Als je een motor wil slepen

2712

MF veteraan
4 mrt 2008
4.298
1
Hoi,

ff serieus vraagje (expres niet op vrijdag gesteld)

als ik een motor wil slepen met een andere motor, waar bevestig je dan best het lint of koord, dingen waar ik op moet letten? gaat over een r1200gsa en een 650gs (welke combinatie weten we nog niet, maar stel dat).

Ik dacht bij mijn r1200 om hem gewoon aan het bagage rek vast te maken en bedacht toen "zet dat niet teveel stres op het frame?) misschien is het beter om het lint aan de crashbars vast te maken om te trekken?

en om getrokken te worden? voorvork lijkt mee een coctail voor een ramp :') , misschien de paralever? :?
 
gewoon op een aanhanger zetten gr.


aanhanger is niet mogelijk, geen gsm ontvangst, geen degelijke wegen, helemaal nix, we zijn op mekaar aangewezen. Maar dit zal dan misschien wel een trail and error verhaal worden, moest het zover komen. Ik neem aan dat neit teveel mensen ervaring hebben, met het slepen van een motor door een andere motor, offroad.
 
is wel heel makkelijk om te zeggen dat het op een aanhanger moet, die tover je niet even uit je binnenzak.

voorvork kan misschien wel, met een 3 hoekje, 2 punten op de vork en 1 voor de vork, zo belast je de beide poten evenveel en trek je de motor (bij rechtdoor) in ieder geval niet scheef.
het trekkende voertuig, geen idee, ik ken de motoren niet goed. bagagerek zou gewoon kunnen, met belijd optrekken en de snelheid laag houden is dan wel nodig. om de krachten minimaal te houden.
zoek anders het forum even af voor foto's van motoren met trekhaak, als die trekhaak op een bepaald punt aan het frame kan, is dat ook mogelijk voor een sleepkabel.
en als het fout gaat, aub foto's en het verhaal erbij posten, we zijn gek op dat soort dingen :P
 
Hmm, weet niet zeker meer,
maar ik geloof dat er op de DVDs van horizon unlimited ook een stukje over stond.

Wat ik me meen te herinneren had de getrokken motor het lint op de stepjes, met voet erboven op.
Zo kon je in geval van nood het lint ook nog snel (al rijdend) los laten.

Daarnaast, is dit voor los trekken uit bv modder, of x (tot xxx :P ) km trekken naar dichtsbijzijnde dorpje whatever? In laatste geval kan op 1 motor verder misschien nog wel beter/praktischer zijn.
 
ik hoop dat het enkel voor lostrekken is of om een motor die niet meer gestart kan worden op de oever van een rivier te kunnen trekken.

stepjes he, straks forum van horizons unlimited nakijken. mss vind ik er wel iets van terug.
 
Ik heb wel eens een motor aangesleept met een auto. Touw om het balhoofd gedaan. Ik heb zo geen idee of dat met een paralever ook lukt.

Hou er rekening mee dat snelheden boven de 10 km/uur niet te doen zijn.
 
Slepen van een motor is zwaar kl*te.

Ik heb me eens laten slepen toen ik zonder benzine stond door een collega die t grappig vond gewoon door te trekken tot 80km/u.

Heb doodsangsten doorstaan en dat t goed gegaan is, is een wonder. Je mist alle stabiliteit in de motor die gesleept word.
 
Laatst bewerkt:
Slepen van een motor is zwaar kl*te.

Ik heb me eens laten spelen toen ik zonder benzine stond door een collega die t grappig vond gewoon door te trekken tot 80km/u.

Heb doodsangsten doorstaan en dat t goed gegaan is, is een wonder. Je mist alle stabiliteit in de motor die gesleept word.


oh echt? iets om rekening mee te houden :P

Ik zou het echt niet weten, lijkt me verder wel lekker lui, ipv met zen 2en in het water staan ploeteren, lintje bevestigen en trekkemaar :+
 
Om het stepje kan met de voet erop kan, om het balhoofd kan en dan het losse einde bij het handvat houden.
Zorg er idd voor dat je altijd het touw los kunt laten gaan.

De andere rijder kan ook met zijn rechterbeen tegen jouw stepje duwen.

In Nederland is het niet toegestaan een motor te slepen by de way, maar dit terzijde.

Edit:
ergens uittrekken is het touw om de voorvork/T-stuk en juhh
 
Laatst bewerkt:
De ene keer dat ik me 50 km lang heb moeten laten slepen was op vakantie met mijn ouders, zij met auto en caravan, ik met de motor erachter, Honda Dream 305, 1e model met de te zwakke constructie bij het middenlager van de krukas.

Bij een inhaalaktie helling af, omdat de caravan tegen de oplooprem aanliep en rokende remmen had, de krukas gebroken.

Sleepkabel vastgemaakt aan een handvat van de caravan en bij de motor 1 slag om het stuur tussen de stuurstroppen en het eind vast met mijn linkerhand tegen het handvat aanklemmen. In noodgeval loslaten en de kabel zou zichzelf lostrekken. Gelukkig hoefde dat niet.
 
Een paar keer gesleept met de motor, de laatste keer hebben we de kabel bevestigd aan de aluminium beugel waar het voorspatbord mee vast zat. Hierdoor zat ver naar voren te slepen en trok je het stuur meteen recht; het gaf in ieder geval een stabieler gevoel dan trekken op 't balhoofd.
Bij de trekkende motor (oude BMW boxer) hebben we de kabel vast gemaakt aan de beugel om de motor op de bok te trekken. Hij trok nauwelijk scheef, wat je wel zou verwachten.
Overigens als het voor langere stukken is, lijkt het me wel fijn om iets te bedenken dat je de zaak los kunt gooien als het fout lijkt te gaan.
Verder lijkt mij over de stepjes best eng, als de spanning van het touw gaat, heb je kans dat je zelf over het touw heen rijdt :S
 
als ik zijn signature kijk is ie van plan een rondje ijsland te doen, dat ben je toch enigzins op jezelf aangewezen dus als hun een mankement niet kunnen fixen worden het een langeafstandssleep. :)

@2712, ik ben wel een beetje jaloers op je noordkaap reis, geweldig moet dat zijn! 8-)
 
Laatst bewerkt:
Motor met motor slepen is prima te doen, lastigste is een goed sleep punt te vinden.
De telelever lijkt me ideaal hiervoor.

Niet te druk maken over krachten op het frame gewoon langzaam met veel slippende koppeling wegrijden.

En niet te snel gaan is niet prettig voor de gene die gesleept word, tenminste diegene die ik sleepte vond 80+ niet zo fijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan