Twente en omgeving deel 22

Almelo aanpassen naar Twente en omgeving

  • Ja

    Stemmen: 22 88,0%
  • Nee

    Stemmen: 3 12,0%

  • Totaal aantal stemmers
    25
  • Opiniepeiling gesloten .
Is Luxemburg echt zo streng ja? Ik werd al gewaarschuwd dit jaar voor Duitsland. Zijn met het werk paar dagen naar de Moezel geweest. Geen agent gezien. Nu moet ik wel zeggen dat mijn BMW volledig origineel is op de valbeugel en Givi scherm na(gekeurd volgens Duitse normen). Was sowieso niet van plan veel aan de motor te doen. Uitlaat wellicht, maar soms denk ik ook tis wel mooi zo. Zadel ga ik denk ik wel doen (hopelijk krijg je daar dan weer geen bekeuring voor). En als ik naar het buitenland ga, Duitsland is dichtbij, dan heb ik altijd mijn daypack mee en daar zit een ehbo kit en vestje in. Ehbo kit is meer voor mezelf, ik ben soms nog wel eens lomp.....
 
Is Luxemburg echt zo streng ja? Ik werd al gewaarschuwd dit jaar voor Duitsland. Zijn met het werk paar dagen naar de Moezel geweest. Geen agent gezien. Nu moet ik wel zeggen dat mijn BMW volledig origineel is op de valbeugel en Givi scherm na(gekeurd volgens Duitse normen). Was sowieso niet van plan veel aan de motor te doen. Uitlaat wellicht, maar soms denk ik ook tis wel mooi zo. Zadel ga ik denk ik wel doen (hopelijk krijg je daar dan weer geen bekeuring voor). En als ik naar het buitenland ga, Duitsland is dichtbij, dan heb ik altijd mijn daypack mee en daar zit een ehbo kit en vestje in. Ehbo kit is meer voor mezelf, ik ben soms nog wel eens lomp.....
Als je niet opvalt door geluid of rijgedrag valt het wel mee in Duitsland en zijn ze nog wel coulant, maar idd Luxemburg blijkt nu nog erger te zijn. Voordat ik op vakantie ging sprak ik iemand bij Erison Motoren die net terug was zij hadden iemand in de groep met een goedgekeurde LED koplamp, die moest verwijderd worden + bekeuring en mocht niet verder rijden voordat er een orginele was geplaatst. Dus beter voorkomen dan genezen
 
Wanneer er een E nummer instaat met type nr goedgekeurd voor de betreffende motor is er niks aan de hand, misschien is een soort Tuv keuring zoals in Duitsland nog niet zo gek daar zijn alle goedgekeurde veranderingen op je kenteken genoteerd. Ook de verzekering zal vroeg of laat om het hoekje komen kijken. Vergeet wanneer je brildragend bent een reserve bril mee te nemen is veelal ook verplicht.
 
Wanneer er een E nummer instaat met type nr goedgekeurd voor de betreffende motor is er niks aan de hand, misschien is een soort Tuv keuring zoals in Duitsland nog niet zo gek daar zijn alle goedgekeurde veranderingen op je kenteken genoteerd. Ook de verzekering zal vroeg of laat om het hoekje komen kijken. Vergeet wanneer je brildragend bent een reserve bril mee te nemen is veelal ook verplicht.
Hier ga ik al de fout in…geen reserve bril en geen hesje….. _O-
 
Wist niet eens dat je een hesje bij je moest hebben, heb daar ook geen ruimte voor onder het zadel maar zal vast wel goedkomen.

Bij o.a. Motor Oost verkopen ze van die fluo hesjes die je over je overall of jacket kunt dragen, ik zie het als een 2-in-1 functie...
 
Wordt veel geschreven hier, maar vanuit m.i. ook veel halve waarheden..

Feit:
Zolang je motor conform de eerste uitlevering is (ofwel typegoedkeuring), is er vrijwel niets aan de hand (behalve Oostenrijk, bepaalde passen ivm geluid.. Ook bij standaard motoren met typegoudkeuring).
Bij eerste uitlevering horen inderdaad ook reflectoren, dat iedereen zo'n ding eraf smijt is een ander iets..

Ga je echter 'modificeren', dan loop je vermeerder en een steeds grotere kans op bekeuringen.. Als ik kijk naar de duitse wetgeving:
....een goedgekeurde LED koplamp, die moest verwijderd worden + bekeuring en mocht niet verder rijden voordat er een orginele was geplaatst....
Correct.. Is het conform uitlevering fabrikant mag het (bijv. BMW geloof ik heeft LED als OEM), zo niet kan het niet zonder papieren (zie hieronder). het bejubelde E nummer zegt niets en is een compleet hardnekkig fabeltje onder een grote groep...

Wanneer er een E nummer instaat met type nr goedgekeurd voor de betreffende motor is er niks aan de hand, misschien is een soort Tuv keuring zoals in Duitsland nog niet zo gek daar zijn alle goedgekeurde veranderingen op je kenteken genoteerd.
Bijna juist...

Het ingeslagen nr. in vervangingsonderdelen is een nummer met een KBA aanduiding. Heeft niets te maken met het E nummer, is nietszeggend.
Indien het KBA nr. erin staat, moet je:
Aan kunnen tonen middels papieren (ter plekke) dat het voor dat specifieke merk en model gemonteerd mag zijn, of;
Je kunt met de KBA papieren naar de technische keuring en het vervolgens op kentekenbewijs laten vermelden. Scheelt je meeslepen van de papieren, nadeel is dat elke verandering naderhand weer technisch gekeurd moet worden en hetzelfde riedeltje omtrent kentekenbewijs moet worden doorgevoerd..

Bij spiegels en knipperlichten geldt dit weer niet. Bij bijv. spiegels, deze moeten een (glas)diameter hebben van minimaal 78 mm en knipperlichten moeten een x aantal keer knipperen per minuut.. Knipperlichten in het achterlicht mag dan weer niet, volgens mij moest daar iets van 20 cm tussen zitten (links en rechts). Dit laatste kan ik niet 100% verifiëren..

Of gewoon bij de action oid voor €1,- en alleen dragen bij pech

Die van de action fladderen lekker achter je aan, die van MO zijn degelijker (wellicht ook wel 25x zo duur overigens als van da ac tion O-) ) hebben een rits en stretch.. Trek je aan en vergeet je, laat maar zeggen. Ik draag zo'n ding er vrijwel altijd over, die action dingen vergeet ik nogal eens + ik zou zogenaamd meer opvallen in het verkeer met zo'n hesje (complete bullsh...t hebben studies aangetoond (heb ik wel eens gelezen ergens) maar dat geeft m'n eega dan weer een beter gevoel als ik de deur uitloop)


Het technische gedeelte hoef je niet aan te nemen van mij, maar woon al 20+ jr 'über die grenze' en met o.a. 5 motoren, auto, 4 aanhangers en nog meer rijdend materieel sta ik meer dan regelmatig bij de technische broeders van de TÜV/DEKRA/GTÜ en dergelijk partijen.. Sterker nog, mag vanmiddag weer eens opdraven voor een 750 kg (motor)aanhanger...

Heb ondertussen wel een redelijk beeld erbij wat de afkeurpunten zijn bij motoren en hoe het e.e.a. in elkaar steekt.. ;)
 
Wel een db killer maar geen E-keur €395,= -O-niet gekeurde spiegels €260,=
Geen orginele verlichting (knippers kop/achterlicht) €300,=

Dus ik ga daar niet heen.....:W

Gelukkig zijn, op een totaal originele Vif na, ál mijn motoren van voor 1-1-'89....dus TüV-vrij
Laat Meneer Bromsnor Herr Schnurrbart maar bewijzen dat wat erop en -aan zit niet origineel is;
E-keur bestaat pas en is verplicht vanaf 2002...
 
Pfft man wat een gezeik. Probeer maar eens originele onderdelen te vinden van een nauwelijks gemaakte motor van 30 jaar oud.

Maar vraag mij nog steeds af hoe die agenten kunnen zien of alles aan mijn motor origineel is. In mijn originele remhendels, spiegels, remklauwen et staan namelijk geen nummers. Enige nummers die ik kan vinden staan in mn frame, uitlaat en koplamp.


Edit: oh en mijn originele spiegels hebben bij lange na geen diameter van 78mm.... Die zijn namelijk vierkant. Maar wel origineel
 
Laatst bewerkt:
Vraag mij trouwens af wat ze met mijn originele uitlaat zouden doen. Vorige eigenaar heeft een gedeelte van het binnenwerk verwijderd dus die maakt wat meer geluid. Maar ook die is gewoon origineel en staan alle nummers in. Gaat zo'n agent je dan bekeuren omdat zij van mening zijn dat er aan de uitlaat is gekloot? Dat kan toch geen stand houden bij een rechter.
 
Welkom bij mijn wekelijkse zoektocht naar onderdelen... Met div. 'oudjes' van begin jaren '90 is het idd soms wel zoeken..
Vwb originele hendels, deze zijn vaak alu hendels en die zijn redelijk standaard en te herkennen. Bij twijfel zullen ze dit delen, anders niet.. Ook zijn er div. regelingen voor div. bouwjaren, zo ver heb ik mij er destijds niet in verdiept.. Ik heb alles vrijwel (99%) origineel, en dat zien keurmeesters ook wel (bij fuiken maar ook bij de technische keuringen)..

Als het goed is wél @Mophius (dat standhouden voor de rechter). Een originele uitlaat maakt een bepaald aantal dB(A)'s, staat bij de nieuwere motoren ook op het kenteken in nl (geloof ik) of anders kan het makkelijk opgevraagd worden a.d.h.v. de kentekengegevens. Bij oudere motoren is er een soort tabel qua CC's, max. aantal toeren e.d., waaraan ze dit af kunnen lezen hoe 'luid' die mag zijn.
Voldoe je daar niet aan (lees je wijkt té veel af van standaard waarden), krijg je alsnog een bekeuring of mag je de motor laten staan..

Maar goed, dat is heel theoretisch gedacht..

Ow, ben er net weer van de DEKRA, mocht 41,- aftikken voor weer 2 jr. keuring op de motoraanhanger..
 
Gelukkig zijn, op een totaal originele Vif na, ál mijn motoren van voor 1-1-'89....dus TüV-vrij
Laat Meneer Bromsnor Herr Schnurrbart maar bewijzen dat wat erop en -aan zit niet origineel is;
E-keur bestaat pas en is verplicht vanaf 2002...

Is dus anders in NL dan in D..
Daar mag je met je oldtimer (zgn. H-Kennzeichen, v.a. 30 jr) óók elke 2 jr naar de HU..

En Herr Schnurrbart draait gewoon de bewijslast om.. Als die twijfels heeft, mag jij dat aantonen dat het origineel is.. Volgens mij is dat de weg vanuit zijn rechtspositie, maar ook dat is een theoretische stelling.
Meeste oldtimer bezitters zijn gekker op hun materiaal (lees verzorgen en onderhouden het beter) als de motorrijder met actueel materiaal..
 
Mooi weer om te rijden:

oa tussen Zenderen en Hertme

IMG_5734.jpeg
 
Is dus anders in NL dan in D..
Daar mag je met je oldtimer (zgn. H-Kennzeichen, v.a. 30 jr) óók elke 2 jr naar de HU..

En Herr Schnurrbart draait gewoon de bewijslast om.. Als die twijfels heeft, mag jij dat aantonen dat het origineel is.. Volgens mij is dat de weg vanuit zijn rechtspositie, maar ook dat is een theoretische stelling.
Meeste oldtimer bezitters zijn gekker op hun materiaal (lees verzorgen en onderhouden het beter) als de motorrijder met actueel materiaal..

Ik ken meerdere Duitsers met klassiekers vóór 1960 die geen 07-kenteken hebben en zich niet hoeven te melden voor een TÜV..
 
🤷‍♂️...
Diverse sites (ADAC en TÜV nord) zeggen anders.. Anderzijds, zo oud spul (60 jr) heb ik ook niet dus ben op dat punt geen ervaringsdeskundige..
 
2/3 van mijn motoren is van voor 1960...
Laat maar komen die Duitse ervaringsdeskundige in zijn groen/ witte Ambtswagen
 
Terug
Bovenaan Onderaan