Alles over motorbanden vraag je hier, deel 6

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nsmeijer

Die hard MF'er
6 apr 2015
844
154
Ridderkerk
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
voor woonwerk ga je godnondehondekudt toch geen powers rijden.
Ook al heb je wel de fiets waar dit soort banden onder horen te liggen[ waar je dus mee moet knallen ]
Rijd je daar rond met je vierkante sportbanden :')
 
De banden zien er wel blauwig en droog uit, wat is de DOT code?

Dot code is 3311, volgens mij. Dan zou de band dus 5 jaar oud zijn, misschien dan toch maar vervangen?

DnbwYof.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dot code is 3311, volgens mij. Dan zou de band dus 5 jaar oud zijn, misschien dan toch maar vervangen?

[afbeelding]
Tja, gebruikte band, 3 mm profiel over het loopvlak, 5 jaar oud.

Op zich geen dingen om van in paniek te raken, je bent wel aardig op weg richting vervangen.
Ding is wel al gecupt, is één van de specialiteiten van de BT45.

Hoe is het met de achterband (merk, model, profiel, leeftijd)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Achtertband is ook een BT45, profiel is vergelijkbaar, heeft alleen niet de scheurtjes en is uit 2013. Achterband is wel vrij plat op het loopvlak.

Rij nu een paar weken op deze motor en merk dat ik me toch niet zo zeker voel over die voorband, laat ze wel allebei vervangen.

Nog aanraders voor een bepaalde band? Ik rij op een honda cb 500 en gebruik hem vooral voor plezier ritjes, woon-werk is 5 min fietsen :)
 
banden moet je geen twijfel over hebben
Ik twijfel toch over de Corsa Rosso, RS10R, (voorgeschreven) K3...

Rij circuit sinds 2006, in 2010 was ik na een circuittraining in Cartagena eindelijk op snelheid.
Reed toen op SC2 banden, jaartje later bijna alle circuitdagen en de motivatie verregend, in 2013 het boeltje weer opgepakt.
Toen R10 banden, op twee seconden mijn tijd op CPZ gehaald, maar kon het hele jaar mijn draai niet vinden.
De Bridgestones -of ik- leken wat nerveuzer in de bocht. (ander karkas) (rijder)

Vorige maand weer een nieuw racemonster, al voorzichtig op Assen en CPZ gereden met Pilot Powers.
Vooral op CPZ lekker glijden, en ben Michael van der Mark niet, dus dat ligt me niet zo. :+

Ik wil vertrouwen maar iets meer levensduur dan SC2. :+ :+
 
Laatst bewerkt:
Tja, gebruikte band, 3 mm profiel over het loopvlak, 5 jaar oud.

Op zich geen dingen om van in paniek te raken, je bent wel aardig op weg richting vervangen.
Ding is wel al gecupt, is één van de specialiteiten van de BT45.

Hoe is het met de achterband (merk, model, profiel, leeftijd)
:^
Ik vind verse BT45 al kud in de regen. Natuurlijk zou ik ze uit zuinigheid oprijden, maar prettig voelt het niet.
 
Achtertband is ook een BT45, profiel is vergelijkbaar, heeft alleen niet de scheurtjes en is uit 2013. Achterband is wel vrij plat op het loopvlak.

Rij nu een paar weken op deze motor en merk dat ik me toch niet zo zeker voel over die voorband, laat ze wel allebei vervangen.

Nog aanraders voor een bepaalde band? Ik rij op een honda cb 500 en gebruik hem vooral voor plezier ritjes, woon-werk is 5 min fietsen :)

Voor de CB500 kan ik je de Pirelli Sport Demon aanraden. Dit vond ik persoonlijk de beste band welke ik met de CB heb gereden (oa ook de BT45 gehad)
 
goedenmiddag heren en dames
ik heb graag een banden adviesje nodig.

ik rijdt al heel lang op de bridgestones bt 16. daarna 16 pro etc etc...nu de s20 (niet de evo)

elk jaar voor ik de dolo's inga..gaat er nw rubber op .voor het vertrouwen en de nattigheid die je wel eens tegenkomt aldaar
en ik rijdt ongeveer 2 a 3 keer per jaar circuit ermee (2.10 op assen) dus niet erg snel....maar wil het wel

welke band/type is iets sportiever (qua grip) dan wat ik nu (s20) heb. zodat ik en sneller kan (durf) op het circuit, maar die ook goed genoeg is voor slecht weer .
ik heb nu nog 2 a 3 mm rubber over en deze banden gaan er sowiezo af voor ik over 2.5 weken weer naar de dolo's ga.

het is voor de VTRSP1 2001


alvast bedankt !
 
goedenmiddag heren en dames
ik heb graag een banden adviesje nodig.

ik rijdt al heel lang op de bridgestones bt 16. daarna 16 pro etc etc...nu de s20 (niet de evo)

elk jaar voor ik de dolo's inga..gaat er nw rubber op .voor het vertrouwen en de nattigheid die je wel eens tegenkomt aldaar
en ik rijdt ongeveer 2 a 3 keer per jaar circuit ermee (2.10 op assen) dus niet erg snel....maar wil het wel

welke band/type is iets sportiever (qua grip) dan wat ik nu (s20) heb. zodat ik en sneller kan (durf) op het circuit, maar die ook goed genoeg is voor slecht weer .
ik heb nu nog 2 a 3 mm rubber over en deze banden gaan er sowiezo af voor ik over 2.5 weken weer naar de dolo's ga.


het is voor de VTRSP1 2001


alvast bedankt !

Conti Sport Attack 3, Pirelli Diablo Rosso III, Metzeler Sportec M7RR......... *D

En achter een 190/55ZR17, kan de fiets makkelijk hebben qua stabiliteit en hij stuurt er een stuk makkelijker mee.
 
Laatst bewerkt:
Ik twijfel toch over de Corsa Rosso, RS10R, (voorgeschreven) K3...

Rij circuit sinds 2006, in 2010 was ik na een circuittraining in Cartagena eindelijk op snelheid.
Reed toen op SC2 banden, jaartje later bijna alle circuitdagen en de motivatie verregend, in 2013 het boeltje weer opgepakt.
Toen R10 banden, op twee seconden mijn tijd op CPZ gehaald, maar kon het hele jaar mijn draai niet vinden.
De Bridgestones -of ik- leken wat nerveuzer in de bocht. (ander karkas) (rijder)

Vorige maand weer een nieuw racemonster, al voorzichtig op Assen en CPZ gereden met Pilot Powers.
Vooral op CPZ lekker glijden, en ben Michael van der Mark niet, dus dat ligt me niet zo. :+

Ik wil vertrouwen maar iets meer levensduur dan SC2. :+ :+

Ik ben zeer te spreken over de Corsa Rosso. Rondje 1:57 op Assen en zat nog duidelijk meer in het vat. Denk dat je bij tijdens onder de 1:50 over SC2's kunt nadenken.
 
Bijval uit onverwachte hoek :} ;) dank u snelle ZX-10R mannen.
Ik denk (inderdaad) ook al drie jaar over Rosso's bij de volgende wissel.. inmiddels de III geworden. :Y
(Maximus Decimus reed er indertijd ook ruim onder de twee minuten mee..)

De Bridgestones vind ik gewoon mooi :$ maar zat nog nooit zo lekker op de motor als indertijd met de SC2. :)
 
Hallo,

Op dit moment rij ik met een Honda cbr 600 f3 waarvan de voorband echt op is. Er liggen nu Bt021 banden onder maar ben er niet super tevreden mee.
Ik ben een redelijk sportieve rijder maar gebruik de motor ook voor woon werk verkeer. Dus dacht er al aan om er sowieso sport tour banden onder te leggen.
Nu wil ik voor een mpp3 band onder leggen omdat ik hier erg goede verhalen over hoor. Achter laat ik de Bt021 liggen omdat de vorige eigenaar deze er net nieuw onder heeft gelegd. Deze band is dus zo goed als nieuw, dus vind het jammer om deze al te vervangen.
Nu is mijn vraag, kan ik deze 2 banden combineren zonder problemen?
Ik denk zelf van wel, het zijn de zelfde soort banden. En iets meer grip voor dan achter is niet zo'n probleem in mijn ogen.
Hoe denken jullie hier over?

Alvast bedankt!
 
Ik kan me voorstellen dat 63 pagina's en 5 voorgaande delen iets teveel is om door te lezen, maar de zoekfunctie had je kunnen helpen.

MPP3 is een band met een relatief slap karkas, BT021 is een band met relatief stug karkas. Geen goede mix. Zou persoonlijk een T30(evo) gebruiken, die is twee/drie generaties beter dan de BT021.
 
Hallo,

Op dit moment rij ik met een Honda cbr 600 f3 waarvan de voorband echt op is. Er liggen nu Bt021 banden onder maar ben er niet super tevreden mee.
Ik ben een redelijk sportieve rijder maar gebruik de motor ook voor woon werk verkeer. Dus dacht er al aan om er sowieso sport tour banden onder te leggen.
Nu wil ik voor een mpp3 band onder leggen omdat ik hier erg goede verhalen over hoor. Achter laat ik de Bt021 liggen omdat de vorige eigenaar deze er net nieuw onder heeft gelegd. Deze band is dus zo goed als nieuw, dus vind het jammer om deze al te vervangen.
Nu is mijn vraag, kan ik deze 2 banden combineren zonder problemen?
Ik denk zelf van wel, het zijn de zelfde soort banden. En iets meer grip voor dan achter is niet zo'n probleem in mijn ogen.
Hoe denken jullie hier over?

Alvast bedankt!
ik zou die bt021 weggooien (denk dat jij hem beter op mp kan zetten) en genieten van goede banden voor en achter.
 
wat vinden jullie van volgende 3 banden sets..
Ik ben heel sterk aant twijfelen tussen de M7RR de Diablo Rosso Corsa, en de S21 veel kilometers is bij mij niet het grootste belang, veel grip wel.
Ik houd er ook van dat de band snel stuurt dus iets spitser is en niet teveel weegt, wat ik nogal een nadeel vind tov de semi slicks die beduidend minder wegen.
Nu moet ik eerlijkheidshalve toegeven ik heb nooit op echte straatbanden gereden altijd semi slicks, maar die houden het niet bij al te hoge temperaturen, daarom wou ik straatrubber proberen maar geraak ik er niet echt uit welke te nemen..
dus ja alle info welkom..

Probeer eens de conti race attack (street of endurance)
Stuurt wel niet snel in.
Grip hebben die bandjes wel.
grtz
 
goedenmiddag heren en dames
ik heb graag een banden adviesje nodig.

ik rijdt al heel lang op de bridgestones bt 16. daarna 16 pro etc etc...nu de s20 (niet de evo)

elk jaar voor ik de dolo's inga..gaat er nw rubber op .voor het vertrouwen en de nattigheid die je wel eens tegenkomt aldaar
en ik rijdt ongeveer 2 a 3 keer per jaar circuit ermee (2.10 op assen) dus niet erg snel....maar wil het wel

welke band/type is iets sportiever (qua grip) dan wat ik nu (s20) heb. zodat ik en sneller kan (durf) op het circuit, maar die ook goed genoeg is voor slecht weer .
ik heb nu nog 2 a 3 mm rubber over en deze banden gaan er sowiezo af voor ik over 2.5 weken weer naar de dolo's ga.

het is voor de VTRSP1 2001


alvast bedankt !

PP3 doet het prima met slecht weer en is ook prima voor die 2/3 circuitdagen per jaar. Levensduur is ook mee te leven, maar niet te vergelijken met een sport/tour als de PR.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan