Alles over motorbanden vraag je hier, deel 6

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nsmeijer

Die hard MF'er
6 apr 2015
844
154
Ridderkerk
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
@Okami. De huidige banden zijn erg oude banden (qua ontwikkeling). Iedere nieuwe band is altijd al beter. Vooral in de regen vallen je huidige banden tegen in tegenstelling tot de huidige generatie en concurrentie.
Het rijden van platte kanten is vrijwel niet te voorkomen. Zeker niet met vooral woon/werk verkeer. Dit zijn meestal de doorgaande (rechte) wegen.
Als je aan nieuwe banden toe bent, kijk dan eens naar de typische sport-toerbanden:
- Michelin Pilot Road 4
- Dunlop Roadsmart 3
- Metzeler Roadtec 01
- Pirelli Angel GT (is al weer wat ouder)
- Bridgestone T30(evo)

Wil je toch meer een all-road look op je band (je motor is immers een X) dan:
- Pirelli Scorpion Trail II
- Bridgestone A40

Met een van de bovenstaande banden heb je gewoon een hele goede All-Round band. Het blijft altijd een compromis. Hierdoor zitten er onderling wat verschillen maar die zijn gewoon klein. De Bridgestones zijn in beide klassen overigens wel de "minste" in de regen maar kunnen nog altijd meer aan dan dat de meeste mensen aandurven in die omstandigheden.
 
Laatst bewerkt:
De huidige banden zijn erg oude banden (qua ontwikkeling). Iedere nieuwe band is altijd al beter. Vooral in de regen vallen je huidige banden tegen in tegenstelling tot de huidige generatie en concurrentie.
Good to know!

Het rijden van platte kanten is vrijwel niet te voorkomen. Zeker niet met vooral woon/werk verkeer. Dit zijn meestal de doorgaande (rechte) wegen.
Mjah zoiets vrees ik al :) Already mixing it up met routes 'binnendoor'.

Als je aan nieuwe banden toe bent, kijk dan eens naar de typische sport-toerbanden:
- Michelin Pilot Road 4
- Dunlop Roadsmart 3
- Metzeler Roadtec 01
- Pirelli Angel GT (is al weer wat ouder)
- Bridgestone T30(evo)
Was ik wel naar aan het kijken (met uitzondering van de Angel) maar kan er niet echt wijs uit welke nou beter zouden zijn.
Als nat-weer gedrag al beter is dan de Battle Wing's, dan is levensduur mij nog het belangrijkste wat er rest...
(en tegen de winter eventueel de mogelijkheid om door te blijven rijden met koud weer)
 
Jouw rijstijl heeft veel invloed op de levensduur zodat het van te voren moeilijk te zeggen is welke het langst meegaat. Het ligt gewoon erg dicht bij elkaar. Het gevoel tussen de oren is waarschijnlijk meer bepalend. Als dit je eerste motor (en dus je eerste set banden) is, ligt het gewoon open voor jouw. Gewoon nemen waar je het beste gevoel bij hebt.

Er zijn mensen die doen 20.000 km met een set Pilot Road 4 en andere mensen met een gelijksoortige motor hebben de banden er met 10.000 km al afgehaald.
 
Laatst bewerkt:
Onder de cbr 600f van mijn zwager (zit zelf nog niet op MF) zitten nu een paar Bridgestone BT023 bandjes. Deze zijn nu echt wel aan vervanging toen en was ik benieuwd wat hier nu het beste onder kan, nog steeds Bridgestones of nu beter PP? Hij rijdt geen woon-werk en over het algemeen wel wat sportiever. Geen circuitmonster maar zal wel 1x per jaar erop zitten en in de regen wordt gewoon gereden als we een weekend in het buitenland zitten op de motoren.
 
Bij m'n 12.000Km beurt die ik binnen 3 maanden rijden heb gemaakt werd mij verteld dat in ieder geval de achterband bijna aan vervanging toe is.
....

De verwachting is dat ik bij m'n 24000 beurt (of, waarschijnlijk, eerder) m'n achterband moet vervangen.
Hoe kan je nog 12000km doorrijden als hij al aan vervanging toe is..?
 
Begon "plat" te worden, maar nog volop profiel.
Moest op de wear-markers letten en indien deze dichtbij kwamen eventjes eerder bellen voor vervanging, maar bij de 24K beurt vrij zeker vervangen...
Apart.
Banden moeten vervangen worden wanneer e vervangen moeten worden. Dat staat los van beurten.
 
Onder de cbr 600f van mijn zwager (zit zelf nog niet op MF) zitten nu een paar Bridgestone BT023 bandjes. Deze zijn nu echt wel aan vervanging toen en was ik benieuwd wat hier nu het beste onder kan, nog steeds Bridgestones of nu beter PP? Hij rijdt geen woon-werk en over het algemeen wel wat sportiever. Geen circuitmonster maar zal wel 1x per jaar erop zitten en in de regen wordt gewoon gereden als we een weekend in het buitenland zitten op de motoren.

Wil hij toerbanden of sportbanden? Voor soortgelijk gebruik heb ik de Metzeler M7RR gekozen en bevalt goed, alleen omdat het sportbanden zijn haal je er natuurlijk niet veel kilometers uit.

Mijn ervaring met de M7RR: ik heb niet precies bijgehouden bij welke kilometerstand ik de banden heb vervangen, maar dat zal zo'n 6000 km geleden zijn, waarvan 2 dagen Assen en 2 keer politiecircuit (1 keer in de regen tot op de rand van de band). Voor- en achterband zijn ongeveer tegelijk versleten, in het midden zit er nog genoeg profiel op, aan de zijkanten zit hij bijna op de slijtnokken (licht gecupt), het echt fijne sturen is er nu wel vanaf :+. De volgende wordt een andere om te ervaren wat het verschil is: S21, Sportsmart of Rosso III.
 
Wil hij toerbanden of sportbanden? Voor soortgelijk gebruik heb ik de Metzeler M7RR gekozen en bevalt goed, alleen omdat het sportbanden zijn haal je er natuurlijk niet veel kilometers uit.

Mijn ervaring met de M7RR: ik heb niet precies bijgehouden bij welke kilometerstand ik de banden heb vervangen, maar dat zal zo'n 6000 km geleden zijn, waarvan 2 dagen Assen en 2 keer politiecircuit (1 keer in de regen tot op de rand van de band). Voor- en achterband zijn ongeveer tegelijk versleten, in het midden zit er nog genoeg profiel op, aan de zijkanten zit hij bijna op de slijtnokken (licht gecupt), het echt fijne sturen is er nu wel vanaf :+. De volgende wordt een andere om te ervaren wat het verschil is: S21, Sportsmart of Rosso III.

Het grote voordeel van de bt023 was dat t een beetje ertussen zat. Je kan er wel redelijk km's mee maken, en ook sportief mee rijden (los ervan dat sportief nogal betrekkelijk is). Hij legt m nog niet van wang naar wang of rijdt m op de rand. De opvolger van de BT023 is volgens mij de T30? Is dat te "toer" of is dat nog steeds sport-toer? En zijn er dat betere alternatieven?

De Metzelers zou ik idd wel onder mijn blade leggen als ik er nieuw rubber ga leggen.
 
Eigenlijk moet ik het niet zeggen met 20 jaar motor ervaring, maar het geeft maar weer aan hoe belangrijk banden spanning is.

Een paar posts terug had ik een vraag over het oprichtmoment van mijn M7RR.
hhhhhmmmm bandenspanning niet goed gecheckt (dom dom dom) voor 2.2 achter 2.3 moet 2.4 voor en 2.6 achter zijn :( .
Dit weekend weer lekker kunnen rijden met de juiste banden spanning en oprichten?? helemaal niets meer van weer te vinden. Dus volgende keer weer gewoon de M7RR er op want ze geven mij ontzettend zeker gevoel op strakke slingerende dijkwegen zoals die langs de lek bijvoorbeeld :]
 
Het grote voordeel van de bt023 was dat t een beetje ertussen zat. Je kan er wel redelijk km's mee maken, en ook sportief mee rijden (los ervan dat sportief nogal betrekkelijk is). Hij legt m nog niet van wang naar wang of rijdt m op de rand. De opvolger van de BT023 is volgens mij de T30? Is dat te "toer" of is dat nog steeds sport-toer? En zijn er dat betere alternatieven?

T30 en T30 Evo (nieuwste) sturen behoorlijk minder flitsend dan een 'echte' sportband. Als je daarmee kunt leven...
 
Op mijn NC750X zitten (fabrieks af) BW-501 & BW-502 (Battle wing's voor en achter).
Bij m'n 12.000Km beurt die ik binnen 3 maanden rijden heb gemaakt werd mij verteld dat in ieder geval de achterband bijna aan vervanging toe is.
Daarbij viel de monteur op dat ik "best wel wat snelweg heb gereden"...
nu is dat niet helemaal correct maar best wel wat rechte wegen op m'n routes zorgen wel voor hetzelfde effect op m'n achterband...

Gezien het m'n eerste motor is heb ik nog niet heel veel ervaring met verschillende banden...
Ik snap dat een band rijgedrag van je motor kan beïnvloedden en dat hoe het voelt ook persoonlijk is.
De verwachting is dat ik bij m'n 24000 beurt (of, waarschijnlijk, eerder) m'n achterband moet vervangen.

Echt offroad rijden doe ik niet, een klein stukje onverhard 'route volgen' als ik aan de andere kant de weg zie doorlopen wil ik nog wel doen...
Wat ik voornamelijk op mijn 'avontuurlijke ritten' tegen zal komen zijn kinderkopjes en slecht onderhouden asfalt.

Belangrijkste kenmerken die de band(en) aan moet voldoen voor mij zijn:
- "Lange levensduur" (Bij voorkeur toch wel minstens 12000+Km anders kan ik net zo goed er op laten leggen wat er nu op ligt)
- Fatsoenlijk om kunnen gaan met regen en/of andere 'gladheid'...

Eigenlijk zoek ik dus een mooie allround band waar ik na de zomer ook nog steeds zou kunnen doorrijden...
Ik zou geen enkele band kunnen opnoemen die NIET beter is dan de hoogbejaarde BattleWings. Wat dat betreft kan je echt gewoon blind iets kopen....

In de vergelijkingstests van AllRoad-banden komen de Pirelli Scorpion Trail II's er erg goed uit. Maar er zijn zat alternatieven zoals Dunlop Trailsmart, Bridgestone A40, Conti TrailAttack 2, Metzeler Tourance Next enzovoorts.
 
Onder de cbr 600f van mijn zwager (zit zelf nog niet op MF) zitten nu een paar Bridgestone BT023 bandjes. Deze zijn nu echt wel aan vervanging toen en was ik benieuwd wat hier nu het beste onder kan, nog steeds Bridgestones of nu beter PP? Hij rijdt geen woon-werk en over het algemeen wel wat sportiever. Geen circuitmonster maar zal wel 1x per jaar erop zitten en in de regen wordt gewoon gereden als we een weekend in het buitenland zitten op de motoren.
Kies dan bijvoorbeeld voor een langlevende sportband als de Dunlop Sportsmart 2 Max. Hij krijgt nu bij de Dunlop-dealers ook nog eens een waardebon van 30 Euro kado!
Waardebon in te leveren bij de dealer waar je de banden gekocht hebt, ook op spullen die niets met banden te maken hebben.
 
Het grote voordeel van de bt023 was dat t een beetje ertussen zat. Je kan er wel redelijk km's mee maken, en ook sportief mee rijden (los ervan dat sportief nogal betrekkelijk is). Hij legt m nog niet van wang naar wang of rijdt m op de rand. De opvolger van de BT023 is volgens mij de T30? Is dat te "toer" of is dat nog steeds sport-toer? En zijn er dat betere alternatieven?

De Metzelers zou ik idd wel onder mijn blade leggen als ik er nieuw rubber ga leggen.
De T30 is de opvolger van de BT023, en nog steeds sport/tour.
Bridgestone heeft de benamingen (terecht) gewijzigd, veel consumenten zagen door de bomen het bos niet meer. Je moet eens weten hoe vaak ik klanten binnenkrijg die zeggen op een "Brightstone Battleaxe" te rijden.....
 
Ik zit zins jaren weer op de motor. Vroeger was het duidelijk, Pilot power waren de beste banden voor mij. Gingen lang mee, en hadden veel grip. Enkel op het circuit werden ze te warm en gingen ze smeren. Maar daar kwam ik toch bijna niet.

Nu rij ik op een Street triple uit 2009. Ik rij niet zo heel veel per jaar. Zeg tot maximaal 4000 per jaar. Als ik rij, dan is het voor de lol. Geen snelweg en zoveel als mogelijk bochtige wegen. Ook gaan ik een keer per jaar met vrienden naar Duitsland, Frankrijk of Luxemburg. Regen probeer ik daarbij te vermijden. Rijstijl, verantwoordelijk snel waarbij er vrijwel geen schaamrand zichtbaar is.

Eisen zijn voor mij, sportief en voorspelbaar. Dat betekend dus makkelijk in de bocht te leggen en geen onverwachte stapjes opzij. Levensduur is minder van belang, al moet het natuurlijk niet met 2000 km over zijn. Regen rijden doe ik ook niet, maar soms ontkom je er niet aan in ons klimaat. Ook dan moet de band het goed doen.

Wat is tegenwoordig de beste keus? Ik heb goede verhalen gehoord over de Pirelli Diablo Rosso III, maar ook de Pilot Power 3 schijnt goed te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Nu rij ik op een Street triple uit 2009. Ik rij niet zo heel veel per jaar. Zeg tot maximaal 4000 per jaar. Als ik rij, dan is het voor de lol. Geen snelweg en zoveel als mogelijk bochtige wegen. Ook gaan ik een keer per jaar met vrienden naar Duitsland, Frankrijk of Luxemburg. Regen probeer ik daarbij te vermijden. Rijstijl, verantwoordelijk snel waarbij er vrijwel geen schaamrand zichtbaar is.

Kies dan bijvoorbeeld voor een langlevende sportband als de Dunlop Sportsmart 2 Max.
Ook met ouderwetse banden als een BT45 kun je behoorlijk schuin door de bocht. Dus al helemaal moderne toersport of sportbanden. Grootste verschil is met hoeveel gas erop je die bocht uit kunt knallen. Vroegûh remde je voor het insturen en ging het gas er pas vol op als je de motor rechtop had. Tegenwoordig wordt er remmend ingestuurd het gas kan er al vet op vanaf dat de bocht opent.

Toersport gaat wat langer mee, kan wat beter tegen lage temperatuur en/of regen en stuurt iets minder flitsend dan een sportband.

Van de sportbanden voor straatgebruik is de Rosso van de meer sportieve, kan als keerzijde van de medaille ook minder goed tegen regen.
 
Tijdens 'mijn' vroeger knalde je het gas er weer op als je ongeveer 2/3 van bocht gehad had. Dat deed je dan wel geleidelijk. Je zorgde ervoor dat je voor de bocht de juiste snelheid had. In de bocht het laatste beetje kon ook wel, maar dat is wel vragen om moeilijkheden.

Zo rij ik overigens nog steeds. Voor de bocht de juiste snelheid, stabiel houden en bij 2/3 op het gas. Ik heb het gevoel dat ik met een goede toer sportband voldoende ga hebben. Welke is dan aan te raden i.c.m. een Street Triple?
 
Hallo, ik ben sinds kort in het bezit van een cbr 600 rr. Nu is het geval dat de voorband vervangen moet worden. De achterband is nog in top staat dus deze kan nog even mee. Beide banden zijn pp2ct. Bij motoport zeiden ze dat ik het beste gewoon voorop een nieuwe pp2ct zou kunnen doen. Toch ben ik benieuwd of de mensen hier mij het zelfde aanraden of toch een ander bandje?
 
Ik wil volgende week een nieuw setje voor mijn motor gaan bestellen, en ik twijfel nog heel erg.

Ik heb ervaring met de pilot road 2 van Michelin, ben ik echt enthousiast over.

Nou zit ik alleen te twijfelen of ik weer de 2 moet nemen, ofdat ik een nieuwer model moet nemen, de pilot road 3 of 4

Het gaat om een cbr600f uit 2000 waar ik woon-werkverkeer mee rij, maar terugweg wel altijd midden in de nacht, waardoor ik echt wel stevig door rij.

Op het moment dat de 3 of de 4 tegen valt rij je dus 12000 km met een band waar je eigenlijk niet echt gelukkig mee bent.....
 
Laatst bewerkt:
Ik zit zins jaren weer op de motor. Vroeger was het duidelijk, Pilot power waren de beste banden voor mij. Gingen lang mee, en hadden veel grip. Enkel op het circuit werden ze te warm en gingen ze smeren. Maar daar kwam ik toch bijna niet.

Nu rij ik op een Street triple uit 2009. Ik rij niet zo heel veel per jaar. Zeg tot maximaal 4000 per jaar. Als ik rij, dan is het voor de lol. Geen snelweg en zoveel als mogelijk bochtige wegen. Ook gaan ik een keer per jaar met vrienden naar Duitsland, Frankrijk of Luxemburg. Regen probeer ik daarbij te vermijden. Rijstijl, verantwoordelijk snel waarbij er vrijwel geen schaamrand zichtbaar is.

Eisen zijn voor mij, sportief en voorspelbaar. Dat betekend dus makkelijk in de bocht te leggen en geen onverwachte stapjes opzij. Levensduur is minder van belang, al moet het natuurlijk niet met 2000 km over zijn. Regen rijden doe ik ook niet, maar soms ontkom je er niet aan in ons klimaat. Ook dan moet de band het goed doen.

Wat is tegenwoordig de beste keus? Ik heb goede verhalen gehoord over de Pirelli Diablo Rosso III, maar ook de Pilot Power 3 schijnt goed te zijn.

Pilot Power 3 is een band die snel op temperatuur is (hoewel mij dat gisteren niet lukte toen ik rond 18:00 nog even ging "sporten" en voortdurend bijna onderuit gong) en gaat veel langer mee dan de vorige Power incarnaties. Het WAS mijn favoriete band.

Pirelli DR3 of Michelin Power RS wordt waarschijnlijk mijn volgende set, maar die zijn wel duurder.
 
Ik wil volgende week een nieuw setje voor mijn motor gaan bestellen, en ik twijfel nog heel erg.

Ik heb ervaring met de pilot road 2 van Michelin, ben ik echt enthousiast over.

Nou zit ik alleen te twijfelen of ik weer de 2 moet nemen, ofdat ik een nieuwer model moet nemen, de pilot road 3 of 4

Het gaat om een cbr600f uit 2000 waar ik woon-werkverkeer mee rij, maar terugweg wel altijd midden in de nacht, waardoor ik echt wel stevig door rij.

Op het moment dat de 3 of de 4 tegen valt rij je dus 12000 km met een band waar je eigenlijk niet echt gelukkig mee bent.....

Vind je 12k nou veel of weinig? Zelf vind ik het veel, heb dat ook gehaald, maar PP(3) haalt tegenwoordig ook 10k en is veel beter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan