Alles over Motorbanden vraag je hier [Deeltje 5]

Status
Niet open voor verdere reacties.

MRT187

MF veteraan
13 mrt 2007
26.883
9
Achtmaal
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 5

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
wat is het voordeel van een lagere bandenspanning op het circuit?

Over het algemeen geldt, dat een zachtere band een grotere afdruk op het asfalt heeft en daardoor meer grip kan leveren.

Lastige vraag voor iemand is, moet ik op het circuit mijn bandenspanning verlagen?
De opmerking eerder gegeven dat 2.3 voor en achter best kan, klopt. Heeft iedereen dit nodig, denk het niet. Maar goed, met 2.3 voor en achter ga je geen ongelukken krijgen als je eigenlijk niet je spanning moet verlagen maar het toch doet.

Je verlaagt de spanning niet wanneer je niet snel genoeg in de rondte gaat. snel in de zin van absolute hoge topsnelheid wordt hier niet bedoeld.

Verder geldt; niet alle banden zijn hetzelfde, motoren zijn anders, vering/demping en hun instellingen zijn anders, de berijders zijn anders alsook hun stijl. Kortweg neem niet zomaar iemands instelling over, heb je niks aan.

Sites als motorrad en fastbikemagazine geven bij het testen van hun banden de gebruikte spanning, maar bedenk dat dit coureurs zijn die het uiterste uit de band halen, wel leuk bij fastbike is dat een band op een 600 en 1000cc soms toch andere ervaringen geeft, dat speelt zelfs mee.

Maar goed, even kort;
Het probleem is eigenlijk dat een band warm moet worden om grip te leveren, je (sport)band krijgt voor het grootste deel die warmte uit vervorming en voor een deel uit frictie. Pomp je de band hard op dan heb je een klein contact vlak, dit is voor de grip geen probleem, maar dit kleine vlak krijgt veel te voortduren en wordt daardoor warm en kan zijn grip leveren. Ga je nu harder rijden zoals op het circuit dan wordt dit kleine contact vlak te warm, je verlaagt de spanning om een groter contact vlak te krijgen wat daardoor minder wam wordt, echter het verlagen van de spanning levert meer warmte in de band op. nu is de truck om dit dus ideaal te krijgen. Gelukkig hebben sportbanden een breed temperatuur gebied waardoor je een beetje kan rommelen, dwz een beetje meer of minder binnen marges kan ongestraft.

Maar duidelijk is dat normale snelheden en lage druk of hard circuit rijden en hoge druk net de verkeerde keuze is, zowel uit slijtage als uit veilig rijd gevoel.

nb dit geldt niet voor de super sportieve en race banden, die doen hun ding.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb afgelopen zomer 2x een circuitdagje gepakt. Hierbij hebben de T30's het behoorlijk voor hun kiezen gehad. Omdat ik niet helemaal tot de rand van de band rij zijn er, met name bij de achterband, aan de zijkanten rullen ontstaan en propjes rubber van de baan opgepakt.

2nq9kzn.jpg
Een vriend wees me erop dat deze rullen en propjes geen goede grip zouden bieden. Als ik op de openbare weg weer op het zelfde vlak zou rijden, zou er een grote kans bestaan om onderuit te gaan. Is dit realistisch of een broodje aap? Als het realistisch is, kan ik die rullen er dan beter vanaf halen met een mesje of iets anders?

P.s. De rechterkant heeft meer en grotere rullen dan links op de foto. Rechtsom heeft niet mijn voorkeur... :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb afgelopen zomer 2x een circuitdagje gepakt. Hierbij hebben de T30's het behoorlijk voor hun kiezen gehad. Omdat ik niet helemaal tot de rand van de band rij zijn er, met name bij de achterband, aan de zijkanten rullen ontstaan en propjes rubber van de baan opgepakt.

[afbeelding]Een vriend wees me erop dat deze rullen en propjes geen goede grip zouden bieden. Als ik op de openbare weg weer op het zelfde vlak zou rijden, zou er een grote kans bestaan om onderuit te gaan. Is dit realistisch of een broodje aap? Als het realistisch is, kan ik die rullen er dan beter vanaf halen met een mesje of iets anders?

P.s. De rechterkant heeft meer en grotere rullen dan links op de foto. Rechtsom heeft niet mijn voorkeur... :+

Lekker gebruikt je bandje toch! Niks meer aan doen. *D

Met die rullen kan je prima rijden hoor.
 
Kan iemand mij goede banden adviseren voor een kawasaki ZZR 600 uit 1993? Ik heb mijn motor net een dag en rijd voorzichtig/niet snel door bochten. Ook ga ik niet het circuit op.
voor 120/60 ZR 17
achter 160/60 ZR 17

Ik zou het fijn vinden als ik in de regel ook een beetje grip zou hebben, van wat ik er tot nu toe van gelezen heb is Michelin een band die het goed doet in de regen?

Wat is een goede budget band die mooi goedkoop is ook al is het misschien niet de beste.

Wat zijn jullie adviezen voor 2e hands banden die b.v. op marktplaats staan en nog redelijk profiel hebben.

Ik neem aan dat je een motorband ook kan wisselen op een autobandenapparaatombandentewisselen? dan kan ik het iig gratis laten doen.
 
Laatst bewerkt:
Als je een beetje rondzoekt kun je via internet best goedkoop banden vinden, in ieder geval stukken goedkoper dan bij de dealer of normale motorgarages. Omleggen kost iets van 15 euro per band als je het wiel los aanlevert. Voorband kun je voor 100 euro vinden, achterband zal iets duurder zijn en dan hen je een A-merk. Bedenk dat een b-merk misschien minder lang meegaat en misschien ook drastisch terug kan lopen in stuurkwaliteit als die ouder wordt.

Tweedehands op marktplaats zou ik niet doen, want dat zijn over het algemeen banden voor op het circuit en geven je geen grip als je er "normaal" mee rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Als je een beetje rondzoekt kun je via internet best goedkoop banden vinden, in ieder geval stukken goedkoper dan bij de dealer of normale motorgarages. Omleggen kost iets van 15 euro per band als je het wiel los aanlevert. Voorband kun je voor 100 euro vinden, achterband zal iets duurder zijn en dan hen je een A-merk. Bedenk dat een b-merk misschien minder lang meegaat en misschien ook drastisch terug kan lopen in stuurkwaliteit als die ouder wordt.

Tweedehands op marktplaats zou ik niet doen, want dat zijn over het algemeen banden voor op het circuit en geven je geen grip als je er "normaal" mee rijdt.

:^

Precies wat lennart0r zegt. Ik kan in die maat bijvoorbeeld Bridgestone BT-021's vinden rond de 80 euro voor en 100 euro achter. Prima bandje als je niet heel wild rijdt.
Adresje zoeken om ze erom te leggen en je zit duizenden duizenden kilometers safe.

Voor een paar tientjes meer heb je een nieuwe type band overigens. Die gaan over het algemeen wat langer mee, sturen fijner in het nat enz. enz.

Ik zou niet aan tweedehands banden beginnen. Of je moet ze echt bijna gratis krijgen.
 
../..
Ik zou niet aan tweedehands banden beginnen. Of je moet ze echt bijna gratis krijgen.

KWeenie, 2ehands blijft 2ehands. Heb net zelf nieuwe banden eronder voor een redelijke prijs. Setje MPR2 voor 250,= inclusief montage. En ik heb nu echt grip en rijdt fantastisch. Ik zou op banden niet besparen, is -samen met de rem- denk ik meest essentiele op een motor voor je veiligheid.
 
Ik zou op banden niet besparen, is -samen met de rem- denk ik meest essentiele op een motor voor je veiligheid.
:^ Een band die het 9999,99 van de 10.000 km goed doet heb je niets aan want dan lig je toch mooi op je snufferd. Aan de andere kant, zelfs de oudere modellen anno 2015 zijn beter dan de topbanden van 1993 toen de ZZ-R op de markt kwam. Iets met allesisrelatief en zo :+

Gebruikte banden zijn zoals genoemd vaak circuitbanden, die hebben pas echt grip als ze echt heet worden. Gewoon een setje goede toersport banden eronder leggen, of daar dan Michelin, Dunlop, Bridgestone enz enz op staat is minder van belang.
 
Laatst bewerkt:
Heb laatst mijn Dunlop Roadsmart2 na 15k km laten vervangen, gehele loopvlak zat onder de bobbels die vrij duidelijk voelbaar waren. Ook tijdens het rijden merkbaar. Iemand enig idee hoe dit komt? :P

Zat op een Blackbird uit '97
 
Ik heb afgelopen zomer 2x een circuitdagje gepakt. Hierbij hebben de T30's het behoorlijk voor hun kiezen gehad. Omdat ik niet helemaal tot de rand van de band rij zijn er, met name bij de achterband, aan de zijkanten rullen ontstaan en propjes rubber van de baan opgepakt.
Je remt dus niet hard, en niet ver genoeg door. Daarnaast ga je niet snel genoeg de bocht om en gaat te laat op het gas, of je hangt er teveel naast.
Maar die rullen rij je er op straat zo \weer vanaf. Op straat rolt de motor meer dan hij drift.
 
Kan iemand mij goede banden adviseren voor een kawasaki ZZR 600 uit 1993? Ik heb mijn motor net een dag en rijd voorzichtig/niet snel door bochten. Ook ga ik niet het circuit op.
voor 120/60 ZR 17
achter 160/60 ZR 17

Ik zou het fijn vinden als ik in de regel ook een beetje grip zou hebben, van wat ik er tot nu toe van gelezen heb is Michelin een band die het goed doet in de regen?

Wat is een goede budget band die mooi goedkoop is ook al is het misschien niet de beste.

Wat zijn jullie adviezen voor 2e hands banden die b.v. op marktplaats staan en nog redelijk profiel hebben.

Ik neem aan dat je een motorband ook kan wisselen op een autobandenapparaatombandentewisselen? dan kan ik het iig gratis laten doen.
2e hands zou ik ook niet aan willen beginnen.
had zelf roadsmart2 op de zzr en beviel daarop goed., maar dat zijn geen budget banden, maar alsnog niet de duurste.

wat moet je verstaan onder budget banden? merken/modellen die wel nieuw zijn maar tov bepaalde andere merken niet veel voorkomen of oude modellen van deze bepaalde merken? zolang je in dat geval maar kijkt wanneer ze zijn gefabriceerd en niet al 7 jaar wachten op een koper...

bt021 wil ik echt nooit meer :o
mpr2 wel, al had ik geen problemen met de 3 en de 4 :)
 
Vraagje,
Ben momenteel in bad gastein op vakantie met de motor. Nu zag ik vandaag tijdens een tochtje dat ik godverdomme alweer een spijker in mijn achterband heb zitten na 2.000km.Michelin pilot Road 4 gt. Nu ben ik dus hier naar een dealer geweest en had 2 opties. Prop a €40 en ander had die wel een mezler z8 voor me voor €280 inc montage. Dat rook wel heel erg naar oplichting aangezien ik in Nederland voor de Michelin die nieuwer is €185 inc heb betaald. Dus gekozen voor een prop en dat ging goed tot nu toe. Echter is mijn vraag kan ik hier nog een week mee doorrijden en naar Nederland rijden inc bagage en passagier. Of moet er echt een ander op?

Ook verkopen ze hier vooral mezler kan dat in combinatie met een Michelin voorband? (de pilot Road 4 gt)
En weten jullie hier adressen van motorbanden boeren die niet de hoofdprijs vragen?

Erg kut is al de tweede in 4weken. Word wel een erg dure hobby zo!

(een plu kennen ze hier niet ofzo alleen maar een prop!
 
Laatst bewerkt:
Genoeg centrums voor banden hier maar allemaal voor auto's. En al helemaal geen een met Michelin. Allemaal mezler. Vandaar ook de vraag kan dat in combinatie met een Michelin? Prop zit in het midden van de band op het loopvlak. Wat ik al zei plu kenden ze niet en met een lege band naar de volgende zoeken is ook niet echt handig.
 
ach algemeen bekent is dat olie zwart je motorblok uitkomt.
mooi gaatje van een spijker, propje netjes gezet, dan hoef je je daar geen zorgen om te maken.
maar zoals je leest, heeft ieder zijn mening daarover. bovenstaande is de mijne, bedenk zelf jouw insteek.
en als je voorzichtig rijdt, kan je een metzeler combineren met een michelin,
 
De diablo rosso 2's zitten inmiddels 2 weken onder de zx6r, banden bevallen beter dan de pipo's die erop zaten (maar 1:1 vergelijk is lastig want jaren geleden dat ik er 2 verse pipo's op had). Maar ze komen goed op temperatuur, motor valt wat minder in de bocht en de chickenstrips zijn er zo goed als af, dus ze lijkt zich er wel goed mee te kunnen vermaken. Volgens mij staat het balhoofd alleen wat te strak dus daar moet ik binnenkort een keertje naar kijken, maar de banden zijn lig prima, maar of ze nu onder alle omstandigheden beter zijn dan de 2ct's, geen idee :P .
 
Ik dacht dat iedereen inmiddels wist dat een van buitenaf bevestigde prop alleen bedoeld is als thuiskomertje, en dan niet vanuit Oostenrijk naar huis.
call me crazy, maar heb inmiddels 3 banden opgereden met een veter erin. En ze waren alledrie binnen 3000 km lek gegaan.. en gewoon tot richting de 10k opgereden. En niet enkel lekker zuinig woon-werk verkeer ;)

Als een band lek gaat en er is maar 1 optie op dat moment en dat is de veter: so be it. Hup veter erin en rijden.

Mocht ik nou toevallig lek rijden bij een bandencentrum voor de deur dan laat ik ook een paraplu plaatsen, maar ik ga er vooral niet teveel moeite voor doen :W
 
call me crazy, maar heb inmiddels 3 banden opgereden met een veter erin. En ze waren alledrie binnen 3000 km lek gegaan.. en gewoon tot richting de 10k opgereden. En niet enkel lekker zuinig woon-werk verkeer ;)

Als een band lek gaat en er is maar 1 optie op dat moment en dat is de veter: so be it. Hup veter erin en rijden.

Mocht ik nou toevallig lek rijden bij een bandencentrum voor de deur dan laat ik ook een paraplu plaatsen, maar ik ga er vooral niet teveel moeite voor doen :W
Ik raad je aan in het vervolg rond de 3000 km zelf een gat in je band te maken zodat je lek rijdt voor een bandencentrum, heb je dat ook weer gehad en kun je veilig verder met een paraplu.
 
call me crazy, maar heb inmiddels 3 banden opgereden met een veter erin. En ze waren alledrie binnen 3000 km lek gegaan.. en gewoon tot richting de 10k opgereden. En niet enkel lekker zuinig woon-werk verkeer ;)

Als een band lek gaat en er is maar 1 optie op dat moment en dat is de veter: so be it. Hup veter erin en rijden.

Mocht ik nou toevallig lek rijden bij een bandencentrum voor de deur dan laat ik ook een paraplu plaatsen, maar ik ga er vooral niet teveel moeite voor doen :W
Had je wel de gebruiksaanwijzing gelezen? O-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan