allroad, offroad, soft Enduro, Enduro, wat is wat?

E.G.J.

Koud bier hier, koud bier hier. Dankuwel!
Donateur
2 sep 2004
37.546
53.850
Völlenerkönigsfehn Germany
Sinds jaar en dag, dacht ik de verschillen te kennen.
Menig verkoopsite, journalist, of bezitter van een “motorfiets” bracht mij wel eens in verwarring, maar daar herstelde ik dan redelijk snel weer van.
Maar vandaag, na mijn bezoek op Wikipedia is het anders…….

Enduromotor is een motorfietsclassificatie.
Voor het rijden van endurowedstrijden bestemde motorfiets, die op grond van de reglementen aan minimale wettelijke eisen voor de openbare weg moet voldoen. Een enduromotor lijkt op de offroad, maar is minder geschikt voor beginnende rijders. Een echte enduromotor heeft ook - als sportmachine - vaker onderhoud nodig.
Enduromotoren zien eruit als crossmotoren, maar voldoen wel aan de wettelijke eisen voor rijden op de openbare weg en ze hebben dus ook een kentekenbewijs. De wellicht bekendste machines zijn de Honda XR serie (XR 250/400/600/650), KTM LC4 en Husqvarna's. Dit zijn allemaal viertaktmotoren die vanaf de fabriek al aan de wettelijke norm voor het kenteken voldoen en dus ook nieuw met kenteken worden verkocht. Maar ook competitie crossmotoren kunnen hiervoor worden omgebouwd. Merken als KTM en Husqvarna, van oudsher de twee grote merken op het endurogebied, leveren ook tweetaktmotoren met kenteken. Dit zijn dus feitelijk motorcross machines, alleen door de fabriek al klaargemaakt en met kenteken verkocht. Technisch zit er op de aanwezige verlichting na weinig verschil tussen enduro of crossmotoren, behalve bij enduro's het grotere aantal versnellingen. Ze lijken in uiterlijk dus ook veel op elkaar.
Als een fabrikant een enduromotor aanpast voor "dagelijks" gebruik, wordt dit ook wel een "soft enduro" genoemd.

De gemarkeerde motorfietsen in de tekst lijken niet eens op een crossmotor, en zijn naar mijn mening geen enduro, maar een offroad.

Ik stel:
Een crossmotor is een competitie motor zonder kenteken.
Een enduro is een crossmotor met kenteken.
Een soft enduro offroad is een gekentekende motorfiets die niet geschikt is om mee te crossen, maar wel om er mee in ruig terrein te rijden.
Een allroad is een gekentekende toermotorfiets, geschikt voor slecht wegdek en onverharde wegen.

Wat is jullie mening?


Bron, waar het één en ander in verduidelijkt wordt ----> crosser/off-road/all-road?
 
Laatst bewerkt:
ik zeg:

Een crossmotor is een crossmotor.
Een enduro is een crossmotor met kenteken.
Een allroad is een wegmotor waarmee je een beetje offroad kan.
Een offroad is een motor waarmee je offroad kan.

:t
 
Laatst bewerkt:
Meer race als cross model als je het mij vraagt

dqjbx3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mijn FZR1000 is volgens kentekenbewijs ook een enduro :]

Dat bedoel ik nou..... Wat is wat?
Als ik de zoekterm enduro los laat, dan verwacht ik een crossmotor met kenteken, maar krijg dit--->

full


Soms staat er eentje tussen, maar daar is het dan wel mee gezegd. Het merendeel voldoet niet aan de noemer. Of toch wel?
 
Met een motor die zwaarder is dan 120kg, hoe die ook heet, moet je niet het terrein ingaan. (Ben zelf ook bijna 120kg in motorkleding, daar ligt het niet aan.) En dan moeten er ook nog banden met hoge noppen opzitten, geen TKC80 oid.
 
Laatst bewerkt:
Mijn mening: je gebruikt wikipedia als bron, ik denk dat je een paar stekkers verkeerd om hebt zitten ;) . Je kunt zelf wikipedia even aanpassen naar wens als je wilt :+ .
 
Laatst bewerkt:
Mijn mening: je gebruikt wikipedia als bron, ik denk dat je een paar stekkers verkeerd om hebt zitten ;) . Je kunt zelf wikipedia even aanpassen naar wens als je wilt :+ .

En marktplaats, moto73, motorshopper, mobile.de, motor-forum, enzovoorts...
Overal wordt het verkeerd gebruikt. Alleen stuitte ik vandaag op "soft enduro" waar ik nog nooit van gehoord heb, en ging zoeken.
 
Een enduro is toch bedoeld voor enduro rijden?
Met bijv een extra grote benzinetank.
 
Een enduro is toch bedoeld voor enduro rijden?
Met bijv een extra grote benzinetank.
Jij bedoelt een rally, zoals Parijs Dakar?

Enduro is een vorm van langeafstandsmotorcross die met wegbewijzering wordt aangegeven. De route bestaat deels uit openbare weg , en deels uit afgesloten terreinen(motorcrosscircuit) waar men als motorcrosser een cross-proef zo snel mogelijk moet afleggen.

En een rally is volgens mij een race met verschillende types motorvoertuigen, over erg lange afstand, door niet afgesloten, ruig terrein en stukken openbare weg. Waarbij de bemanning zelf moet navigeren, en verschillende proeven moet afleggen.
 
Laatst bewerkt:
Bijv ja.
Enduro doet mij denken aan ' uithouding'. Langere ritten dus. Grotere tank lijkt me dan.

Ja, maar dan is 15 liter ook wel verreweg het grootste wat ik ken. Dit is nog niets vergeleken bij de rallymotoren, die wel tot 60 liter mee kunnen nemen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je erg je best moet doen vooraleer eigenaren van een allroad van €20-30000 hun motorfietsen "soft" gaan noemen.

Zullen we daar reisenduro van maken?
 
Dat bedoel ik nou..... Wat is wat?
Als ik de zoekterm enduro los laat, dan verwacht ik een crossmotor met kenteken, maar krijg dit--->

[afbeelding]

Soms staat er eentje tussen, maar daar is het dan wel mee gezegd. Het merendeel voldoet niet aan de noemer. Of toch wel?

ik zou maar niet een webshop gebruiken om kennis op te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan