Als eerste motor Yamaha Diversion: advies gevraagd

Djm001

MF'er
18 mrt 2004
169
0
Wijlre
Hoi,


Ik heb een Yamaha Diversion op het oog. Het is eentje uit 1992, kost 2600 euro. Het is mijn eerste motor. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze motor...Zoja:
1 wat vinden jullie ervan

2 wat zijn goede en slechte punten

3 is het een motor waar je mee beginnen kan


ALLE ADVIES WELKOM!
 
Ik heb een divi 600 die gebouwd is in 92 :)

1) Wat ik ervan vind. Het is een erg fijne motor om mee te beginnen. Niet echt zwaar (60pk maar), dus je komt niet voor verrassingen te staan. Verder gaat hij nog lekker door de bocht ook als je wil. Onderhoud eraan is erg makkelijk, want het is niet bepaald een high-tech fiets?

2) Een paar gode punten voor een beginner heb ik boven reeds gezegd.
Dus niet te zwaar, rijdt lekker en makkelijk onderhoud. Ik vind em verder ook een stevige fiets, start onmiddelijk met hoogstens een halfje choke als hij een paar dagen heeft stilgestaan.

Slechte punten ... op het eerste zicht niet veel. Ja, als je hem een tijdje hebt dan ga je meer vermogen willen, maar dat zul je altijd hebben denk ik. Maar even nadat je dat begint te vinden dan ga je hem pas echt leren kennen en wordt het pas echt fijn rijden.
Verder moet je ook letten op roest in de tank bij een divi. Mijne heeft er gelukkig (nog) geen last van, maar het schijnt voor te komen.
Ander slecht punt: het dingt remt niet echt geweldig standaard. Je kan erg hard remmen zonder dat je hard afremt, dat kan positief zijn, maar ook weer negatief. Ik heb nu rvs omvlochten remleidingen laten steken en dat rijdt perfect.
Als je wat aan de zware kant bent kan hij ook wat duiken bij hard remmen. Daarvoor heb ik er nu WP voorveren laten inplaatsen (112€ zonder werkuren). Dat ding rijdt en remt nu perfect.

3) Het is 1 van dé beginnersmotoren :)
 
Wat mij betreft goeie keus, al lijkt me 2600 wat duur voor een 1992er: ik betaalde 3300 voor mijn 2000er. Perfecte motor om mee te beginnen, maar niet echt een scheurijzer
 
Ik heb er zelf ook een, en die bevalt prima. Wanneer je gaat proefrijden, is het handig om het volgende te weten:

De koppeling van een Div600 rammelt soms een beetje als de machine in z'n vrij staat. Da's niet erg.

Tussen de (pakweg) 4000 en 4250 toeren resoneert het frame een beetje mee: de motor trilt dan. Dat is ook niet erg.

Rij ze! :]
 
Ikzelf rij met de 900cc versie ('95)(XJ900S). Ik vind het een prima motor en ben tevreden met het beschikbare vermogen. Bochtjes kunnen inderdaad stevig genomen worden. Het windscherm maakt wel een hoop kabaal maarja, daar zijn oordoppen voor.
 
Helemaal mee eens... gewoon lekker makkelijke fiets... prijs is idd ruim.
Let ook ff op de uitlaten, (midden onder) zeker bij de wat oudere motoren roest het spul op een gegeven moment gewoon door.
Na verloop van tijd zul je misschien wel wat meer vermogen en een wat strakker sturend frame willen...
 
Helemaal mee eens... gewoon lekker makkelijke fiets... prijs is idd ruim.
Let ook ff op de uitlaten, (midden onder) zeker bij de wat oudere motoren roest het spul op een gegeven moment gewoon door.
Na verloop van tijd zul je misschien wel wat meer vermogen en een wat strakker sturend frame willen...

Inderdaad, dat roest is bij mij ook aanwezig. Gelukkig valt het niet hard op want het zit aan de onderkant. Je hoort het daarentegen wel :X :+
 
Ik heb een divi 600 die gebouwd is in 92 :)

2) start onmiddelijk met hoogstens een halfje choke als hij een paar dagen heeft stilgestaan.
Ik heb een div 600 uit 95, maar die heeft wat meer aansporing nodig bij het starten :? zekier als ie wat langer stil heeft gestaan (een week bijvoorbeeld).

Verder zou wat meer vermogen idd wat prettiger zijn (meer koppel eigenlijk, topsnelheid vind ik niet zo belangrijk), maar voor de rest prima motor. Die van mij gaat binnenkort over de 60000km heen ;)

Naast het trillen van het frame heeft die van mij nog een andere eigenschap: als het oliepeil op ongeveer 3/4 tot 1/2 staat gaat het olielampje nog wel eens branden tijdens het rijden (aan het begin van een rit). De eerste keer had dat een lichte paniekreactie tot gevolg maar inmiddels ben ik eraan gewend. Ik check sowieso altijd even het olienivo voor ik ga rijden, maar zo'n extra reminder is wel handig ;) Het lampie gaat overigens na een tijdje wel weer uit.
 
Ik heb een div 600 uit 95, maar die heeft wat meer aansporing nodig bij het starten :? zekier als ie wat langer stil heeft gestaan (een week bijvoorbeeld).

Nog maar een paar keer gehad dat ik een hele tijd de starter moest inhouden. Maar met de juiste "techniek" (beetje bij aan het gas prutsen) start hij wel goed.
 
Nog maar een paar keer gehad dat ik een hele tijd de starter moest inhouden. Maar met de juiste "techniek" (beetje bij aan het gas prutsen) start hij wel goed.
Met gas prutsen doe ik niet, wel met de choke. Meestal start ie bij de derde poging wel.
 
Kan niks over de motor zeggen , maar over de prijs wel.
Ze staan (particulier) te koop voor 1950/2150 euro uit 1994 op marktplaats.
Zelfs eentje van 2150 uit 1996.

Dat zal wel ongeveer de bodem zijn denk ik
 
Ik weet niet wat je dr mee van plan bent, maar ik zou zelf iets van een Dominator ofzo kopen. Lekker in de stad, lekker buiten de stad...
 
let op dat de (dacht)rechter uitlaat op de aanhechtingen niet is gescheurd.verder prima fiets.vind de prijs wel hoog
 
Heb zelf een divi uit 93.Leuke fiets zit goed rijdt goed en is betrouwbaar, maarrrrrrr geen spannende motor, tenzij je constant hoog in de toeren gaat. Als beginnersmotor erg goed te doen, straft je niet af op fouten e.d alleen is de divi600 van nature slap geveerd voor, ik heb er wp vering in laten zetten wat de motor echt ten goede komt. Roest idd, vooral aan de onderkant.
Verder 2600 voor een 92er is erg veel geld, kijk op marktplaats en er worden veel 93ers aangeboden voor rond de 2200 euro, een hele redelijke prijs voor een traag hok uit die tijd. Maar goed ik koester haar wel want ze is echt heel betrouwbaar, geen gezeik mee.

Hij staat overigens te koop BTW,

Heeft 40000 km gelopen is blauw van kleur, en goed onderhouden nieuwe WP voorvering en opnieuw ingereden nadat de vorige eigenaar er niet veel op heeft gereden. VPrijs is 1990 euro. Interesse laat maar even weten.
Groet Fritz
 
Dat hij te duur is zul je ondertussen al wel begrepen hebben, ik heb een paar maanden geleden met een vriendin samen nog een 600 gekocht uit 2000 voor 3250 euro.
Wel even moeten zoeken maar dat loonde wel.
Uitlaten is inderdaad een punt, zeker op die leeftijd is het de moeite om er eens goed onder te kruipen.
En let ook even op dat het blok mooit stil loopt, rammelen hoeft echt niet, ondanks wat veel verkopers je ook zullen zeggen.
Zoek ook naar sporen van ex-les gebruik trouwens.
 
Dat het rammelen onvermijdelijk is vind ik echt onzin.
Inderdaad nokkenas ketting en spanner kan de oorzaak zijn, maar vaak is een keer echt goed synchroon stellen van de carburateurs al een simpele manier om de klacht weg te krijgen.
Een spreuk tijdens verkoop zoals "ach dat rammelen kan geen kwaad en dat doen ze allemaal" vind ik echt onzin.
Als dat normaal was en zo hoorde dan maakten ze in Japan alle motoren wel zodanig dat ze al rammelend uit de fabriek rolden.
 
Dat het rammelen onvermijdelijk is vind ik echt onzin.
Inderdaad nokkenas ketting en spanner kan de oorzaak zijn, maar vaak is een keer echt goed synchroon stellen van de carburateurs al een simpele manier om de klacht weg te krijgen.
Een spreuk tijdens verkoop zoals "ach dat rammelen kan geen kwaad en dat doen ze allemaal" vind ik echt onzin.
Als dat normaal was en zo hoorde dan maakten ze in Japan alle motoren wel zodanig dat ze al rammelend uit de fabriek rolden.
Ik heb er al een keer naar laten kijken, Ik heb zelf geen vorm van slijtage door het rammelen. Alles laten synchroniseren is wel een erg dure grap. Ik rijd nog liever met een rammelende voor het stoplicht stilstaande motor dan zoveel honderd euro armer en niet meer rammelen voor het stoplicht. Maar als er natuurlijk een goedkopere oplossing is dan hoor ik die erg graag. Iets wat je zelf kan doen? I'd like to know
Groet
 
Hoezo alles laten synchroniseren is een dure grap?
Je carburateurs synchroon stellen is een half uur werk, en hoort tijdens elke grote beurt gewoon te gebeuren.
Als je zelf vacuum meters of een kwikkolom hebt is dat goed zelf te doen.
Als de rest goed is dan helpt dat zeker, omdat door het onregelmatige stationair lopen je nokkenas aan de ketting "rukt" en die gaat rammelen.
Dit heeft alleen zin als je spanner wel goed is en je ketting niet versleten is natuurlijk.
 
Ik kocht mijn '92-er twee jaar geleden voor 2100 bij een motorzaak, dus die van jou is echt te duur: even verder zoeken dus, of een betere prijs regelen.
Want... het is echt een fijne motor. Na twee jaar ben ik er nog niet op uitgekeken. Ik gebruik 'em door weer en wind, zonder noemenswaardige problemen tot nu toe.

Voor wat betreft het rammelen in z'n vrij: dat is natuurlijk wel de 'versnelling' die je maar twee keer per rit gebruikt, dus: who cares 8-)
 
Mijn vriendin heeft een Diversion 600 uit 1995, 2 jaar terug gekocht voor nog geen 3500 euro. Hij rijdt erg fijn, (mijn Kawa rijdt lekkerder, maar goed dat smaken verschillen)is makkelijk te sturen en ligt lekker op de weg en in de bochten. Het enige nadeel vind ik is het trillen rond de 4000 - 4500 toeren. Ik weet niet of meer diversion rijders daar last van hebben. Het is me ook opgevallen bij andere diversions en die waren nieuwer. Ik zou gezien de prijs nog even verder shoppen, Succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan