Als eerst een auto of een motor?

Ten eerste heeft de TS hier zelf zijn mening al duidelijk enkele keren gezegd zonder ons nodig te hebben.
Je hebt een motor nodig, dat wil je zelf ook ;)

Ik zou zelf voor de wagen gaan, maar ik ben ik en jij bent jij.


Op het andere waar anderen over bezig zijn .... ik snap wel dat iemand van 18 geen A rijbewijs kan en mag krijgen. Ik was daar op mijn 18 niet klaar voor, ik zou me zeker dood gereden hebben. Misschien zijn er mensen die wel volwassen genoeg zijn om dat niet te doen. Maar de wet dient nu eenmaal gemaakt te worden zodat alle mensen veilig kunnen leven en niet enkel die 5% ....
En met enkele euro's koop je al een motor die "vet" hard gaat.
 
Laatst bewerkt:
Tom een goede raad van een oude(re) wijze man....
Haal eerst je autorijbewijs dan mag je in een auto rijden en dan pas leer je je veilig verplaatsen in het verkeer dan zie je hoeveel en hoevaak automobilisten met allerllei dingen tijdens het rijden bezig zijn en hoe gevaarlijk dit is voor medeweggebruikers en met name voor motorrijders,en zeker met slecht weer in de herfst en winter als het vroeger donker wordt...
Houd nog lekker je brommert wacht tot je 24 bent en haal dan pas je motorrbw.
Motorrijden is heel erg leuk en zeer verslavend maar zon 125 cc is alleen
leuk in de bebouwde kom en niet daarbuiten want je komt algauw vermogen tekort...
Ik heb ook op een opgevoerde scootert gereden heb een auto zit dagelijks in verkeer en rij zelf op een naked honda hornet...
Volgens mij kan je vanaf de gemiddelde zithoogte van een motorfiets veel beter zien wat menig automobilist stiekem uitspookt met het telefoontje onder het stuur.
 
Hallo,

Mijn naam is Tom en ik ben 17 jaar. Ik ben heel erg aan het twijfelen of ik als eerste vervoersmiddel een auto of een motor zal kopen. Ik heb nu een scooter en dat bevalt me prima, zelfs tijdens de winter... Als ik naar het voortgezet onderwijs ga kan ik met de scooter naar het treinstation en zo naar de school. Alleen wil ik natuurlijk toch wel iets anders dan die langzame chinese scooter van me...

Ik zit dus te twijfelen tussen het kopen van een auto waarmee ik in één keer naar school kan, of een A1 rijbewijs halen en een 125cc kopen? Een auto is warm, heeft radio en veel opslagruimte.. Maar een motor vind ik zelf toch echt 10x leuker ookal is het misschien koud en gevaarlijker... Hebben jullie misschien tips of advies waar ik om kan denken? Ik ben nieuw in dit Forum dus sorry als ik iets onnozels of doms zeg!

Met vriendelijke groet,

Tom :)
Warmte: goeie kleding doet veel.
Muziek: gebruik zelf oordopjes werkt prima.
Veel ruimte meeste past in een tas.
Voor grote dingen kun je altijd iemand vragen of laten bezorgen kost tegenwoordig ook niet veel meer.

Grootste struikel blok is als het glad persoonlijk rij ik dan niet.
Het is maar net wat je wilt, maar ja hoeveel dagen in het jaar kun je niet rijden zullen er niet veel zijn.


Heb ook alleen A en geen B
 
tom,

my 2 cents.

zelf ben ik begonnen met een auto ( leasebak van ma) omdat dit toch wel een stuk veilig was.
als 18 jarige dacht ik echt dat ik veel verkeersinzicht en rijvaardigheden had, helaas zijn daar een paar objecten het slachtoffer van geworden; stoepjes, hekje buurman ( iets met sneeuw is glad) en een reclame bord van de warme bakker en de complete rechter voorkant van de auto omdat iemand mij geen voorrang gaf en ik dit wel nam !!! . voordeel van een auto is dat je dus veel meer tegen een stootje kan en de kans dat ze hem jatten is ook veel minder.

koop een leuk barrel en ga daar eerst in leren rijden en deelnemen aan het verkeer, mijn motor kwam pas 8 jaar later . die heb ik tot op heden nog nergens op geparkeerd of neer gelegd.

:W
 
Advies 1: Haal een rijbewijs, maakt niet uit welke. Rijbewijzen worden alleen maar duurder, en hoe langer je je rijbewijs hebt, hoe goedkoper je verzekering straks wordt.

Niet ieder vervoersmiddel is voor iedereen handig.

Ik heb 6 jaar geleden mijn autorijbewijs gehaald, zo'n beetje toen ik begon met studeren in Amsterdam (woon in Zaandam).

In al die tijd heb ik misschien 1000km in de auto van m'n ouders gereden terwijl die hier altijd voor het grijpen stond. Naar de VU met de auto? Tik maar even 25 euro voor een paar uurtjes parkeren af. In de spits? Gratis (maar gedwongen) 'parkeren' op de Ringweg of op de Amstelveenseweg.

Later woonde ik in Amsterdam. Gratis voor mijn deur parkeren, maar niet bij de VU, en in de binnenstad is de kans zeker 25% dat je een kwartier stilstaat in een smal weggetje waar een vrachtwagen staat te lossen.
Voor mij was een auto dus maar een paar keer per jaar echt handig, en in die gevallen kon ik eigenlijk de eigenaar van de auto ook altijd vragen...

Wat was wel handig geweest? Voor Zaandam-Amsterdam is een motor fantastisch. Geen OV meer, prima tussen de files door.
Voor die anderhalve keer per jaar dat het glad is, pak ik dan alsnog het OV.

Binnen Amsterdam? Gewoon een trapfiets. Eventueel een bromfiets als je net effe sneller moet zijn.


Bottom line



Moet je de snelweg op, neem dan een auto of motor. Stroomt het lekker door op jouw meest gebruikte route, pak dan een jaartje een auto. Maar koop in godsnaam geen auto als je de zoveelste bent die achteraansluit in de file... Dat is gewoon klote.
Rijd je vooral door de stad, met traag verkeer, blijf dan gewoon brommeren...

Ik heb nu een paar maanden m'n motorrijbewijs. Zalig. Zo fijn. En past goed bij mijn huidige vervoerswensen (wonen in Zaandam, werken in Amsterdam, ritje vaak in de spits tussen de file door. Te ver voor brommer of fiets)
 
Laatst bewerkt:
Niet elke chick durft achterop, en aangezien de winter er aan komt; hoeveel meiden kun jij verleiden met een warme achterbank?

Een motor is natuurlijk wel veel stoerder (en leuker!).

Misschien gewoon voor beide gaan?
Hahaha en hoeveel chicks willen een warme achterbank ipv een stoere motorman?

Ik zou motor doen. Zelf ook eerst gehaald (ok, wel voor die begrenzingsregelingshit) maar nog geen seconde spijt. Autorijbewijs kwam 5 jaar er na en nog altijd geen auto ;-).
 
Ik heb eerst een motor gehaald, maar dat is puur omdat de auto van moeders altijd bij huis staat.

Moet er niet aan denken om in dit weer naar stage te gaan op de motor!
 
Ik zou beginnen met een zelfrijdende auto. Dan kun je altijd op de achterbank liggen.
 
Als je motorrijden leuk vindt, rijden bij slecht weer geen probleem is en geen lang stukken snelweg (ivm 11kw) moet gebruiken tijdens het reizen naar je school is een motorfiets als eerste keuze helemaal niet verkeerd.


Sterker nog, hij hoeft de snelweg niet op (tenminste ik ga er vanuit dat hij zover nog niet gaat met zijn huidige scooter) ... hij kan gewoon dezelfde weg nemen met zijn A1 motor als hij neemt met zijn 80cc (motor)scooter.
De pakkans is net zo groot.
 
Overwegingen

Kan je een auto of motor incl doorlopende kosten betalen?
Kan je af en en toe een auto lenen?
 
Hallo,

Mijn naam is Tom en ik ben 17 jaar. Ik ben heel erg aan het twijfelen of ik als eerste vervoersmiddel een auto of een motor zal kopen. Ik heb nu een scooter en dat bevalt me prima, zelfs tijdens de winter... Als ik naar het voortgezet onderwijs ga kan ik met de scooter naar het treinstation en zo naar de school. Alleen wil ik natuurlijk toch wel iets anders dan die langzame chinese scooter van me...

Ik zit dus te twijfelen tussen het kopen van een auto waarmee ik in één keer naar school kan, of een A1 rijbewijs halen en een 125cc kopen? Een auto is warm, heeft radio en veel opslagruimte.. Maar een motor vind ik zelf toch echt 10x leuker ookal is het misschien koud en gevaarlijker... Hebben jullie misschien tips of advies waar ik om kan denken? Ik ben nieuw in dit Forum dus sorry als ik iets onnozels of doms zeg!

Met vriendelijke groet,

Tom :)

Lekker halen wat jij zelf wilt.

De plus en tegens tegen elkaar afstrepen en dan komt er uit wat voor jou het beste is.

Iets gewoon graag willen telt ook mee vind ik.

Verder maakt het denk ik niet uit welk rijbewijs je eerst haalt. Haal je jij eerst jouw B dan is het iets makkelijker om jouw A te halen. Haal jij eerst jouw A dan is het iets makkelijker om jouw B te halen. Simpelweg omdat je veel regels al kent.
 
Snap niet zo dat er altijd de vergelijking gemaakt moet worden met "met het B rijbewijs kun je op 17 jaar een Ferrari kopen", Ja.. welke 17 jarige heeft daar het geld voor?.

En edit: "Over een poosje" is wel mooi over 7 jaar. Dat is toch lang. En 3 jaar als je voor A2 gaat.


Ok, ok, geen Ferrari dan, maar een lekkere oude OLDSCOOL M3..
Of een 328, VR60dingie, Senator 24v...
Dat soort dingen dus, betaalbaar en hoop vermogen.

Tom een goede raad van een oude(re) wijze man....
Haal eerst je autorijbewijs dan mag je in een auto rijden en dan pas leer je je veilig verplaatsen in het verkeer dan zie je hoeveel en hoevaak automobilisten met allerllei dingen tijdens het rijden bezig zijn en hoe gevaarlijk dit is voor medeweggebruikers en met name voor motorrijders,en zeker met slecht weer in de herfst en winter als het vroeger donker wordt...
Houd nog lekker je brommert wacht tot je 24 bent en haal dan pas je motorrbw.
Motorrijden is heel erg leuk en zeer verslavend maar zon 125 cc is alleen
leuk in de bebouwde kom en niet daarbuiten want je komt algauw vermogen tekort...
Ik heb ook op een opgevoerde scootert gereden heb een auto zit dagelijks in verkeer en rij zelf op een naked honda hornet...

Tom, andere goede raad, van wellicht een iets jongere oude man:
Begin met je Atje.
Kan je lekker mee groeien met de fietsen, en naar mijn idee wordt je dan ook een betere
Automobilistdinges..

Waarom??

Je leert heel anders kijken, rijden, beter bewustwording van je omgeving.
Plaats op de weg is wel anders uiteraard met een auto.

En immers..
Met welk letter begint het Alfabet??? O-)
 
Laatst bewerkt:
Heel sterk punt van je, ;) en dan zeggen ze dat kerels zwijnen zijn .. _O-

Wil je nu echt zeggen dat jij zo naïef bent? Vrouwen zijn erger dan mannen, maar weten zich beter te beheersen :P

Ik ben dan wel wat ouder dan jij( bedoel niet jou Sassette)

Uh.. wel.

Hahaha en hoeveel chicks willen een warme achterbank ipv een stoere motorman?

I don't know.. meeste meiden die ik ken gaan toch wel voor comfort.

Ik heb liever iemand zonder rijbewijs, dan is het geen gezeik over wie mag rijden. En als ie dan toch een rijbewijs moet hebben, dan iemand met A. Kunnen we samen rijden :)
 
Welkom Tom.

Met een A1-rijbewijs mag je op motoren rijden met maximaal een cilinderinhoud van 125cc, een maximaal vermogen van 11kW en een vermogen/massa verhouding van maximaal 0,1 kW/kg. Dat gaat niet erg hard. Met een een rijbewijs B mag je in een Porsche Carrera GT rijden. Dat schiet al wat meer op. :+
In de file gaan alle auto's even langzaam en alle motoren sneller :)
Niet elke chick durft achterop, en aangezien de winter er aan komt; hoeveel meiden kun jij verleiden met een warme achterbank?

Een motor is natuurlijk wel veel stoerder (en leuker!).

Misschien gewoon voor beide gaan?
En meiden die je willen omdat je een auto hebt? Ehhhh dat zullen dan wel niet de leukste zijn denk ik... laat die maar lekker staan :X
 
Hallo,

Mijn naam is Tom en ik ben 17 jaar. Ik ben heel erg aan het twijfelen of ik als eerste vervoersmiddel een auto of een motor zal kopen. Ik heb nu een scooter en dat bevalt me prima, zelfs tijdens de winter... Als ik naar het voortgezet onderwijs ga kan ik met de scooter naar het treinstation en zo naar de school. Alleen wil ik natuurlijk toch wel iets anders dan die langzame chinese scooter van me...

Ik zit dus te twijfelen tussen het kopen van een auto waarmee ik in één keer naar school kan, of een A1 rijbewijs halen en een 125cc kopen? Een auto is warm, heeft radio en veel opslagruimte.. Maar een motor vind ik zelf toch echt 10x leuker ookal is het misschien koud en gevaarlijker... Hebben jullie misschien tips of advies waar ik om kan denken? Ik ben nieuw in dit Forum dus sorry als ik iets onnozels of doms zeg!

Met vriendelijke groet,

Tom :)

Ik heb in mijn 18de jaar eerst het motorrijbewijs gehaald. Ik reed daarvoor al vanaf mijn 16de schakelbrommer door weer en wind. Omdat de (algemene) theorie in die tijd een paar jaar geldig was vlak voor het verstrijken van de geldigheid het autorijbewijs gahaald. Maar mijn eerste auto kwam pas na een jaar of 5.

Ik denk dat ik door eerst op de motor te stappen een betere verkeersdeelnemer ben geworden. Door het ontbreken van allerlij 'rotopikhebvoorrang'- en 'oepsverkeerdingeschat' -opties zoals kreukelzones, abs, esp, etc. een defensieve rijstijl heb aangeleerd.

Natuurlijk heb ik ook mijn oeps momentjes gehad door onkunde die in een auto geen enkele (lichamelijke) gevolgen zouden hebben.
Het was soms doorbijten bij sneeuw en als het echt koud was maar geen moment spijt van gehad.

full
 
Laatst bewerkt:
Ik ben begonnen met motor omdat de auto mij totaal niet trok. Rijd nu zo'n 3 jaar motor en ben sinds twee maandjes aan het lessen (duurt lang vanwege idiote wachttijden voor praktijkexamen). Nu is autorijden een stuk makkelijker dan motor, maar je leert jezelf als motorrijder wel veel dingen aan die tijdens autorijles niet gewenst zijn.

Van de andere kant leer je als motorrijder wel een stuk beter gevaar inschatten. Het is meerdere keren gebeurt dat mijn instructeur vroeg waarom ik een bepaalde actie niet deed (zoals een baan terug naar rechts) en dat ik dan met een logische reden kom voor motorrijders, maar waar hij zelfs als instructeur niet aan dacht.

Kortom wat betreft jezelf defensief en veiliger leren rijden is het denk helemaal niet gek om te beginnen met de motor. Maar beginnen met de auto is wel een stukje makkelijker.
 
Ik vind juist motorrijden een stuk makkelijker dan auto rijden toen ik opging voor het motorrijbewijs,
en ben begonnen met auto rijden.misschien daarom? en bij jou juist andersom?
voor het autorijbewijs heb ik 4 keer op moeten gaan voordat ik het rijbewijs had,alleen theorie slaagde ik gelijk de eerste keer maar dat is een kwestie van leren. en met de motor voor alles in 1 keer geslaagd.binnen 2 maanden mijn rijbewijs met nog eens veel minder lessen dan voor de auto..
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik in het rijbewijs voor auto en motor midden jaren negentig gehaald. Bij het autorijbewijs had ik de indruk dat de focus lag op het naleven van de regeltjes (op het zombi achtige af). Bij het motorrijbewijs werd naar mijn idee meer gelet op veiligheid en verkeersinzicht omdat je extra kwetsbaar bent.

Hebben jullie die indruk ook en is dat tegenwoordig nog steeds zo?
 
Laatst bewerkt:
Motor!
Ben je van dat gezeik af dat iedereen je auto mee wil nemen of ergens af moet zetten in Groningen voor een appel en een ei. Geen gezeur van bijrijders.
 
Motor!
Ben je van dat gezeik af dat iedereen je auto mee wil nemen of ergens af moet zetten in Groningen voor een appel en een ei. Geen gezeur van bijrijders.
Vind het zelf wel leuk om als taxi te spelen, zolang ze mijn rijstijl maar niet gaan afkraken. :)

Zelf heb ik in het rijbewijs voor auto en motor midden jaren negentig gehaald. Bij het autorijbewijs had ik de indruk dat de focus lag op het naleven van de regeltjes (op het zombi achtige af). Bij het motorrijbewijs werd naar mijn idee meer gelet op veiligheid en verkeersinzicht omdat je extra kwetsbaar bent.

Hebben jullie die indruk ook en is dat tegenwoordig nog steeds zo?
Moto rbw in 2012 gehaald en auto rbw in 2014, en tegenwoordig is het nog steeds zo. Met autolessen moest ik veel meer op de snelheid letten en met motorrijden werd ik afgebrand als ik mezelf in een onveilige situatie had gebracht. Vond motorlessen ook leuker, iets meer techniek en verkeersveiligheid ipv steeds parkeren. :9


Zelf overigens eerst motor rijbewijs gehaald omdat het goedkoper was qua verzekering, leuker en was zo net voor die nieuwe regeling aan. Snap nog steeds niet waarom je met je 18de alleen op een motor mag stappen die niet snelwegwaardig is. Begrenst oké, 11kW nee..
 
Ik vind juist motorrijden een stuk makkelijker dan auto rijden toen ik opging voor het motorrijbewijs,
en ben begonnen met auto rijden.misschien daarom? en bij jou juist andersom?
voor het autorijbewijs heb ik 4 keer op moeten gaan voordat ik het rijbewijs had,alleen theorie slaagde ik gelijk de eerste keer maar dat is een kwestie van leren. en met de motor voor alles in 1 keer geslaagd.binnen 2 maanden mijn rijbewijs met nog eens veel minder lessen dan voor de auto..
Ben begonnen met motorrijden en vond dat ook het makkelijkst. Je bent lekker smal, boel vermogen (1x gassen en je bent weg) en lekker overzichtelijk. Met de auto heb je een boel meer dode hoeken. Je bent een stuk breder dus smalle straatjes is oppassen, vooral als er ook nog fietsers zijn. Ohja, en je zit niet in het midden, iets waar ik eerst ook wel even aan moest wennen als motorrijder.

Heb ook een paar lessen meer gehad met de auto dan bij de motor (ook vanwege een tijdelijke stop door een rijontzegging toentertijd :X :+ ).
 
Ben begonnen met motorrijden en vond dat ook het makkelijkst. Je bent lekker smal, boel vermogen (1x gassen en je bent weg) en lekker overzichtelijk. Met de auto heb je een boel meer dode hoeken.
En daarom is het autorijden best goed om te doen als motorrijder, zodat je weet hoe anderen jou zien (of niet zien...)
 
Motor!
Ben je van dat gezeik af dat iedereen je auto mee wil nemen of ergens af moet zetten in Groningen voor een appel en een ei. Geen gezeur van bijrijders.

En dan zelf die schrale persoon worden die voor elk k*tklusje de auto van een ander moet lenen, omdat meneer/mevrouw zo nodig eerst z'n motorrijbewijs moest hebben :P :+ .



Zou zelf eerst voor het autorijbewijs gaan. Ondanks alles wat de "echte motorrijders" je willen doen geloven, kan dat ook heel leuk zijn. Met de toegevoegde bonus dat het over het algemeen praktischer én comfortabeler is. Maar 't blijft een persoonlijke voorkeur.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan