*Als je echt lachen wil*

CBabeR

MF'er
4 mrt 2003
201
0
Gisteren zouden we zeer verheugd ons nieuwe intercom systeem gaan uitproberen.

Omdat we onderweg nog al wat te babbelen hebben leek het ons dus ideaal zo'n systeem.
Na een testbericht uit een motorblad toch maar gekozen voor de Alan456R.
Thuis uitgeprobeerd en was prima te verstaan allemaal.
Na wat zoeken naar een juiste plek in de buurt van het stuur om dat knopje vast te maken, gingen we eindelijk weer eens fijn een stukje rijden...
Ja toen begon dus de ellende, met 100 of 120 km/h was er dus niks van te verstaan en ff leuk erbij te vermelden is dat de volume knop op max. stond!
Maar een weggetje van 50 daar was het wel te verstaan...Nou toppie toppie! :}
En het leuke was dat ik alle berichten maar half te horen kreeg zo van: "Kijk ..t .aar s...t ..n fli..er!" Of tewel-Kijk uit daar staat een flitser!-
Je kreeg dus echt een soort galgje of Lingo effect, leuk voor 5 minuten... :X
En mijn vriend hoorde continu allerlei bliep en piep geluiden als er niet gesproken werd.
Dus al heel snel van irritatie dat systeem uitgezet om weer op de ouderwetse manier te communiceren: :9 :( :)
Dus je begrijpt het al dit leuke speelgoed voor MAAR 250Euro gaat retour afzender!

Dus heb je nog een tip voor een intercom systeem wat WEL werkt laat het me ff weten *D
 
En die oortjes dan, die je tegenwoordig op je helm kan plakken, doen die het niet goed?? O-)

[me]Friezinnetje moet er niks van hebben ,communicatie via zo'n ding op de moto, lekker alleen zingen en schelden... :+ [/me]
 
Dan is de kans groot dat het geluid bij jou kut met een hoofdletter K is. De geluidskwaliteit is voor een zeer groot deel afhankelijk van de kwaliteit van de headset.
Een lage kwaliteit zender/ontvanger met een topkwaliteit headset zal meestal beter resultaat geven als andersom.
Ik heb stille motortjes. Rij vooral tot zo'n 85km/u. En stel niet zo'n hoge eisen. O-)

Als het hele principe van zo communiceren me bevalt kan ik altijd betere headsets aanschaffen & intussen gebruik ik die walkie-talkies gewoon lekker als babyfoon. :P
 
heel simpel,

je moet het volume juist LAGER zetten naarmate je harder rijdt (kortom zet em gewoon vrij laag!, zodat je et net goed hoort) wanneer je harder rijdt wordt ook meer windgeruis meegezonden...en dat veroorzaak gekraak en gepiep ;)
 
Ik heb er een van Pocket Comm... en die werkt goed tot 120 km/h
Daarboven wordt het allemaal een beetje moeilijk te verstaan door het windgeruis.

Porto kostte 69 euro + headset van 69 euro.
Er is ook een goedkopere porto van 35 euro, maar die heeft er geen radio op zitten.
Dit alles is te koop bij Conrad.


Ik heb een aantal jaren geleden ook een setje gekocht bij Conrad. Volgens mij Comtel Pro of zo. Maar die werken prima vind ik. Snelheden tot 120 km/h zijn te verstaan. Volume niet op maximaal, da's niet nodig.
Enige wat ik minder vind is de afstand. Je zou in theorie iets van 2km moeten halen, maar ik kom niet veel verder dan 300 tot 500 meter.
De set werkt nu na een drietal jaren nog steeds.

Alleen heb ik de bedrading van de headsets vervangen, die zijn zo dun, zo kapot.
Nu zijn ze dikker en niet meer kapot gegaan.

Volgens mij is de kwaliteit van de headset belangrijk. HS100 of 400 zijn goed. Die hebben goede speakers en een goede microfoon.


Ook makkelijk is het als de set een functie heeft om het kanaal de coderen. Je vangt dan alleen de informatie op van de zender die dezelfde code gebruikt. Dit omdat er veel gebruik wordt gemaakt van dezelfde frequenties. Daar ben je dan vanaf. Let wel op dat andere jouw signaal wel opvangen en kunnen verstaan.

Leuke dingen zijn:
Mensen met een zendinstallatie thuis. Heb ik meegemaakt, je bent dan in gesprek met iemand die aan het zenden is. Gebeurde mij en mijn vriendin in Eindhoven. We reden langs zijn huis, hij zwaaien en wij toeteren.

Of als er een festival georganiseerd wordt. Vaak gebruiken ze dan ook dezelfde frequenties. Kan je alles volgen als je in de buurt bent.
 
Laatst bewerkt:
De enige sets waar ik qua geluidskwaliteit en betrouwbaarheid alleen maar postieve ervaring mee heb als verkoper van dit spul zijn de intercoms en zenders van Baehr.......vreselijk duur en vreselijk goed.
De rest is niet meer te verstaan bij meer dan binnen de bebouwde kom snelheden, gaan kapot, storen, en vreten batterijen of accu's.
 
Ik las in Pro-motor dat deze setjes:

(Afbeelding)

Het ook best goed doen. deze ALAN 441 PMR kosten nu bij Louis € 99,- voor twee zenders, incl headset. Heeft iemand hier ervaring mee??

En op de vraag van Murdock terug te komen, rijdt er niemand met oordoppen EN een intercom ??

Heb ik ervaring mee, werkt goed tot 110 ongeveer afhankelijk van de helm motor die je hebt. Verder moet je juist niet je intercom heel hard zetten hier wordt het geluid alleen maar een stuk slechter van...
 
Alleen zo jammer dat je met die rijschool systemen maar 1 kant op kan praten :-S
En die gebruiken vaak portofoons van zo'n 5 watt.

Komt gewoon omdat ze bij jou het knopje er niet aan hebben en alleen een oortje :)
Zo was het bij mij toch. Zowel ik als de instructeur hadden dezelfde set. Hij had gewoon een knopje op z'n stuur gemaakt.
Was perfect te verstaan, zelfs als we beiden op de motor 120 over de snelweg reden.

Was een Kenwood setje btw (gebruiken we ook bij ons op het werk)
 
Zo heb ik met lessen m'n motor eens gestopt, omdat de instructeur tegen me zat te schelden 'Klootzak, rechtsaf, remmen, eikel'. Even gevraagd waar dit op sloeg, was ik niet echt van gediend en het sloeg ook nergens op. Was inderdaad een andere rijschool. :+


:} :} :} :}

Hahaha, die is goed. Dat heb je net nodig op een vrijdagmiddag met k*tweer. Mijn collega keek me net aan van "die is niet goed geworden" maar ja, ze rijdt ook geen motor en kent MF niet.

LOL!!! :+
 
Velltec.... jaaah leuk, maar dat valt toch echt wel buiten de categorie "betaalbaar".
Ik heb sinds enkele maanden een Baehr intercom (Baehr XL)en zend installatie (Capo II) op mijn BMW geïnstalleerd. En dat werkt echt perfect.
De afwerking van dit duitse product is subliem, zeer degelijk en waterdicht afgewerkt. Verstaanbaarheid is (afhankelijk van je helm en windscherm) tot op hoge snelheid mogelijk. Het zendbereik van de CapoII is honderden meters tot enkele kilometers, meer dan genoeg voor overleg met je reispartner om te vragen of je die afslag nu al gemist hebt of dat je die straks mist ;)
Onlangs nog gebruikt om mijn reisgenoot te waarschuwen voor een berg split. Praten met je duo is ook wel prettig als dat zo uitkomt. (waar gaan we pauzeren, hier of daar bij dat terrasje.... dat soort dingen).
Muziek en telefoon aansluiten is geen probleem meer.
Kortom, als je eens een intercom gewend bent dan wil je niet meer zonder.

Nadeel is wel de prijs, ik meen iets van 1.200€ voor een intercom plus de zendinstallatie.

Reden dat ik niet voor de Autocom ben gegaan is dat ik niet een losse PMR wou hebben. Het enige dat je van mijn zendinstallatie ziet is een kleine antenne achterop de motor. Kabels keurig onder het zadel weggewerkt en een klein geel PTT knopje op het stuur, that's all.

http://www.baehr.net/
 
Vaak wordt het microfoontje van de set in het kinstuk geplaast van de helm en dat is nou net het gedeelte wat de meest rijwind opvangt en dus de meeste storing genereerd ...
Probeer het microfoonje maar eens ter hoogte van de wang of hoger te plaatsen en je zal zien dat de verstaanbaarhied enorm toeneemt ... \
 
Terug
Bovenaan Onderaan