Alles over Motorbanden vraag je hier [Deeltje 5]

Status
Niet open voor verdere reacties.

MRT187

MF veteraan
13 mrt 2007
26.883
9
Achtmaal
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 5

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
call me crazy, maar heb inmiddels 3 banden opgereden met een veter erin. En ze waren alledrie binnen 3000 km lek gegaan.. en gewoon tot richting de 10k opgereden. En niet enkel lekker zuinig woon-werk verkeer ;)

Als een band lek gaat en er is maar 1 optie op dat moment en dat is de veter: so be it. Hup veter erin en rijden.

Mocht ik nou toevallig lek rijden bij een bandencentrum voor de deur dan laat ik ook een paraplu plaatsen, maar ik ga er vooral niet teveel moeite voor doen :W


het wachten is nog op een verpakking die je pas open krijgt nadat je een verklaring hebt ondertekend.
net zoiets als die cookies of zo.
dit om te voorkomen dat er toch mensen mee doorrijden terwijl ze weten dat het niet gegarandeerd is.
 
Heb laatst mijn Dunlop Roadsmart2 na 15k km laten vervangen, gehele loopvlak zat onder de bobbels die vrij duidelijk voelbaar waren. Ook tijdens het rijden merkbaar. Iemand enig idee hoe dit komt? :P

Zat op een Blackbird uit '97
Ik denk het wel, aangezien ik zowel met de banden als met de BB's vertrouwd ben. Ik zie dit bij mijn klanten wel vaker met deze banden, en het komt vrijwel altijd door te lage bandenspanning (ook de voorkant moet op 2.9 Bar) of te slappe vering.
 
Laatst bewerkt:
Waar bestellen jullie je banden? Ik heb besloten om mpr2 te nemen.
Kan ik ook bv mijn wielen en banden meenemen naar motoplaza of een andere toko in Groningen en dat ze even de banden voor mij er omleggen?

Assen of omgeving mag ook als ik er op kan blijven wachten.
 
Laatst bewerkt:
Waar bestellen jullie je banden? Ik heb besloten om mpr2 te nemen.
Kan ik ook bv mijn wielen en banden meenemen naar motoplaza of een andere toko in Groningen en dat ze even de banden voor mij er omleggen?

Assen of omgeving mag ook als ik er op kan blijven wachten.

Je kan ze gewoon bij een motorzaak bestellen en laten monteren..... O-)
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik ongeveer 3000km met de Dunlop Sportsmart2 gereden. Ondanks dat ik een 190/50 heb ipv 190/55, bevallen de banden erg goed. De banden geven veel meer vertrouwen en lijken zelfs nauwelijks te slijten, dus die langere levensduur geloof ik nu al. ;)

Dus bij deze wil ik Super Blackbird bedanken voor het goede advies. :}
 
Laatst bewerkt:
Waar bestellen jullie je banden? Ik heb besloten om mpr2 te nemen.
Kan ik ook bv mijn wielen en banden meenemen naar motoplaza of een andere toko in Groningen en dat ze even de banden voor mij er omleggen?

Assen of omgeving mag ook als ik er op kan blijven wachten.
Ik heb mijn MPR4'S besteld via www.bandenleader.be maar bestaat ook als www.bandenleader.nl
Daar vond ik ze het best geprijsd.

En normaal kan je met je wielen en banden in elke motor- en/of bandenzaak terecht.
Montageprijs kan echter wel erg verschillen. Sommigen rekenen hoog aan als de banden daar niet aangekocht zijn (maar dat is ook voor hun zelf een nadeel natuurlijk ...).
 
Ik ben opzoek naar een nieuwe voorband.
Ik rijdt op een Suzuki GSX600F uit '91. Momenteel licht er achter een Angel GT van Pirelli om (vrij nieuw) en voor een gladde Battlax 30 in de maat 110-80-17.

Nu lijkt mij het, het beste (uitgaand van de startpost) om er voor eenzelfde Pirelli om te leggen behalve dat ik die dus nergens kan vinden -O-.

Wat adviseren jullie? Als het even kan zou ik mn achterband erom willen laten zitten. Ik rijdt dagelijks woon werk, ook in de winter, en dus relatief veel snelweg kilometers. Grip in nat weer en slijtage zijn dus belangrijk.

Ter aanvulling er zitten 17 inch velgen onder, voor 3,5 breed, achter 4,5.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag Assen oppgeweest met de Metzelers Sportec M7. Deden het goed (geen enkel moment grip verloren) en wat vooral opviel wat de geringe slijtage vergeleken met de groepsgenoten op andere banden.
[~[url="http://i21.photobucket.com/albums/b280/negativek3fan/IMG_20150923_175443.jpg"]afbeelding~][/URL]

Dit soort informatie zegt natuurlijk weinig zonder details.

Wat voor rondetijd rijd je?
Op Welk merk en type reden de groepsgenoten?
Reed je met straat bandenspanning?
 
Ik heb mijn MPR4'S besteld via www.bandenleader.be maar bestaat ook als www.bandenleader.nl
Daar vond ik ze het best geprijsd.

En normaal kan je met je wielen en banden in elke motor- en/of bandenzaak terecht.
Montageprijs kan echter wel erg verschillen. Sommigen rekenen hoog aan als de banden daar niet aangekocht zijn (maar dat is ook voor hun zelf een nadeel natuurlijk ...).

Bedankt voor het adresje DKP! Sla hem op.
Ik ben zelf wel te spreken over www.oponeo.nl maar maak sowieso een rondje langs al m'n bandenbookmarks voor ik bestel.
 
Ik ben opzoek naar een nieuwe voorband.
Ik rijdt op een Suzuki GSX600F uit '91. Momenteel licht er achter een Angel GT van Pirelli om (vrij nieuw) en voor een gladde Battlax 30 in de maat 110-80-17.

Nu lijkt mij het, het beste (uitgaand van de startpost) om er voor eenzelfde Pirelli om te leggen behalve dat ik die dus nergens kan vinden -O-.

Wat adviseren jullie? Als het even kan zou ik mn achterband erom willen laten zitten. Ik rijdt dagelijks woon werk, ook in de winter, en dus relatief veel snelweg kilometers. Grip in nat weer en slijtage zijn dus belangrijk.

Ter aanvulling er zitten 17 inch velgen onder, voor 3,5 breed, achter 4,5.

Kan er voor geen 120/70 17 op?
 
Dit soort informatie zegt natuurlijk weinig zonder details.

Wat voor rondetijd rijd je?
Op Welk merk en type reden de groepsgenoten?
Reed je met straat bandenspanning?

Snelste ronde was 2:25 met rouleren op de veenslang en de langzame Ruskenhoek. Behoorlijk langzaam dus.

Griepsgenoten reden met Bridgestone bt-021, bridgestone S20 (evo?) en iemand op circuitbanden (supercorsa's oid)
Straatbandenspanning inderdaad: 2,5 voor / 2,8 achter (is ook aanbevolen voor op het circuit)
Motor weegt naast ongeveer 230 kg, de rijder inclusief kledij zeker 100 kg
 
volgens motorcyclespecs zou er idd een 120/70-17 om moeten voor, achter ligt er nu een 150/70-17 om en dat klopt ook volgens hen.

Zowel 110/60-17 + 140/60-17 als 120/70-17 + 150/70-17 worden genoemd voor mijn fiets.
Kom er net ook nog een tegen die 110/80 en 140/80 noemt :?

Dus gewoon een angel gt in 120/70-17 dan? Ga je verschil merken tussen de verschillende maten?
 
Laatst bewerkt:
Ik rijdt op een Suzuki GSX600F uit '91. Momenteel licht er achter een Angel GT van Pirelli om (vrij nieuw) en voor een gladde Battlax 30 in de maat 110-80-17.
....
Ter aanvulling er zitten 17 inch velgen onder, voor 3,5 breed, achter 4,5.
Bridgestone zet heel mooi de geschikte velgmaten bij de banden. De BT023 is net als de Angel GT een radiale sport-toerband, dus redelijk vergelijkbaar. Op 3,5 voor past perfect een 120, op 4,5 achter een 160 (maar ook de 150).
 
Laatst bewerkt:
Ik ben opzoek naar een nieuwe voorband.
Ik rijdt op een Suzuki GSX600F uit '91. Momenteel licht er achter een Angel GT van Pirelli om (vrij nieuw) en voor een gladde Battlax 30 in de maat 110-80-17.

Nu lijkt mij het, het beste (uitgaand van de startpost) om er voor eenzelfde Pirelli om te leggen behalve dat ik die dus nergens kan vinden -O-.

Wat adviseren jullie? Als het even kan zou ik mn achterband erom willen laten zitten. Ik rijdt dagelijks woon werk, ook in de winter, en dus relatief veel snelweg kilometers. Grip in nat weer en slijtage zijn dus belangrijk.

Ter aanvulling er zitten 17 inch velgen onder, voor 3,5 breed, achter 4,5.
Dat krijg je nu als je loopt te klooien met bandenkeuze.
Jouwe motor hoort op diagonaalbanden, niet op radiaalbanden. Je hebt er achter dus ook niet de juiste maat (140/80-17) onder, maar waarschijnlijk een 150/70-17. Je bent dan nu wel gedwongen om voor een 110/70-17 te plaatsen, maar wat het met je rij-eigenschappen gaat doen is lastig te voorspellen omdat je achter ook al een andere bandhoogte hebt.
 
Ik heb de motor gekocht met de huidige banden, achter is idd een 150/70-17.
De achterband gaat er dan ook af en er moet dus een setje komen in de originele maten.
Wat is aan te bevelen voor deze motor? Ik rijdt dagelijks woon-werk ook de winter door.
 
De FZ 750 kwam origineel ook met diagonaalbanden. Heb ik toch echt naar volle tevredenheid de nodige radiaals op gehad. Zelfs 120/70 op 3,00 inch voorvelg. En wat ik achter erop had zullen we het helemaal maar niet over hebben 8-)

Als het mijn fiets was zou ik zeker gezien de 3,50 voorvelg gewoon een Angel GT 120/70 erop leggen. Als er al een nadeel is van de andere maat dan origineel en/of radiaal ipv diagonaal wordt dat naar alle waarschijnlijkheid* meer dan gecompenseerd door de kwaliteiten van een moderne topband als de Angel GT.

* geen garantie, er is vast een GSX topic of forum waarin het onderwerp banden veelvuldig is besproken.
 
Laatst bewerkt:
Eerst een 150/70-18, daarna is er een 5,5x17 velg in gekomen met eerst 170/60-17 en op het laatste met smallere 520 ketting een 180/55. Nadeel was dat de kont nogal zakte omdat een velg+band lager werd. Maar het reed nog prima (ook circuitdagen mee gedaan) en zag er wel vet uit. Het oog wil ook wat :9~

Terugkomend op Nsmeijer z'n GSX, heb jij redenen om aan te nemen dat een Angel GT voorband icm de huidige zgan Angel GT achterband niet fijn zou zijn? Kan hij altijd nog voor de Streetsmart oid kiezen als de Angeltjes gevlogen versleten zijn.
 
Ik heb de motor gekocht met de huidige banden, achter is idd een 150/70-17.
De achterband gaat er dan ook af en er moet dus een setje komen in de originele maten.
Wat is aan te bevelen voor deze motor? Ik rijdt dagelijks woon-werk ook de winter door.
SUZUKI GSX 600 F
Tm '97 110 en 140
miv '98 120 en 150
Martell had het ook al aangehaald.

Sommige sites vermelden idd ook de iets bredere maten, zonder duidelijk onderscheid te maken tussen de pre-98 en de vanaf-98 modellen.
------------
Een goede sport/toering band is raadzaam voor jou.
Michelin heeft niet veel keuze in deze maat, maar tal van andere merken wel, zoals bijvoorbeeld Dunlop Streetsmarts zoals Super Blackbird al aanhalde.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan