Als je een motor wil slepen

2712

MF veteraan
4 mrt 2008
4.298
1
Hoi,

ff serieus vraagje (expres niet op vrijdag gesteld)

als ik een motor wil slepen met een andere motor, waar bevestig je dan best het lint of koord, dingen waar ik op moet letten? gaat over een r1200gsa en een 650gs (welke combinatie weten we nog niet, maar stel dat).

Ik dacht bij mijn r1200 om hem gewoon aan het bagage rek vast te maken en bedacht toen "zet dat niet teveel stres op het frame?) misschien is het beter om het lint aan de crashbars vast te maken om te trekken?

en om getrokken te worden? voorvork lijkt mee een coctail voor een ramp :') , misschien de paralever? :?
 
En dat typ je met droge ogen :? ,als er niks aan het handje is moeten ze zich ,net als iedereen aan de wet houden.
Als men toch effe wil doorgassen,kun je dat,uiteraard,afschuiven op een "plotselinge" oproep O-)
Tsja in theorie wel, maar het voorkomt een hoop frustratie als je ervan uitgaat dat dat in de praktijk toch anders gaat. :P
 
Had ooit een Kawa Z650 en daar stond in het handboek dat je bij slepen het touw 1 keer om het stuur moest slaan aan de linkerkant dicht tegen het midden aan en met 1 hand vast houden.
Op deze manier kan je hem loslaten mocht het niet goed gaan en met beide handen weer sturen.
Ik heb het 1 keer geprobeert, het ging wel.
Moet er niet aan denken zo echt een eind te moeten rijden.
 
Slepen van een motor is zwaar kl*te.

Ik heb me eens laten slepen toen ik zonder benzine stond door een collega die t grappig vond gewoon door te trekken tot 80km/u.

Heb doodsangsten doorstaan en dat t goed gegaan is, is een wonder. Je mist alle stabiliteit in de motor die gesleept word.


dat hebben we vroeger ook eens gedaan, de jawa van een vriend schee er mee uit op de dijk enkhuizen/lelystad,
2 sjaals ertussen en slepen maar _O- _O- .[gewoon aan de vorkpoten]
vond die vriend achteraf niet fijn, maar wel snel thuis.
 
Een motor is een evenwichts voertuig.

Bevestig je een touw aan je motor. is de kans groot dat er een op zijn plaat gaat.

moet het toch ?

De veiligdte methode is

Touw vast aan het trekkende voertuig.
Is dat een motor, maak deze dan zo laag mogelijk vast. bv aan de achter vork.

De te slepen motor, hou het touw vast met een hand. (linker)
Verlies je je evenwicht, laat je simpel het touw los.

Op tempo is dat goed te doen.
Op gang komen is het grootste probleem.
 
Tsja in theorie wel, maar het voorkomt een hoop frustratie als je ervan uitgaat dat dat in de praktijk toch anders gaat. :P

Nee hoor,als een politie wagen op zijn gemak met 70 km/uur(waar 50 mag) aan het toeren is,toer ik er op mijn gemak met 70 achteraan :]

Nog nooit problemen gegeven :)
 
Voor langere afstanden dacht ik dat het niet is toegestaan, meen hierwat over gelezen te hebben bij theorie examen. Kan er niets over vinden behalve een PDF uit 2003 van het RDW: http://mirrer.nl/wp-content/uploads/2011/02/voertuig-eisen-motorfiets.pdf Punt 3.1 in het document

In IJsland zijn daar volgens mij geen beperkingen op, of toch zeker niet in het binnenland waar enkel trails en paden zijn.

Men maat is al aan het testen gegaan :+

280306_10150945749512191_490186412_o.jpg


278617_10150945823912191_1939601560_o.jpg
 
Edit: Is het voor langere afstanden of korte afstanden? Vind postings/reacties van TS hier niet echt duidelijk in....


In het slechtste geval 150 km ofzo, maar ik hoop echt dat we dit niet moeten toepassen en we geen van beide motors verzuipen of opblazen '( dat zou echt kut zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bij enduro wedstrijden (raid's) nemen we altijd een lichte bevestigings (span) band (type voor het vast zetten van surfplanken) van een meter of 3 lang. Die kun je oprollen in je gereedschapstasje en neemt niet veel ruimte in. Mocht je dan onverwacht te komen staan kan een team maat je slepen.
Bij enduro motoren zetten we de band bij de trekkende motor vast aan het re. voesteun of stevig punt aan het subframe, bij een GS zijn er waarschijnlijk meerdere stevige punten. Bij de getrokken motor 2 maal om de stuurbevestiging, zo dicht mogelijk bij de as van het balhoofd (om het balhoofd zal wel niet lukken) en losse eind klem je vast met je hand tegen handvat. Hou er rekening mee dat je zult moeten "tegen sturen" wegens de reactie krachten in je stuur. Het losse eind van de band neem je dan aan de kant waar je moet "drukken". Bijvoorbeeld als de band via de linker stuurbevestiging binnenkomt dan zal je stuur naar recht getrokken worden en mote je dus met je rechte hand drukken. Je neemt dan het losse eind van de band rechts. (en vice versa) We hebben ook geprobeerd om maar met 1 slag om stuur bevestiging te rijden maar in het zand en heuvel op was dat een enorme belasting en konden we de band niet houden. Dat terwijl zo'n enduro fiets ongeveer de helft of minder weegt dan jouw GS.
Het zal een hele klus zijn maar het is wel te doen. Het vergt enige oefening. Vooral van belang is om met gespannen band te vertrekken en vooral de eerste meters even te "steppen". Scherpe bochten zijn ook lastig en is het zaak om de band strak te houden en voor de trekkende motor om zo'n biocht zo ruim mogelijk te nemen. De trekband moet zo veel mogelijk in lijn blijven met de motoren. De trekkende motor moet zorgen geen onverwacht trekkrachten op te wekken. Ik zou van te voren gaan oefenen. Hopelijk zal je het niet nodig hebben.
 
Thanks, voeg ik ff toe aan mijn map die alles weet :p

Mja oefenen, ik zie men maat pas op de boot naar IJsland, hij is een zweed en woont dus nogal ver om ff te gaan oefenen :p
 
Een motor is een evenwichts voertuig.

Bevestig je een touw aan je motor. is de kans groot dat er een op zijn plaat gaat.

moet het toch ?

De veiligdte methode is

Touw vast aan het trekkende voertuig.
Is dat een motor, maak deze dan zo laag mogelijk vast. bv aan de achter vork.

De te slepen motor, hou het touw vast met een hand. (linker)
Verlies je je evenwicht, laat je simpel het touw los.

Op tempo is dat goed te doen.
Op gang komen is het grootste probleem.

Onmogelijk, als je het alleen met je linkerhand vasthoudt kun je met het wegrijden of zelfs lichte snelheidsvermeerdering van het trekkende voertuig nooit je stuur recht houden, garantie voor op je bek gaan deze omschrijving.
 
Onmogelijk, als je het alleen met je linkerhand vasthoudt kun je met het wegrijden of zelfs lichte snelheidsvermeerdering van het trekkende voertuig nooit je stuur recht houden, garantie voor op je bek gaan deze omschrijving.

Ik heb ook niet gezegd dat het eenvoudig is.

Touw vastmaken aan de te slepen motor is zeker op je plaat gaan.

Btw. stuur jij met je handen ??

jij als zeer ervaren motor rijder zou je beter moeten weten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook niet gezegd dat het eenvoudig is.

Touw vastmaken aan de te slepen motor is zeker op je plaat gaan.

Btw. stuur jij met je handen ??

jij als zeer ervaren motor rijder zou je beter moeten weten.

Maar zelf niet snappen dat als je met een touw een ruk aan het linkerhandvat geeft de motor omdondert?
_O-
 
Ik snap wat jullie willen gaan doen, en wens je uiteraard heel veel plezier toe!

Wat ik zou doen, is naar de technische groothandel gaan en een 4tal hijsbouten of hijsmoeren kopen en die op een degelijk plakje vóór en achterop beide motoren monteren. Dat is effe wat werk, maar mocht er iets gebeuren en je zou moeten slepen, dan sta je wel gesteld!

8-)
 
Laatst bewerkt:
Een motor is een evenwichts voertuig.

Bevestig je een touw aan je motor. is de kans groot dat er een op zijn plaat gaat.

moet het toch ?

De veiligdte methode is

Touw vast aan het trekkende voertuig.
Is dat een motor, maak deze dan zo laag mogelijk vast. bv aan de achter vork.

De te slepen motor, hou het touw vast met een hand. (linker)
Verlies je je evenwicht, laat je simpel het touw los.

Op tempo is dat goed te doen.
Op gang komen is het grootste probleem.


Aan de achtervork? Zodat de band de sleepkabel kan oppikken bij de eerste de beste bocht/zwieber? Denk het niet....

Gewoon aan het achterframe, een goed eind boven de band.

8-)
 
Politie heeft vrijstelling van de wegenverkeerswet.

Nee. Wel vrijstelling van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens.

Overigens was ik ook van mening dat het in Nederland verboden is om een motorfiets te slepen, maar ik kan dat in de wet nergens terug vinden. Dit is waarschijnlijk ook weer zo'n geval dat het CBR vindt dat het niet mag en dat daarom zo in de theorieboekjes staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan