Allroad! Of toch naked?

Lith

MF'er
5 jan 2020
41
16
Hallo allemaal! Ik ben Joël, 31 jaar. Na jaren uitstellen is het dan eindelijk zo ver, vanmorgen heb ik m'n eerste motorrijlessen gehad. Op mijn 18e had ik na het behalen van mijn autorijbewijs nog budget voor óf m'n motorrijbewijs, óf een auto. Jullie raden al wat het toen geworden is... Beter laat dan nooit toch?

Om een beetje wegwijs te worden in motorland leek het me goed om lid te worden het forum. Ik ben me nu vooral aan het oriënteren welk model bij me past. Ik heb me laten vertellen dat allroad goed bij m'n lengte (1,97m) past, maar ik vind de over het algemeen wat kleinere naked modellen ook wel erg gaaf.

Eerst maar eens op het gemak dat rijbewijs halen en wellicht een aantal keer wat huren om er bekend mee te raken.
 
Ha Joël, succes met je motorrijlessen!

Keuze voor een naked of een allroad zul je zelf moeten maken. Gewoon hier en daar wat proefrijden. Over het algemeen geldt, of tenminste voor mij (1.92m) geldt dat de hoek die je knie maakt bijdraagt aan veel/minder comfort. Als je op een sportieve motor zit met opgetrokken knieën zit dat minder lang lekker, dan wanneer je rechtop zit op een allroad en je knieën een hoek van bijna 90 graden maken. Het stuur (clip-ons) op een sportieve naked kan je opbreken, doordat je meer "op je polsen hangt". Dat gaat dan nog voor een kort ritje, maar op langere afstanden is het niet prettig.

Zelf rij ik het lekkerste op een allroad, maar zoals gezegd, zelf proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lith
Thanks!

Ik ga inderdaad maar lekker ruim de tijd nemen om eens wat verschillende modellen uit te proberen. Ik weet overigens nog niet of ik de motor ook voor woon werk verkeer wil gaan gebruiken, wat m'n keuze natuurlijk ook beïnvloedt.
 
:W Joël
full
succes
:]
Als je ook een icoon wilt of resizen, even hier vragen. :)
full
 
Ik ben zelf vrij klein? (1,78M) en rij prima op mijn Z900. Ook mijn vriend (1,92M) kan zich een paar uur lang vermaken zonder moeite. Je kan eventueel voor bepaalde modellen verhoogde zadels kopen, dit is ook beschikbaar voor de Z900. Op die manier zitten je knieen minder in een hoek. (ik heb het orginele zadel)

Uiteraard is en blijft het een kwestie van zelf ervaren.
Nu eerst je rijbewijs halen!! Succes *O*
 
Laatst bewerkt:
Ja en,wat heeft de topicstarter daar aan;)


Volgens mij was de info 'Ook mijn vriend (1,92M) kan zich een paar uur lang vermaken zonder moeite. Je kan eventueel voor bepaalde modellen verhoogde zadels kopen, dit is ook beschikbaar voor de Z900. Op die manier zitten je knieen minder in een hoek. (ik heb het orginele zadel) ' redelijk handig voor TS maar kan ook aan mij liggen. :?:?
 
Gewoon lekker kopen wat je mooi vind én lekker vind rijden. Ik rijd lekkerder op m'n ZRX (naked) dan op m'n V-Strom (allroad). Nou ben ik zelf vrij klein (1,98m)... ;)

Een site als cycle-ergo.com kan je helpen een beeld te krijgen van hoe je er bij zit op een bepaald model fiets. Een CBR600RR gaat 'm met jouw lengte niet worden kan ik je verklappen. :+

Ohja, welkom! *O*
 
Volgens mij was de info 'Ook mijn vriend (1,92M) kan zich een paar uur lang vermaken zonder moeite. Je kan eventueel voor bepaalde modellen verhoogde zadels kopen, dit is ook beschikbaar voor de Z900. Op die manier zitten je knieen minder in een hoek. (ik heb het orginele zadel) ' redelijk handig voor TS maar kan ook aan mij liggen. :?:?
Je info is ook niks mis mee,reageerde alleen maar op het vrij lang :Y
 
Ik zou echt veel gaan proefrijden op verschillende merken en modellen. Lengte alleen zegt niet zoveel. Op het ook lijken een MT09 en een BMW R-NineT op elkaar ondat het allebei nakeds zijn. Maar de BMW is een paar cm langer in de wielbasis en heeft een lager stuur (kortere voorpoten?). Hierdoor is de zithouding wezenlijk anders. (Bij de NineT meer voorover gebogen).
Proefritjes maken helpt, maar die ritjes zijn vaak max een half uur. Dat zegt niet zo veel. Dan ben je vooral met knopjes bezig en de weg terug vinden etc.
Dus lekker verschillende machines gaan huren en echt een dag op toeren. Na een dag weet je echt wel of je het op een machine volhoudt.
Kost een paar centen, maar dan weet je echt wat goed bij je past.
Succes met je AVD! (en wel lekker vlot doorrijden op je examen hè! Niet als een oma gaan rijden. Ze willen wel een “motorrijder” in je zien 😄)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lith
Had je al een datum ? ik moet 27 feb afrijden in Den Bosch

gr. Leo
Ha Leo,

Ik zou eigenlijk ook de 27e afrijden, maar ik moet vrij onverwachts naar het buitenland voor m`n werk. Nieuwe datum: 12 maart (in Goes) 8-). Succes alvast met je examen! Laat je weten hoe het ging?

Heb pas de eerste lessen gehad. Is wel stoeien zeg met die wind van de laatste dagen!

@ GurtenV, op dat vlot doorrijden wordt flink gehamerd door de instructeur dus dat komt goed haha.
 
Ik ben zelf 1,93m en rijd een Yamaha FZ8 naked. Zit hier prima op en het lijkt, als ik erop zit geen mini motortje. Een Z900 lijk je wel erg groot op (of een kleine motor) als je wat langer bent.
 
Op elke motor hou je het een uurtje wel vol. Maar wil je er verder mee, langere afstanden, dan is een motor die bij je lengte pas wel erg fijn. Dus ik zit mijn 194 toch het liefst op een all-road. Toen ik jonger was had ik vaak twee motoren, een all-road en wat snels. Maar met die snelle kon ik echt geen vakanties rijden, dan zat ik zo opgevouwen dat ik er niet blij van werd. Nu dus alleen nog maar een all-road.
 
En eigenlijk moet je ook niet direct naar een allroad kijken.
Neem nu een yamaha tracer 900 ( al dan niet de GT versie). Je krijgt de sublieme 3 cilinder van een MT09 naked, maar dan in de hogere meer touringgerichte tracer. ZIjn zadel is verstelbaar. Hij zal voor jouw lengte lekkerder zitten dan een compacte naked, maar hij is best wel licht en heel erg vlotjes door bochten te duwen, in vergelijking met sommige allroads.
En overigens, als je ook met minder vermogen wil starten is de nieuwe tracer 700 echt wel leuk met z'n nieuwe voorkant.

Zelf ben ik een triumph liefhebber en heb ik met m'n 1.84cm een (compacte) triumph street triple.Lekkere hooliganbike, maar ik denk niet dat die lekker gaat zitten met je 1,97m
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan