Als je eenmaal je rijbewijs hebt...

tegenwoordig met zo'n speedpedelec's die tegen +50km/h aan komen rijden en ineens naast je zitten net wanneer je er af wil...
Die krengen moeten ze echt bij wet verbieden en allemaal de shredder in!!!

Laats bijna 1 op de motorkap v/d auto gehad. Bij T-splitsing rechtsaf. Kijk eerst es goed naar links (fietspad naast rijbaan), niks te zien op fietspad en op het moment dat ik wil optrekken sjeest er ineens zo'n kutding voor me vlak voor de auto. Ik stijf op de rem, vrouw schelden op mij of ik dat niet gezien had. NEE, tuurlijk niet! T'is alsof ze ineens uit de lucht komen vallen. Ga je dat ding meters verderop voorbij, hebben ze zo'n achterlijke klein kut lampje op de fiets bedoeld voor een lampionnetje die je bij Sint Maarten gebruikt. Vind je het gek dat ze met zulks allerbelabberste kutfietsverlichting wat geen ruk voorstelt met zo'n sjeesding op een motorkap belanden???

Vorig jaar zomer achter eentje gereden op de motor in Rijswijk. Idioot op zo'n sjeesding niks meer aan dan zo'n lycra fietsbroekje met dito shirtje en zo'n plastic pindaschaaltje op zijn kop. En dan wel lekker 60 a 70 door de bebouwde kom op zo'n kutding met die standaard waardeloze fietsremmen... Alsof ze God zijn en iedereen maar voor hun aan de kant moeten. Ben hem bij het stoplicht voorbijgegaan met een gedachte van, spreek je wel als je op je smoelwerk bent beland en in het ziekenhuis ligt lekker soep slurpen door een rietje.....
 
Laats bijna 1 op de motorkap v/d auto gehad...…..


Net daarom. Zo'n fietser op je motorkap doet niet zo'n zeer, maar met de motor ga je zelf ook tegen de vlakte.
Probleem is dat je het nooit uitgelegd krijgt wanneer je zo'n fietser op zijn voorrangsweggetje (aka fietspad) omver hebt geknald.

Dus toch maar eens over die schouder kijken dan.


En in jouw geval, kan je achteraf nog naroepen als je wil. :P
 
Net daarom. Zo'n fietser op je motorkap doet niet zo'n zeer, maar met de motor ga je zelf ook tegen de vlakte.
Probleem is dat je het nooit uitgelegd krijgt wanneer je zo'n fietser op zijn voorrangsweggetje (aka fietspad) omver hebt geknald.

Dus toch maar eens over die schouder kijken dan.


En in jouw geval, kan je achteraf nog naroepen als je wil. :P
Tuurlijk is het op de motor anders dan in de auto. En inderdaad, achteraf ff lekker zo iemand de huid vol schelden doet ook wonderen! Ben je gelijk van de stress af.

MAAAAARRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!! 50% van de fietsers rijden rond met zo'n kerstverlichting kutlampje die je gewoon niet ziet. De overige 49,9% rijdt zelfs zonder verlichting vertrouwend op God, Allah, Bhoedda en elke andere Germaanse godheid om gezien te worden door anderen. Voordat ik de zwarte piet toegeschoven krijg, laten die fietsers eerst eens wat doen aan zichzelf door zich goed zichtbaar te maken. Compleet in het zwart gekleed in het holst van de nacht zonder deugdelijke verlichting draagt niet bij aan de verkeersveiligheid en zichtbaarheid van zo'n fietser. Die knipperende kerstverlichting vastgeklikt aan een mouw van een jas die dan in een plooi verdwijnt helpt ook geen ene moer. Laten we daar eerst eens mee beginnen. Wedden dat het aantal ongelukken met fietsers omlaag gaat?
 
Laatst bewerkt:
In 1993 reed mijn instructeur ook achter me aan in z'n auto....maar dat was nog in de tijd dat het niveau van de lesgevers niet erg hoog was. (uitzonderingen niet meegeteld)
Dat dit nog kan in NL? :?

In Be rijdt zelfs de examinator verplicht met een motor achter je aan...

Yep; tenzij ze het in de afgelopen jaar om de één of ander reden veranderd hebben. Maar ik zie ze nog steeds geregeld rijden; 2 lessers met 'n dikke auto d'r achteraan.

Voor zover ik weet is het in NL de norm dat de examinator in de auto achter je aan rijdt. Die geeft instructies door aan de instructeur, die ernaast zit, en die ze weer aan jou doorgeeft. Onder andere zodat je een bekende stem en stijl van instructies geven doorkrijgt.
 
Yep; tenzij ze het in de afgelopen jaar om de één of ander reden veranderd hebben. Maar ik zie ze nog steeds geregeld rijden; 2 lessers met 'n dikke auto d'r achteraan.

Voor zover ik weet is het in NL de norm dat de examinator in de auto achter je aan rijdt. Die geeft instructies door aan de instructeur, die ernaast zit, en die ze weer aan jou doorgeeft. Onder andere zodat je een bekende stem en stijl van instructies geven doorkrijgt.

Ook zo'n dingen als met z'n tweeën tegelijk les krijgen vind ik niet zo goed. Je betaald genoeg voor die lessen, niet? Dan wil ik ook één op één leskrijgen.

Tijdens een examen in BE verlangen ze dat je toont dat je vlot en veilig met een motor deel kan uitmaken van het verkeer. Naar mijn mening kan je dat niet beoordelen vanuit een volgauto. Niet meer dan logisch dat ook de examinator op de motor stapt.
 
Ja dat heb ik ook zo geleerd, maar wel nádat je het kruispunt goed hebt overzien en zeker weet dat er niemand door rood komt knallen. ;)
Ben overigens wel met Rob eens dat je dat inderdaad al doet terwijl je staat te wachten.
 
Ook zo'n dingen als met z'n tweeën tegelijk les krijgen vind ik niet zo goed. Je betaald genoeg voor die lessen, niet? Dan wil ik ook één op één leskrijgen.

Tijdens een examen in BE verlangen ze dat je toont dat je vlot en veilig met een motor deel kan uitmaken van het verkeer. Naar mijn mening kan je dat niet beoordelen vanuit een volgauto. Niet meer dan logisch dat ook de examinator op de motor stapt.

Mwah, dat met z'n tweeën lessen vond ik eigenlijk nog niet eens zo'n punt. Een beetje niveauverschil op sommige vlakken kan dan best behulpzaam zijn; een beetje 'afkijken', zeg maar. En ik leste veel samen met m'n vriendin, dat was wel gezellig.

Maar ik moet wel zeggen, de lessen met instructeurs op de motor (veruit de meeste die ik heb gehad) vond ik inderdaad aanzienlijk fijner dan de lessen met volgauto. Je bent de instructeur dan lang niet zo snel kwijt, en het is wel eens een keertje voorgekomen dat 'ie dan even snel voorop ging rijden om een situatie of handeling even voor te doen.
 
De reply van @KvM moet je even goed doorlezen. Mijn idee is, als je nog een keer extra met je hoofd moet draaien heb je van tevoren niet opgelet. Natuurlijk hou je in de gaten wat er op die kruising aan de hand is maar dat kan je met een gezichtsveld van 170 graden wat we als mens hebben bijna zonder dat rare gedraai. Nou is dat maar één aspect.

Dit vind ik ook. Ik erger mij ook dood aan de mensen die in een auto zitten en dan vlak voor de bocht nog moeten gaan kijken en uitpluizen of er fietsers e.d. zijn. Een fietser is niet zo snel. Je hebt in 9/10 gevallen RUIM de tijd de gehele situatie op te nemen zodat je vloeiend door het verkeer kan gaan.

Dit geldt ook voor rotondes e.d.
 
Yep; tenzij ze het in de afgelopen jaar om de één of ander reden veranderd hebben. Maar ik zie ze nog steeds geregeld rijden; 2 lessers met 'n dikke auto d'r achteraan.

Voor zover ik weet is het in NL de norm dat de examinator in de auto achter je aan rijdt. Die geeft instructies door aan de instructeur, die ernaast zit, en die ze weer aan jou doorgeeft. Onder andere zodat je een bekende stem en stijl van instructies geven doorkrijgt.
Jaren geleden reed mijn instructeur altijd met zijn Nissan Patrol achter ons aan, meestal tegelijkertijd druk bellend met zijn autotelefoon, wat toen nog redelijk uitzonderlijk was. Soms -bij goed weer- met zijn Goldwing. Altijd 2 motoren ervoor.
Hij was wel zo dapper om een keer te ruilen: hij op de lesmotor en ik op de Goldwing :)

Een andere rijschool had op een gegeven moment 4 motoren tegelijkertijd... Dat is toen eens heel erg misgegaan en toen zijn ze daarmee gestopt, misschien wel nadat ze op de vingers zijn getikt. Kon me niet voorstellen dat je de 1e motor nog ziet, laat staan dat het toegestaan was.
 
Dit geldt ook voor rotondes e.d.

Ik blijf erbij dat die dode hoek onvermijdbaar is.
Minder dan bij een vrachtwagen, maar ook op de motor zit je ermee.... en dan zijn die snelle fietsers op een rotonde extra gevaarlijk.
Ik weet niet hoeveel dodehoekongevallen er in NL zijn met vrachtwagens, maar hier zijn er dat teveel... en ik denk niet dat die vrachtwagenchauffeurs niet of weinig vooruit kijken...

Dat vooruitziend kijken gaat idd 9/10 goed... maar net voor die ene keer... laat mij in veel gevallen toch maar een keertje over m'n schouder kijken. ;)

Ik heb onlangs een nieuwe camionette aangeschaft, zo één zonder ruitje rechts. Ik merk telkens bij het verlaten van de rotonde dat ik dat extra zicht over m'n schouder toch wel mis.
 
Ik blijf erbij dat die dode hoek onvermijdbaar is.
Minder dan bij een vrachtwagen, maar ook op de motor zit je ermee.... en dan zijn die snelle fietsers op een rotonde extra gevaarlijk.
Ik weet niet hoeveel dodehoekongevallen er in NL zijn met vrachtwagens, maar hier zijn er dat teveel... en ik denk niet dat die vrachtwagenchauffeurs niet of weinig vooruit kijken...

Dat vooruitziend kijken gaat idd 9/10 goed... maar net voor die ene keer... laat mij in veel gevallen toch maar een keertje over m'n schouder kijken. ;)

Ik heb onlangs een nieuwe camionette aangeschaft, zo één zonder ruitje rechts. Ik merk telkens bij het verlaten van de rotonde dat ik dat extra zicht over m'n schouder toch wel mis.

Ik vind rotondes een gruwel.
Als ik 50 ton zwaar ben en geladen met een kuub of 45 benzine dan ben ik niet zo snel.
Fietsers zien dat gevaar helemaal niet en rijden gewoon door.
Hun goed recht uiteraard maar soms kan je beter even stoppen als fietser.

Maar ik ben dan die @#€& chauffeur die bij verlaten van rotonde op minimale snelheid rijdt.
Dan kan ik nog even met uitgerekte nek kijken of er toch niet iemand zijn recht op voorrang pakt.

En in topic, kijk aub altijd even over je schouder of er toch niet iets aankomt, is voor mij ingebakken gewoonte.
Idem met kijken op snelweg, er van uit gaan dat alles vrij is omdat je net nog niets zag is best gevaarlijk.

Assumption is the mother of all fuck ups
 
@ demifort, vorig jaar heb ik mijn rijbewijs "oplegger" gehaald, en het was echt wel een eyeopener , met zo'n gevaarte de baan op gaan.


Sindsdien bekijk ik de vrachtwagenchauffeurs op een heel andere manier.
Eigenlijk zou elke weggebruiker eens een dagje mee moeten rijden, er zouden volgens mij minder ongevallen voorkomen achteraf.
 
Het "overdrijven kijken" is alleen maar goed voor de rij-instructeur en de examinator. Beide rijden achter je aan en kunnen niet van achteren zien of jij jouw ogen links en rechts laat gaan om te kijken. Door "overdreven te gaan kijken", dus door met je hele mik in de helm goed links en rechts te laten zwaaien zijn beide personen ervan overtuigd dat je elke straat en steeg goed ingekeken hebt. Daar is het eerder voor.

Als je gewoon rijdt en goed let op het verkeer om je heen weet je van te voren al of er wat aankomt of niet. Zelf rij ik ook op rotondes af of kruispunten en neem ze zonder "overdreven links en rechts" te kijken omdat ik op het aanrijden al zie of er verkeer aankomt en er voldoende ruimte is om ervoor te gaan of niet. Dat heet inzicht, situatie goed inschatten en rij-ervaring en je gezonde verstand gebruiken. Ook op de snelweg kijk ik niet altijd over mijn schouder, als je goed oplet en jezelf op de motor dusdanig positioneert tussen het verkeer weet je al op voorhand dat je voldoende ruimte links of rechts hebt zonder te kijken. Heeft mij al ene keer geholpen toen er 2 idioten in een drukke file ineens een fikse dot gas gaf waarbij de voorste ineens keihard moest remmen en de achterste met een fikse rotgang er achterop klapte. Ineens stonden er daar voor zowat 2000 kilo aan "oud ijzer" voor mijn neus doodstil en zonder om te kijken/blikken of blozen de boel op de motor gepasseerd omdat ik wist dat ik precies zo reed dat er naast mij geen auto's/vrachtwagen/Polenbusjes reden en er voldoende ruimte was om mijn motor om te gooien.

Die laatste statement van jou vind ik iets kwalijker. Je moet er altijd wel op bedacht zijn dat er op een bepaald moment er altijd van die lieden zijn die je toch voorbij willen omdat ze zich heer en meester voelen in hun gepimpte BMW of Mercedes. Je moet daar toch bedacht op blijven zijn. Sommigen kunnen het echt niet hebben als er een (voor hun gevoel) snellere motor voor hun blijft rijden terwijl ze zelf rondrijden in een gepimpte BMW karretje.
Had het niet beter kunnen verwoorden. Helemaal mee eens.

Maar, op dat laatste heb je inderdaad wel gelijk in. Er kunnen van die smeerlappen tussen zitten die toch snel langs je knallen.
 
Yep; tenzij ze het in de afgelopen jaar om de één of ander reden veranderd hebben. Maar ik zie ze nog steeds geregeld rijden; 2 lessers met 'n dikke auto d'r achteraan.

Voor zover ik weet is het in NL de norm dat de examinator in de auto achter je aan rijdt. Die geeft instructies door aan de instructeur, die ernaast zit, en die ze weer aan jou doorgeeft. Onder andere zodat je een bekende stem en stijl van instructies geven doorkrijgt.
Yup, can confirm, van de zomer 1 les gehad met de instructeur in de auto achter mij en andere leerling. Hij in de airco, wij maar ploeteren met 30+ graden, snap het wel :D Verbaasde me dat hij nog redelijk vlot kon meekomen, maar was eerste AVD les, dus waarschijnlijk waren we nog niet zo snel.

Mwah, dat met z'n tweeën lessen vond ik eigenlijk nog niet eens zo'n punt. Een beetje niveauverschil op sommige vlakken kan dan best behulpzaam zijn; een beetje 'afkijken', zeg maar. En ik leste veel samen met m'n vriendin, dat was wel gezellig.
Vond het beetje wisselend. Soms wel fijn, maar ook wel keer met iemand gereden die redelijk treuzelde. Die les heb ik hem (en de instructeur) ook twee keer kwijtgereden. Andere les was met een meisje dat redelijk onzeker was en niet voorop durfde. Dat vond ik dan juist wel weer prima, reed het liefst voorop :)
 
Ook zo'n dingen als met z'n tweeën tegelijk les krijgen vind ik niet zo goed. Je betaald genoeg voor die lessen, niet? Dan wil ik ook één op één leskrijgen.

Tijdens een examen in BE verlangen ze dat je toont dat je vlot en veilig met een motor deel kan uitmaken van het verkeer. Naar mijn mening kan je dat niet beoordelen vanuit een volgauto. Niet meer dan logisch dat ook de examinator op de motor stapt.
Vindt met z'n tweeën opzich niet zo erg, maar het niveau moet wel een beetje hetzelfde zijn. Ik had met de AVB lessen een mevrouw die nog niet zo handig was met de motor, dus meeste aandacht ging naar mevrouw terwijl ik vaak wat doelloos oefeningen aan het herhalen was omdat ik het allang onder de knie had..

Met AVD had ik wel iemand die op hetzelfde niveau/tempo zat en dat is een stuk prettiger, reed alsnog wel het liefst voorop (met de vol vermogen versie:9).
 
Haha, ik heb sinds ik mijn rijbewijs heb slechts enkele keren gereden. Daarna is de motor in winterslaap gegaan.
Ik rijd nu wel anders ja. Maar dat is vooral nog heel erg wennen. Van een motor uit 2016 naar n motor uit 1973 waarvan de conditie een vraagteken is.
laatste keren wel steeds meer kunnen ontspannen op de motor, maar het wordt tijd voor nieuwe bandjes en veel km maken!
 
@FritsVrolijk Inderdaad! En geen gedoe met vermogenslimieten. Gewoon kiezen wat je wilt, vanaf de lesmotor meteen een 1000+ cc fiets.
En daar ging het vaak op mis...
 
Ow ok... Ik had een oefenvergunning, kon je mee rondknallen, theorie hoefde allemaal niet want ik had een autoglijbewijs.
 
Een opgevoerd 50cc'tje gaat ook hard zat om jezelf dood te rijden, dus wat is dan achterlijk snel? Van 0 naar honderd in minder dan 6 seconden? Of een te behalen snelheid van 150 km/u? Daar heb je allemaal geen onwijze vermogens voor nodig
 
Terug
Bovenaan Onderaan