Sinds jaar en dag, dacht ik de verschillen te kennen.
Menig verkoopsite, journalist, of bezitter van een “motorfiets” bracht mij wel eens in verwarring, maar daar herstelde ik dan redelijk snel weer van.
Maar vandaag, na mijn bezoek op Wikipedia is het anders…….
De gemarkeerde motorfietsen in de tekst lijken niet eens op een crossmotor, en zijn naar mijn mening geen enduro, maar een offroad.
Ik stel:
Een crossmotor is een competitie motor zonder kenteken.
Een enduro is een crossmotor met kenteken.
Eensoft enduro offroad is een gekentekende motorfiets die niet geschikt is om mee te crossen, maar wel om er mee in ruig terrein te rijden.
Een allroad is een gekentekende toermotorfiets, geschikt voor slecht wegdek en onverharde wegen.
Wat is jullie mening?
Bron, waar het één en ander in verduidelijkt wordt ----> crosser/off-road/all-road?
Menig verkoopsite, journalist, of bezitter van een “motorfiets” bracht mij wel eens in verwarring, maar daar herstelde ik dan redelijk snel weer van.
Maar vandaag, na mijn bezoek op Wikipedia is het anders…….
Enduromotor is een motorfietsclassificatie.
Voor het rijden van endurowedstrijden bestemde motorfiets, die op grond van de reglementen aan minimale wettelijke eisen voor de openbare weg moet voldoen. Een enduromotor lijkt op de offroad, maar is minder geschikt voor beginnende rijders. Een echte enduromotor heeft ook - als sportmachine - vaker onderhoud nodig.
Enduromotoren zien eruit als crossmotoren, maar voldoen wel aan de wettelijke eisen voor rijden op de openbare weg en ze hebben dus ook een kentekenbewijs. De wellicht bekendste machines zijn de Honda XR serie (XR 250/400/600/650), KTM LC4 en Husqvarna's. Dit zijn allemaal viertaktmotoren die vanaf de fabriek al aan de wettelijke norm voor het kenteken voldoen en dus ook nieuw met kenteken worden verkocht. Maar ook competitie crossmotoren kunnen hiervoor worden omgebouwd. Merken als KTM en Husqvarna, van oudsher de twee grote merken op het endurogebied, leveren ook tweetaktmotoren met kenteken. Dit zijn dus feitelijk motorcross machines, alleen door de fabriek al klaargemaakt en met kenteken verkocht. Technisch zit er op de aanwezige verlichting na weinig verschil tussen enduro of crossmotoren, behalve bij enduro's het grotere aantal versnellingen. Ze lijken in uiterlijk dus ook veel op elkaar.
Als een fabrikant een enduromotor aanpast voor "dagelijks" gebruik, wordt dit ook wel een "soft enduro" genoemd.
De gemarkeerde motorfietsen in de tekst lijken niet eens op een crossmotor, en zijn naar mijn mening geen enduro, maar een offroad.
Ik stel:
Een crossmotor is een competitie motor zonder kenteken.
Een enduro is een crossmotor met kenteken.
Een
Een allroad is een gekentekende toermotorfiets, geschikt voor slecht wegdek en onverharde wegen.
Wat is jullie mening?
Bron, waar het één en ander in verduidelijkt wordt ----> crosser/off-road/all-road?
Laatst bewerkt: