Alles over motorhanden | deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
25.732
504
Voorhout


Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)




Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 5.000 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. Een ander geval apart zijn Dunlop banden, die een nog lágere druk kunnen hebben, de constructie is hier geschikt voor. Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.


Overige vragen:
 
Laatst bewerkt:

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
25.732
504
Voorhout
Tests van motorbanden:
Mocht je een review of recente test tegenkomen; geef een linkje en ik vermeld hem hier.







Klikken voor grote versie. Zo lang me niet expliciet gevraagd wordt de tests offline te halen blijven ze hier staan. In ieder geval; ter bronvermelding: Motoplus nummers 13 resp. 15, 2012.





motorrad toerbanden test 2011
tourbandentest juli 2011, frans motorblad

enduro banden test 2008
all-road test motorrad

Ervaringen met banden (in andere topics):

Ervaringen Dunlop Roadsmart??
Motorshopper: Test: BTO23 (niet de GT versie) door Flippedewip Van Appekezam

tourbandentest juli 2011, frans motorblad

Filmpjes over banden:
bridgestone motoGP banden mbt temperatuur
 
Laatst bewerkt:

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
25.732
504
Voorhout
Dat staat al wel ergens geloof ik, zal het wat duidelijker vermelden :)


Kun jij trouwens de nieuwe Z8 (M/O specificatie! Anders niet...) leveren? Wil die wel proberen, bedoeling was Road Attack 2GT maar hoor er iets te veel twijfelachtige verhalen over. Heb je voicemail btw ingesproken, bel anders morgen maar even terug :)
 

downsider

MF veteraan
30 mrt 2008
17.090
5.061
tilburg
Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. Een ander geval apart zijn Dunlop banden, die een nog lágere druk kunnen hebben, de constructie is hier geschikt voor. Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk demping van je vering overneemt, en je zult je vering hier dus op af moeten stellen...


Overige vragen:
Wat betekenen de codes op de band?
Wat is een vierkante band?: Door veel snelweggebruik hoekig afgesleten achterband.

Zet er de michelin pilot power 2 ct er ook maar bij (zacht karkas),2.1 bar voor :N ,werkt niet bij deze band,wordt je motor zeer nerveus van bij hard aanremmen :')

Advies van michelin : altijd op volle spanning OOK op het circuit :Y
 
Laatst bewerkt:

Monkey

MF veteraan
3 apr 2007
8.033
435
froubuurt
:^

Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een achterband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.
andersom gaat vaak niet he ;)
sportband achter lukt nog wel maar een achterband voor

om te kopieren voor vervanger van het dikke stuk :P
sportband voor en een sport/toerband achter


super gedaan verder, het topic! complimenten :}
 
Laatst bewerkt:

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
39.052
3.324
Zet er de michelin pilot power 2 ct er ook maar bij (zacht karkas),2.1 bar voor :N ,werkt niet bij deze band,wordt je motor zeer nerveus van bij hard aanremmen :')

Advies van michelin : altijd op volle spanning OOK op het circuit :Y
pffff, ik rij met 1.6 bar met mpp 2ct voor en 2.0 bar achter
 

downsider

MF veteraan
30 mrt 2008
17.090
5.061
tilburg
pffff, ik rij met 1.6 bar met mpp 2ct voor en 2.0 bar achter

Kan :Y ,ik heb een keer met 0.0 bar in mijn mpp(lek) met 120+ over een snelweg gereden,ging ook,maar fijn :N .

Ik heb het over een 200 kg zware sportmotor met 200 km/uur over het rechte stuk van circuit zolder,vol in de remmen met 2.1 bar in de voorband.
Werkt dus niet :N ,heel het zaakje begon enorm te deinen.
De keer erop,na telefonisch contact met michelin,met 2.4 bar,zo strak als een eendenreet :)

Voor de banden die ik nu op het circuit gebruik,dragon supercorsa werkt 2.1 perfect,schrijft pirelli ook voor.
 
Laatst bewerkt:

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
39.052
3.324
Kan :Y ,ik heb een keer met 0.0 bar in mijn mpp(lek) met 120+ over een snelweg gereden,ging ook,maar fijn :N .

Ik heb het over een 200 kg zware sportmotor met 200 km/uur over het rechte stuk van circuit zolder,vol in de remmen met 2.1 bar in de voorband.
Werkt dus niet :N ,heel het zaakje begon enorm te deinen.
De keer erop,na telefonisch contact met michelin,met 2.4 bar,zo strak als een eendenreet :)

Voor de banden die ik nu op het circuit gebruik,dragon supercorsa werkt 2.1 perfect,schrijft pirelli ook voor.
tja, mijn brommert is wat lichter O-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan