Alles over motorbanden vraag je hier, deel 6

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nsmeijer

Die hard MF'er
6 apr 2015
844
154
Ridderkerk
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Dat is niet zo bijzonder, gebeurt al bij gematigde hellingshoeken.
Voor jou niet, maar bij de oude BT021 banden zaten ze er nog op bij aankoop.. wel aardig dat ik ze mocht ontmaagden. :+
En normaal let ik er niet eens op, maar ik zag het op de sleutelpics van olieverversen @eerste rit tot dB killer eruit een week later. :P
 
Laatst bewerkt:
Voor een FZR 600 uit 1992 heb ik een achterbandje nodig. Maat is 150/60-18. Enige wat ik kan vinden is de (best wel) oude BT090 R. Ik weet dat die niet meer gemaakt worden maar weet iemand wanneer de productie is gestopt?

Alternatief zou 160/60-18 zijn maar ik weet niet zeker of dat gaat passen. Iemand? :)

Voor zit trouwens een BT016. Dus opzich lijkt een BT090 achter mij geen slecht idee.
 
Laatst bewerkt:
@ worldbeater Dat kan natuurlijk ook :+ . Ze zijn ook puntiger toch? waardoor de motor meer de neiging heeft om in de bocht te vallen? dat is waar ik persoonlijk niet zo van hou.

@super blackbird dan ligt het daaraan, had er toen er nieuw opzaten juist totaal geen last van wat mij erg aansprak van deze band. Hiervoor angel GT er op, had dat ook totaal niet. Wat kan ik er achter op leggen wat lekker combineert met een M7RR voor?
Wat dacht je van de M7-RR? :+
Maar ik neem aan dat je iets wilt dat langer meegaat. Kies dan voor bijvoorbeeld de Roadtec 01.
 
Voor een FZR 600 uit 1992 heb ik een achterbandje nodig. Maat is 150/60-18. Enige wat ik kan vinden is de (best wel) oude BT090 R. Ik weet dat die niet meer gemaakt worden maar weet iemand wanneer de productie is gestopt?

Alternatief zou 160/60-18 zijn maar ik weet niet zeker of dat gaat passen. Iemand? :)

Voor zit trouwens een BT016. Dus opzich lijkt een BT090 achter mij geen slecht idee.
De originele maat is trouwens nog smaller dan jouw 150/60-18, namelijk 140/60-18.....
Maar volgens mijn gegevens past de 160/60-18 wel, maar dat zijn wel bijna allemaal echte toerbanden, en geen sportband als de BT090 is/was. Bridgestone BT016 PRO is nog verkrijgbaar in die maat, en dat is wel een sportband.
 
Laatst bewerkt:
Wat dacht je van de M7-RR? :+
Maar ik neem aan dat je iets wilt dat langer meegaat. Kies dan voor bijvoorbeeld de Roadtec 01.

Super advies BlackBird _O-
Ik zat zelf te denken aan de volgende set BT023 ofzo heb goede ervaringen met Bridgestone op vorige motoren maar ja dat waren geen dikke V-Twins (smeuige japanse 4-cilinders)

Hoe doen de BT023 het in het algemeen?
 
_O-
Heb de BT-023 op mijn VFR750 gehad. Prima, maar er is veel wat op alle vlakken beter is :Y
Ik ook! Die BT023 heeft de hele winter op uitstekende wijze zoveel druk vastgehouden dat de motor niet omgevallen is :t

Nu dus een PP3 voor en Road4 GT achter. De oude banden waren plat afgesleten, dus de 100km die ik nu met vers rubber heb gereden is sowieso veel beter. Zondag eens wat langer rijden.
 
Bij thuiskomst net viel me op dat er allemaal kleine gaatjes in mijn achterband zitten.

File%2024-03-2017%2C%2021%2009%2040.jpeg


Iemand enig idee wat dit is, hoe dit kan en of het een probleem is?
Zo warm is het asfalt nog niet en zo hard heb ik niet gereden.. gewoon woon-werk verkeer.

Betreft een MPR2 uit 2014. Aan de voorkant zit een MPR3 (ook 2014).

Zit onder een TDM900 uit 2006 trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Super advies BlackBird _O-
Ik zat zelf te denken aan de volgende set BT023 ofzo heb goede ervaringen met Bridgestone op vorige motoren maar ja dat waren geen dikke V-Twins (smeuige japanse 4-cilinders)

Hoe doen de BT023 het in het algemeen?
Als je al voor Bridgestone wilt gaan, neem dan de veel modernere T30's. Die doen het in alle opzichte beter.
Maar de Metzeler Roadtec 01 zijn echt nog weer beter dan de T30's......
 
Bij thuiskomst net viel me op dat er allemaal kleine gaatjes in mijn achterband zitten.

[afbeelding]

Iemand enig idee wat dit is, hoe dit kan en of het een probleem is?
Zo warm is het asfalt nog niet en zo hard heb ik niet gereden.. gewoon woon-werk verkeer.

Betreft een MPR2 uit 2014. Aan de voorkant zit een MPR3 (ook 2014).

Zit onder een TDM900 uit 2006 trouwens.
Te snel accelereren met een band die nog te koud is. Dit zie je meestal bij iemand die dicht bij de snelweg woont......
Kan weinig kwaad, maar in het vervolg beter eerst even de banden opwarmen voordat je gaat gassen. Is ook beter voor jouw motorblok.....
 
Te snel accelereren met een band die nog te koud is. Dit zie je meestal bij iemand die dicht bij de snelweg woont......
Kan weinig kwaad, maar in het vervolg beter eerst even de banden opwarmen voordat je gaat gassen. Is ook beter voor jouw motorblok.....
Dankje Frank! Duidelijk.

Ik woon inderdaad vlakbij de snelweg en rij veel woonwerkkm's.
Ik trek meestal niet hard op de snelweg op, oprit is lang zat en blok is inderdaad nog koud.. maar kennelijk alsnog te stevig, meh.

Komt dit van veel gebruik? Of kan dit ook van 1 ritje zijn? Gister had ik het wat gehad O-) O-) _O-
 
Kan iemand me misschien uitleggen wat het verschil is voor de banden bij het wel of geen ABS hebben, wanneer je de configurator op de fabrikanten sites gebruikt? Wanneer je de ABS versie van je motor kiest, dan vallen verschillende banden ineens buiten de boot. Ik vraag me af wat het hebben van ABS voor een waanzinnige invloed kan hebben op een band.
 
Kan iemand me misschien uitleggen wat het verschil is voor de banden bij het wel of geen ABS hebben, wanneer je de configurator op de fabrikanten sites gebruikt? Wanneer je de ABS versie van je motor kiest, dan vallen verschillende banden ineens buiten de boot. Ik vraag me af wat het hebben van ABS voor een waanzinnige invloed kan hebben op een band.
Simpel gezegd worden voorbanden van ABS-rijders gemiddeld zwaarder belast dan bij niet-ABS-rijders. De ABS-bezitters durven niet alleen later te remmen (meer veiligheidsgevoel), maar rijden ook nog eens sneller.....
 
Simpel gezegd worden voorbanden van ABS-rijders gemiddeld zwaarder belast dan bij niet-ABS-rijders. De ABS-bezitters durven niet alleen later te remmen (meer veiligheidsgevoel), maar rijden ook nog eens sneller.....
Ja, zo simpel kan het zijn, bedankt SB. Dat was het enige aspect waar ik niet aan heb gedacht, ik zocht het meer in het schokkende effect van ABS.

Wil dit dan ook per definitie zeggen dat je dat maar beter kan opvolgen, of zal dat marginaal zijn en spelen de fabrikanten op safe? Voor de B-King is er sowieso al niet veel keuze, dus dat ABS verhaal maakt het nog krapper.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan