegglijden en volgens hem 'plakten' Dunlops beter? (zachter rubber). Ik ga de komende weken de deeltjes nog wel eens wat doorlezen ...

alle moderne/laatste gen. sport en sport/toer banden voldoen aan je eisen :+ wat goed geschikt is voor een xjr1300 met u er op, geen idee. sport banden a la S20, sportsmart2, pilot power3 etc zullen gok ik wel erg snel op gaan op een xjr.
 

Oneindig

wie wat waar
7 aug 2008
8.609
3
Zwanenburg
je kunt, als de motorfiets de buitenkant opzoekt, het ook proberen met je vering/demping.
ik heb het ergens gelezen maar ik kan het zo gauw niet terugvinden.
met je vering naar een expert kan nooit kwaad :D ook met mn Z800 gedaan, binnenkort met de 1000 ook eens langs hyperpro. (HK is geloof ik ook een populaire optie, verder weet ik niet zo snel wie/waar de experts zitten)
 

-TimP-

MF veteraan
28 jul 2007
2.326
7
de conti road attact evo's hebben zich weer goed bewezen vandaag op lelystad! geen kick gegeven en super strak sturen. na de sessies plakten ze letterlijk aan de vingers. nu 3000km er op liggen en een aantal letters staan nog op de voorband! super bandjes, en zelfs met deze ochtend temperaturen worden ze goed warm. Ook in de regen goed vertrouwd.
 

damted

MF veteraan
1 nov 2002
4.746
12
ZH
het was iets met overstuur en onderstuur, dit was met het verstellen van de rijhoogte op te lossen.
Bij mijn BMW valt er niet zoveel aan de rijhoogte te verstellen.
Hoogstens wat aan veervoorspanning achter en uitgaand demping.

Telelever en paralever standaard BMW spul.
Mijn bochtensnelheid is ook niet dusdanig hoog dat die gaat deinen of pompen.
 

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
18.100
3.297
Enkhuizen
Bij mijn BMW valt er niet zoveel aan de rijhoogte te verstellen.
Hoogstens wat aan veervoorspanning achter en uitgaand demping.

Telelever en paralever standaard BMW spul.
Mijn bochtensnelheid is ook niet dusdanig hoog dat die gaat deinen of pompen.

daar zal ongetwijfeld ook wel iets zijn wat over/onderstuur beïnvloed.
maar dan moet je zelf maar even googlen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan