Allroad voor de beginner.

Mwltour

Rookie
11 apr 2020
27
7
Beste forumleden,

Ik hoop over een paar weken mijn A te hebben. Ik wilde eigenlijk gelijk een goede motor kopen maar daar zie ik dit jaar toch vanaf. Ik wil nu dus een redelijke allroad kopen om km's op te draaien deze zomer, najaar.

De voorkeuren daarna (2021, ter indicatie:

1. KTM 790, 990 adventure.
2. BMW ....... GS adventure.
3. Honda Africa Twin
4. Yamaha Tenere

Dat is dan, dit is nu. Wat denken jullie dat ik voor €1000,- à €3000,- zou moeten kopen als voorloper op een van de bovenstaande motorfietsen.


Grtz.
 
Laatst bewerkt:
TransAlp it is then! Daar lijk ik niet aan te ontkomen nu 😁 gelukkig nog één andere optie, de Yamaha TDM 850. Ik zal beide eens gaan researchen.

Dank voor de input. Zijn er nog andere smaken?
 
Het is maar de vraag of je kilometers kunt draaien op zo'n oud wrak.
Het zal vooral sleutelen worden en dat moet je wel kunnen natuurlijk.
 
Het is maar de vraag of je kilometers kunt draaien op zo'n oud wrak.
Het zal vooral sleutelen worden en dat moet je wel kunnen natuurlijk.

Goed punt, ik kan best een beetje sleutelen, maar dit zal mijn eerste motor zijn dus dat is niet echt een slim plan inderdaad, of in iedergeval wel een punt om rekening mee te houden.
 
Of juist wel, je leer gelijk sleutelen. Onderhoud zoals olie etc hou je bij elke motor, ook bij nieuwe. VEel sleutelen is ook niet direct nodig bij een oudere motor. Voor 2500/3000 euro kun je best defitige motoren vinden waar niets tot heel weinig achterstallig onderhoud aan zit.

Het is alleen een gok, je weet het nooit
 
TransAlp it is then! Daar lijk ik niet aan te ontkomen nu 😁 gelukkig nog één andere optie, de Yamaha TDM 850. Ik zal beide eens gaan researchen.

Dank voor de input. Zijn er nog andere smaken?

Is het ook de bedoeling om onverhard te gaan rijden, of gaat het voornamelijk om het model? Want een TDM noem ik echt geen allroad...
 
@GenesiZ, ook een goed punt. Al rijd ik liever dan dat ik sleutel. 😉

@Frazer, Ik ga nog niet nog onverhard rijden. Voor nu gaat het om het type.
 
Laatst bewerkt:
Met jouw budget zal het spannend worden, maar een Yamaha XT660Z Ténéré zou ik toch ook overwegen... misschien komt z'n opvolger dan in het lijstje voor 2021 terecht. 8-)
 
BMW F650 Funduro.
Goedkoop, sterk en veel vriendelijker in karakter dan je zou verwachten van een 1 cilinder. Bovendien als je een keer offroad wil gaat dat prima met een F650.
 
Bedankt voor het meedenken allemaal. Het is en blijft een moeilijke opgave.
Ik zal de andere opties ook bekijken.

@A.S.Moto
Lijstje aangepast, waarom makkelijk doen als moeilijk doen gewoon beter is 😁.
 
Bedankt voor het meedenken allemaal. Het is en blijft een moeilijke opgave.
Ik zal de andere opties ook bekijken.

@A.S.Moto
Lijstje aangepast, waarom makkelijk doen als moeilijk doen gewoon beter is 😁.


Vind het ergens toch een vreemd lijstje, dat van 2021... of heb je het over de BMW F800GS ADV?
Als je naar de 1200 kijkt lijkt me dat dan toch de vreemde, en dure eend in de bijt.
 
Het is maar de vraag of je kilometers kunt draaien op zo'n oud wrak.
Het zal vooral sleutelen worden en dat moet je wel kunnen natuurlijk.
Een Ducati misschien, een Honda draait draait gewoon vrolijk door

Zitten natuurlijk wel wat rotte exemplaren tussen maar in de basis is de Alp onverwoestbaar (op een paar kleine dingetjes na). Koop een net exemplaar en je kunt jaren vooruit zonder grote kosten. Zou wel voor de 650 gaan als je voornamelijk op straat blijft.
 
Vind het ergens toch een vreemd lijstje, dat van 2021... of heb je het over de BMW F800GS ADV?
Als je naar de 1200 kijkt lijkt me dat dan toch de vreemde, en dure eend in de bijt.

Raar is my second name, nee hoor het kan best een raar lijstje zijn. Je hebt hier ook te maken met een echte amateur. 🤡

Ik wil graag een wendbare Adventure rijden die ook makkelijk en relatief comfortabel lange afstand kan rijden maar ook geen brave tourmachine is.
 
Laatst bewerkt:
Raar is nu second name, nee hoor het kan best een raar lijstje zijn. Je hebt hier ook te maken met een echte amateur. 🤡

Ik wil graag een wendbare Adventure rijden die ook makkelijk en relatief comfortabel lange afstand kan rijden maar ook geen brave tourmachine is.
Waarom wil je geen brave tourmachine? Je kunt het jezelf zo spannend mogelijk maken als je wil op een motor, daar ben je geen spannende motor voor nodig..
 
Raar is nu second name, nee hoor het kan best een raar lijstje zijn. Je hebt hier ook te maken met een echte amateur. 🤡

Ik wil graag een wendbare Adventure rijden die ook makkelijk en relatief comfortabel lange afstand kan rijden maar ook geen brave tourmachine is.


Bedoel het niet verkeerd, maar als ik dat lijstje zie dan ga je van een basic midrange allroad naar een zware, cardanaangedreven allroad van +20K

Ze zijn wel allemaal wendbaar, en kunnen allemaal relatief comfortabel comfortabel zijn op lange afstanden. De één al wat meer dan de ander...
Ik reed met mijn XT660Z destijds ook naar Corsica....maar moet toegeven dat mijn XT1200Z een pak meer comfort biedt...
 
Een 660 voor 3000 dan moet je wel goed zoeken. Gaat in NL niet lukken denk ik, of je hebt een volledig afgeragd exemplaar
 
Een 660 voor 3000 dan moet je wel goed zoeken. Gaat in NL niet lukken denk ik, of je hebt een volledig afgeragd exemplaar

Zelfs in België wordt het spannend denk ik.
En dan weten dat ik de mijne in 2014 verkocht voor 4000€, inclusief driedelige Touratech kofferset. 8)7
 
Er staan wel wat Honda Transalp’s te koop. En zeker binnen jouw budget, ik heb zonet mijn Honda Transalp 600 met kofferset, verwarmde handvaten, zijkoffers .... verkocht voor 1500€. En ik heb nooit moeten sleutelen en het was ook zeker geen afgerammeld exemplaar. Dus even zoeken en je zal vinden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan