*Als je echt lachen wil*

CBabeR

MF'er
4 mrt 2003
201
0
Gisteren zouden we zeer verheugd ons nieuwe intercom systeem gaan uitproberen.

Omdat we onderweg nog al wat te babbelen hebben leek het ons dus ideaal zo'n systeem.
Na een testbericht uit een motorblad toch maar gekozen voor de Alan456R.
Thuis uitgeprobeerd en was prima te verstaan allemaal.
Na wat zoeken naar een juiste plek in de buurt van het stuur om dat knopje vast te maken, gingen we eindelijk weer eens fijn een stukje rijden...
Ja toen begon dus de ellende, met 100 of 120 km/h was er dus niks van te verstaan en ff leuk erbij te vermelden is dat de volume knop op max. stond!
Maar een weggetje van 50 daar was het wel te verstaan...Nou toppie toppie! :}
En het leuke was dat ik alle berichten maar half te horen kreeg zo van: "Kijk ..t .aar s...t ..n fli..er!" Of tewel-Kijk uit daar staat een flitser!-
Je kreeg dus echt een soort galgje of Lingo effect, leuk voor 5 minuten... :X
En mijn vriend hoorde continu allerlei bliep en piep geluiden als er niet gesproken werd.
Dus al heel snel van irritatie dat systeem uitgezet om weer op de ouderwetse manier te communiceren: :9 :( :)
Dus je begrijpt het al dit leuke speelgoed voor MAAR 250Euro gaat retour afzender!

Dus heb je nog een tip voor een intercom systeem wat WEL werkt laat het me ff weten *D
 
Hihi ja was ff vergeten dat dat ook nog bestond. :}
Was kleuterschool tijdperk dus dat is heel diep graven in een zwart gat!
Maar uh koordjesmeneer hoe moet dat dan als je een stukje wilt racen?(apart van elkaar)
 
Zorgen dat je zo synchroon mogelijk rijdt :+

Koz

P.s: geen idee welke de beste is, dat zou uit een vergelijkende test naar voren moeten komen, maar kunnen ze bij een motorzaak geen advies (uit praktijkervaring) leveren?
 
:+ Kijk een lantarenpaal, jij linksom ik rechtsom :? })

:^ Rijscholen weten vast wel welke merken en types goed zijn, had vroeger bijna nooit problemen. Ja, op de oefenplaats hoor je andere lessers :P
Zo heb ik met lessen m'n motor eens gestopt, omdat de instructeur tegen me zat te schelden 'Klootzak, rechtsaf, remmen, eikel'. Even gevraagd waar dit op sloeg, was ik niet echt van gediend en het sloeg ook nergens op. Was inderdaad een andere rijschool. :+
 
Ja gasten allemaal leuke verhalen vooral die scheldpartij.
Maar de rijschool heeft een systeem waar je alleen kan luisteren naar iemand die je uitscheld maar niet kan terug schelden. Maar wat ik zoek is dus een "duoscheld systeem"!
 
Hé..... gelukkig ééntje met :X dezelfde ervaring..... Het valt mij ook behoorlijk tegen

( en het ligt niet aan de 456R ....(( m.b.v zoeken hier op dit forum..*portofoon * inbouwen * intercom .)) komt als beste uit de test... etc etc... )

Ik heb de luidsprekers achter de "schuimlaag" van de helm en dacht dat misschien de oorzaak was... Hier in het noorden zit een bedrijf die voor de motorpolitie de sets inbouwd... zal van de week ofzo eens kijken of hun iets """ :? :? :? ter verbetering""" weten
 
Hé..... gelukkig ééntje met :X dezelfde ervaring..... Het valt mij ook behoorlijk tegen

( en het ligt niet aan de 456R ....(( m.b.v zoeken hier op dit forum..*portofoon * inbouwen * intercom .)) komt als beste uit de test... etc etc... )
Ik ben nu ook een aantal weken aan het stoeien met een ALAN 456 set:
Ik gebruik "oortjes" dus een headset in je oor met een microfoon naast je mond.
Zorg ervoor dat de onderkant van je helm dicht zit, of in ieder geval het microfoontje achter de kinband houden.
Volume op minder dan de helft en dan is het tot 70 km per uur nog wel te doen,
daarboven gaat het echt niet meer. Waarschijnlijk vangt de microfoon toch te veel rijwind op... Dan moet je dus aan uitgebreidere systemen denken, die dus met compressie en feedback werken. Ik heb er een link van gevonden op MF:
home.hccnet.nl/h.f.w.m.van.eldijk/
De afstand tussen de 2 motoren moet ook niet groter dan 300 meter worden want anders gaat het stotteren. Iemand ervaring met aansluiten externe antenne op de 456?
edit: Link toegevoegd!
 
Laatst bewerkt:
Blijft toch vreemd, omdat ik mij kan herinneren dat met de lessen alles goed verstaanbaar was. Ook op de snelweg. Merk weet ik niet meer, ik geloof van Alan.
Ik kreeg dan alleen zo'n oortje om te luisteren, kon niets terugzeggen. Maar volgens mij kon ik ook, als ik de geschikte headset had, ook terugpraten..
 
Ja gasten allemaal leuke verhalen vooral die scheldpartij.
Maar de rijschool heeft een systeem waar je alleen kan luisteren naar iemand die je uitscheld maar niet kan terug schelden. Maar wat ik zoek is dus een "duoscheld systeem"!


dan moet je het apparaatje van de instructeur hebben, die kunnen wel tegen elkaar lullen.

leerlingen kunnen alleen maar luisteren, die hebben het al druk zat met sturen. :+
 
Ik werk met een cobra mt 220. Dit is een pmr portofoon die gebruik maakt van de 446 mhz band onderverdeeld in 8 kanalen. met 500 mw zendvermogen kom je tot ongeveer 3 kilometer ver. In combinatie met een hs 100 helmset is deze goed te verstaan tot ongeveer 120 km pu. Daarboven worden de bijgeluiden zo groot, dat je er even aan moet wennen. Boven de 140 is bijna geen enkele portofoon goed verstaanbaar. Gebruik je ctcss codering, dan heb je 38 subkanalen per kanaal en kun je zonder storing door anderen met elkaar praten.

Gezien je beschrijving van een reikwijdte van slechts ong 300 meter denk ik dat je een lpd portofoon hebt. deze heeft slechts 10 mw zendvermogen. Elke belemmering van de antenne (zelfs een motorjas) beperkt dan je ontvangst. Heb mijn set gekocht bij Ter Braake in Nijeveen en ben er zeer tevreden mee.

:]
 
Blijft toch vreemd, omdat ik mij kan herinneren dat met de lessen alles goed verstaanbaar was. Ook op de snelweg. Merk weet ik niet meer, ik geloof van Alan.
Ik kreeg dan alleen zo'n oortje om te luisteren, kon niets terugzeggen. Maar volgens mij kon ik ook, als ik de geschikte headset had, ook terugpraten..

Ja omdat de instructeur in een stille auto zit heb jij een goede ontvangst. Tussen 2 motoren word het een ander verhaal.
 
Werk reeds een tweetal weken met Alan 456R, en MHS 500 headset. Verstaanbaarheid gaat samen met de rust en de stilte in de helm van de zendende partij. Systeem werkt redelijk tot goed tot +- 110km/h en maximum 400 m tussen de zenders/ontvangers.
Tracht de zender eens van je lichaam af te halen , dus ergens op je motor te bevestigen en dan liefst met de antenne zo recht mogelijk omhoog, werkt aanmerkelijk beter. Ook de afstand tot de motor speel blijkbaar een rol alhoewel ik daar niet zo veel van merk . Heb de zender in het gereedschapsvak van de Pan zitten, past juist (Velcro). Aangesloten via twee verlengsnoeren met 3,5 en 2,5 stekkertjes.
Werkt beter. Nu nog eens de Vox adapter testen, weg lelijke drukknop....
Als je je bijrijder slecht vertaat(intercomfunctie), zou het wel eens kunnen dat de gevoeligheid van de microfoons niet juist is ingesteld, nazien en testen.........
 
Terug
Bovenaan Onderaan